Oireita ja kolotuksia

Meillä on terveyskeskuksessa mukava neuvolalääkäri. Ottautuu asioihin ihan "tunteella ja taidolla".. Ens viikolla oliskin lääkärillä käynti.....

Ai niin, mä en muuten tajua, mä olen vaan kerran ollut neuvolalääkärillä. Ja nyt meneillään siis rv 27+4.
Eilen oli neuvola, mutta siellä ei varailtu lääkäriaikaa, vaan ainoastaan neuvola-aika kolmen viikon päähän. Mä jostain luin että rv 28 tienoilla pitäisi olla toinen neuvolalääkärikäynti? Pitäisiköhän mun soittaa maanantaina neuvolaan ja kysyä asiasta?

Mulla on kans parin viikon päästä ihan normi neuvola. Meillä on ne keskiraskauden lääkärineuvolat jo poistettu.

Martuti, kannattaa varmaan soittaa lääkäriajasta, jos mietityttää. Tai löytyisikö netistä oman alueesi käytännöt? Esim. Helsingillä on netissä listattu, millä raskausviikolla on mitäkin käyntejä neuvolassa. Olen täällä aiemminkin ja keskusteluita seuratessa todennut, että käytännöt vaihtelevat tosi paljon eri alueilla. Mulla on nyt menossa rv 27+2, enkä ole käynyt kertaakaan neuvolalääkärillä. Näillä viikoilla olisi ollut ensimmäinen, mutta se vaihdettiin terveydenhoitajan tapaamiseksi (oli eilen), koska menen ensi viikolla istukkakontrolliin. Seuraava neuvolakäyntikin on sitten vasta kuukauden päästä. On siis vaikea sanoa, miten jollain toisella paikkakunnalla pitäisi olla. :)

Mulla ei oo ollu noita lääkärineuvoita missään raskaudessa täällä kotipaikkakunnalla, kun käyn radin takia tuolla äitipolilla ja siellä yleensä ultraava henkilö on lääkäri, joten sillä on skipattu ne neuvolanlääkärin tekemät tutkimukset!

Joten jos sulla Martuti on radi todettu, niin todennäköisesti sulla siirtyy toi neuvolanlääkäri sit sinne äitipolin lääkärille, missä samalla varmaan tutkiivat kohdunsuun tilanteen ja arvioivat vauvan kokoo ultralla...Näin ainakin äkkiseltään ajatellen menisi( ja näin ainakin mulla meni ekassa raskaudessa, kun radi todettiin niin olin äitipolin asiakas lääkärin osalta)

Mutta mulle ei automaattisesti ole silti vielä sinne äippäpolille varattu aikaa radin vuoksi, kuulemma nyt 3 viikkoa ensin mittailen kotona arvoja ja katsotaan sitten, tarvitseeko mennä jos arvot hyvät.
Ja meidän kunnan terveyskeskuksen sivuilla tosiaan lukee, että rv 28 pitäisi olla neuvolalääkärikäynti, yhteensä 3 niitä pitäisi olla raskauden aikana, yhdessä nyt olen ollut.
Joten taidan soittaa maanantaina puhelinaikana ja kysäistä asiasta...

Joo totta kai eka kotona ne mittailut ja sen jälkeen ne kattoo neuvolasta mitä tekeevät...

Siis tää tais olla vähän tämmönen vapaaehtoinen, "haluutko että tarkastaa siut", kun viime neuvolakäynnillä varattiin aika. ekan kanssa oli just tälleen viikolla 27 yks käynti neuvolalääkärillä.

Samahan tuo kattoo ettei oo mitään huolestuttavaa tullu ja voi jatkaa odotusta rauhassa kun lomatkin alkaa :)

En nyt tiedä olenko yhtään oikeassa paikassa tämän asian kans, mutta puhun teille tyttöodottajat (tai te, ketkä olette jo tytön saaneet, tai toki saa kertoa muitakin kuulopuheita), kun olen kuullut ja lukenut paljon juttuja että tytöt jotenki ultrassa jo "piilottelevat", ettei oikein saa selvää kumpi siellä köllöttää. Onko teille käynyt näin? Koska minullekin kävi näin, että pirpana piti tiukasti jalat ristissä :) Kaikki sanovat että poika sieltä tulee, mutta jotenkin mieli seilaa ja tekis mieli väittää vastaan .. :wink

Meidän tytöllä ei olleet (ilmeisesti) jalat ristissä, ihan kohtalaisen helposti tuntui kätilö näkevän että tyttö on. Samoin oli kaverin kohdalla. Molempien ultrakuvista myös näkee aika selvästi että tyttö on, saatiin hyvin zoomattuja kuvia ;)

Mie en edelleenkään tiedä kumpi mahassa oleilee, mut 2 tyttöä oon synnyttäny ja niistä en tiedetty vasta kun synnytyksen jälkeen et kumpia olivat, kun ei oo haluttu tietää, mutta siis kai niistä on näkyny ihan selkeesti et kumpia ovat olleet, mie vaan aina ultraan mennessä sanonu et ei saa sanoo kumpi on!

Meillä tyttö oli käsi haarojen eessä et vähän sai töitä tehdä et saatiin näkyviin, mut sit nyt tulos poika ja se kävi nukkuun jalat ristis kun piti ruveta sukupuolta kattoon, et mulla se ei oo kyl ollu siitä kii et kumpi on vaan molemmat on ollu ihan yhtä juntteja! :wink

Meillä ennestään poika ja esitteli ultrassa paikkansa samoin tämä tyttö ei piilotellut myöskään ultrassa.

Veljen pojista toinen näytti värkkinsä huolella, oli jalat harallaan. Toinen olikin ujopiimä, ei näyttäny sit millään. Synnärillä olivat sit vähän olleet että jaa, milläs noi sait pidettyä piilossa :grin

Meillä tyttö ei kummassakaan ultrassa (siis rakenneultrassa ja sen jälkeisessä ylimääräisessä kontrolliultrassa) mitenkään peitellyt itseään, ihan selkeät näkymät oli. Ei siis mikään häveliäs tyttö :wink :grin

Haha, eli tämä siis sattumasta riippuva juttu :D hauska ajatus silti, jos nuin pienet ihmiset tajuais 'peitellä' paikkojaan. :D

^ Meillä kanssa tytöt ei peitelly paikkojaan :P

Uutena vaivana on tullu nyt unettomuus, esikoisesta tuli ihan loppu vaiheessa. Jalkoja kolottaa niin paljon öisin ettei tuu mitään! Viime yö meni suht hyvin ku pidin jääpusseja jaloissa. Nää mun koivet on turvonnu ihan järkyttävästi vajaassa viikossa ja pakottaa niin pirusti, päätä särkee silmiin koskee ja aamulla otin pissanäytteen (sain kotiin pari purkkia ja liuskaa jotta voin seurailla proteiineja) niin yhdellä plussalla oli edelleen, tästä kaikesta päätellen mulla on raskausmyrkytys ehdottomasti... Tai mitä luultavammin oon vaan vainoharhainen taas :grin verenpaineet oli 129/88. et ala paine oli kyllä koholla. Terkkari oli vähän huolissaan viimeksi kun kerroin tästä ainasesta päänsärystä ja sanoki et jos turvotukset ilmaantuu niin pitää soitella sinne päin, pitää siis soitella jos ei helpota :cool:

Kyl meillä (olevinaan) näky ihan selvästi rakenneultrassa et tyttö siellä olis :) Mies kyllä osas erottaa hyvin. Ihe olin epäileväinen :wink

Mut ootteko kuullu niistä "masuviivoista".. tyttöjä oottavilla tulee napaan asti tumma viiva..poikia oottavilla navan yli :grin Ja en muista menikö joku uskomus (vai tieto) et tytöt köllöttelis masussa oikeella ja pojat vasemmalla.. hehheh.

Ekasta raskaudesta muistan vaan et tumma viiva tosiaan oli vain napaan asti.

Mä oon kans pyöriny sängyssä joka yö yli viikon ajan kun jalkoja pakottaa ja pissattaa kokoajan.
On sellaset levottomat jalat.. magnesium auttaa vähän ja sit alotin uudestaan ladyvita mama-vitamiinit. Luin jostain että johtuis raudanpuutteesta...?

Takaisin