Oireita, oireita..

Voin vastata omasta puolestani. Tänää 12+0 eikä oo helpottanu oireet..
Kotisairaala kävi laittaa tipan vähän ennen 4 et mies oli sit jo kotona. Yötä vasten otetaa pois ja huomenna pitäis viel tulla laittaa mut empä tosiaa tie mite järjestän lasten hoidon huomenna ko kaikki sukulaiset ketä vois auttaa on töissä ja tälläsii juttuja varten ei oo olemassa mitää apua mitä vois mistää saada.. :/

Mulla on myös oireet, ne vähäisetkin, oikeastaan menneet pois tai muuttuneet toisenlaisiksi. Ainoa mikä vielä on suht voimakas, on se, että tissit on edelleen arat, ja selkeästi kuumat koko ajan. Enää ei tarvitse olla koko ajan syömässä jotain, sekin alkoi ahdistaa jo, kun normaalisti söin 2-3 kertaa päivässä. Heikko olo tulee kyllä nopeammin kuin normaalioloissa, mutta ei sellaista huonoa oloa kuin aiemmin. Iltaunisuus on helpottanut, mutta vaikka menen kymmeneltä nukkumaan, niin aamulla nukuttaisi todella paljon. Näkö on myös muuttunut huonompaan suuntaan. Jo ennen raskautta oli huonompi, ja nyt sitten joudun varmaankin odottelemaan kenties ensi vuoden kevääseen/kesään ennen kuin voin uusia lasit. Oli tarkoitus nyt tänä kesänä uusia. Turvotustakaan ei enää ole, joten läskimakkaran alla tuntuu jo pieni vauvamaha :)

Mulla loppui pahoinvointi napista painaen 11+6 viikoilla, kun esikoista odotin. Ei oikein ollut edes laantumisen merkkejä ennen sitä, ja sitten vain heräsin aamulla "hei, on hyvä olo!" tunteeseen, n pahoinvointi palasi sen jälkeen vain jos väsytti, vilutti tai ruokaväli venyi liikaa.

Tänään 12+0 ja edelleen ällöttää hajut, närästää ympäri vuorokauden, tissit kasvaneet kuppikoon ja ovat arat (suihkussa ei oo kiva käydä), alaselkään koskee, alavatsa/lantion alue kipuilee, nivuset ja alapää vihloo ja kipuilee niin kovasti että itku tulee, vessassa saa ravata yötä myöten, vatsa toimii tosi harvoin, iltaisin kylmä, öisin hiki ja ihan hurja väsymys ja unentarve. Mitäs muuta.... :D No mutta oksentelu on loppu! Ainakin toistaiseksi...

Mommyme, saisitkohan esim neuvolan kautta kotiapua näin nopealla varoitusajalla kotiapua tai no mitä kautta sitä eri paikkakunnilla saakaan :o

Niiinu, ei kuulosta kauhean hehkeältä :/ Tosin se oksentelun loppuminen on hyvä juttu! :)

Ihme kyllä mulla ei ole mitään isompia kipuja ollut, muutamana päivänä varmaan arpikudokset vaan paukkuneet kasvun tieltä. Selkä ei ole vielä puhunut mitään, vaikka mulla on oikeasti surkeat keskivartalon lihakset. Muutenkin kunto on aika huono. Kävellä kyllä jaksan vaikka 10 kilsaa putkeen, mutta muuten lihaskunto on huono. Aloitin keväällä 2015 kuntosalin, mutta se jäi, kun löytyi iso kasvain munasarjasta :( Sen jälkeen en ole saanut aikaiseksi jatkaa.

Kaari, osasin odottaa näitä kaikkia kipuja, oli viimeksikin ja kesti aikalailla läpi raskauden.
Mulla on notkoselkä ja siksi selkä kipuilee heti alusta asti... :/ Vaikka olisi kuinka "huono" keskivartalon lihaksisto, ei välttämättä kipuja tule selkään, ellei ole aiempaa taustaa selän kipuilusta.
Ai hitto, tuo kasvain on varmasti ollut pelottava kokemus! Oli varmaan hyvälaatuinen kun tässä odottajien joukossa nyt kuitenkin olet? :) Mulla on tällä hetkellä iso munasarjakysta vasemmassa munasarjassa ja sekin aiheuttaa osansa kivuista... Huomisen ultrassa tarkastetaan myös sen kystan kehitys:/

Juu Niiinu, oli hyvänlaatuinen kasvain, joka sitten poistettiin 2013, munasarja jätettiin silloin vielä paikalleen. 2015 keväällä munasarja kasvatteli samanlaisen kasvaimen, mutta paljon isomman, n. 15-senttisen, se ja koko munasarja poistettiin syksyllä 2015. Siinä leikkauksessa tuli virtsatiehytvaurio, joka poiki muutaman viikon sairasloman, kun meni pari viikkoa, ennen kuin edes löysivät syyn mun kipuihin ja kohonneisiin tulehdusarvoihin. Korjausleikkauksestakin tuli 6 viikon saikku vielä. Mutta siitä kun toivuin, niin päästiin takaisin lapsettomuushoitoihin :)

Toisessa munasarjassa oli parisenttinen kysta jossain vaiheessa, mutta se on nyt hävinnyt, tai sitä ei ole ultrissa nähty. Toivottavasti Niiinu se sunkin kysta on vaaraton ja häipyy itsekseen :)

Kotiapua ei oo mahdollista saada näin lyhyellä varotusajalla..
Ei jää taas varmaa muita vaihtoehtoja ko miehen jäädä kotiin palkattomalle et nämä sitten huomaa kyllä tilipäivänä :/

Tulisiko edullisemmaksi palkata hoitaja muutamaksi tunniksi, saisi kotitalousvähennyksenkin aikanaan. Kannattaa myös kysyä seurakunnalta olisiko mitään mahdollisuutta apuun, jos ei huomiselle niin edes tuleville viikoille ennen kuin voit paremmin.

Kuuluukohan ärsyyntyminen kaikenlaisesta pienestä oireisiin että alkaa pännimään kaikki? Oikeesti kun miks ihmiset on nii ilkeitä :( tänään itkin töistä kotiin autossa ja mieheni kanssa puhuin pahan olon pois. Pyysi rauhoittumaan ja nyt kaikki Ok. Pientä kuormitusta töissä ja pari inhottavaa vihlaisua tuntui alavatsassa oikealla puolella.. muistutti olemassa olostaan että 'nyt loppu se stressaaminen' :D

Kaari, kuulostaa kyllä rankalta tuo sinunkin matkasi. Mutta nyt olet tässä :)
Minulla alkoi kystia ilmaantua esikoisen syntymän jälkeen toiseen munasarjaan, niitä on pari ollut ja ne on tosin itsekseen poksahdelleet. Toivotaan että tämäkin!

Syren, kyllä se kuuluu oireisiin. Itse olen normaalisti melkoinen viilipytty, mutta nyt konahtelen milloin mistäkin :/ Muutenkin tunteet myllertää välillä aikalailla, vaikka muuten olen kaikenkaikkiaan rauhallisempi. Syytän hormoneja :D

Mulla pahoinvointi ollut aika vähäistä välillä pientä yökkäilyä. Eniten oireena väsymys, huomaan että toi kellojen siirto on ollut mulle jotenkin erityisen rankkaa, mutta silti viikolla en oikein saa nukuttua. Iltaisin palelen eikä illalla oikein voi tehdä muuta kuin käpertyä viltin alle. Nännit ihan kipeät, tosi eritavalla kuin koskaan ennen. Kiukkuisempi olen myös, mutta kiukuttelen lähinnä oman päänisisällä. :)

Mulla on yks työkaveri joka omasta mielestään on vitsikäs ja kommentoi mun työstä ja esim. hymystä, ('siellä se painelee menemään leveä hymy kasvoillaan) <- itse istuu tietokoneella, kun kävelen ohi. Oikeesti miks tarvii sanoo ääneen! Mulla on kasvanu joku ärsyyntymisyksikkö aivoihin, -.- yritän kestää tämän ja purra hammasta, mutta se ärsyyntyneisyys näkyy vaan mun olemuksessa :/ kauhea vuodatus, mutta toivottavasti teillä työskentely sujuu muitta mutkitta! :)

Mua ärsyttää ja itkettää lähinnä kaikki, mitä mun mies sanoo. Muuten en oo huomannut, että ärsyyntyisin tavallista helpommin. Mikä sit aiheuttaa sen, että vaikuttais luonnolliselta johtopäätökseltä, että miehestä on tullut sietämättömän ärsyttävä ja yritän kovasti muistutella itseäni, että se on samanlainen kuin aina ennekin ja minä se jossa on "vikaa" :joyful:

Meillä mies on myös huomauttanut että nyt on kyllä jotain raskaushormooni juttuja kun saan itkupotkuraivareita ym. Olen siis hyvin temperamenttinen luonne muutenkin mutten ehkä tuossa mittakaavassa.

Tänne on nyt iskenyt ikävä päänsärky jolle loppua ei näy. :sad001 Hellittää sillä tavalla että tuntuu tuolla jossain takaraivossa, mutta ei kokonaan katoa. En tiedä olisiko hormooniperäistä? Kärsin jännitysniskasta että migreenistä ja nämä molemmat ruokkivat toisiaan. Täytyy vielä laittaa mies hieromaan niskoja. :shy:

Inhottavinta että tää migreeni monesti laukeaa liian pitkiltä päikkäreiltä/unilta. No, tietysti tän raskauden keskellä olisin niiden päikkäreiden tarpeessa mutta nytpä en uskalla nukkua. :confused:

Mulla on ollut aivan alusta asti nuo pahoinvointirannekkeet käytössä 24/7, paitsi tietysti suihkussa käydessä. Nyt uskaltauduin ottamaan ne pois, katsotaan nyt, tuleeko oloon mitään eroa. Tuskin, kun jokunen aika sitten lomalla ollessa kävin suihkussa päivällä ja läksin kaupoille, kotia tullessa huomasin, että siinähän ne rannekkeet on pesukoneen päällä kodinhoitohuoneessa :hilarious: En silloin ainakaan huomannut olossa juurikaan eroa. Luulen, että mulla se vaikutus on suuremmalta osin psykologista kuin fyysistä apua. En tiedä, vaikea analysoida. Taidan jättää ne vähemmälle käytölle tästä lähtien, jos olo pysyy samana ilman niitäkin. Ne puristaa kuitenkin aika ikävästi käsiä, ja taitavat hidastaa käsien verenkiertoakin. Toisaalta niiden pitääkin olla vähän tiukat, että se nappula painaa niitä akupisteitä kunnolla...

Mulla on nyt menossa 11+2 ja oksentelu on loppunut ainakin joksikin aikaa. Yökkäilen kyllä etenkin aamuisin, mutta en ole oksentanut moneen päivään. Pahoinvointia on vielä ja hajuherkkyyttä. Väsymys on tullut takaisin ja nukun joka päivä töiden jälkeen 2-3 tunnin päikkärit. Masu lopetti kasvaminen sen rv 11 pullahduksen jälkeen. Eli ei vieläkään asiaa mammahousuihin. Tissit kutiaa ja on arat.

Henkisellä puolella odotan kauhulla np-ultraa. Keskenmenopelon yli alan pikkuhiljaa pääsemään, vaikka kaksosraskaudessa se suurin riski on ohi vasta rv 15-16 kohdilla.

Mä en usko että pääsen sen pelon yli ennen ku nt ultrassa tiistaina on kaikki hyvin :) kauheen pitkältä ajalta tuntuu odottaa!

Takaisin