oireita

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja vemila
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
238: täysin samaa mieltä että keskenmenon pelko vienyt onnen ja rauhan kauan odotetulta raskaudelta. Täällä kun kuulee väitteitä, että vähäiset oireet ennakoisivat keskenmenoa, ja toisaalta, että juuri kesken menneen raskauden kohdalla olisi ollut kamalimmat oireet...

Itselläni on tilanne rauhoittunut loppuviikon supistusten jälkeen ja oireet palanneet kahta kauheampina. Pahoinvointi, päänsärky, rintakipu ja väsymys ovat liki sietämättömiä. Lisäksi joudun joka päivä kävelemään 7 km, ja nyt jo (vk 8+3) on vetänyt alaselän aivan kramppiin. Viime raskaudessa vaivasi iskias kovasti, muttei näin alussa. Vatsa on niin piukea, että joudun väkisin varomaan sitä ja työntämään eteen, ja sitten selkä menee niin tuleen, että tuntuu ettei pysty astumaan enää askeltakaan.

Nukkuminen on myös tosi vaikeaa, ei vain pahoinvoinnin vaan rinta- yms. kipujen vuoksi. Olen aina nukkunut sikiöasennossa, mutta se ei enää käy vaan on pakko olla selällään. Kipeytyvien hartioiden vuoksi mulla on patjan ja petarin päällä peitto pehmusteena, siinä välissä olen minä, ja sitten on vielä 3 peittoa lämmikkeenä. Muita yöpalelijoita?

Voi kun tännekin löytyisi jokin pahoinvointia helpottava ruoka. Lämmin ruoka on tympeän makuista ja jopa piimä on nyt liian makeaa...

Tsemppiä kaikille oireilijoille!

Helli tääl palellaan kans! Isäntä oli vkolopun reissussa ja takas ku tuli ni kahto et on vissii kylmäny ku nukuin kahen talvitäkin kans ja pikkuneitihi nukkuu yleesä peittosa pääl... fliissiviltti talvitäkin päällkä ei yleesä iha heti helpota viluun, tosi tuntuu et kylmän 24/7jo väsymyksen takia, sisäl saa olla 22c ja silti palelen.. :(

Mut muuten tää olo onki iha järkyttävää.. en esikoisen aikaan kärsiny tästä ympärivuorokautisesta yökötyksestä ja väsymyksestä. Olojen perusteelki ehkä elättelen si viel turhia toiveita et se toinenki pieni siel viel hengis ois. Ratsastamiset on vähä vähille jääny, ei kovin monesti vkoon pysty kun vetää selän jumiin.. Muuten onki si maha kovana ja ummetuskivut välillä järkyttävät. Tuntuu viel et ei uskal vessassaka käydä niitte tuhrujen takia.. Ny va toivoo et etes se yks pieni pysys kyydissä, mut nii kaua ku tää järkky olo on pääl ni eiköhä tuo tuol o.. Tissit on turvonneet ja kipeet, rintiskoitte pito jatkuu, vessassa saa juosta tunnin välein ellei useemminki ja se mistä isäntä ei perusta, ni oon ku kävelevä aikapommi ja persiille ammuttu karhu.. :/ joka ikinen asia ärsyttää ja turkasesti! välil tuntuu et pelkkä isännän näkeminen tuo kiukun pintaan.. Ja vielä se turvotus, iltasin tuntuu maha olevan samoissa luokissa ku esikoisen kohalla rv19-20, ja ny mennään kuiteki vasta 9+0..

Mut jaksellaanha porukalla ja toivotaa et se ruokahi rupeis viel maistumaa jossai välis. :D :)

Nyt loppuu kärsivällisyys tämän PÄÄÄÄÄNSÄRYN kanssa. Muilla samaa ongelmaa? En tiedä, voiko sen luokitella ihan raskausoireeksi, mutta ilmeisesti siihen liittyneepi? Mulla ei ainakaan aiemmin ole ikinä ollut päänsäryn kanssa ongelmia.

No, nyt on neljäs päivä putkeen kun päässä jykyttää, taukoamatta. Särkylääkettä (sitä raskaanaoleville sopivanlaatuista) olen pariin kertaan ottanut mutta ei se auta, enkä halua niitä jatkuvasti napsia. Melkein jo alkaa huolestuttamaan, kun ei mene ohi.

Kenelläkään mitään toimivia kotikonsteja päänsäryn helpottamiseen? Kaikki vinkit otan mielelläni vastaan, alkaa olo olla varsin tuskainen ja epätoivoinen...

mulla kans päänsärkyä päivittäin mut on onneks vaan vähän ja on ohimenevää ni ei tarvi syödä siihen mitää lääkettä.ootko pyytäny ketää hieroo hartioita?jos ne on jumissa ni sehän aiheuttaa päänsärkyä ja samoin nestevajaus.

Tinttura: aika samoissa mennään, samoja oireita ja sama harrastuskin!

Mulla tänään 8+6 ja palelu ja yökötys sen kuin jatkuvat, yöt ovat vaikeimpia, viime yönä pyöri taas kolmesta kuuteen yksi pieni lantunpala mahassa eikä tullut uni... Olen isännälle kyllä sanonut, että EI juureksia salaattiin, mutta taas mua ilahdutettiin juuressalaatilla:) En olisi koskaan voinut kuvitellakaan, että raskaus on tällaista, 10v sitten oli täysin oireeton raskaus ja olin elämäni kunnossa!

Rintakipu on vähän hellittänyt, mistä olen tietysti huolissani - kaikki oireet ovat vain ihania, kun voi toivoa, että masussa todella vihdoin tapahtuu jotain. Niin, ja hepat seisoo oloneuvoksina. Selkäkipu on järkyttävää, pienetkin liikkeet hengästyttävät (tallityöt on tuskaa) enkä muutenkaan uskalla ratsastaa. Esikoista odottaessa ratsastin vielä kunnolla rv28, niin sitä silloin nuorena...

Toivotaan, että siellä Tinttura olisi kaikki kuitenkin hyvin. Tsemppiä kaikille muillekin oireilijoille!

Ei nyt tavallaan ole oire mutta mulla on ihan kauhea yskä :( Valvon sen vuoksi öisinkin pitkiä aikoja. Mun olis pitänyt olla tämä viikko koulutuksessakin, mutta ensin typy oli sairaana, itseasiassa lauantailta saakka kuumeillut, sitten itse olen ollut ihan uuvuksissa ja yskinyt niin että oksennan. Nyt on sentään tyttö jo melkolailla terve, toivottavasti itsekin paranen pian. miehellä tämä oli jo viime viikolla ja hänellä meni päivän kuumeilulla lähes ohi.
Kuumaa teetä olen yrittänyt kiskoa urakalla ja sipulia on pilkottu sängyn vierelle yöpöydälle avaamaan röörejä. Inkivääriä en ole uskaltanut ottaa, kun se kai on vähän niinkuin kiellettyä nykyisin. Meinasintässä että valkosipulia pitäisi ottaa, josko se auttaisi.

Mielialan vaihtelut! Oon nyt monena iltana yhtäkkiä purskahtanut itkuun ja kitissyt kuinka rankkaa mulla on. Hetken päästä nauran kohtaukselle ja ihmettelen mistä se oikein tuli. Eilen tuli lisäksi ärtymys, mikään ei ollut hyvin ja sai hammasta purra oikein kunnolla etten tiuskinut miehelle kaikesta.

Kohta ehkä uskallan sanoa, että oksentaminen on ohi! Tosin viime viikolla sainkin ekaa kertaa syötyä perjantaina :D (yleensä pahoinvointi palaa aina kun ehdin sanoa sen helpottaneen....)
Rintojen arkuuskin alkaa kadota, mutta eilen piti sitten käydä ostamassa uudet liivit.. B vaihtui hyvin nopeasti D:ksi, MITÄ? Olis tissiä vaikka muille jakaa.

Nyt on sitten noustu ekaa kertaa yöllä jääkaapille. Viikkoja vasta 9+3. Valvoin yöllä nelisen tuntia muita asioita murehtiessa, pahoinvointi tuli kumppaniksi, ja lopulta oli pakko mennä tekemään voileipä. Kissa ja koira tulivat perässä ja saivat osansa:)

Mulla on viikkoja nyt 10+6, ja tänään on esiintyny ihan hillitöntä huimausta. Päässä pyörii niin, että saa kulkee ihan seiniä pitkin..
Ja tilannetta ei helpota yhtään se, että mulla on täällä 2v esikoispoika hoidettavana nukkumaan menoon asti, kun mies on viettämässä vapaailtaa tänään..
Levossakin päässä heittää :/

Mitenkäs teillä muilla? Onko teillä huimausta?

Mulla on huimausta. Välillä enemmän, välillä taas ei ollenkaan. Olethan muistanut syödä? Mulla on normaalisti todella matala verenpaine ja sainkin luvan syödä salmiakkia ja suolaisia ruokia että nousisi vähän. Eilen huimasi aika paljon ja myös levossa. Voimia ja toivottavasti sun olo helpottaa, muuten on kyllä pitkä päivä tiedossa. :(

Eilen oli taas menkkamaisia kipuja aamupäivällä ja taas nukkumaan mennessä. Niitä oli ihan alussa enemmän, nyt niitä ei ole ollut moneen viikkoon. Toivottavasti tarkoittaa vain kohdun kasvua eikä mitään muuta. Nyt on viimeinen "kriittinen" viikko meneillään. :) 

Minuakin huimasi, varsinkin alussa. Voimia!

Omaa napaa: nyt on 9+6, oireet tuntuvat hävinneen kokonaan ja olen taas huolissani. Kirjoitin tänne pari viikkoa sitten, voiko järkytyksestä saada keskenmenon. Oireita on kyllä senkin jälkeen ollut, mutta tuntuvat tasaisesti vähentyneen. Yhtä yösyöntiä lukuunottamatta olen nukkunut sikeästi, kun aiemmin valvoin klo 3-6 pahoinvoinnin vuoksi. Siitä asti on puolestaan huoli siitä, onko kaikki hyvin, ollut jokapäiväistä.

Syönyt kyllä olen.. Heräsinkin aamulla siihen että pyörrytti.. Aamupalan söin, ja sen jälkeen muutaman lakupötkön, ja muutaman keksin. Se kyllä helpotti vähän.
Mutta heti jos vähänkin kumartuu, niin heti alkaa taas päässä pyöriin, että saa olla jokseenkin tarkkana mitä tekee..

Täällä on alkanu selkä vihottelee,
jos kattoo telkkaria sohvalla puoli-istuvassa asennossa.
Kai tää on raskausoire, kun moista vaivaa ei oo aikasemmin ollu.
Lähinnä ristiselkä, kipu säteilee oikealle. Menee sitten ohi kyllä itekseen.

Minulla ollut myös tällä viikolla pari kertaa huimausta. Ekan kerran keskiviikkona pilateksessa. Piti istualtaan tehdä joitain liikkeitä, kun ei pystynyt seisaaltaan. Onneksi ei ole kauheasti kuitenkaan vaivannut, kun tuota väsymystä ja huonoa oloa on muutenkin edelleen. Inhottavampaa on, että nivuskivut ovat ruvenneet kiusaamaan enemmän. :( Ovat välillä kiusanneet parin viikon ajan, mutta aiemmin olivat vain hyvin hetkellisiä ja menivät ohi, kun pysähtyi hetkeksi. Tulivat yleensä siis esim. koiran kanssa lenkillä tai töihin kävellessä. Mutta tänään töiden jälkeen oli kyllä vaikea kävellä kotona huoneesta toiseen, kun kipuili koko ajan kävellessä. Istuessa tai maatessa ei vaivaa, mutta en nyt töissäkään pelkästään istumaan pysty. Esikoisen kohdalla ei ollut ainakaan näin paljon vaivaa näistä, mutta jospa nämä olisivat vain alkuraskaudessa riesana! Toivoa sopii...

Onko kellään ollu selkäkipuja?
Täällä tuo selkä kipu vähä pahentunu tai
lähinnä se on oikea pakara jossa se kipu on.
Välillä äityy niin pahaksi, ettei pysty varaamaan painoa lainkaan oikealle jalalle.
Neuvolaanki soitin, onneks ens viikolla on toka neuvola, katotaan tarviinko lähetettä fysioterapiaan. Toivottavasti menee ohi.

Kiippu, joo esikoista odottaessa vaivasi iskias tosi pahana, just tuollaiset oireet. Lämpöä, jumppaliikkeitä, lisää jumppaliikkeitä...

Helli: Vaivasko koko raskausajan vai menikö jossain vaiheessa ohi?
Jostain luin, et vois olla SI-nivelen aiheuttama kipu,
joskin se on kai samanlaista kun issias kipu.

Kiippu: Muistelisin, että koko raskausajan, ei ihan alusta (nyt on jo aika alussa vihoitellut), mutta varma en ole - siitä on kymmenen vuotta ;)

Huimaa ja tuntuu ettei jalat kanna. Ruokahalukin on kateissa, joten oon yrittäny syödä vähän väliä jotain tosi pientä ja energiapitoista. Oksentelu ei juuri asiaan auta, se tosin on onneksi vähentynyt niin, ettei aina tule ihan kaikki ylös. Väsymys on taas pahentunut. Kyllä tämä tästä.

Takaisin