Oireiluja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ang1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No edelleen mä oon sitä mieltä, että se hengästyminen johtuu vaan siitä että on raskaana. Ihan noin niinku yleisesti. Niin mä oon ymmärtäny muitten puheista ja neuvolatätien puheista. [8|] Ei mullakaan hengästyminen oo siis ollu astmakohtausta, vaan ihan vaan semmosta, että ku nousee vaikka lattialta ylös ja pukee jotain vaatetta, niin on hengästyny...
Ja jos sit onki joku varsinainen syy sille, niin mulle ei oo kukaan kertonu, ja vähänkö ottais pattiin, jos ois jotain, jota ois voinu asialle tehdä!!![>:]

^ok, "hyvä" tietää, että ei ole epätavallista tämä pienestä hengästyminen. Melkeen on meinannut epätoivo tulla välillä kun oon miettiny, että mihin mun kunto on kadonnut. [:D] Oon kyllä käsittänyt, että raskauden myötä kehkokapasiteetti kasvaa, joten liittyiskö nämä hengästymiset siihen...

Mulla ollut sama olo, että hengästyn ihan pienestä vaikka on ollut hyvä kunto. Toissa päivänä kuulin eräältä sairaanhoitajalta, että välttämättä ei kyse alhasesta hemoglopiinista, vaan siitä, että raskaana verta on rutkasti enemmän pumpattavana (kun sitä pitää pumpata kahdelle) ja sen takia hengästyy helpommin. Kuulostaa loogiselta. [:)]

Mä jo tuonne muualle kirjoittelinkin, että paino ei ole mullakaan noussut juurikaan. Ei mulla kyllä ole mitenkään huono olo ollut. Mä syön vaikka mitä. Välillä olen nyt marja-aikaan popsinut työkoneen ääressä esim. litran mansikoita tai kirsikoita yms. Mä ostin omatoimisesti sellaisen multivita monivitamiini tabletti purkin, joka on raskaana oleville ja imettäville. Ei tuosta haittakaan varmasti ole. Hemoglobiini on ollut koko viitearvojen sisällä ja viimeksi neuvolatäti ei olisi välttämättä halunnut edes koko koetta tehdä.

Ongelmana on neuvolassa verenpaine. Jonkin verran nähtävästi aina hiukan jännitän tuota verenpainetta ja aamuisin en juuri juo enkä syö vieläkään. Se on ollut aika korkea ja viimeksi tarkastuksessa siitä tuli sanomista. Onneksi viime viikolla kun kävin neuvolassa lääkärissä jalkavaivoistani niin otettiin verenpaine ja se oli tosi hyvä. [:)] Saa nähdä mitä oikea neuvolatäti sanoo asiasta ensi viikolla.

Mulla myös ollut tuota "hengästymisongelmaa", huomaan sen varsinkin pyöräillessä. Tosin mulla se voi lisäksi johtua ehkäpä tuosta tulehtuneesta kilpirauhasestakin. Huomenna on siitä kontrolliaika, katsotaan mitä lääkäri sanoo vai sanooko mitään. Ois parasta kyllä sanoa. Ottaa jo valmiiksi päähän nä lekurilla ravaamiset.

täällä myös hengästymisen kaa ongelmia..niiin pienestä tahtoo hengästyä.. mutta muuten oireitten puolesta helpointa aikaa mun raskaudesta. :)

Täällä on varmaan jossain vaiheessa jo ollutkin juttua aiheesta, mutta mites muiden selät voi?

Mulla ollut alusta asti iskiastyyppistä selkäkipua. Nyt on alkanut välillä juilia ihan tosissaan niin, että kipu tuntuu alaselästä jalkaa pitkin jalkaterään asti. Onneksi pahat kivut on mulla aika ajoittaisia. Onko vinkkejä, miten kipua voisi helpottaa? Auttaako venyttely, miten pitäisi venytellä? Voiko selkää turvallisesti vahvistaa raskausaikana jollain erityisellä lihasliikkeellä tms.? Oikeesti mä oon vähän pihalla, miten alaselkää tulisi huoltaa. Jotain pakara- ja reisi venytystä olen yrittänyt.

Erityisesti jännittää kun olen menossa työvuoroon keskiviikkona ensimmäistä kertaa useampaan viikkoon. Työ jota menen tekemään on seisomatyötä 8 h ja erittäin pahassa asennossa selän kannalta. (Sivuttain kurottamista toistuvasti, nopeaan tahtiin) Jos siis osaisi jotenkin "vetreyttää" selkää etukäteen tjk.

Mulla oli iskiasmaisia liitoskipuja jossain vaiheessa parisen viikkoa, mutta menivät itsestään ohi. Neuvolatäti kuitenkin sillon suositteli selkätuen kokeilemista! Meidän neuvolasta olis saanu jotain tukivyötäkin ihan lainaks, kannattaa kysellä omasta neuvolasta!

No hei kertokaas nyt kaikki, että MINKÄLAISIA ne liitoskivut oikein on??? Kun siis välillä aina vähän vihloo jossain ja tuntuu sitä sun tätä, mutta en osaa kyllä mitään ihan suoraan laittaa liitoskivuiksi, kun ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, minkälaisia ne liitoskivut on!!!

Mua huolettaa mun painonnousu: Ensin ei noussut paino ollenkaan ja nyt on ihan yhtäkkiä tullut yli 3 kg painoa lisää. Ei kai se voi olla normaalia? Myös kasvoissa on turvotusta jonkin verran ja päänsärkyähän mulla on ollut jatkuvasti jo jonkin aikaa. Kuvittelenko vain, vai onko nämä raskausmyrkytyksen oireita?

Meemi, en osaa kyllä sanoa onko normaalia vai raskausmyrkytystä, mutta suosittelisin siltikin lepoa. paljon lepoa! :) eihän se pahaksikaan voi olla se lepääminen...

Mulla taas ärsyttää/vihastuttaa/naurattaa tämä karvojen kasvu [:D] Olen aina ollut ns. vähän "kehittymätön", mulla ei nimittäin ole esim. koskaan ollut kainalokarvoja. No nyt niitä on senki eestä.. ja mahaan on myös tullut ja nännien ympärille muutama haiven...puhumattakaan siitä, että alapää menee kohta ihan reisille..[:@] [:D] Mieheni mielestä se on hauskaa? :O [:D] anteeksi nyt vaan tämä puheenaihe, mutta tämä on "melkeen" jo kiusallista... Toivottavasti nämä lähtee synnytyksen mukana pois..!?? Lähdenpäs tästä tämän myötä leikkurikauppaan...[:)]

Täällä niin ikään tuo iskias ollut vaivana - tässä raskaudessa se onkin ollut oikeastaan ainoa tuntuva oire. Välillä ei tahdo päästä askeltakaan eteenpäin, kun niin mielettömät kivut säteilevät selästä jalkaan. Onneksi tuo aina on helpottanut suht nopeasti ja olen päässyt liikkeelle.

Minulla tämä iskias on liittynyt aiemmin kaikkien poikien odotuksiin, joten tälläkin kertaa olen sitten siinä uskossa, että poikahan se on (tämän olen varmasti monesti jo täälläkin julistanut - ja kun sitten aikanaan pyöräytän tytön niin tämäkin ainoa "satavarma" poikamerkki minulta viedään pois)

Meemi: tosiaan yritä levätä nyt alkuunsa, etenkin tuo päänsärky vaikuttaa huolestuttavalta - turvotushan nyt voi johtua näistä pitkään jatkuneista helteistäkin ja niinhän tuo päänsärkykin. Painonnousu on minullakin ollut tuollaista pätkittäistä - välillä ei niin tippaakaan ja sitten kunnon spurtteja. Jos ei ala helpottaa niin ota yhteys neuvolaan/lääkäriin - turhia yhteydenottoja ei ole olemassakaan! T. nimim. Viime raskaudessani kulutin kerran jos toisenkin terveyskeskuksen resursseja tarkistaakseni milloin mitäkin.

Laitan kysymykseni uudestaan, jospa se nyt saisi jonkinlaisen reaktion jossakin aikaan...

No hei kertokaas nyt kaikki, että MINKÄLAISIA ne liitoskivut oikein on??? Kun siis välillä aina vähän vihloo jossain ja tuntuu sitä sun tätä, mutta en osaa kyllä mitään ihan suoraan laittaa liitoskivuiksi, kun ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, minkälaisia ne liitoskivut on!!!

Yksi tämmönen ei-vakava oireilu tähän raskauteen liittyen on superhelposti liikuttuminen. Rupeaa vedet valumaan valtoimenaan silmistä kun vaan luenkin vauvalehteä (ja mies aina kysyy, että mikä siellä niin koskettaa ja mä vaan, et eiku tutkin turvakaukaloita...[:)]) . Sama kun oltiin lastentarvikekaupassa alustavasti tutustumassa vaunuihin, nin sai kyllä tiuhaan räpytellä silmiä, ettei ois ihan valtoimenaan kyynelehtinyt samalla kun myyjä selitti vaunuista. [:D] Ja neuvolassa meenaa aina jossain kohdin alkaa itkettää... Onks teillä muilla samat kokemukset?

Jep, täällä kans niin ilon kuin surunkin kyyneleet valuvat melkein päivittäin :) Aina ei tarvi edes syytä.. Varsinki vauvajutut saa aina liikuttumaan ja sitten rakkausleffat/-kirjat valuttaa kyllä silmiä melko ahkeraan [:)]

Eve78: Mulla ne liitoskivut on tuntuneet siltä niinkuin joku repis jotain tuolla nivusissa. Lähinnä nuiden törröttävien luiden alapuolella on mulla ollut ne kivut, tosi kipeätkin välillä mutta onneksi menee nopeasti ohi. Ainakin näitä kun valitin neuvolassa niin sanoivat että ovat niitä liitoskipuja. Pistävä vihlova tunne jollakin tapaa lamauttavakin.. En oikein osaa paremmin selittää [:)]

Eve78: Mulla tosiaan kanssa niin, että niitä liitoskipuja on hieman vaikea kuvailla ja välillä olen itsekin epävarma mikä on liitoskipua. Supistuksesta sen jo osaan erottaa kun maha ei pingotu liitoskivussa. Usein mulla tuntuu liitoskipua tuolla ihan alavatsassa ja nivusissa. Tulee tarve kumartua eteenpäin.

Päädyin lopulta soittamaan neuvolaan kun en jaksanut miettiä asioita enää. Mun omahoitaja oli palannut lomalta ja huolestuikin mun kertomasta. Hän olisi halunnut mun menevän heti tänään lääkärille, mutta aikaa ei saatu. Siispä kävin hänen luonaan ylimääräisellä ajalla. Verenpaine oli ok, samoin virtsa. Sydänäänetkin kuunneltiin kun mainitsin mun hermoiluista. Niitä oli vähän vaikea löytää tällä kertaa, mutta löytyi kuitenkin hyvä syke. Hemppa oli laskenut mulla yllättäen 30 yksikköä joten rautakuurille pitää ruveta. Kaikki siis melko hyvin kunnossa. Ihanaa oli kuulla ne sydänäänet. [:)] Ens viikolla yritän päästä lääkäriin vielä päänsäryn vuoksi.

Niin joo unohdin jo ihan ne liitoskivut. Eli mulla oli niitä pääasiassa tuolla takapuolella siinä yhessä vaiheessa, milloin niitä usein esiintyykin. Ja pahimpana siis tosiaan pakaran yläosassa. Tuntu vähän niinku lihaskivulta, mutta ei kuitenkaan. Ekana mulla tuli mieleen sellanen hermokipu siitä. Ja sen itse kivun kanssa olisin pärjänny, se ei ollu siis ihan täysin sietämätöntä, mutta se vei liikkumiskyvyn. Oli ihan tosi vaikeeta, välillä mahdotonta päästä liikkeelle jos oli istumassa tai makaamassa, ku tuntu ettei jalkoja voi käyttää. Pylly oli siis jumissa. Vatsan puolella en oikein osaa enää sanoa millasia oli. Nyt mulla on ollu sellasta lievää menkkamaista jomotusta, mutta en tiiä onko ne liitoskipuja vai liittyiskö alkaneisiin supistuksiin. Neuvolatätikään ei sanonut oikein mitään tyhjentävää suuntaan taikka toiseen. Käski vaan mennä lääkäriin, jos kipu on jatkuvaa tai että sitä on usein.

Mua huvittaa toi karvankasvu myös. Mutta olen siitä omituinen, ettei karvankasvu ole lisääntynyt muualla kuin vatsalla. Muualla tuntuu, että olisi hidastunut! Siis alapäässä ja kainaloissa. Weird.

Mulla tää karvankasvu on nykyään ihan hirveetä..Vaikka tänään ajelis niin huomenna pitäs jo uudestaan..Ja mahan karvat ovat osasta kohtaa mustia:D Toi jomotus voi olla myös kasvukipua..Tai no meidän neuvolassa varmaan oikeetki supparit on kasvukipuja ku tuntuvat sanovan joka kipuun tota samaa

Mä yritin itse tarjota kasvukipuja selitykseksi, mutta emmä oikeen tiedä mitä se täti siihen sanoi [:D] Se kai oli enemmän suppareiden kannalla, kun kohtu supisteli sydänääniäkin kuunnellessa. Tai kun se mittas kohdunpohjankorkeutta niin totesi, että nyt tä kyllä supistaa. Kuitenkin pidän näitä satunnaisia lieviä kipuiluja ihan normina, oli ne sitten mitä oli [:)] 

Mä en jaksa enää hätääntyä jokaisesta kivusta..Mä en pääsis täältä edes lääkäriin pikku kipujen takia ku ei mies lähtis viemään ja ambulanssiin tuskin ottaisivat..Sit kun sattuu oikeesti tai jos alan vuotaa jotain niin sit kyl lähden lääkäriin..Eipä ne neuvolassakaan ottaneet mun kipuja tosissaan vaan pelkkiä kasvukipuja nää on niin en jaksa itsekään sit olla huolissaan:) Ja ihan hyvin tuo napero tuol masussa jumppailee:)

Takaisin