Oireita

Tissikipua täälläkin, mut ei vielä häiritsevästi ja oikeestaan vaan öisin.

Mun tissit on ihan normaalit. Just kokeilin, että keväällä ostetut liivit (=pitsiunelmat, joita arkena ei tuu kauheesti käytettyä...) meni hyvin päälle. Aavistuksen ympärys kiristi ja kuppiosa oli ihan "täynnä", mutta en yli pursuillu. Ja kyllä edelleen oli suunnitelma näillä rukkasilla imettää :)

Mulla ei oo kyllä mitään maitoon viittavaakaan vielä havaittavissa. Kokoa on kyllä tisseihin tullu ihan hirveesti niinkun oon aikasemminkin valitellu, mutta mitään ei tihku eikä oo kipeetkään enää!

Miulla sama, ku hymykuopalla. Kokoa on jo Aasta Ceehen tai jopa Deet taitaa olla, mut mittää ei tihku eikä kipuile.

Mullakaan ei tihku mitään, mutta tänään esikoisen kanssa riehuttuani huomasin että rinnat olikin vähän aristavat..

Mulla on ihan päinvastoin ku parilla aiemmalla tossa. DD tissit on pysyny samankokosina mutta maitoa tullee. Ja on kipiät nännit, etenki kylmälle ja kuumalle arat.

Uutuutena onki sitte pukamat.. Perseestä, kirjaimellisesti :taunt005

Verenvuoto teki taas paluun :( Sairaalaan ei nyt ainaka vielä tarvinnu lähteä. Soitettiin sinne ja kätilö käsk tunnin tarkkailla, et jos vuoto ei rauhotu niin sitte tarttis mennä.. On nyt onneks rauhottunu ja huomenna on joka tapauksessa TAYSsis edellisen vuodon jälkitarkastus. Tällä menolla makaan kyl koko loppuraskauden sängys tekemättä mitään. :(

just töihin ajellessa mietin suski sun tilannetta, että saatiinko vuotoon alunperin mitään syytä? Paljonko sulla on nyt viikkoja? Voimia taas samaan tilanteeseen, toivottavasti tästäkin säikähdyksellä selviätte!

Tänään on 26+6. Mitään selkeetä syytä ei lääkäri osannut sanoa, sanoi vaan että itse en ole sitä mitenkään omalla toiminnalla voinut aiheuttaa. Se tietty et istukka on etuseinämässä ja jonkinverran vissiin kohdunsuun päällä, niin on kai jotenkin syynä. Puhelimessa eilen kätilö sanoi, että jotkut nyt vaan vuotaa koko raskauden ajan. Toivottavasti ne nyt vaan osais vähän paremmin tänään TAYSsissa kertoo onko tässä hätää vai ei. Vuoto kuitenkin on onneks tollasta et tulee kerralla lumpsahdus ja sitten se rauhottuu, ettei nyt ihan koko ajan vuoda.

Etinen istukka voi tosiaan aiheuttaa verenvuotoa ja se on ihan normaalia. Kun sitä sanotaan että äidin ja lapsen verenkierrot ei kohtaa niin se pitää aivan täysin paikkansa - kohdun seinämän ja istukan välissä on tavallaan "allas" verta, johon äidin hiussuonet veren vievät, ja se sitten vain valuu sieltä pois. Tämän takia esimerkiksi veritulppariski suurenee raskauden aikana kun se veri on tosiaan siellä ihan vain lammikkona irrallaan eikä kulje suonissa joten voi päästä hyytymään siellä helpommin (ja sitten lähteä hyytymä liikkeelle). Vähän niin kuin kastelisi altakasteluruukulla kasvin juuria sen sijaan että kahden kasvin juuret kietoutuisivat yhteen.

Sitä verta voi sitten sieltä reunan alta lorahdella jos istukan reuna on lähellä kohdun suuta. Toisilla saattaa myös istukan muodostuessa muotoutua hematoomia istukan alle - eli vaikka istukka on ylempänä niin silti voi sieltä reunan alta tulla verta ja se voi olla ihan normaalia. Tuolloin vain tarvitsee ultralla seurata ne hematoomat koska toki jos oikein isoja verenpurkaumia pääsee istukan ja kohdun seinämän väliin se voi vaikuttaa virtauksiin tai istukan irtoamisen riskiin. Mutta pienet verenpurkaumat voivat nekin olla täysin harmittomia, vaikka niistä sitten voi verta lorahdella runsaamminkin. Vasta todella runsas vuoto (ohje vaihtelee, mutta jos ei maksiside pidä tuntia kahta) aiheuttaa sitten syytä huoleen. Tai voimakas vatsakipu, joka voisi merkitä istukan irtoamista.

(En ole lääkäri tai kätilö mutta tässä kaiken mahdollisen googletettuani raskauden aikana olen saanut tällaisen käsityksen, korjatkaa joku paremmin tietävä :) )

Toivottavasti tosiaan osaavat jotain sanoa TAYSissä, onneksi olet jo kuitenkin "paremmilla viikoilla" - tuu sitten kertomaan kun kerkeät mitä selvisi, tai ei selvinnyt..
Totta tuokin, että jotkut vaan vuotaa koko raskauden- elmiinan selvitys oli kyllä kattava!

Viime kerralla kun mulla tuo vuoti, niin siitä jäi hyytymä kohdunsuulle ja siitä lääkäri silloin sanoi et se voi aiheuttaa kalvojen heikkenemistä ja käynnistää siten synnytyksen, joten se tässä eniten sinänsä mua hualettaa, kun pikkunen on kuitenkin vielä niiin pieni ja kun on se napasuonen puuttuminenkin tässä samassa. Onneks on nyt kuitenkin saatu ne kortisonipiikit keuhkojen kypsyttämiseen, niin paremmat mahkut selvitä, jos päättää nyt jo syntyä ja on moni vauva selvinny vaikka pienempänä syntyny ja ilman piikkien saamista..

Hmm...heräsin tänään vähän huolissani. Eilisellä lenkillä rupes tosiaan puolen välin paikkeilla sattumaan mahaan. Kipu oli sellasta puristavaa ja välillä repäsevän tuntusta ja tuntu mahan isoimmalla kohdalla vasemmassa reunassa. Eilen en osannu siitä murehtia kun sain kivun hellittämään ja pystyin kävelemään vielä melkeen 4km kotiin sen jälkeen. Illan aikana samaa kohtaa ja vähän alempaa viilteli inhottavasti mutta ajattelin vaan että oli ehkä vähän liian raskas lenkki pitkän tauon jälkeen. No heräsin sit aamulla siihen että näin painajaista siitä että istukka oli revenny ja lapsivesi oli ihan veristä :o Mulla on istukka siis edessä vasemmalla eli periaatteessa just siinä mihin sattuu. Mahaa repäsee tai vihlasee nyt enää noustessa sängystä tai tuolilta tai muuten jos oon huonossa asennossa ja vauvakin liikuskelee mahassa ihan mukavasti niin ei kai tässä oikeesti voi mikään hätä olla?

Todennäköisesti ei, kohdun kiinnikkeet ja lihaskalvot koko vatsan alueella voi taas näillä viikoilla tehdä noita vihlomisia uudelleen. Itelläkin on istukka vasemmalla mutta lapsi oikealla ja tuon tyyppiset kivut liittyy yleensä sen lapsen asentoon kun se venyttää mahaa menemään. Istukan kohdilta on joskus ollut kosketusarka supisteluiden jälkeen.

No niin mä vähän itekin ajattelin että ei oo hätää. Oli vaan karmiva uni ja herätessä jotenkin tosi levoton olo.

Suski88, en tiedä antaako tämä toivoa sulle, mutta mun siskolla molemmissa raskauksissa koko raskauden ajan verenvuotoa. Esikoinen syntyi keskosena, kuopus täysiaikaisena. Syy selvisi kuopuksen sektiossa, kohtu oli rakenteeltaan käytän nyt sanaa erikoinen, koska en halua tarkemmin tänne kirjoittaa.
Rakausaikana ultrattiin monia monia kertoja, mut asiaa ei nähnyt kuin vasta sektiossa. Terveitä ihania lapsia ovat! Raskausajat olivat kyllä kauhean raskaita siskolle, kun joutui koko ajan elämään epätietoisuudessa ja pelossa. Voimia sinulle ja sä et kyllä töihin mene. PISTE! Älä siitä huoli ainakaan!

Täällä sama homma kuin Suskilla. Kolme kertaa nyt vuodon takia käyty lääkärissä. Viimeksi vuoti viikko sitten ja jouduin jäämään tarkkailuun kahdeksi yöksi. Sairaslomaa sain äitiysloman alkuun asti ja pitää vain levätä. Kortisonipiikit sain myös viimeksi. Kahden viikon päästä olisi kontrollikäynti ja toivon, ettei sitä ennen tarvitse sairaalaan lähteä.

Tällä kertaa ei nyt tarvinnu sairaalaan jäädä, mutta nyt suostu kirjottaan loppuun asti saikkulapun. Ja ens viikolla jo taas uus tarkastus. Tilanne ei nyt ollut muuttunut mihinkään, mutta vauva tekee ite nyt hallaa potkimalla sitä hematoomaa koko ajan. Nyt vaan toivotaan ettei se aiheuta sitä kalvojen puhkeemista, kun 920g on turhan pikkunen vielä. Paikat oli onneks edelleen kiinni vaikkakin vissiin vähän pehmeet tai jotain.. Napasuonen puutoskaan ei ollut nyt tässä välissä aiheuttanut hidastusta kasvussa.. vähän parempi mieli taas kun näki oman virkeen pikkusensa ja kun tilanne ei ainakaan huonontunut..

Takaisin