Oireita, oireita..

Mulla ei esikoisesta supistanut kertaakaan ennenkuin vedet meni. Supistukset meni parissa tunnissa selkään ja vasta myöhemmin vatsan puolelle. tällä kertaa kerran supistanut pitkän kaupoilla olon jälkeen mutta meni nopeesti ohi kun istui. En odota tälläkään kertaa että kauheesti etukäteen supistelis.. kivempihan se ilman on ja ihan hyvin se synnytys sitten eteni ajallaankin :)

Mulla näitä harkkareita on päivittäin ja muutamia kipeitäkin ollut, mutta ei mitään säännöllisiä. Mutta haluaisin kuulla miltä nimenomaan sellanen oikea supistus tuntuu, kuvailkaa vähän..

Kyllä ne oikeat supistukset sitten todellakin tunnistaa, näin ainakin mulla, ensisynnyttäjä kun olin viime pe-la välisenä yönä. Mulla ne oikeat, synnytystä eteen päin vievät supistukset tuntui ristiselässä kaikkein voimakkaimmin. Synnytyksen edetessä kiputuntemus laajeni nivusiin, lonkkiin ja ulkoreisiin. Ne ihan ensimmäiset oikeat supistukset tunnistin siitä, että niiden sijainti oli eri kuin harkkasuppareilla, ja niiden intensiteetti oli heti alusta asti erilainen.

Mulla ensimmäisessä synnytyksessä supparit alkoivat niin, että supistukset tuntui aika korkealla ylhäällä mahassa. Avautumisen edetessä, se supparikipu alkoi supistiksen alkaessa mahan ylhäältä ja siitä aaltoillen supparin aikana kipu liikkui(siirtyi) alamahaan tehden menkkamaiset kivut jotka säteili selkään ja sitten supistus loppui. Ja sama taas uudestaan ja uudestaan. Joka supistus kerta supistus kesti vähintään saman verran mitä edellinen supistus, tai hieman kauemmin ja aikaväli suppareiden välissä myös tiheni :) Siinä kohtaa kun oli sen 6cm auki, niin supparit kesti jo yli 2minuuttia kerrallaan ja oli vain ehkä 10-15sekunnin tauko kun alkoi taas seuraava.
Saas nähdä miten tässä synnytyksessä menee supparit ja niiden kestot :)

Mulla ensimmäisessä synnytyksessä supparit alkoivat niin, että supistukset tuntui aika korkealla ylhäällä mahassa. Avautumisen edetessä, se supparikipu alkoi supistiksen alkaessa mahan ylhäältä ja siitä aaltoillen supparin aikana kipu liikkui(siirtyi) alamahaan tehden menkkamaiset kivut jotka säteili selkään ja sitten supistus loppui. Ja sama taas uudestaan ja uudestaan. Joka supistus kerta supistus kesti vähintään saman verran mitä edellinen supistus, tai hieman kauemmin ja aikaväli suppareiden välissä myös tiheni :) Siinä kohtaa kun oli sen 6cm auki, niin supparit kesti jo yli 2minuuttia kerrallaan ja oli vain ehkä 10-15sekunnin tauko kun alkoi taas seuraava.
Saas nähdä miten tässä synnytyksessä menee supparit ja niiden kestot :)

Tosta oon kans kuullu et ne oikeet menis sit jotenkin enemmän ylhäältä alas, eikä oo pelkästään alavatsalla/nivusissa/selässä. Mut ilmeisesti tässäkin on eroja!

Nyt en kyllä osaa olla täysin varma, tuntuiko mullakin supistukset muuallakin, saattoivat hyvinkin tuntua, mutta mieleen jäivät paremmin ne kipeimmät kohdat.

Siis tuo oli vain mun kokemus, jokaisella kroppa ottaa supparit vastaan omalla tavallaan ja kipu voi tuntua missä vaan. Toisilla saattaa tuntua vaikka pelkästään selässä, tai nivusissa tai vaikka reisissä. Toisilla sitten aaltoillen mahassa tai pelkästään vaikka yhdessä kohtaa mahaa.
Joten siihen kipukohtaan ei kannata luottaa, vaan siihen että suppareitten kestot pitenee pikkuhiljaa aika aikaväli tiheentyy, eivätkä ne kestä koko ajan tunnista toiseen saman mittaisina tai lopahda jossain kohtl, niin voi sitten alkaa vähän jo epäilemään, et oliskos synnytys käynnissä. Niitä suppareitakin voi tulla hirveästi, muttei johda mihinkään ja loppuvat sitten lopulta.

Eli olen myös sen kannalla, että huomaat kyllä kun oikeat supparit on kyseessä ja käytä vaikka sitä supistuskelloa mikä lie, niin helpompi seurata niiden kestoa ja aikavälejä :) Kyllä sen kivustakin siinä samalla huomaa kun edetessä ne koskee aina vaan enemmän :)

Samaa sanon kuin cocoakin, että jokaisella ne tuntuu niiiin eri tavalla/ eri paikassa ettei siihen voi varsinaisesti mitään ohjetta kertoa :) Itsellä nimittäin supistukset tuntui esikoisen syntyessä ainoastaan nivusissa/ reisillä, pääasiassa nivusissa. Supistukset tuntui vähän niin kuin polttavilta lihaskrampeilta, mutta niitä ei kestänyt ilman kivunlievitystä + menivät aaltomaisesti ohi. Hiukan hankala yrittää selittää, mutta pointti siis se, että kyllä tuon omasta kropasta huomaa millon se on menoa ;) Vaikkakin itse tuli vastattua kätilölle sen kysyessä supistusten kestosta yms etten edes tiedä miltä ne tuntuu, mutta hiton kovat kivut on nivusissa välillä (koska olin odottanut niiden tuntuvan nimenomaan vatsalla/ selässä) :D

Kyllä tosiaan on yksilöllistä, miten supistukset ja yhtä lailla muutkin kivut kukin aistii. Itselle oli kyllä hyödyllistä lukea muiden kokemuksia asiasta, kun en yhtään tiennyt, miltä supistus tuntuu, tai mitä edes voisi odottaa. Tuli koettua myös nuo reisi- ja nivuskivut synnytyksen edetessä.

Iltalenkin jälkeen alkoi ns harkkarit laimeasti mutta säännöllisesti. Kävin saunassa ja ne meni ohi. Nukkumaan tullessa nyt jo neljättä tuntia supistuksia, jotka ei satu mielettömästi, mutta on napakoita, suht säännöllisiä ja aiheuttaa välissä menkkamaisen jomotuksen alavatsalle. Sen verran inhottavia on että pitää hereillä. Panadolia otin jos veis ton välikivun pois mut ei. Jos ei nämä ookaan mitään oikeita vielä niin sitten menee vaan yhdet yöunet.. Täytyy toivoo et se olis menoa ja meininkiä nyt. T. Uneton klo 04.20

Mulla nää harkkasupparit on lähinnä epämukavia, mutta aiemmissä nää ei oo varsinaisesti muuttuneetkaan kivuliaiksi ennen kalvojen puhkaisua sairaalassa, vaikka synnytys olisikin ollut käynnissä. Tästä kolmannesta jotkut on jopa kivuliaita. Ainoa mistä ekasta synnytyksen alun tunnistin oli kesto ja tiheys. Toki se vastaanotto on synnärillä vähän eri kun naama on peruslukemilla, mutta kohdunsuu ja supistuskäyrä on kertoneet sitten sielläkin, että kyseessä on tositoimet. Vaihtelee ilmeisesti kovasti henkilöstä riippuen :)

Hmm... Mulla ne supistukset tuntui muistaakseni enimmäkseen reisissä ja olivat kipeitä vasta kun olin auki jo jotain 6-7cm. Minkä takia kehoitettukin lähtemään ajoissa nyt. Eli vähän sama kuin tinkerbell sulla, tosiaan niin henkilöstä kiinni. :)
Oikeastaan mulla aika on kullannut muistot niin hyvin, etten edes muista niistä supistuksia ja kauaa en ehtinyt kärvistellä kun jo epi vaikutti.

Luulen että ensarin kohdalla normaalisti kyllä sen tuntee kun on oikea hetki käsillä, kuitenkin sen verran eri tuntuista kaiken maailman harkkareihin verrattuna. :)

Tuntuuko muuten supistukset yhtään samalta kuin keskenmenossa kivut?

Siiru, mulla ei loppujen lopuksi ollut mitään samaa synnytyssupistuksissa ja keskenmenojen yhteydessä olleissa kivuissa. Ensimmäinen keskenmeno kipuili varmaan sen takia aivan tolkuttomasti pitkän aikaa, kun alkio oli kiinnittynyt kohdunkaulan kanavaan. Toisessa keskenmenossa taas tuli yksi iso, voimakas supistus, joka tyhjensi kohdun, ja se oli kerralla ohi, mutta se supistus oli aivan erilainen kouristus kuin nyt sitten synnytyksessä olleet supistukset. Ensimmäisen keskenmenon kivut olivat kyllä kovat, mutta eivät niin kovat kuin synnytyksessä.

Harkkasupistuksia täälläkin, mutta vielä ei sen kummempaa. Vauva painaa aikalailla ja sellainen oire mitä ei muiden lasten kohdalla ole ollut, on etten saa jalkoja nostettua suoraan ylöspäin esim housuja jalkaan laittaessa. Sattuu nivusiin kun jalkaa nostaa. Onko muilla tämänkaltaisia kipuja?

^samaa nivuskipua täälläkin. Hyvä että saan edes nauhalliset kengät jalkaan kun pitäisi taipua tuolilla ja nostaa jalkaa ja huoh. Menee lopulta, mutta sitten onkin jo selkä hiestä märkä, nivusissa ja selässä tuntuu tuo uurastaminen ja vannoo itelleen, ettei enää käytä niitä kenkiä ennen kuin lapsi on ulkona. Sitten tajuaa taas, että eipäs menekkään noin, kun ne on ne ainoat kengät mitkä enää turvonneisiin jalkoihin mahtuu ja pakko käyttää niitä.
Aika lailla sama homma housujen kanssa, kyllä saa ähistä ja puhista niitä pukiessa ja miettii välillä, et huomaiskohan kukaan jos lähtis vaan maximekossa ulos tai kauppaan, ei tarttisi laittaa niitä hemmetin housuja ja kärsiä laiton aikana nivusten vihlomiskivuista :D

Mulla tuntuu turvotus vain pahenevan nilkoissa nyt synnytyksen jälkeen :( Sanoivat sairaalassa, että se kuuluu asiaan, mutta että sen pitäisi mennä ohikin jossain vaiheessa. Jotenkin ymmärsin, että liittyisi maidon nousuun... Pitäis kyllä liikkua enemmän, tänään kävin ensimmäistä kertaa ulkona sen jälkeen kun viime torstaina kotiuduttiin sairaalasta.

Mulla oli jalkojen nostelu ihan tuskaa myös. Sukat ja hoiusut oli niin vaikea saada. Mulla oli nivuskivun lisäksi häpyluu ihan kuin tulessa. Portaissa ei ongelmia kuitenkaan.

Olen ollut viikon sairaalan ruuilla nyt putkeen. Leipää tullut syötyä varmaan enemmäin kuin koko vuonna yhteensä ja vatsa kiittää, jep! Aamupaloiksi puuroa, leipää, muroja, tuoremehua. Iltapalaksi leipää. Lounas ja päivällinen vaihtelevia, mutta runsaasti perunaa, lisäksi leipää. Onneksi leivän päälle on aamuin ja illoin juustoa ja kinkkua. Huomenna olis mahikset päästä kotiin. En uskalla edes arvailla koska tää kaasun muodostus loppuu. Kiva, että saan olla itsekseen vaikka onkin neljän hengen huone. Nyt on naistenklinikalla hiljaista. Tervetuloa!

Täällä kans vähän päivästä vaihdellen jäätävä nivuskipu. Tänään ihan mieletön!! Helpottaa kun liikkuu, makoilun jälkeen saa aina arvata et kumpi jalka sillä kertaa kantaa.

Uus oire on valkovuodon vetistyminen. (Anteeksi jos tmi jollekin! Näköjään nää alakerran elämän jutut enää ainoita jotka pyörii mielessä) Valkovuoto tänään ollut sellasta ihan vettä. Pikkuh.suojaa pitäny vaihtaa kolmesti ja alushousujakin kerran. Onko muilla vastaavaa? Voikohan olla lapsivettä?? :O En oo kyllä missään vaiheessa huomannut että limatulppa olis irronnut tai et olis ollut mitään rusehtavaa vuotoa.

Voi se valkovuotokin tosi vetiseksi mennä mutta voi myös tihkua lapsivettä ilman limatulppaa tms. Sitä voi kokeilla silleen että laittaa vessapaperia pikkuhousunsuojan päälle ja kattoo jääks siihen jotain pinnalle vai kastuuko ihan kuten vedellä. Lapsivesi kastelee kuten vesi, on väriltään vähän vaaleanpunaista ja saattaa haista vähän makealle.. vetisinkin valkovuoto taas jää pikkusen lillumaan siihen paperin pinnalle.

Jos lapsiveden mahis epäilyttää niin kannattaa käydä synnäripäivystyksessä silleen nopeesti sen jälkeen kun jotain on tullu, siel voi tehä semmosen tikkutestin et onko lapsivettä.. mut se ei näytä oikein tuntikaupalla vikan lorahduksen jälkeen.

Takaisin