Oireilua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Säde
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla taas tuntuu, että "maidontuotanto" loppunu. Hiipunu lähes olemattomaan... :D 

Jännä juttu tuo maidon eritys. Mulla esikoisestakaan ei tihkunut rinnat yhtään ja maidon nousukin kesti todella kauan synnytyksen jälkeen. Vauva oli muutenkin isokokoinen, joten jouduttiin jo laitoksella turvautumaan lisämaidolle. Samoin mun kuppikoko ei muuttunut kuin aavistuksen raskausaikana, eli normi rintsikat kävi koko raskausajan. Ja kun maito nousi rintoihin sitten lopultakin, ei kuppikoko silloinkaan muuttunut oleellisesti, taisi olla yhden kuppikoon verran. Nyt kun oon metsästänyt imetysliivejä, tuntuu käsittämättömälle, että kaikki liivit ovat kokoa E tai F 80-90? Pieniä imetysliivejä (itsellä 75C tai 75D) ei meinaa löytyä mistään!!

Eilen pelasin esikoisen kanssa jalkapalloa. Koko ajan potkin oikealla jalalla ja välillä joutui juoksemaan pallon perässä. Illalla tosiaan tiesi tehneensä. Mua särki alavatsaa ja tuota häpyluuta niin paljon, että en voinut kunnolla kävellä tai nostaa jalkaa yhtään ylöspäin [:o]. Sohvalta nousu oli ihan tuskaa. Ajattelin, että tänään kivut olisivat jo hellittääneet, mutta autolla kun ajoin, niin eipä pystynyt ilman kipuja nostamaan jalkaa kaasulta.

Onkos muilla muuten tuollaista jatkuvaa alavatsasärkyä? Ei siis kiristelyä vaan ihan särkyä? En muista tällaista esikoisesta ollenkaan.

Miimi mullakin on nyt muutamana päivänä koskenut tosi kovasti alavatsalle. Nivusia vihloo autoon mennessä, autosta noustessa, sängyssä kääntyessä ja varsinkin aamulla eka ylösnousemus on tosi tuskaa. Kipua ei ole pelkästään nivusissa vaan lonkissa ja alaselässä. Helpottaa kun saa lepäillä, ja heti kyllä tietää tehneensä, jos on ollut liikkuvaisempi päivä.
Nää on kai nyt niitä liitoskipuja?
Ja nyt kun vauvi on kääntynyt pää alaspäin, niin alamahalla tuntuu varsinkin kävelylenkillä ihan kuin siel olis kivi. Painaa!

soitin jo päivällä neuvolaan ja se varasi sieltä ajan lääkärille. aika tiistaina ja nyt pittää juua paljon vettä, ei saa nostella raskaita tavaroita ja pittää levähtää... enpä kyllä oo muuta tehnykkää viime aikoina ku ollu vaan.. mutta pittää yrittää vielä enemmän olla tekemättä mitää...

nii ja th kysy puhelimessa että supisteleeko? tai onko tuntunu mitää nipistelyjä ja vastasin että ei, koska ei tuntunu... nii nyt sitte tuntuu semmosia menkkapoltteluja.. laimeita mutta tuntuu kuitenki.. [&:] noh.. tiistaina on aika... sano kuitenki että jos alkaa enemmän verestämään nii soittaa osastolle... mutta en muista sanoko se mitää jos poltteluja tulee.. [8|] voi ku pittääki olla huonomuistinen :(

Uudenlaisia kipuja taas löytyny viime yönä [:o] Ihan kamalat lonkka kivut tuli nyt yhtäkkiä. Ja vielä kumpaanki lonkkaan. Koita siinä sitte hyvää asentoa löytää[8|] Selällään ei voi nukkua.. Mitähän tässä vielä näitten loppuviikkojen aikana ehtii tulla.
Huomenna olis taas neuvolaan meno. Kaks kertaa viikossa pitää nyt käydä tuon verenpaineen koholla olemisen kans ja ku sitä valkuaista oli pissassa.
Pakko saada kyllä lääkärille ja ultraan aika ku vasta nyt tuli siskon kans puhetta koko asiasta ja sillä on alkanu heti paikat aukeamaan ku nuo liitoskivut sille tuli. Mistäs tuon sitte tietää onko ne mulla auenneet ku ei oo tutkittu.. Kipeät ne kuiten on [:(]
Sitte ku vielä sitä mietii, että saako vauva tarpeeksi kaikkea ku kerran tuo verenpaineen kohoaminen niitä istukan verisuonia supistaa.

Täällä kanssa on 101 kipua. Tuntuu että mieskin välillä vähättelee oloani kun valitan ja kerron olostani. (Välillä tulee paha mieli). Oonkin sitten koittanut olla hiljaa näiden kipujen kanssa. Silloin kun esikoista odotin, oli helppo mennä maate kun siltä tuntui. Ja jos ei yöllä saanut unta, niin nukuin sitten päivällä. No nyt siihen ei pysty, kun esikoinen tarvitsee jatkuvaa huomiota. Huoh! Tällä hetkellä on vaan niin kipeä olo. Maha supistelee jatkuvasti. Yöllä ei saa kuin pari tuntia nukuttuu putkeen kun sitten pitää taas kääntää kylkeä. Jos nukun kauan samalla kyljellä, lonkka alkaa niin kovin särkeä että sitten ei yöstä tule enää mitään. Ja siihen auttaa vain seisominen ja kävely. En tiedä onko issias kipua tai mitä, mutta samoista kärsin silloin esikoisen kanssa. Nyt myös uutena kipuna on tullut alaselkä kivut. Välillä ei meinaa päästä ylös sängystä kun selkä menee niin jumiin. Mies vonkaa seksiä, mutta ei tässä tilassa tunnu mielekkäältä kun koko ajan vatsa on kivi kova. Olen harkinnut lääkärille menoa. Ensiviikolla on onneksi taas neuvola. Epäilen myöskin että onko hiiva tulehdus, kun valkovuoto on niin runsasta. Yhtenä päivänä hieman kutisi, mutta sen jälkeen ei ole kutissut. Huoh ja voih. Kapia tämä tästä.

Eli en siis oo ainut jolla on tota lonkka kipua. Voi jestas että osaa olla kipeet!! Jos pari kolme tuntia nukkuu putkeen samalla kyljellä niin itkuhan siinä meinaa päästä ku vaihtaa asentoa!! Nukkuminen muutenki hankaloitunut huomattavasti! Alaselkä ja issias vaivaa edelleen.. Mut jotenkuten kuitenki tottunu elämään niiden kans viime aikoina [:)]

Alaselkä ja nivuset huutaa täälläkin hoosiannaa välillä. ja yöllä kyljen kääntäminen sattuu nivusiin, siis oikeesti sattuu. ärsyttävää.

töissä ei oo ollut kumma kyllä mitään ongelmia taas pitkään aikaan, ihmetyttää. ainut mikä ärsyttää, on se että ei vaan huvittais enää mennä töihin, pitäsköhän hakee saikkua :D ei vaan. näillä näkymin oon töissä nyt ainakin pari viikkoo vielä, sitten saa mummot selviytyä ilman mua :D

Huomaa kyllä,et vauva laskeutunu alaspäin ku saa ravata yhä useammin vessassa!
Vatsa ollu useamman päivän hellänä, aivan ku ois tehny 100 vatsalihasta! [&:]
Vauvan liikehdintä tuntu tässä illan aikana jotenki epämiellyttävältä. Oksettava olo... Mistä lie johtuu.
Väsymys on nykyään melkeen ku alkuraskauden aikana. Jalat väsyy helposti myös. Monesti tulee mietittyä, et miten kummassa jaksaa vielä yli 6 viikkoa ku tää eläminen tän pötsin kans alkaa olla jo niin hankalaa ja vaivalloista!?!
Flunssa ei vaan mee ohi, seki vie voimia aikaslailla. 3 viikkoa tätä on jo kestäny [:@] Ei taija mennä ohi ollenkaan...
*Vali vali*... [:D]
Hikoilun määrä JÄRKYTTÄVÄ!!!!!! Ihan sama onko päivä vai yö niin hiki lentää!!

Mulla on kans ihan järkyttävän kuuma kokoajan. Yölläkin pyörii tuskissaan vaikka ei ole vaatteita päällä ja ikkuna auki. Mies sitten yrittää kylmissään kääriytyä peittoon kun mulla on kuuma ja haluun pitää ikkunaa auki...[&:]
Päivisin tuntuu ettei viitti pitää muutakin mustia paitoja ettei hiki näy paidan läpi [:)] Onneks kotona voi kekkuloida vähissä vaatteissa.
Tulee vähän niinkun jotain kuumia aaltoja [:D]

Nyt vaihteeksi vuodatusta vähän reippaammin: mulla ei yleensä koskaan ole kuuma, päinvastoin, paitsi nyt raskauden aikana on tosiaan koko ajan sisäiset patteritpäällä ja varsinkin nukkuessa ihan mahdoton olla. Minä myös normaalisti kävelen paikasta a paikkaan b hyvinkin rivakasti, mutta auta armias nyt kun yrität päästä mihinkään! Jalat ei yksinkertaisesti suostu liikkumaan muuta kuin vaappuvalla ankkatyylillä, ja askelten väli on se 5 cm. Menee hermot kun kävelee lyhyttäkin matkaa ikuisuuden![:@] Samoin tuo närästys on taas viime viikkoina tullut jäädäkseen, ja oksettava olo iltaisin kera selkäkipujen ja suonenvetojen on myös tuttua kauraa. Vessahädän iskiessä sinne on päästävä heti eikä hetken päästä, muuten on kirjaimellisesti lirissä. Ja nuo harjoitussupparit senkun lisääntyy, ja voi taivas kun voi puristaa! Ja kaupan päälle tänään löydettiin "uusi" vaiva, elikkäs nyt ne liitoskivut tais kunnolla alkaa. Ja viikkoja oli se hurjat 30, että kyllä tässä hetken saa helpostusta olotilaan odottaa[&:] Saas nähdä mitä tämä kohta on[:D]

Kunnon purkaushan sieltä tuli [;)]

Tuli tosta mieleen, etta onko teilla viela ollut semmosta, etta maha on niinkuin puuduksissa, vahan niin ku tunnoton...mulla on jo reilu parisen viikkoa ollu niin...varsinkin mahan keskiosa, mut ku noita on kaks tuolla niin voi olla, etta mulla tulee naita vaivoja aikasemmin. Taalla sanottiin, etta se on normaalia loppusuorilla...ku masu on niin piukkana.

Mulla alkaa olla jo niin tukala olo, kaks moyrii samaan aikaan pylly pysytyssa...huouh.

alkaa vissii pikkuhiljaa liitoskivut löytämään tiensä tännekki [&:] ei meinaa enää sohvalta päästä ylös.. jos siis makailee.. eli.. miten nyt sitte sängystä.. ja tänää.. eli ihan muutama minuutti sitte yritin päästä sohvalta ylös nii olihan vaikeeta [&:]  miestä meinasi huvittaa ku yritin vaikka miten päästä ylös, vaan ei uskaltanu ääneen sitä sanoa [;)] 
onneksi vielä ei supistele...

Vitsi kun meinaa naurattaa kun lukee noita teidän juttuja, kun mulla on ihan samoja vaivoja [:D] liikkeellä taitaakin olla oikein marrasmammojen oire-epidemia [:D]

Tuplin mulla on ollut kesästä asti ylävatsa just niinkuin puuduksissa, ihon pinta on ihan tunnoton tuosta rintojen alta melkein navalle asti!

Melela oksettavaa olo pukkaa välillä täälläkin: varsinkin jos vauva potkii tonne ylemmäs niin alkaa etoa. Yhtenä yönä heräsin kun tuli oksennusta suuhun [:'(] oli peukkis vissiin potkinut mahalaukkuun... Harmi kun tuo sun flunssa ei ala parantua [8|]

Tinkerbell84 sympatiat sinne toiselta ankkavaappujalta [:D]

Joo mullaki ihan pingviini olo. Just eilen marmatin miehelle, kuin järkyttävän näköstä mun meneminen muitten silmissä varmasti on! Onneksi sitä ei itte kuitenkaan nää [:D] Tuntuu että saa ihan tosissaan keskittyä siihen että pääsee eteempäin. Toki on parempiaki päiviä välillä kävelyn suhteen, mutta melkeempä se jo on tota vaappumista kokoajan.

Yöt alakaa olla todella tukalia nukkumisen suhteen! Kyljen kääntämiseen tarvitaan äärettömästi voimia ja ponnisteluita!! Ja saa olla tyytyväinen jos ei tuu kyljen käännön yhteydessä supistuksia!

Höh, tuntuu ettei sitä osaa muuta ku valittaa nykyään![:@]

Mutta eilen oli kiva seurata saunassa ku vauva pyllötti. ihan selvästi mieski tunsi missä on pylly ja missä jalat. ihana <3

samoja vaivoja täälläkin...

ihan pirun kuuma koko ajan. varsinkin kädet on ku ne olis tulessa, huoh. ja yöt...ikkuna on sepposen selällään ja mua vaan kuumottaa ja mies tärisee nenä sininsenä [:D]

mulla ollut kans noita puutumisoireita mahassa jonkun aikaa. hassun tuntuista.

ja pahaa oloa pukkaa melkein enempi ku alkuraskaudessa...

onko teillä muilla jano, musta tuntuu et pitäs koko ajan vaan juoda ja juoda. ihan järjetön jano!

mut onneks on siihen sit jääneet, vaivat siis. ei liitoskipuja eikä pahemmin muita kolotuksia. ainoa vaan et antibiootit eivät tepsineet streptokokkiin ja sain nyt uuden kuurin. jos se ei auta niin saan jatkuvan estolääkityksen synnytykseen saakka. onneks se ei hirveästi vaivaa tällä hetkellä.

Eilen aamulla kauhukseni huomasin että nyt ne raskausarvet ovat hyökkäämässä!! kyljessä tai mahan sivulla muutamia punaisia "pilkkuja" jotka näyttää siltä että ne on niiiin valmiita repeen pitkiksi mojoviksi juoviksi. Myös navan ympärys näyttää siltä että kohta varmaan ratkee [8|]
En oo aiemmin niistä niin paineita ottanu kun oon ajatellu että kaikille niitä kuitenkin enemmän tai vähemmän tulee...mutta nyt kun ne ihan oikeesti rupee tuleen niin kääk. Pitää varmaan lähtee rasvaostoksille [:)]

Eilen mahaa poltteli hirveesti, melkein koko päivän. Siis sillain välillä poltti ja välillä ohan ok. En tiä mistä johtuu, ei ole tollasta kipua ollu ennen. Välillä ylämahasta ja välillä alamahasta... Ajattelin että voisko johtua kun oon paripäivää sitten alottanu rauta kuurin...onko muilla vatsa reagoinut rautaan?

Ja nyt taidan tietää mitä tarkotatte kun puhutte liitoskivuista... Eilen jä tänään sattunu ihan hirveesti vasempaan nivusen ja häpyluun alueelle. Tuntuu välillä ettei pystry käveleen kun niin inhottavasti sattuu... Mikä avuksi???

Niin ja nyt olen saanut tututstua ilmiöön närästys. Ennen en edes tiennyt mitä se varsinaisesti on, mutta kyllä nyt tietää!! [:'(][&:]

Kylläpäs taas vaivaa ja valitusta riittää [:)]

Mun alamasu on jo ihan "kynsitty". Kivoja punaisia juovia ilmesty ihan yhtäkkiä ja rytinällä! [&:] Mut oon jo tottunu niihin (ainaki melkein [:'(]) ja yrittäny lohuttaa ittiäni että kyllä ne siitä haalistuu ajan myötä. Tuskin raskausarvista kukaan tykkää...
Oon kuullu melko monelta, että kun alkanu syömään rautaa niin vatsa menee sekaisin jostain tietystä rautavalmisteesta. Kannattaa Hoo kokeilla jotain eri merkkistä rautaa jos kovin alkaa vatsa mennä sekaisin.
Mulla ei oo närästystä ollu (vielä) ollenkaan, mutta eiköhän seki vielä tässä kerkiä ilmentyä [:'(] Mutta toivottavasti säästyn edes siltä vaivalta! [:)]

Täällä kans ilmestynyt punaisia pilkkuja vatsan sivuille viime päivinä, nyt rv 33+0...elättelin jo vähän toivoa, ettei raskausarpia tuliskaan heh. Vatsa viel tommonen pallo suoraan eteenpäin, kyljet kovilla [&:]

Onks teillä muilla ollut vatsanpeitteet kipeinä? Asukki on möyrinyt varsinkin iltaisin tauotta ja vatsa tuntuu nyt aralta.

Mä oon välttyny vielä toistaiseksi raskausarvilta (koputetaan kovasti puuta!), kun oon säännöllisesti ja tunnollisesti rasvannu vähintään kerran päivässä. Alkuraskaudesta ihan raskausarpien ehkäsyyn tarkotetulla voiteella ja nyt kun en oo raaskinu sitä enää ostaa, ni ihan perus rasvalla.. esimerkiks sillä mikä tuli äitiyspakkauksen mukana :) Mulla on entuudestaan pari vanhaa raskausarpea masussa (tullu siis murrosiässä - en oo ennen ollu "paksuna" ;)), eikä nekään kyllä vielä pahasti punota tai oo revenny sen enempiä. Umpparileikkauksesta jääny arpi on ehk vähän levinny, mut se nyt on muutenkii niin kauheen ruma, etten jaksa siitä ressaa. :) ..ja voin kyllä noita arpia jo omistavana kertoa, että ne kyllä vaalenee tosi hyvin ajan kanssa. Mulla teininä rinnat oli ihan kauheen näköset, ku arpeutu niin pahasti - nykyään niitä tuskin edes huomaa :)

Takaisin