Oireita ja kolotuksia

9+5 menossa ja olin pari päivää oksentamatta. Melkein jopa yökkimättäkin. Ehkä kerran päivässä yökkäsin. Aloin jo sisäisesti toivomaan, että olot helpottaisi nyt ja mitä vielä? Eilen oksensin kaikkien oksentamattomien päivien edestä. Koko yön valvoin kun oksetti niin. En sentäs oksentanut. Mutta en nukkunutkaan. Yövaatteiden päällä kylpytakki ja siihen vielä untuvapeitto ja palelin niin. Pelkäsin jo mahataudin saartaneen mut. Kuumetta ei noussut, eikä maha vetänyt ripulille. Yökki olo on jatkunut tänäänkin, mutten ole vielä oksentanut. Mä olen niin kypsä jo tähän olotilaan. Mikään ei taaskaan maistu ja kun viime päivät meni niin hyvin.. oh why god why??

Voi siness, mulla oli tuollaista kanssa, mutta pahin vaihe kesti vain pari viikkoa, ja on nyt jo takanapäin.
Tsemmpiä, kyllä se siitä jossain vaiheessa helpottaa!

Ihana fiilis! Nyt on pahoinvointi jo kolmatta päivää tiessään ja saattaa syödä melkein normaalisti! Jääkaappia ei vieläkään pysty aukomaan pidättämättä hengitystä ja ajatus vihannesten syömisestä ällöttää yhä, mutta muuten on hyvä olo! Melkein jo uskallan ajatella että se oli siinä se pahoinvointi!

Nyt on tullu takas muita oireita kuten vatsan nipistely ja nenäverenvuoto - tai sitten en oo niitä vaan pahoinvoinniltani pariin viikkoon huomannu. Mutta nää on kyllä huomattavasti mukavampia oireita!

Mä jo luulin et pahaolo ois menny ohitte ,mut aamuste taas tuli pyttyä halailtua :S 11+5 menossa ja rupeen tosissani toivomaan et tulis hyvä ja energisempi olo. Lisäks sain flunssan ja limaa saa yökkimään ja yskiminen.

Helou, viikkoja täynnä 9+0. Aiemmin taisin kirjoitella vähäisistä oireista. Noh, väsyttää!!! Niin paljon!! Viikon 6+ kärsin voimakkaasta pahoinvoinnista mutta se meni viikossa ohi. Parina iltana oon nyt oksenta iltapalan mutta johtuu varmaan mahan huonosta voinnista :(
Lisäksi oon kärsiny kokoajan ripulista (jossa lisänä verta). Ja peräpukamista :( eilen meni yksityiselle lääkärille niiden hirttotoimenpiteeseen siinä toivossa että verinen uloste loppuis joskus ja vessassa käyminen ei olis niin turhauttavaa.

No lääkäri totesi pukamien olevan tosi pieniä ja epäili verisen ulosteen ja ripulin johtuvan haavaisesta paksusuolesta tai crohnin taudista, lisätutkimuksia ja paksusuolen tähystys siis tulossa. Hohhoijaa! Oon kyllä aina ollu huonomahainen mutta että tämäkin vielä.

Syöminen on siksi työlästä ja inhottavaa kun tiedän sen nyt aiheuttavan mahakipua ja sitä ripulia. Olo vähän voimaton. Peräpukamien hirtto oli tosi simppeli toimenpide, mutta eilen illalla ja yöllä kipu oli jotain lähes sietämätöntä!! Ihan järkyttävä tuska peräpäässä. Onneksi tänään ollut hyvä päivä jo.

Että tämmöstä kuuluu tänne, oikea valitusvirsi :) noh, kyllä se vielä iloksi muuttuu.
Häpyluun yläpuolella maha pikkuisen jo pullistuu <3

Heippa! Itellä menossa viikot 11+2 ja olot olleet suhteellisen hyvät.. välillä tulee yökittyä, mutta oksentaa en ole joutunut kuin kerran töissä (kalapihvit).. mutta muutaman viime viikon ajan hampaiden pesu on aiheuttanut aika kovaa yökkäilyä ja äsken kun kävin kokeilemassa, niin oksennus tuli ihan kunnolla.. :/ mietityttää, että miten saan hampaat hoidettua nämä loput n.30 viikkoa, koska edellisessä raskaudessa yökkimistä oli loppuun saakka, mutta silloin en muistaakseni oksentanut kuitenkaan.. purkkaa oon nyt yrittänyt syödä, mutta ei se taida ihan riittää.. mulle tulee muutenkin helposti reikiä hampaisiin.. mutta ei kai ne vatsahapotkaan ihan hyvää tee..?

AS1 kannattaa kokeilla lasten mahdollisimman pientä harjaa. Ja vaikka ilman tahnaa jos se auttais. Käytä ainakin ruokailujen jälkeen (oksentamisen myös ) ksylitoli purkkaa tai pastilleja ja lisäksi apteekin fluoripastilleja ohjeen mukaan.

Ksylitoli pastillit ehkäisevät happohyökkäysten jatkumisen ruokailujen jälkeen ja suojaavat hampaita happamilta yökeiltä tai röyhtäisyiltä.

Lisä fluori ei ole pahitteeksi nyt kun harjaaminen heikompaa ja reikiä kuitenkin helposti kehittyy.
Apteekissa myös Elmexin mieto alkoholiton fluoripurskuttelu (ehkäisemään eroosiolta eli hampaiden kulumiselta). Teksti elmex violetilla. Eroosiosuoja nimeltään.

Mahdollisimman pieni pehmeä harja ja kevyt ja hellä ote voivat auttaa! Suu kannattaa pitää harjatessa kiinni (mahdollisimman pienellä ) eikä kannata koittaa avata sitä suurelle, se lisää yökkäämistä. Harja suuhun ja huulet mahdollisimman pienelle :)

Kokeilepa noita vinkkejä :) terv, suuhygienisti :)

Mulla kans tuo hampaidenpesuongelma. Mulla ihan vaan tuo poskihampaiden harjaus tekee yökkirefleksin. Minä kun oon niin paljon oksennellut muutenkin, on tu hyvin herkässä. Purkkaa en voi sietää... laatta lentää jo hajusta. Nyt syönkin Läkerolin Dents-pastilleja, kun niillä saa yökkiröyhtäystä ja vatsalaukusta nousevia huuruja mukamas pois maistumasta. Mutta heti kun pastilli loppuu tulee suuhun sama olo-maku-haju kuin purkassa ja laatta voi lentää. Ihana noidankehä. Mulla reikiintyy hampaat myös todella helposti ja mulle onkin tehty jo melkein 10 juurihoitoa. Ajatella!!! Ja mä kuitenkin syön (normaalisti ilman raskautta) vähemmän kuin 5 kertaa päivässä, jauhan purkkaa kokoajan, harjaan hampaita 2-3 kertaa päivässä ja käytän säännöllisesti, eli päivittäin hammaslankaa ja silti hampaat hajoo. Eli tän raskauden myötä mulle tulee varmaan tekarit. Joudun syömään 2 tunnin välien ja vettä en voi juoda janoon lainkaan, kun lentää laatta. Liikaa Osmosal-muistoja.

Mulla taas niin päin, että ennen raskautta mulla aina aamuhammaspesussa yökitytti hiukan, mutta nyt raskauden myötä se ongelma on hävinnyt. Mulla nimenomaan on sellainen olo koko ajan, että pakko pestä hampaat, kun hiukankin tuntuu joku maku suussa. Purukumia ja ksylitolipastilleja kuluu nykyään aika paljon.

Ai niin, ja röyhyihin sekä närästykseen mulla on päivittäisessä käytössä nykyään Rennie. Iltaa kohden närästely pahenee, niin pakko ottaa siihen jotain mahaa rauhoittavaa.

Me saatiin tänään hiukan joulua tehtyä eteenpäin, nimittäin tehtiin sekä koristeltiin piparkakkutalo, ja jo toiseen kertaan joulupipareita. Joulusiivoukset jää tänä vuonna tekemättä, hyvä kun jaksan perussiivoukset hoitaa... onneksi sukuloidaan lähes koko joulu ja tänä vuonna ei tarvitse itse vääntää jouluruokia, jee!

Kiitos tinttiäiselle vinkeistä, ei yökittäny oikeestaan yhtään. Huh! Ei se vieläkään ihan mukavimmasta päästä ollu, mut jo paljon helpommin meni.

Onko kenelläkään kokemuksia/suosituksia tukisukista?

Äidilläni ja muillakin lähisuvun naisilla on nimittäin tullut raskauden aikana runsaasti todella kivuliaita suonikohjuja, ja koska mullakin jalat turpoavat helposti haluaisin hankkia tukisukat mahdollisimman pikaisesti. Toivon, että onnistuisin edes jotenkin välttämään tän saman suonikohjukohtalon.
Olisin kiinnostunut kuulemaan myös muita vinkkejä aiheesta. Jalkojen ylhäällä pitäminen ja lepuuttaminen on ainakin suositeltavaa.

Itsellä on ollut käytössä tukisukkia ja tukisukkahousuja alusta lähtien. Tukisukkahousuja suositteltiin neuvolassa, koska antavat tukea ylös asti. Tähän asti, kun maha ei ole vielä kovin kasvanut, olen käyttänyt Norlynin tukisukkiksia. Ostin myös parit tukisukat Sokokselta, mutta niiden tehosta en ole vakuuttunut. Tuntuu, että puristavat vain polven alta ja että jalat ovat päivän päätteeksi kuitenkin turvoksissa. Minulla on lisäksi vuosia sitten Instrumentariumista ostetut tukisukat, jotka ovat huomattavasti paremmat ja toimivat edelleen. Kun maha kasvaa, aion hankkia raskausajan tukisukkahousut ja lisäksi stay up -malliset tukisukat, jotka ovat ehkä mukavammat housujen alla ja lämpimämmälläkin ilmalla. Minulla siis jalat turpoavat paljon työpäivän aikana jo ilman raskauttakin (istumatyö), minkä vuoksi olen näihin niin paljon satsannut.

Mä olen kanssa tukisukkien hankkimista ajatellut, mutta en ole saanut aikaiseksi. Pitäisi varmaan... :rolleyes:

empäs tiedä kuuluuko tämä tänne osioon, mutta osaako kukaan kertoa tämmöiselle ensikertalaiselle odottajalle, onko kovinkin aihetta huolestua, kun yöllä heräsin 4 aikaan vessaan, kaikki ok kunnes aloin pyyhkimään ja huomasin että paperiin tulee verta. menin takaisin nukkumaan ja 9 seuraavan kerran vessaan, taas sama homma! mutta verta ei tule kuin ihan vähän, kun sitä kerta tulee vain paperiin pyyhittäessä. äsken kävin taas tarkastamassa tilanteen ja nyt ei ollut sitten yhtikäs mitään. :o kannattaako tästä nyt ressata sen enempiä ? tiistaina on seuraava neuvola käynti, odotanko sinne asti vai kannattaisiko jo aikaisemmin ottaa yhteyttä ? kipuja mahassa ei ole sen kummemin ollut. anteeksi vaiva, mutta olen huolesta soikeana.. :(

Mulla tuli verta just noilla viikoilla melkein 2 viikkoa. Juurikin aina vessakäyntien yhteydessä. Viikolla 12+0 ultrassa kaikki oli kuitenkin hyvin, ja se verentulokin loppui tuossa viikon 11 alkaessa. Eli mulla se ei ainakaan oireillut mitään ikävää, eikä sitä ole enää sen jälkeen tullut. Siihenkin jotenkin ajan kanssa tottui, eikä se enää muutaman päivän jälkeen hermostuttanut juuri ollenkaan. Nyt tietysti taas pelottaa, että se alkaa uudelleen, koska sen alun huomaaminen on kamalaa! Mulla on kuitenkin kahdesti vuotanut n. Viikon tai kaksi, ja kuitenkin kaikki ok. Eli sinuna en huolestuisi hirveästi. Inhottavaa se odottelu on kyllä, ja vielä näin pyhinä, mutta koitahan olla liikaa sitä ajattelematta ja stressaamatta sitä. Tsemppiä! :)

Pitäisikö sulla olla menkat näihin aikoihin, voi olla kyse "valekuukautisista"? Se saattaa aiheuttaa tuollaista. Yleensä jos verentulo on niukkaa eikä kipuja ole, niin silloin luultavimmin ei ole syytä huoleen. Jos verta alkaa tulla enemmän tai tulee kipuja, niin silloin kannattaa käydä tarkistamassa tilanne. Tsemppiä!

Voi kohdunkaulan hiussuonet vuotaa tai etisen istukan reuna tai esim hematooma tullut kiinnittymisestä. Voi olla toki keskenmenokin, inhottava, kun ei voi suoraan tietää. Voimia joka tapauksessa ja yritä pitää positiivinen mieli, meilläkin huhtikuisissa oli useampi joilla alkuraskaudesta vuoti ja vielä nyt myöhemminkin mutta kaikki on ollut silti pikkuisilla kunnossa. Ja yksi oli vuotanut tuoretta verta ja paljonkin hematooman takia ja sikiö oli kunnossa. Ei aina onneksi tarkoita mitään vakavaa.

menkat olleet yleensä 20-25pvä, eli sillälailla ajottuis jotenkin. koitan odottaa siihen tiistaihin jos tämä ei nyt tästä tämän pahemmaksi mene, sittenhän sen näkee oliko vakavaa.. ainakaan ei oo maha ollut yhtään kipeä tms, että en niin huolestuis vielä.. :) toivotaan parasta! ja pelätään pahinta.. ensimäinen raskaus tosiaan kyseessä ja keskenmeno pelottaa niin paljon, vauva on enemmän kuin toivottu ja haluttu tähän meijän perheeseen!

^ toivotaan, että siellä on kaikki kunnossa! :)

Mulla on aivan järkyttävää tämä ummetus, nämä joulusyömiset on vaan pahentaneet asiaa. Huoh....Pitää taas ylihuomenna yrittää keksiä jotain vaikka apteekistä, jos helpottais. Maha on kun viimesillään olevalla ja tosi kiva sukuloida tällä pötsillä.... :/

Takaisin