Oireiluja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ang1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minäkin olen taas aloittamassa maitohappobakteerien syöntiä. Luin tuosta, että auttavat vauvan suoliston toimintaan ja mahdollisesti toimivat allergioden ennaltaehkäisyapuna, edellisen raskauden aikana ja kun sitä edellinen lapsi oli ja on voimakkaasti allerginen niin pitihän sitä kaikki keinot kokeilla - nyt minua patistetaan aloittamaan mustaherukkaöljykapselien syöminen, eli pilleriä pillerin perään. Tuo poika söi ensimmäiset puoli vuotta niin ikään maitohappobakteereja, allergioita ei ole ilmaantunut, mutta atooppinen iho on... Ja magnesiumia on nyt tullut syötyä, kun kerran se suonenveto iski.

Oireiluista sen verran, että nyt on muutaman päivän ollut tosi kipeä tuo häpyluunseutu - kaipa tämä jotain liitoskipua jo on tässä vaiheessa. Nyt eilisestä tähän päivään supistelut ovat olleet lieviä (kaipa se auttoi, kun pakkasin eilen sairaalakassin, niin kun se on valmiina lähtöä ei takuulla heti tule) mutta sitä edeltänyt ilta ja yö olivat pahimmat tähän mennessä. Ilmeisesti keskiviikkona stressi sai supistelut alkamaan. Nimittäin tuon meidän teinin koululta soitettiin taas liki samasta syystä kuin pari viikkoa sitten ja minähän itkin koko illan, kun olen niin huono äiti etten osaa kasvattaa. Sanoin pojallekin, että kai pitäisi antaa kaikki pienemmät adoptioon, kun en näytä tähän hommaan kykene. Yön sitten oli vatsa kovana vähän väliä ja eilen aamulla, kun lähdin tavalliselle aamulenkille kävelin 200m ja käännyin takaisin, vihloi niin tuonne alas.. Eilen oli pojan koululla pieni palaveri ja huomasin kyllä ylireagoineeeni, luultavasti raskaushormonien ja kroonisen väsymyksen takia.

(yes kone näyttäisi pelittävän eikä ole heittänyt minua vielä kertaakaan pihalle, vaikka tässä jo aikani olen naputellut...)

Mä olen ihan tosi surkee noiden vitamiinien yms ravintolisien suhteen. On oikein huono omatunto välillä. Mähän alotin kyllä raskausvitamiinit heti plussan tultua, mutta nyt ne on jäänyt. Ja siis mulla on niitä kyllä kotona, ettei ole edes siitä että ne olisi loppu ja en olisi vain saanut aikaiseksi ostaa lisää. Maitohappobakteereitakin mietin jossain vaiheessa, mutta olen hirveän saamaton. Pitäisköhän alottaa nyt vielä tähän loppuun...

Mun ummetus on muuten mystisesti helpottanut. Edelleen kyllä tarkkailen vatsan toimintaa paljon ja jos ei puoleenpäivään oo tapahtunut mitään ni heti oon ottamassa laksatiivia. Mutta ei oo tarvinnu nyt vähään aikaan. Ei edes oo tarvinnu taistella vessassa väkisin, tulee ihan sujuvasti (too muc information?[:)]). Kumma juttu. Oliskohan tolla vauvan asennon muuttumisella jotain tekemistä asian kanssa, ehkä se aiemmin painoi kovasti suolistoa ja se yhdessä hidastuneen toiminnan kanssa olisi sitten tuottanut suurimmat ongelmat. Mene ja tiedä, eikä sillä niin väliä, pääasia että pelittää!

Mulla kans noita suonenvetoja alkanu ilmestyyn. Öisin meinaa molemmat pohkeet krampata kun vaan kylkeä kääntää [:@] Paras, tai pitäiskö sanoo pahin oli tuos noin viikko sitten kun venytin niskaa ihan ekstempore kun mökillä oltiin käymäs, ja alko niskasta vetään suonta. Ai piru että tuntu häijyltä!!! Samoten jos käsiä yrittää venyttää ni voi jessus... [>:] Monta kertaa pitäny ostaa sitä magnesiumia mutta minä ja mun laho pää... Kun en viitti pelkästään sen takii lähtee kylällä käymään (vaikka matkaa ei ole kun 8 kilsaa...) Mut kyllä ihan selkeesti oli apua kun äiteen purkista pari tablettia nappasin sielä käydessäni [:)]
Miksikäs muuten tuota maitohappobakteeria suositellaan??? Mä en ole tuota kuullutkaan aikasemmin, en ees neuvolasta kun sielä alkuviikosta kävin. On se vaan hyvä et on tää palsta [:)] [:D]
Heh, ja renniee on menny kans paketti jos toinen nyt raskauden aikana. Oon kärsiny närästyksestä muutenkin mut vaan pahentunu. Kurkkua en pysty enään ollenkaan syömään, aiemmin kykeni kuorittuna mut nyt ei enää ollenkaan. Ja se on harmi kun salaatti tai ruisleipä ei maistu samalta ilman kurkkua [8|]
Selän kans menee pienimuotoseks taisteluks elämä, nyt on tullu uutena ongelmana aamun heräämiset, selkä aivan jumissa, ylös kun nousee ni monta tuntia on repivä kipu, siis ihan kun lihakset yrittäis repeillä eri suuntiin... Mies nukkuu nykyään melko levottomasti, johtuneeko osin siitä, osa voi olla myös siitä magnesiumin puutteesta. Mut tosiaan, öisin heräilen siihen kun tulee kyynärpäätä ja polvee naapurilta... Jos muuten saiskin nykyään nukuttuu paremmin kun ennen, mä kun avaan makkarin ikkunan raolleen yöks ettei ole niin tukahduttavan kuuma (siis mieshän muumioituu peittoon ja väittää makkarii igluks mut mul on hyvä [:D][:D][:D]) Ennen raskautta jos oli tällänen kipu selässä ni autto kun niksautteli nikamat oikoselleen, mut nyt on lihakset niin jumis ja pötsi tiellä ettei enää saa naksahteleen rankaa [&o] Ärsyttävää, ja kun en viiti särkylääkettä ottaa kun kipu menee joka tapaukses päivän mittaan omineen pois, eikä se nyt kuitenkaan sängynpohjalle lamauttavaa kipua ole... [8|]

Tuoshan oli Tättärä kerennytkin jo mainitseen siitä maitohappobakteerin tarkotuksesta sillä aikaa kun ite viestiä naputtelin [:)]

Jos nyt alkaisin täällä sitten viisastelemaan.. sulkekaa silmänne jotka ei jaksa lukea.

Eli maitohappobakteerit auttavat luomaan sikiölle terveen bakteerikannan suolistoon. Vauvan suolisto on syntymähetkellä TÄYSIN steriili. Tietty synnytyskanavasta tulee pöpöjä vähän mutta ei tarpeeksi.
Sektion kautta ei siis tule yhtään mitään..
Koliikki jne on nimenomaan bakteerikannan puuttumisen syytä.
Siksi odottavan äidin pitäisi KOKO raskausajan syödä maitohappobakteerikapseleita jotta sikiö alkaisi jo mahassa luomaan itselleen bakteerikantaa.

Mustaherukkaöljykapselit on sitä varten että vauvan iho voi hyvin. Se pitää aloittaa viimeisellä kolmanneksella viimeistään. Suositusannos olisi kuusi kapselia päivässä, itse otan neljää. Ihan vaan kun on niin kalliita.
Äidin iho myös voi paljon paremmin näiden takia.
Mustaherukoista ei saa mitään irti tähän tarkoitukseen koska siemen pitää murskata ja siitä uutta se öljy jotta se lähtisi toimimaan. Eli ei auta vaikka söisi viisi kiloa herukoita, jollei siemenistä uuta sitä öljyä itse [:D] Eli kaikki ihottumat jne on loitolla kun syö niitä kapseleita raskaus ja myös imetysajan.

Maitohappoja tosiaan suositellaan vauvoillekin alkuunsa.

Lisäksi itse syön monivitamiinia, magnesiumia ja c-vitamiinilisää. Söin myös kalanmaksaöljytabletteja viime kk asti mutta sitten äiti kielsi ne, tietää muka lääketieteen ammattilaisena että mun maksa räjähtää jos syön monivitamiiniin lisäksi vielä kalanmaksaöljyä.. aloitan ne sitten uudestaan kun lopetan nuo monivitamiinit.
Ai niin ja c-vitamiinilisää syön vaan kun anoppi vaatii... [:D] (Se mulle maitohapot ja c-vitamiinit ja kalaöljyt on ostanut koko odotusajaksi...)

En tiedä mitä tuo oli mutta joka tapauksessa anopille oli myyty sitä raskaanaolevalle, että on sitten aika shitti luontaistuotemyyjä jos teki tuommoisen virheen.

Kiitokset Ang1:lle tuosta selvennöksestä, näin omalta osaltani ainakin. Onpas sit jännä jos tosiaan se maitohappobakteeri on niinkin tärkee vauvalle, ettei tosiaan ole neuvolassakaan mulle mainittu mistään muusta kun raudasta. Mulle kun ei tule mitään vauva-lehtii tms (jostain pitää aina säästää...) ni en o saanu sit tietookaan. Muutenkaan en ole hirveesti jaksanu netistä googletella vauva-juttuja, ihan maalaisjärjellä ja teidän muiden tiedonlähteillä oon menny. On se hyvä kun aina joku tietää jotain jotain, ja viitsii sit meille muillekin kertoa [:)][:)]

Kalanmaksaöljy sisältää A-vitamiinia, mitä ei suositella raskauden aikana. Kaikkea sellasta missä on sana maksa, on hyvä vältellä.

Mä yritän myös ajatella sillain rennosti, että nä kaikki ravintolisät on kuitenkin aika uusia juttuja. En todellakaan kiistä niiden hyötyä, mutta en myöskään usko että ne ovat edellytys terveelle elämälle. Neuvolassa ei hirveästi mistään lisäravinteista puhuta ja mulle sillon alkuun sanottiin noista perus raskausvitamiineistakin, että voi niitä nyt jatkaa, mutta parasta olisi saada kaikki normaalista ravinnosta. Olen helppo innostumaan kaikista tollasista, joilla lupaillaan hyvinvointia ihan muutenkin kuin raskauden aikana, mutta lopulta innostus aina lopahtaa ja toisaalta haluan kehooni mahdollisimman vähän mitään "ylimääräistä". Oon sen suhteen vähän neuroottinen. D-vitamiiniakaan en syö purkista, vaikka sitä kaikille suomalaisille suositellaan yli puolet vuodesta ja ihan hyvin olen pärjännyt. Huolehdin terveydestä muilla tavoin. Elämä on mennyt muutenkin niin keinotekoiseksi ihan kaikessa, millä on toki niitä hyviä puolia, mutta huonojakin. Kauheeta esimerkiksi kattoa parkinsonin tautia sairastavaa vaaria, joka ei ole enää ollenkaan tässä maailmassa, eikä voi tehdä enää oikeastaan mitään itse. Hengittää pystyy. Kaikenlaiset lääkkeet kuitenkin pitävät elimistöä sen verran toiminnassa, että sydän jaksaa vielä vaan pumpata. Nyt menee niin ohi aiheen, mutta ihmistä ei ole tarkoitettu miksikään pomminkestäväksi, mihin suuntaan taas kehitys on meitä kuitenkin viemässä.

Any case, hienoa että omasta ja tässä tapauksessa myös vauvan terveydestä voi huolehtia kaikin mahdollisin tavoin. Kukapa vanhempi ei tekisi mitä tahansa lapsensa puolesta. Mutta ei kannata panikoida vaikka omasta kaapista ei löytyisikään kaikkia mahdollisia hyvinvointia edistäviä juttuja!

Samoin minä Fantti82 en näistä itse mitään tiennyt mutta lähti siis lähinnä anopin ja äidin usutuksesta liikkeelle tämä touhu.

En pidä mitenkään hankalana ottaa niitä tabuja päivittäin, ja se on hyvä fiilis kun tietää jo etukäteen ettei tule koliikkia tai ihottumaa tms. Että tavallaan tekee osansa jo tässä vaiheessa kaikessa muodossa sen eteen että vauva voi hyvin.
Kun ei ihmiset kuitenkaan syö tarpeeksi terveellisesti jotta saisivat kaiken mitä tarvitsee ruuasta, ennen olikin asiat sen suhteen paremmin mutta nykyään ruuat on niin käsiteltyjä jotta ei niistä saa tarpeeksi ravinteita jollei todella näe niiden tuotteiden etsimisen eteen vaivaa (nyt mentiin mun osa-alueelle ravinto-opin puolelle, itse olen sen alan ammattilainen)

Haluan myös korostaa sitä että kaikki lähes kaikki tabut mitä itse otan ei ole keinotekoisia. Ne on nimenomaan luontaistuotteita, se sanana kertoo jo aika paljon.

Ja haluan myös sen sanoa että joo pärjättiin ennenkin mutta miksi elää tuskassa ja vaikeudessa kun voi päästä helposti vähemmälläkin? Miksi ihmiset keittää kahvia keittimellä eikä pannulla ja polttopuilla kuten ennen? Että näin..[:D][:D][:D][:D]

Juu, noiden ravintolisien suhteen on syytä pitää mielessä se, että joka ikinen pilleri pitää sisällään epäpuhtauksia, lisäaineita jne. jotka eivät todellakaan ole hyväksi vauvalle. Siksi kannattaa todella miettiä, että mitkä on omaan tilanteeseen ne tärkeimmät tuotteet. Lisäksi kannattaa miettiä minkä tuotteen valitsee. Esim. luontaistuotekaupoissa monissa tuotteissa on niin paljon epäpuhtauksia, ettei terveydenhuolto suosittele niitä raskaudenaikana. Ehdottomasti ykkösasia on, että syö monipuolisesti. Mikään ravintolisä ei sitä korvaa. Ravintolisissä kannttaa myös miettiä sitä, että jotkut lisät heikentävät toisten vaikutusta. Niin ja sitten erittäin tärkeä pointti: näistä asioista on tehty todella paljon erilaisia tutkimuksia, että mikä vaikuttaa ja millä tavalla äitiin ja vauvaan. Tuloksissa on tosi paljon ristiriitaista infoa, joten ei ihan yhteen "faktaan" kannata uskoa. Maitohappobakteerit on varmaankin se eniten tutkittu asia vauvan kannalta ja niissä useimmat tutkimustulokset sanovat juuri sitä, että viimeisellä kolmanneksella syötynä ne auttavat vauvan suoliston bakteerikannan kehittymisessä. Siinä vaiheessa kun se suolisto muutenkin vasta alkaa olla toimintakykyinen... Allergioihin on myös todettu selkeä yhteys. Maitohappobakteerithan auttavat ihan aikuiselle ihmisellekin usein iho-ongelmiin ja paljon muuhun kuin vain suolistojuttuihin. Niin ja maitohappobakteereitakin on tosi montaa sorttia, osa enemmän osa vähemmän tutkittuja...

Minäkin silloin edellisellä kerralla aloitin maitohappobakteerit nimenomaan tässä viimeisellä kolmanneksella. Silloin se tutkimus asiasta oli tuore ja juuri tässä vaiheessa sen sanottiin alkavan tehota. Jatkettiin Rela-tipoilla pojan kanssa sitten täysimetyksen ajan puolisen vuotta... Tässä vaiheessa jo vain kerron, että kaikille vauvoille nuo tipat eivät sovi vaan herkimmät voivat saada niistä vatsanväänteitä (kuten D-vitamiinistakin...) Tuolle meidän allergikolle joskus olen myös kokeillut maitohappobakteereja antaa, mutta hänen kohdallaan ei tunnu vaikutusta olevan. Eli taitaa olla vähän yksilöllisiä nämäkin asiat - meillä tehoaa ihon ollessa pahana ainoastaan vahva kortisoni kuuri ja takrolimuusivoide...

Mustaherukkaöljykapselit tosiaan ovat täällä hankinnassa - kun vain muistaisi - ihan siksi, että sekä mies että minä olemme atoopikkoja samoin kuin sitten tuo allergikko ja nuorin poika, kahdella vanhimmalla pojalla ongelmaa ei ole.

Munkin on nyt pakko työntää lusikkani soppaan ja hämmentää vähän..  Aattelin vaan, että voisin ottaa kantaa tuohon, miks neuvolassa ei ehkä oo kerrottu näistä kaikista luontaistuotteista yms. Itehän en kyllä oo mikään asiantuntija, terveydenhoitajaopiskelija vasta, mutta koulussa ollaan puhuttu paljon näistä asioista.  Eli luontaistuotteita ei voida neuvolassa suositella sen takia, että niistä tehdyt tutkimukset tieteellisesti arvioituna on melko suppeita, ja usein valmisteista ei oo tehty riittävästi tutkimuksia, jotta niitä voitais suositella turvallisina valmisteina raskauden aikana. Toisaalta luontaistuotteilla ei oo myöskään samanlaista haittojen seurantajärjestelmää ku lääkkeillä, joten mahdolliset haitat ei tuu viranomaisten tai tutkijoiden tietoon.

Poikkeuksena on sitten tietyt vitamiini- ja kivennäisainevalmisteet, joiden lisäsaanti saattaa olla tarpeen raskauden aikana. Lähtökohtana on kuitenki aina monipuolinen ruokavalio, niinku meemi tuolla aiemmin sanokin. Mutta nykysuositusten mukaan edes monivitamiini-kivennäisainelisiä ei tarttis käyttää ku silloin, jos ruokavalio on yksipuolinen tai niukka. Mitä ravintoainetäydennyksiin tulee, niin  pimeinä talvikuukausina ois kaikkien hyvä käyttää d-vitamiinivalmistetta, rautaa tarvittaessa hb:n mukaan, ja kalsiumia silloin, jos ei käytä maitotuotteita. Lisäksi foolihaposta on puhuttu paljon viime aikoina, kun näyttäis siltä, että suomalaisnaisten keskimääräinen foolihapon saanti jää alle suositusten. Esimerkiksi hermostoputki (jonka sulkeutumishäiriöön folaatin puutteella saattaa olla yhteys) sulkeutuu kuitenkin jo 22-28. raskauspäivänä, joten riittävästä foolihapon saannista pitäs huolehtia jo ennen raskautta. Suomessa tuo hermostoputken sulkeutumishäiriö on kuitenkin hyvin harvinainen.

Summa summarum. Yritin vaan siis selventää miks neuvolassa ei suositella jotain luontaistuotetta kaikille, vaikka niillä tuntus olevan paljon hyviä vaikutuksia esim. sikiön terveyteen. Tarkotus ei oo yrittää päteä tai mitään.. :P Jokainen tekee omat ratkaisunsa. Ite oon henkilökohtasesti sitä mieltä, että monipuolinen ruokavalio riittää, ja yritän saada tarvittavat ravintoaineet ensisijaisesti ruuasta.

Sitten mun on pakko sanoa Ang1, pisti niin silmään tuo, kun sanoit, että tietää etukäteen ettei vauvalla oo koliikkia.. Ku koliikin aiheuttaja on valitettavasti edelleen tuntematon, todennäköisesti sen takana on useempiakin syitä. Voihan olla, että suoliston kehittymätön bakteerikanta on ainakin osa syy, mene ja tiedä. Mutta mun mielestä ei kannata tuudittautua siihen uskoon, että maitohappobakteerikapseleita syömällä vois olla varma, ettei vauvalle tuu koliikkia. En mä sitä tarkota, että niiden syömisestä haittaa olis, päinvastoin. Niitä kuitekin saa hyvin myös esimerkiksi hapanmaitotuotteista, joten itse käytän mieluummin niitä.

Tulipa paasaus.. Sorry.[:)]

Edit. Hirveitä kirjotusvirheitä...

Mäkin meinasin tarttua tuohon, ettei ole olemassa mitään takeita siitä, etteikö vauva jotain allergiaa tai yliherkkyyttä saisi vaikka kuinka vetelisi lisiä [:)] Ja sama päinvastoin, jos ei mitään lisiä syö niin vauva ei automaattisesti saa kaikkia maailman tauteja jne.

Mutta joo, syödään ja voidaan hyvin kukin tavallaan!

En minä usko sokeasti, että nuo maitohappobakteerit yms. estäisivät allergioita puhkeamasta, jos on allergiageenit niin sitten on ja sille ei voi mitään, mutta niitä bakteereja syön silti, kun ajattelen etteipä noista varmaan ainakaan haittaakaan ole. Vauvalle kun niitä antaa niin kannattaa tarkkailla vatsaoireita, kun jotkut tosiaan ovat hyvin herkkävatsaisia ja saavat vatsanväänteitä jopa noista bakteereista (ja d-vitamiinitipoista)

Myös sitä mustaherukkaöjykapselijuttua miettiessäni olen ajatellut, että kokeillaan nyt... Eihän sitä tiedä jos oikeasti tehoa olisikin, mietin vain miten sitten synnytyksen jälkeen. Meillä nyt kuitenkin on tämä atopiataipumus suvussa, joten seuraava joko on atoopikko tai sitten ei - sen näkee aikanaan.

Voi Luoja huomaa hyvin että raskaanaolevat kirjoittelee täällä [:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D]

Mulla korvalukitukset jatkuu, uutuutena on nyt vähän väliä toistuvat sitkeät suonenvedot jaloissa kun kävelen. Öisin taas jalat tuntuu vetevän sääristä kieroon jotenkin hassusti, ei suonenvetoa, mut jotain kramppausta kuitenkin. Tätä on ollut jo pitkään. Tosin voi johtua siitäkin, että lihasvenyttelyt on kyl unohtunut jo monelta kuukaudelta.

Sit semmonen on, että ekat 5 kk mulla ei ollu oikeestaan mitään vuotoja (paitsi se pari viikkoa kestänyt hematooma kesällä), mut nyt on reilun kuukauden ollu päivittäin tosi paljon valkovuotoa ..sitä kai se on, vaik on jotenkin erilaista ku ei-raskaana ollessa... tai ehkä oikeempi nimitys ois keltavuoto... tahmeeta ja kokkareista. Onko tietoa, kuuluuko tää normikuvioon?

Mulla oli alkuraskaudesta tollasta keltavuotoa, tahmeeta ja kokkareista, mutta ei haissut pahalle. Lääkärissä otettiin näyte ja kaikki oli hyvin, ei mitään tulehdusta ja lääkäri sanoi, ettei tarvi olla huolissaan...vuoto loppu joskus viikolla 12 muistaakseni, eikä sen jälkeen oo tullut yhtään!

Mulla kans taas lisääntynyt valkovuoto ja väri on täälläkin keltainen. Ei varsinaisesti kokkareista, mutta erilaista kyllä. Välillä vähän vetisempääkin. Mutta ei muita hiivaan viittaavia oireita, voihan se silti sitä olla, mutta kun tuo kellertävä värikin on ilmeisesti ihan yleistä raskausaikana niin enpä ole siitä sitten sen enempää huolestunut. Neuvolantäti sanoi myös, että jos tulee jotain muutoksia esim. hajuun tms. niin voidaan siitä sitten näyte ottaa.

Takaisin