Oireita ja kolotuksia

Sitte kun on synnytys supistuksista (tunnetaan myös nimellä helvetinmoiset poltot) kyse niin kyllä sen tosiaan sitte tietää! :D

No viimeksi kun synnytys alkoi niin mä mietin kauan onks ne nyt niitä oikeita supistuskipuja.. Jälkikäteen muistan tarkalleen sen ekan supistuksen, se tuli kirjastossa. Mutta siis meni aika monta tuntia ennen kuin olin varma. Muistan lukeneeni jostain että sairaalaan lähdetään kun ei enää naurata, mut mä hirnuin kotona peilin edessä ennen lähtöä ajatellen kyseistä lausetta. No sen voin sanoa että reilun tunnin jälkeen kun päästiin sairaalaan ei enää naurattanut yhtään :)

Pelkäämääni oire tuli tänään, tasan kuukausi ennen la:aa eli sormien puutuminen. Meni tunti heräämisestä kun tunto alkoi palautua joten parin viikon päästä se on varmaan ympärivuorokautista.. Auttaako se lastan käyttö?

Mimmi mulla autto lasta muutaman päivän kun ei ollu ympärivuorokautista se puutuminen ja kipu. Nyt ei auta enää juurikaan mut yöksi laitan silti :(

Täytyy kysyä neuvolassa ensi viikolla jos sitä kautta saisi lastan lainaan loppuajaksi. No ei se onneksi oo niin kauheaa kuin se alkuajan oksentaminen ja pahoinvointi.

En mä oo tajunnutkaan että tähän käsien ja sormien puutumiseen olisi jotain apukeinoja... hyvä tietää. Tosin ei mulle neuvolassa kyllä mitään ehdotettu, kun asiasta kerroin...

Onkos kellään muulla ongelmia hammaskaluston kanssa? Reikiä tms.? Mulla synnytyksen jälkeen jo samana iltana puhkes jumalaton vihlonta yhteen hampaaseen. Reikä siellä varmaan on :( Ja kuitenkin yritin pitää huolta hampaista kuten muutenkin - pesulinja sama ja hammaslankaa tarvittaesa.. Huokaus!

lunastar, miulla on nyt ja oli ekankin raskauden aikaan ikenet järkyttävän herkillä ja vihlonta aika kaameeta... huolellinen langan käyttö ja harjaus on jotenki kurissa pitäny..

Ootteko käyny siin hammastarkastukses tms mitä suositeltii tehtäväks raskauden aikana? Itel se jotenkin "jäi", unohtu, ku olis pitäny ite varata (kaveri esim sai valmiin kutsun ja ajan), enkä ny enää näil viikoilla varmaa ehdi sinne meneen ku sellaset jonot + ei oo kiva maata mahan kans siel. Mut ei oo vuosiin kyl ollu mitää hammasvaivaa, ei ees vihlontaa, enkä huomaa et raskaus olis mitenkää vaikuttanu hampaisiin.

Mä olin ku tytön hammaslääkäri oli just plussan jälkeen niin samalla tilasin itselleni ajan. Kalenterissa olisi muistutus että pitäis tilata seuraava tarkistusaika; tää on nimittäin puolen vuoden jonot ja mä yritän käydä kerran vuodessa ettei tulis suurempaa remonttia. Mutta esikoisen aikaan otettiin myös se sylkitesti josta katsottiin karies bakteerin määrää. Korjatkaa jos muistan väärin, mutta siis se jäi tällä kertaa ottamatta koska oli ihan normaali viimeksi. Jos hampaissa jotain ongelmaa olisi niin raskaana sinne hoitoon pääsee kyllä nopeasti. Mulla kans harjaus kahdesti päivässä ja huolellinen lankaus joka päivä on pitänyt kaluston kunnossa. (Ja koputtaa puuta). Fluoritabletteja myös suositteli mutta jostain syystä en muista niitä ottaa. Ja aina oo ollu kova syömään purkkaa mutta raskauden aikana se mässäys etoo joten sekin on jäänyt

Mulla meni ensimmäisen raskauden jälkeen hampaat tosi huonoon kuntoon, ja tän raskauden alussa joutuivat poistamaan yhden haljenneen hampaan niin silloin kattelivat suun tilanteen muutenkin. Tällä hetkellä hampaat eivät oo vaivanneet, mutta mielenkiinnolla odotan raskauden jälkeistä aikaa, koska raskaus on tosi rankka tila hampaille. Täällä on hammaslääkärijonot kanssa melkein puolen vuoden mittaisia, niin ihan pikaisesti sitä aikaa ei sitten saakaan jos ei oo päivystysasiaa.

Mä kävin joo siinä suuhygienistin tarkastuksessa ja putsissa. Eikös synnytyksen jälkeen jossain kohtaa saa vielä maksuttoman hammaslääkäriajan?

Ei oo kyl mitään tietoo suun kunnosta, täälläkin se hampilääkäri on kyl jääny, kun alkuraskaudessa ei ollut puhettakaan et pystysin menee ku olis varmasti yrjö lentäny alta aikayksikön.. :confused: Eikä tääl oo kyl tietookaan mistään maksuttomista hammaslääkäreistä, kyl joka sentin perii niin raskausajalta kun sen jälkeenkin!!

Hyh, onpa perseestä kun ny pari yötä nukkunu tosi huonosti ja tää on jo toinen aamu kun olo on ku rapulassa!! Ei niinku okseta mut se sellanen ns. sievä darra.. o_O Tää ei oo reilua!!! Ei saa ees juoda ja silti tulee rapuloita!!! Mul on kyl aika usein näin jos oon nukkunu tosi huonosti ja katkonaisesti, jes eli vauva-arki tuleekin varmaan sit oleen yhtä rapulaa!! :grin

^ Mulla muuten vähän sama fiilis nyt kolmen huonosti nukutun yön jälkeen... krapula!!! Päätä särkee, kauhee jano, suu kuiva, heikottaa, ei jaksais mitään, väsyttää mutta ei varsinaisesti nukuta...
Mä en tajua, mulla oli tossa pari viikkoa välissä niin että nukuin tosi hyvin, en välttämättä herännyt kertaakaan yöllä edes pissalle, tai sitten vaan kerran.
Mutta nyt herään varmaan 3 kertaa yöllä pissalle, ja varsinkin aamuyön tunnit klo 3 ja 6 välin nukun TOSI levottomasti...

Täällä kans yks "krapulainen". :D Mistäköhän sitä sais puhtia että selviäis tästäkin päivästä. Tarvi kun koneellinen pyykkiä pestä ja olo on ku olis maratonin vetässy :D

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app

mie kävin ihan hammaslääkärillä (maksullinen käynti) yks reijän alku siellä oli minkä kehotti et pitäis tulla paikkauttamaan, yeah right.. ennenaikanen synnytys olis ollu taattu. väitti myös et ikenien vuoto vois johtua myös siitä. onhan se tottakai mahollista, mut pistän enemmän raskauden piikkiin ja hoidatan reijän alun kunhan muksu on syntyny.

Miulla on alkanu aamuyön vessakäynnit :grin

Kamalasti oon lisääny vedenjuontia päivän aikaan -reilu 3 litraa menee helposti, aikasemmin ehkä hikiseen litran join. Tää on kyllä hirveen vaihtelevaa ollu raskauden aikana...välillä oon hirmu aktiivisesti huolehtinu nesteen saannista ja välillä tosiaan en juuri ollenkaan. Nyt kait kyllästyin siihen nuutuneeseen olotilaan :p Paljon virkeempi olo ollu ja kun tuon pullon tavaks ottaa pitää mukana AINA niin ei osaa olla ilmankaan.

Täällä kans yks krapulainen nyt jo melkeen viikon ajan ollu joka yö hereillä 3-6 välillä kun supistelee, närästää tai täytyy juosta vessassa. Hiukan ärsyttää kun tietää et pian ei pysty nukkumaan vauvan takia niin nyt pitäis kun vielä voi.

Niin ja hammaslääkärissä kävin perjantaina sillon 35+4. Kaikki kunnossa ja fluorihoitoon sain ajan elokuulle.

Mä kävin yksityisellä hammaslääkärissä keskiraskaudessa kun ien oli niin kipee yhdestä kohasta pitkään ja vuos verta. No ei siin kuulemma ollu sit mitään vikaa ja reikiä ei löytäny. Passitti suuhygienistille ja sano et olis hyvä käydä sit joskus syksyllä uudelleen niin voi ottaa röntgenit.

Mulla on kans nesteen tarve lisääntynyt hulluna. Aina syödessä juon varmaan litran samalla. Tosi huono tapa mut janottaa vaan niin paljon. Enkä muista sit juoda syömisten välissä. Pitäis varmaan sitä vettä just pullosta juoda pitkin päivää niin tajuais ehkä juoda :)

Närästys on nyt tullu mulle vaivaks kanssa. Jonain päivinä närästää ihan sikana. Eilen Virossa kun oltiin niin närästi koko matkan ajan. Tänään taas ei oo närästäny ollenkaan. Tosi ärsyttävä vaiva. Toivottavasti ei vaivaa sit enään synnytyksen jälkeen (kun ennen raskautta ei oo ikinä närästäny).

Onneks vauva on noussu jotenkin sillain et nivuskivut ja vessassa ramppaaminen on vähentyny ja on paljon helpompi olla. :) saas nähä sit koska se aikoo laskeutua kun on enään 4 viikkoo laskettuun. :eek: Onpa se jo lähellä.o_O

Jessus näitä liitoskipuja!! Maha on ihan romahtanut ja näytän ihan muumille. :D koko päivän oon tössöttäny menemään, hitaasti mutta varmasti ja yrittänyt varoa mitään pikakääntymisiä koska sillon tuntuu että joku lyö puukon läpi häpyluusta.. Mut ei enää kauaa, kohta tää loppuu ja sitten alkaa uudet marinat. :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Takaisin