Oireita ja kolotuksia

Joo mulla oli myös jossain vaiheessa ja se johtui rintarangan lukosta (säteili heijastekipua selkään vas.puolelle, kylkeen ja tohon eteen kylkiluihin, aina siis vas.puolelle). Sitten oli myös rintalastan kaikki rustoliitokset tulehtuneet kun vauva paino kylkiluita eikä ne meinannut antaa periksi, oli tosi kipeä tosta vas.puolelta tissin alta ja aiheutti sitä puutumisen tunnetta myös. Ja iho tuntu siltä kun se ois palanu, oli ihan kosketusarka :confused: Nyt on onneks helpottanu, on ilmeisesti noi kylkiluut alkanu pikkuhiljaa antaan periksi tuossa.

Täällä myös vasen puoli tosi arka hetkittäin. Ei pysty vasemmalla kyljellä makaamaan koska alkaa polttaa ja repiä inhottavasti.. Varmaan aletaan mennä kropan kanssa niin äärimitoissa että kylkiluiden välissä olevat lihakset ottaa itseensä.. Olen nyt viikon hokenu itselleni mantrana et "kohta tää on ohi, kohta tää on ohi" :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla alkaa olemaan maha niiiin pinkeenä, että musta tuntuu että se räjähtää kohta :eek: Alkaa olemaan jotenkin jo vähän tuskainen olo ihan kaikin puolin, kaikki pikkuvaivat yhdessä alkaa olemaan sietämättömiä...

Mulla on nyt tää unirytmi ollut muutaman yön samanlainen, eli inhottava :rolleyes: Nulahdan ihan hyvin joskus 00.30-1.00 ja nukun siihen viiteen asti hyvin. Sen jälkeen herään ilman mitään syytä ja valvon jonnekin 6.30-7.00. Nukahdan ehkä hetkeksi aina ennen kun miehen herätyskello soi ja sen jälkeen nukunkin tuonne kymppiin asti. Nyt jo taas väsyttää aika paljon, ja varmaan se on taas päiväunet nukuttava. Ja mä muka kuvittelin, että saan pidettyä itteni ä-lomalla hyvässä rytmissä ja nukun vaan öisin. Hmph!

Mulla myös maha tuntuu aika pinkeältä jo joka suunnasta. Yhtään ei oo vielä laskeutunu, ja alkaa ahdistaa tuosta pallean kohdalta aika huolella. Sivuiltakin maha pingottaa ja on kivikova, ainakin välillä. Koko ajan tuntuu, että pitää itteensä suoristella, että saa edes vähän happea.

Mulla ei vielä onneksi mikään muu vaivaa, joten helpolla oon päässyt, I know. Mutta alkaa tää ankkamainen olotila jo väsyttää, ihan olisin jo valmis luopumaan tästä eturepusta muutaman viikon sisällä :)

Unohdin kertoa tästä järisyttävästä oireesta;
Mä itkin eilen ekaa kertaa niin et se oli selkeästi raskauden piikkiin menevä poru, mieskin tästä sitten kommentoi :D itkun syy oli liikuttavan suloinen nettivideo jossa joku piikkisika tms. Söi ja jutteli hoitajalle. :D
Toinen mitä en ilman kyyneliä voi sulattaa on ponivauvat. Ne on niiiiiiin pieniä. :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä luulen ettei meidän vauveli olekaan vielä kiinnittyny... Jossei se tänä aamuna ollu poikittain niin ei sit ikinä. Niin pinkeeltä tuntu, ja ylä/alavatta oli "löllö"... Nyt taas jalat(?) yrittää puskee ylävattasta pihalle, ja kädet(?) kuopsuttaa lonkkaluissa...

Kaveri, joka on abaut rv10, on sit niiin raskaana... Itkee ja saa raivareita ties mistä. Paras oli et alko itkeen ku luki et paikat löystyy jne - "ku mä en halua et mikään löystyy" (ja tämän siis taisi lukee siitä neuvolan vau-oppaasta) :grin
Mä aloin herksteleen kerran ku katoin dokkaria pingviineistä, ku poikanen kuoli tai sit se yritettiin kaapata tai... Snifff. Ja niitä tilanteita on paljon ku itkuhanat meinaa aueta.

Mua on vaivannu ihan kamala kutina jalkapohjissa, pohkeissa, reisissä, sormen väleissä ja käsivarsissa nyt kaks päivää, yöt on kamalampia. Soitin tänään neuvolaan ja kerroin näistä kutinoista. Meinas laittaa mut äippäpolille mut pyys mua käymään siellä kun sillä sattu olemaan peruutusaika. Tsekkas kaikki perus jutut ja laitto labraan lähetteen, raskaushepatoosia epäilee. Ei helvetti sanon minä jos ne nyt semmosenki vielä löytää! Itse kuitenkin toivon et johtuu siitä kun mulla on tosi kuiva ja kutiseva iho ollut aina, raskausaikana tää kuivuus ja kutina on kuitenki hellittäny.Saas nähä, huomen aamulla labraan koska pitää olla 12h syömättä ja juomatta, perjantaina tulee tulokset :(

Voikohan tuo raskaushepatoosi olla oireeton, vai onko siinä aina oireena tuo kutina? Mietin vaa vainoharhasena et pitäskö käydä "varmuuden vuoksi"-testissä......

Miu, mie oon ymmärtänyt että raskaushepatoosiin kuuluu aina jonkin asteen kutina, eli täysin oireettomana sitä ei olisi.

Pauski, varsinkin tuo yöaikaan kutiseminen kuulostaa siltä että olisi sitä itseään. Onneksi saat jo pian selvyyden onko se sitä.

Mulla auttaa närästykseen edelleen kaikista parhaiten lasillinen vettä jossa teelusikallinen ruokasoodaa.
Harvoin kyllä onneksi närästää mutta viimeksi eilen. 10 min ja närästys poissa

Oon ollu tosi pienikokoinen ja jopa hieman alipainoinen ennen raskautta. Nyt kun maha on kasvanut ja pikkunen potkii kylkiluihin niin hengittäminen (varsinkin makuuasennossa) tuntuu jotenkin todella vaikeelta. Vähän väĺiä pitää vetää syvään henkeä tai istua hetki että saa happea. Selkäkipu on myös vaivannut jo kauan. Oon koittanu miehelle sanoo et hierois vähän selkää mutta aina vastaus on "emmä osaa" :D muuten voin vallan mainiosti :) nyt siis rv 33♥

selkä on alkanu inhottavasti kipuilemaan.. en oo oikeestaan koskaan kärsiny sen pahemmista selkäkivuista *yskii* mitä nyt pari pientä skolioosia rangassa ja oikoryhti, mut sen tähen onki pitäny kiinnittää tosi paljon huomiota työasentoihin yms. Eli siis pysyn sanoissani, et oon pahemmilta oireilta välttyny.
Nyt koko raskauden ajan kun on tuo ihmeellinen lantion jäkitys eteenpäin helpottanu kovotuksiin ja näin niin tuntuupa nyt että sen takia on alkanu sitten kipuilemaan selkä.. koskee ihan alaselkään selvästi. arg.

Mahan pingottelua ja kovotusta on jatkuvasti taas :mad:

Voi itku, tänään bongattu pukamia. Ja mä kun toivoin ne tällä kertaa välttäväni. Kuitulisää oon syönyt koko raskauden ajan ja sen avulla vatsa on toiminutkin säännöllisesti. Parina päivänä on ollut vaan ummetusta, mut näköjään ne tulee helpommin uudelleen.

Muuten olo fyysisesti edelleenkin vain "paranee" ja mä pystyn tekemään paljon enemmän kuin puolivälissä raskautta tai siihen saakka kestäneessä pahoinvoinnista. Tietysti välillä on huonompia päiviä ja maha on kaikessa tiellä. Keväällä olin päivystyksessä kun supisteli kipeästi vähäinenkin ponnistelut jälkeen ja varsinkin kyykkymisen jälkeen mut nyt ei enää mitään. Tai no mä en meinaa päästä enää ylös ollenkaan mut ainakaan ei tuu supistusta joka kerran jälkeen. Toivottavasti ei enteilee sitä että menee sen kaks viikkoa yli..

Mä jo tänään luulin, että lapsivettä tulee, kun olin koirien kanssa lenkillä, mut taisi olla vaan valkovuotoa. Olen kyl tänään vähän pakkaillu tavaroita, kun on tuo muutto tulossa. Tähän asti maha ollu ihan pinkeä, mutta tänään löysä oikeastaan joka puolelta. Mitäköhän sekin merkkaa? No huomen aamulla on nlalääkäri ehkä sen jälkeen oon taas vähän viisaampi :D

Liitoskipujen lisäks on kans alaselkä ruvennu vaivaan,aina vasen puoli ja kipu heijastuu sit myös ihan koko vasempaan jalkaan.. Alkaa kyl oleen niin epätoivonen fiilis ja voimat loppu tähän.. Nytkin pitäis alkaa nukkuun, väsyttää ihan törkeesti ku viime yönä en pystyny nukkuun, noh hankalalta näyttää nytkin kun kyljelleen eikä selälleen oo mitään asiaa kun alapää on ihan tulessa, ja istuvalteen ei nukuta kun tarpeeks kovassa kännissä, et täytynee varmaan sanoo taas hyvästit yöunille..

Nukkumisesta on tullu kyllä ongelma :/ Niin näyttää olevan monella muullakin täällä.
Alapää totaalisen tulessa, en ymmärrä miten on mahdollista tuntee edes tällästä tunnetta. Perus kipuilu vielä menee järkeen mut ihan suoranainen polte :D Ihanku joku sytkärin kanssa heiluis tuolla alhaalla. Asennon vaihtaminen menee akrobatian puolelle ja mieskin valittaa ettei saa nukuttua kun mä vaihdan asentoa joka viiden minuutin välein. Olo on kuulemma kun merillä olis kun koko sänky heiluu -.- Oman hankaluutensa nukkumiseen tekee sekin kun olkapäitä ja lantiota pakottaa? Mistäköhän tuo johtuu? Kylkiasennon paineesta paikkoihin? :D

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app

Eikös nää itkuiset olotilat pitäny kuulua raskauteen... Hemmetti, kun tunteet pinnassa niin liikuttuu pienemmästäkin ja meinaa hanat heti aueta.. Huoh! Noh, ehkä liittyy tähän spessuun tilanteeseen ja väsymykseen... Herkempi vaan, kuin missään kohtaan raskautta :)

Mulla ainakin ekat päivät/viikot synnytyksen jälkeen on ollu aika tunnepitoisia, johtuu ihan hormoneista, joku sanoi että imetyshormonit aiheuttaa juurikin tota itkuisuutta, se herkistää äitiä niille vauvan viesteille, joten en olis huolissani, vielä ainakaan!

Juu meillekin sanottiin imetysvalmennuksessa, että äiti on myös synnytyksen jälkeen vielä ns. hormonihuuruissa, ja itkuherkempi. Juurikin sen takia, että ns. ymmärtäisi vauvan viestinnän paremmin? Monella on vissiin synnytyksen jälkeen muutaman kuukauden ajan ns. baby blues. Muutaman kuukauden päästä pitäisi helpottaa. Ja jos ei helpota, niin sitten kannattaa hakea apua, kyse saattaa olla synnytysmasennuksesta.

Huh, kun on paljon luettavaa, kun oli viikon mökillä :) vähän täytyy avautua omista oireista myös.. Närästystä ilmeisesti on täälläkin, tai en ymmärrä mitä muutakaan se voisi olla kun tuleelähinnä ruokailujen jälkeen tai aamuyöstä jaa siihen auttaa vaan pystyasento.. Mulla siis kirvelee/polttelee ylävatsaa, tuntuu kuin ihossa olisi jotain, ei niinkään sisuskaluissa/ruokatorvessa.. Oon huomannu, että lasi piimää ruuan päälle jonkun verran helpottaa.

Liitoskivut! Argh! Lähes aina kun nousee seisomaan! Hirvee kipu nivusissa. Ja nyt kun tyyppi on kääntyny pää alaspäin se painaa virtsarakkoa niin, ettei meinaa pystyä kävelemään kunnolla jos on pidempi aika vessassa käynnistä.. Yöllä ei onneksi tartte herätä vessaan. Muuten kai olot ihan ok, sukkapuikkokivut hävisi kun kääntyi pää alaspäin, eli ei enää monota haaroväliin :)

Takaisin