Oireita

Mä en ainakaan juo tarpeeksi vettä,en tiedä miksi se on niin hankalaa. Ehkä se helpottaisi olojakin. Mies mulle melkein joka päivä naputtaa että ootko juonu miten vettä,koita nyt juoda enemmän! :)
Ja limaa kertyy kurkkuun mullakin ja olen ihmetellyt mistä se johtuu.

Mulla myös limaa kurkussa, varsinkin aamuisin yön jälkeen, yök yök.. Ihan kun ois just ollut flunssassa :P

Ummetusta ei ole, maha toimii ihan hyvin. Vettä juon PALJON, se helpottaa myös etomiseen..

HKI00550, kiitos vinkistä! Tuli taas kallisarvoista tietoa. Tiedän kyllä juovani liian vähän mutta en ajatellut tekeväni sillä niinkään suurta haittaa, mutta tuohan selittää kaiken. Mulla kun on vaan jano iltaisin ja silloin en taas halua juoda koska siitä alkaa yöllinen vessa ralli.. Ja niinhän se kaiketi on että janoa ei tulisi tuntea kun juo vaan tarpeeksi. Äh.. Nyt otan kyllä itseäni niskasta!

Töissä viikolla tulee juotuu paljon vettä, mutta ei mua oo kyllä auttanu :(

Mäkin juon liian vähän, mutta jos juon enemmän niin paha olo vaan pahenee :confused: Ajatus on yrittää lisätä veden juomista, jos tää etominen vaikka joskus loppuis...

Mä sain aikanaan murrosiässä reisien yläosiin lantion levenemisestä johtuvia raskausarpia. Nyt huomasin, että ne ovat palanneet näkyviin! Housujen kiristäminen ei siis johdu vain mahan kasvusta.

Ei jumankauta, olis voinu noi mahaongelmat (pahoinvointi, vaihteleva ummatus/ripuli, ja kivut) riittää, mut sit piti vielä alkaa nivuskivut, tänään oli hieman haastavaa tulla viimeset metrit kävelylenkiltä kotiin, kun nivusia särki ja jotenki jumitti!
Tossa nivusissa ja alavatsalla on siis alkanu tuntumaan kireyttä ja "viiltelyjä"... Kuulostaa ihan niiltä liitoskivuilta mut luulin että ne alkais paaaljon myöhemmin!

Mä kärsin ihan samoista vaivoista ku sä Mimi2013! Tänään itseasiassa vasta alkanu koska en oo aikasemmin tälläistä tuntenut. Kuinkas sattukaan kun just vähän aika sitten utelin raskaana olevalta ystävältäni miltä ne liitoskivut tuntuvat.. Noh nytpä tiedän sitten..tässä on mukava yrittää saada unta kun muutenkin eilisestä asti ollut migreenin kourissa, jota mulla ei todellakaan ollut ennen raskautta. Varasin lääkärille ajan, jos olis mahdollista saada tähän toimivaa lääkettä. Terkkari oli sitä mieltä että ei ole mitään muuta sallittua kuin panadoli, mutta siitä kun ei ole mitään hyötyä.

Lälly, niin ne terkkarit yleensä sanookin ja jotkut yleislääkäritkin että vaan panadolia, mutta mehän olla kaikki kohta(tai monet jo ovatkin) toisella kolmanneksella, jolloin SAA silloin tällöin ottaa muutakin kun panadolia.
HyKS:in naistentautien/synnytysten se osaston johtava lääkäri mulle selitti että vkot 3-11 ja sitten taas viimenen kolmannes on niitä aikoja kun pitäs välttää moniakin lääkkeitä mutta muulloin voi tarpeen mukaan ottaa, se että pakkauksessa lukee ei suositella raskaanaoleville on vaan sen takia kun lääketehtaat ei voi 100% taata ettei sivuvaikutuksia tulisi, mutta esim itsellä on sellaisia vatsalääkkeitä kun Litalgin, ja lupa ottaa niitä toisella kolmanneksella silloin tällöin(luojan kiitos, kun nää mahavaivat on välillä pahoja!).

Tämä osaston ylilääkäri jolla parikymmenta vuotta kokemusta raskaana olevien lääkinnästä niin sanoi että on olemassa paljon sellaisia raskaudenaikasia sairauksia/kipuja joihin vaan täytyy ottaa lääkkeitä, ja panadolihan on sellainen "lasten särkylääke" että siitä harva aikuinen saa mitään apua, lähinnä loukkaavaa edes ehdottaa sitä johonkin migreenipäänsärkyyn.

Eli, kannattaa siis ehdottomasti jos tulee raskausaikana tarvetta lääkitykseen niin keskustella asiasta erikoislääkärin kanssa jolla kokemusta asiasta (jotkut harvat yleislääkäritkin ymmärtävät mutta perus tk-lääkäri varmaan olisi myös tolla panadol-linjalla) :)

Sitä on niin helppo sanoa että pärjää ilman lääkettä tai panadolilla jos ei itsellä kokemuksia kovista kivuista, mutta se ei oo vauvankaan edun mukaista jos äiti kärvistelee tuskissaan (stressihormonit/ kortisolintuotanto nousee jne..)

Tsemppiä kaikille joilla nyt raskausaikana on kovasti kipuja ja vaivoja!! <3

Taas stressitasot nousee.. ja itseasiassa aika typerästä asiasta koska normaalisti tästä olisi vain iloinen... Nimittäin kävin aamulla vaalla ja huomasin, että painoni on vaan laskenut. Eihän sen kuuluisi kovasti noustakaan ensimmäisen kolmanneksen aikana mutta mulla kun ei ole ollut pahoinvointia nimeksikään mistä laihtuminen voisi esim johtua. Ja muutenkin kun turvotuksesta on päästy, kiitos veden juonnin, ni vatsa on ihan litteä. Missä viivyt suloinen vatsakumpu :( Kauhukuvat siitä, että ensi viikon ultrassa ei löydykään mitään pyörivät piinaksi asti mielessä.

Eihän kaikille painoo kerry jotkuha just laihtuu alussa, et en hätäilis :) ite puolestani oln saanu 5kg lisää ja turvotusta on. Oma äitini taas laihtui kans alkuraskaudessa eikä silkää ollu pahoinvointeja tai ees turvotusta

Mulla lantio levisi jo 8 viikolla! Mutta toinen raskaus niin tulee muutokset aiemmin :) Onneksi ei ole noita nivuskipuja tai muita ollut kuin hyvin vähän, esikoisesta nekin tulivat tosi aikaisin ja rajuina enkä niiden takia voinut lenkkeillä, viikolla 18 yritin vikan kerran ja se jäi siihen kun alkoi vielä supistelemaankin :(

Ja tosta juomisesta: viikolle 11 vesi ällötti, nyt taas 14 viikolla vesi maistuu normisti ja juomisen ansiosta turvotus laskenut, joten jos menette vielä ekassa kolmanneksessa niin se vesijano vielä ehkä tulee :)) Pääasia että jotain juotte :)

Täällä siis toinen raskaus ja jo alku on ihan erilainen kuin ensimmäinen. Ensimmäisessä ainoa alkuraskauden oire oli naaman kukkiminen, tässä toisessa oksennan päivittäin ja maha on kuralla. Painokin laskenut. Lisäksi hb oli matala jo ekalla neuvolakäynnilla rv7 kun edellisessä raskaudessa hb ei laskenut kertaakaan alle 130. Selkäkin tuntuu kipeytyvän nyt jo. Että se todellakin pitää paikkaansa että jokainen raskaus on erilainen, jopa samalla ihmisellä.

Miulla on varmaa hemoglobiini aika alhaalla, koska oon iha älyttömän väsy ja oon kuulemma iha äly kalpee ja niinhä mie oon, kun katoin vihdoin iteki kunnolla peiliin, kun jaksoin.. Ens viikolla neuvola ja saapi mitata hemoglobiinin kyllä. Pitää ite sitä enne syyä puolukka jutskia, jos se vaik vähä auttas. Ei vaa jaksas oottaa neuvolaan, haluis jotai piristysruiskeita! Ärsyttää ko ei jaksa mittään..

Pitäkää mielessä kun HB:ta mitataan niin neuvolassa yleensä ottavat sormenpäästä "pikatestin", joka ei ainakaan mulla pidä paikkaansa, antoi ihan eri lukeman kun verikokeena otettuna. :)

Mulla on kuulemma miehen hemoglobiini kun arvot huitelee jossain 150 paikkeilla :D Molemmat terveydenhoitajat on ollu sitä mieltä että siitä ei ainakaan tarvii olla huolissaan!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Muokattu viimeksi:
Mulla oli kanssa hemoglobiini korkealla kun viimeeksi mitattiin; 158. Se on aina ollut mulla samoilla luvuilla, siksikin olen käynyt säännöllisesti verta luovuttamassa. Terkkarin mukaan tuo on kuulemma jo siinä rajoilla, että olisi liian korkea.

Nyt sitte! :smiley-angry016 Levottomat jalat. Ei onneksi öisin, mutta illalla telkkaa töllöttäessä ja näköjään nyt töissäkin! Olen istunut koneen ääressä lounaan loppumisesta lähtien (12:15 ->) eli tunnin ja tää jalkatuntuma on todella raivostuttava!

MÄ EN ALA JOS TÄTÄ JATKUU!!!!! Jossain terveyskirjasto.fi -sivustosta (tai muu vastaava) sanottiin, että raskauden aikainen jalkojen levottomuus loppuu yleensä kaksi viikkoa raskauden päättymisen jälkeen. Kivakiva, ei tätä riemua sitten enää tiedossa kuin ööö... 25+2 eli semmoset 27 viikkoa!

Takaisin