Oireita ja kolotuksia

^ Minuakin närästi ekan kerran ikinä varmaan viime kesänä (jostain syystä viikon kestäneen festarit+mökkeily -putken jälkeen....), enkä tosiaan ennen sitä edes tiennyt mitä närästys on :P Sen jälkeen se ei oo palannu, mutta kai sitä tässä raskauden edetessä vielä saa kokea...

Jaahas, tässä listaa tämänhetkisistä vaivoista taas:

- närästys päivittäin
- kipu nivusissa kävellessä ja seistessä, vihlovampi kipu noustessa seisomaan
- selkäsärky
- päänsärky
- runsas valkovuoto
- nenän tukkoisuus ja verisyys
- ihon kutina
- ajoittaiset mahakivut

Mutta olen niiiiiiin onnellinen, että pahoinvointi ei ole (vielä ainakaan) tullut takaisin!!!

Heissan.
Täälä myös närästys tullut kuvioon, iltaisin varsinkin korventaa julmetusti :confused:

Töissä yritin käydä, mutta siihen yritykseen se jäi. Särkylääkkeen syömiseksi meni, kun selkää särki jo puolen päivän jälkeen. Mulla siis melko fyysinen työ, 8h seisomista, kyykkimistä, nostelua ja kiertoliikettä :sad001 Saikulla ollaan, ja varmasti loppuun asti. Palkanlaskijan kanssa laskettu että 30.4 alkaen voisin ensin pitää talviloman sitten perään kesäloman ja siitä sitten äippälomalle...
Kelan rahoillehan sitä sitten tiputtiin ja kela sitten katsoi että eri sairaus kun viimeksi ja omavastuut siihen ja uudet päätökset jotka sitten katsottiin vuoden 2012 tuloista...ainut etten 2012 ollut töissä vaan saikulla/äippälomalla ja viimesen kk kesälomalla... Eli sairaspäivärahaa olis tulossa 10,02€/pvä :eek: juujuu, eipä mitää...työttömätkin saa yli puolet enemmän, mut haittaaks se :mad: Uudet tiedot laitettu, viimesen 6kk tulot, mutta päätöstä ei näy ei kuulu vaikka kiireellisenä piti käsitellä...taas saa maanantaina soitella perään...tässä välissä palkanlaskijakin oli kerinny toimittaa väärät tiedot sinne ja sotku senku kasvaa, hohhoijaa...

Mä olen suorastaan palellut koko tämän alkuraskauden tähän puoleen väliin asti, mutta nyt on näköjään kilpirauhanen tosiaan alkanu toimimaan,kun nyt on taas kokoaika kuuma!!
Illalla laitoin one piecen päälle (mikä muuten oli aika fitti tuosta mahan kohdalta :) ) ja valitin kokoaika että meillä on liian kuuma.syyksi laitoin ensin takan mutta sitten aloin vähentämään vaatetusta ja lopuksi makasin sohvalla pelkissä alkkareissa. :)
Jos tää kuumuus jatkuu raskauden loppuun asti, ni hei ihanaa..mitäs sitten,kun oikeesti tulee kesä ja oikeesti lämpimät kelit..
sitten niitä harjoitus supistuksia on tullu semmoinen yks päivässä..oikeestaan ne tulee vaan jos on tehny jotain raskasta taikka jos mm.kävelen lian nopeesti taikka muuten liikaa liikkunut.
Muitapa oireita ei tälläerää ole :)

Muoks. Onko kukaan muu humannut,että maha ois jotenkin normaalia karvaisempi? :)
Mulla kasvaa sellaista ihan vaaleaa haituvia mahassa jokapuolelle..voihan se olla siitäkin kun maha alkaa pingottaa,niin ihokarvat tulevat näkyviin herkemmin ja samalla,,eipä ole tullut ennen kiinnitettyä näin tarkkaa huomiota mahaan kun nyt viimeiset 21 viikkoa :)

Muokattu viimeksi:
^ Olen huomannut!! Yks ilta kattelin mahaa ja reisiä, ja sanoin järkyttyneenän miehelle että musta on tulossa wookie :eek:

Joo hei olkaa onnellisia kun teillä ne karvat on vaaleita!! Mä sillai aika tumma ja oon aina ollu aika karvanen ja karvat tummia, niin tosi kiva kun mahaan kans on lisääntyny, ni helvetti mul on kohta pahemmat mahakarvat ku ukolla!!! :grin Oikeen karvakasa!!!

Muakin alkuraskaudessa palelsi, ja yleensäkin olen kauhea vilukissa.
Mutta nyt n. kuukauden verran mun on ollut ihan järkky kuuma koko ajan, ja hikoilen kauheasti. Inhottavaa :confused:

Viikko lomaa levillä takana ja vaivana liitoskivut vaikka koitin rauhallisesti hiihtää ja liikkua. Nyt oon huomannu että kun liian nopesti kävelee niin vatsan seutu rupeaa kipuilemaan. Lisäksi nuo liitoskivut kiusaa öisin kun kääntyilee ja koittaa löytää mukavaa asentoa.

Liitoskivut mullakin tänään taas ihan kunnolla vaivanneet nivusissa, kävely on tosi vaikeaa ja kivuliasta :sad001
Ja tänään on myös selkää särkenyt kovasti, ja oikeassa pakarassa tuntunut iskias-kipua.

Martuti: se issias tyyppinen kipu pakarassa johtuu luultavimmin SI-nivelestä. Mä kävin siitä fysioterapeutilla ja se sano et on yleistä raskaana puolen välin jälkeen ja menee kuulemma loppu raskaudessa ohi kun selkä alkaa tukemaan vatsaa paremmin. Tosi ärsyttävä vaiva. Sain siihen venytys ohjeita. Googleta netistä lisää tietoa :)

Mulla kans tuo iskias-kipu vaivaillu, enemmänki semmosina vihlasuina vain tietyissä asennoissa. Ja liitoskivut ovat jo päivittäsiä, mutta vielä niiden kans pärjää ihan hyvin. Mietin kyllä päiväkävelyllä tänään sitä SI-tukivyötä(?), mistä ootte puhunu.. Vkl pysty vetään tunnin reippaan lenkin, tänään alko kipuileen jo 20minsan jälkeen, että päivän kunnosta riippuen. Mutta mukavahan se ois kävellä ilman kipuja, jos siihen on apuväline kerran kehitelty.

MUTTA, tää päänsärky!! Jonain päivinä aivan armoton! Lauantai-iltapäivä ja ilta meni sohvalla maatessa, ku ei kivulta voinu olla pystyssä. Tänään sit hirvee tahtojen taistelu tota kipua vastaan, että pääsisin salille. Noh, 2x500 panadolia ja iso kuppi kahvia ja sit vaan äkkiä salille, ni ei ehtiny miettiä onko kipiä vai ei.
Turvotusta on myös niin, että hyvä ku välillä sormus pyörii sormessa (normisti sormus on niin reilu, että hyvä ku ei tipu itsestään). Verenpaineita en oo nyt mittaillu.. Mutta en mä jaksa nyt stressata mistään raskausmyrkytyksestä (voiko se näillä viikoilla edes olla..?) ja seuraava neuvola on sitte vasta 25.3.

Kannattaa kyllä tota raskausmyrkytystä seurata, jos sitä epäilee.. jos pääsee menee liian pahaks, niin se on tosi vaarallinen.. miehen siskolla sitä ei huomattu ajoissa ja hänen miehelleen oli sanottu, kun vauvat oli saatu ulos, ettei pystytä äidin selviämisestä sanomaan vielä mitään.. onneks siellä päätty kaikki kuitenkin hyvin!

Itellä myös nuo liitoskivut on ikävät, pahiten ne vaivaa yöllä, kun vaihtaa asentoa. Päivät kun pysyy liikkeessä, niin kivutkin pysyy aisoissa!

No sen verran nyt kiinnostuin, että lukasin hieman aiheesta, ni hyvin hyvin epätodennäköistä, että tää raskausmyrktyksestä johtus. En omaa mitään riskitekijöistä ja vaikken paineita oo viikkoon mitanukkaan, ni ei ne mitenkään voi olla pompanneet 115/60 tuonne 140/90. Eli hormonipäänsärkyä.

• Tykkään
Reaktiot: AS1
AS1 ja Stardust, joo raskausmyrkytyksessähän on sitten lähes kaikki ne oireet, pelkkä päänsärky ja turvotus eivät vielä raskausmyrkytyksestä kerro... niin mulle neuvolantäti sanoi, kun ihmettelin sitä että mun on jalat ja kädet nykyään ihan turvonneet koko ajan.

Mymmeli86, kiitos tiedosta, pitääpä googletella asiaa :)

Mulla muuten ne liitoskivut siis pahimmat juuri kävellessä ja seistessä. Iskiaskipu noustessa ylös, välillä tulee oikein pahoina vihlaisuina, välillä sattuu ja vetää koko ajan (tänään istuessa, kävellessä, seistessä...).

Ja yök, tänään on taas närästänytkin. juuri nytkin korventaa laskiaispulla jonka söin pari tuntia sitten...

Joo, en mäkään nyt heti rupeis myrkytystä epäilemään, mutta jos useampia oireita on, niin kannattaa ne vakavasti ottaa.. eivät meinaan neuvolassa uskoneet miehen siskoa, kun oli niin hyvin voivan näkönen ja ennätti siis todella pahaksi..

Sukkapuikkiminen on vähän höllännyt mutta sitten muuten lantio on jäykkä ja ylimääränen kävely ei nappaa yhtään. Viimeviikolla kävelystelin aikani kuluksi pari tuntia kaupungilla kun olin menossa ravintolaan ja oli aikaa pöytävaraukseen. Arvannette ettei se ollut hyvä idea. :angry2
Istuin kun mummo lumessa stokkan penkillä lopulta ja puhaltelin, samalla miettien että voi jumantsuikka, miten täältä pääsee pois. Onneks istuskelu auttoi.

Tänään on väsyttänyt, ressannut ja "en mä jaksa" ttanut, ja illan ratosi pölähti paikalle vielä ällöttävä päänsärky. Ei oo kivaa.Fiilis on ihan kellarin katossa :sad001

Ja sitten kun katsoo muiden oireita ja tajuaa kuinka vähällä on päässyt niin.. ei auta yhtään!
Kun MUN päähän sattuu, mun arse jumittaa ja MUA väsyttää, nih! :grin

Ja krooninen typotus, liittyen "en mä jaksa" oireeseen pahenee. Möh!

Täällä ilmaantunut uusia "oireita"; pieni maitoläikkä aamulla sängyssä. Kääk, eihän vaan vielä tarvi alkaa käyttämään niitä liivinsuojia. En tykkää yhtään nukkua liiveillä muutenkaan.

Takaisin