Oireilua..

Voih, itsellä kaksi edellistä yötä poikkeuksellisesti ilman heräämisiä ja sikeästi nukuttuna takana. Viime yö olikin sit niin katkonaista kostoksi, et aamulla miehen lähtiessä töihin olin ihan naatti ja onneksi x-asennossa sain pari tuntia kunnon unta. 

Pääsääntösesti olen siis jo useita viikkoja herännyt ainakin kerran yössä juomaan ja pissalle. Tähän yleensä mut herättää masun myllerrys, jonka rauhottumista ootellessa sit yleensä torkahan loppuyöksi unille. 

Lämpöpatteriksi tää maha on myös alkanut, onko muut huomannut :) ? Pidän yleensä makkarin lämmöt siinä 18-19 asteen tienoilla, koska pidän viileessä huoneilmassa nukkumisesta toki kunnon untuvatäkin kanssa. Nyt sit viikonlopusta lähtien huomaan nukkuvani ihan ilman peittoa :D Melkonen lämppäri tuo maha. 

Muut oireet onneks vähentyneet, ei enää niin pahasti närästystä, ei suonenvetoja eikä liitoskipuja. Sormet mulla on ollut turvoksissa jo pitkään ja nyt pari viikkoa olleet tosi kipeät. Ikään kuin reumakipua, eli tehdessä jotain vertyy mutta aamulla herätessä aivan jäykkänä ja kipeenä nivelet. 

Maha ei mielestäni oo vielä mikään huge, kai mie olen luullut muuttuvani joksiki ilmalaivaksi koska ei tää nyt vielä oo mikään hankala. Pahempaa odotin, mutta onhan tässä vielä viikkoja monta aikaa. Taas toisaalta 7-8 viikkoa menee vaikka päällään seisten mun mielestä. Töissä jos joutusin oleen niin vois olla hankalaa, eli hatunnosto niille jotka loppuun asti ovat töissä. 
 
Täälläkin on huomattu, että masu on varsinainen lämpöpatteri. Yleensä kun muilla on kylmä niin itsellä on aina mukavan lämmin. Aiemmin olen ollut varsinainen vilukissa, mutta nyt ei ole enää samanlaisia värinöitä kylmästä.

Minäkin edelleen heräilen kerran yössä pissalle ja juomaan. Muuten kyllä tulee nukuttua ihan suhteellisen hyvin. Nukun kädet jotenkin koukussa, joten sormet pääsevät yöllä turpoamaan ja juurikin nivelet on kipeät.. tuntuu aina kun yrittää työntää itsensä yöllä sängystä ylös.

Tuntuu, ettei jalkapöytä ole enää yhtä turvoksissa kuin ennen, mutta nilkat sen puoleen ovat kivan paksut.. pitää yrittää käyttää löysiä sukkia, jotten jää kauheita jälkiä jalkoihin.
 
Voi teitä onnellisia, jotka heräätte vain kerran yössä vessaan! Minä olen jo kuukauden joutunut käymään vähintään kolmesti vessassa ja parhaimmillaan 5 krt/yö... Herään noin tunnin välein, kun vaihdan kylkeä, aamuyöstä tulee pidempi nukkumispätkä, yleensä klo 5-8. Onneksi olen ollut saikulla ja tänään alkoi ä-loma niin saa päivälläkin levätä!

 
Tissejä on ruvennut pakottamaan. Pitää aina välillä puristella maitoa pois. Tai enempi se on kirkasta ja kellertävää nestettä. Ei nyt mitenkään pahasti pakota, mutta tuntuu koko ajan siltä että jotain olisi tulossa. Helpottaa sitten kun on puristellut. 
Esikoinen on kohta kaksi vuotta ja lopetti tissin syönnin 8kk iässä. Nyt kun tätä kakkosta rupesin odottamaan, niin vasta nyt loppui maidon tuleminen kokonaan ja nyt sitä taas tulee. 
 
Mä oon kanssa nukkunu huonommin jo varmaan kuukauden verran. Mulla paras unipätkä ajoittuu puoliltaöin (jolloin maltan mennä nukkumaan) aamuyöhön, kolmeen neljään, jolloin käyn vessassa. Ja sit heräilenkin puolen tunnin tunnin välein katteleen kelloa ja hakemaan parempaa asentoa - kunnes esikoinen heräilee siinä 7.30-8.00 maissa. Mutta kun kerran esikoista kotona hoitelen, niin oon ottanu tavaks ottaa itekin päivätirsat pojan päikkyaikaan. Jos päikyt jää jostain syystä välistä, niin on kyllä yhtä tuska jaksaa loppupäivää - ja poika ei armoa anna. ;)

Viikon päästä alkaa äippäloma, mutta sepä ei paljon meidän arkea muuta kuin Kela-tukien parantumisena. Ei voi äippä sanoa taaperolle, että äippä nyt vähän lepäis. :D
 
Mulla kans rintoja pakottanu. Yöt on levottomia ja mieskin nukkuu kehnosti, ku herää mun kyljenvaihtojen ulvontoihin selkä- ja liitoskipujen vuoksi. Suppareita tulee välillä säännöllisemmin ja välillä epäsäännöllisesti, välillä tuntuvia ja välillä vaan vatsa kovettuu. Kävely on yhtä helvettiä, kun painaa alakertaa ja lonkat tekee kipeetä. Myös sellaista polttelevaa jokseenkin menkkamaista kipua alavatsa- ja nivusalueella on ollu tänään. Ruoka ei maistu niinkuin ennen, mutta janottaa jatkuvasti. Ylipäätänsä tuskanen ja raskas olo lähes koko ajan, mutta ei sellanen, et synnärille ois pakko lähtee.
Huh, ihana valitus plöräys.. :-P
 
Nyt olen ensimmäistä kertaa kunnolla kipeänä raskaana ollessa. Mikäs sen mukavampaa kun pissat lirahtaa aina välillä housuun kun yskii tai aivastaa. 

 
Täällä olis nyt vikat 5 pvää kun esikoinen on kotosalla päivisin. Sit hää menee hoitotätin hellään huomaan. Mun olo pahenee päivä päivältä, aina tietty kuvittelee et karmeemmaks ei voi mennä, mut ..... Vakiona jatkuvat supistelut, ajoittain jo ihan kipeitäkin. Uutuutena, ja tullut jäädäkseen on oikean kylkikaaren jatkuva ja vihlova jomotus, mikä tuntuu myös selän puolella. Turvotusta on tullut n. 4kg tähän mennessä, neuvolassa semisti huolissaan, seuraillaan pissaa normia useammin. Tähtiä näkyy päivittäin, päätä särkee ajoittain, vatsa menee kuralle jos supistukset kipeytyy kunnolla. Lonkkiinkin sattuu kipeimpinä päivinä. Nii joo ja uskomattoman ihana pahoinvointi on tehny paluun kans, etoo lämmin ruoka helposti, ja jos ei tuu syötyä tarpeeksi menee horkkatärinän puolelle. Näin meillä. Sais tulla jo pihalle, nyt on turvalliset viikot lähdössä käyntiin. Vko 36 loppuu tänään, joten jokainen päivä matkassa on hyvät mahikset päästä nopsaan kotiinkin =) Ja kyllä, tämä tulee olemaan viimeinen raskauteni koskaan.
 
Täällä kanssa vahva tunne että enempää en hommaa lapsia. Kaksi riittää. Onneksi ensimmäinen raskaus oli ihan helppo niin sen jälkeen halusi vielä toisen lapsen. 
Viime kerralla neuvolassa tuli katseltua jo mielenkiinnolla eri ehkäisyvaihtoehtoja. Oli ruisketta, kapselia ihon alle, laastaria, minipilleriä...
 


SueC kirjoitti:
Nukun kädet jotenkin koukussa, joten sormet pääsevät yöllä turpoamaan ja juurikin nivelet on kipeät.. tuntuu aina kun yrittää työntää itsensä yöllä sängystä ylös.

Tajusin viime yönä noustessani ylös sängystä, että nuo nivelet ovat turvotuksen takia kipeänä. Etenkin sormia koukistaessa turvotus jotenkin ei päästä niveliä liikkumaan normaalisti vaan pyrkii työntämään ne "sijoiltaan". Siitä siis kipu. Onneksi päivisin turvotus on käsissä lievempää.
 
RiikkaJ: Hui, kuulostaa jotenkin siltä, että raskausmyrkytystä vois pukata. Toivotaan ettei sitä kuitenkaan tule. Onko sulla ollut protskuu virtsassa?

Yleisesti ottaen nyt voikin jo sanoa, että raskain aika on alkanut.. Multa kun kysellään, että miten voin, niin vastaukseni on 'Hyvin raskaasti!'.
Zemppiä kaikille ja koittakaahan jaksella! =)
 
Hitsi, mullakin on sormet turvoksissa!
Viimeksi varoitti neuvolassa ajoissa, että otan sormukset pois. Loppuajasta voi turvottaa muutenkin! Toivottavasti noi vielä lähtee...
 
Mulla on ollut sormus pois jo muutaman viikon ajan. Aluksi otin pois yöksi, mutta nyt pidän sitä kaulakorussani. Päivällä sormus kyllä sujahtaa sormeen ja pois, mutta yöllä/aamulla saisi irroitella pihdeillä.
 
Täälläkin on turvotusta alkanut näkymään, mutta enemmän se näkyykin nilkoissa! Jos pitkiä aikoja on päivän aikaana seisoskellut, niin kyllä illalla saa katsella turvonneita ja levottomia jalkoja! 

Minulla on alkanut kutiamaan käsivarret ja jalkapohjat (enemmänkin iltaisin) , en tiedä mistä se johtuu.. ? En ole millekkään allerginenkaan.. Pitää kai ottaa puheeksi seuraavalla neuvolakäynnillä. Onko muilla samanlaisia "iho-ongelmia" ? :) 

Ikäväksi "oireeksi/vaivaksi" olen saanut löysän vatsan, on tietenkin ihan hyvä, ettei ummetusta ole, mutta ei tämäkään kyllä mitään herkkua ole! Melkeinpä jokaisen ruoan jälkeen täytyy juoksujalkaa päästä vessaan. :/ Minulla on ollut samanlaisia oireita oikeastaan aina aiemmin kuukautisten aikaan, mutta en sitten tiedä... 
 
hansuu, Tuo käsien ja jalkojen kutina saattaa olla oire raskaushepatoosista, joka on siis maksan toimintahäiriö. Kannattaa mainita tästä neuvolassa tai jos seuraavaan käyntiin on vielä aikaa, niin soittaa ja laittavat tarkempiin verikokeisiin mahdollisimman pian.
 
Joo, niin aijonkin :) Seuraava neuvolakäynti minulla onkin huomenna ;) ilmineeraan sitten, mitä se terkka ajatteli tästä. Ajattelin ehkäpä itse kysäistä, että olisko hyvä ottaa varmuuden varalta maksa-arvo-kokeet. Jotta saan mielenrauhan! Olen sellanen ihminen, että koen että itsellä on kaikki mahdolliset "sairaudet/vaivat" mitä voi vaan olla. Toivotaan kuitenkin, että ihan normaalia kutinaa vain ;) 
 
Mulla oli esikoisen odotusaikana tuota kutinaa. Menin kutinoiden takia äippäpolille ja olin yhden yön seurannassa ja sitten seuraavana päivänä tehtiin sektio, jota aikaistettiin sovitusta reilulla viikolla. Maksakokeiden tuloksia ei edes odotettu ennen sektion aikaistamispäätöstä. Kun tulokset tulivat olivat ne ok. Viikkoja oli tuolloin jo tarpeeksi, niin ehkä katsoivat parhaaksi leikata kuin odottaa... Toivottavasti hansuu:lla ei ole kyse hepatoosista!
 
Tuosta Kutinasta: Tänään neuvolassa kerroin siitä, ja onneksi heti ottivat asian vakavasti, ja heti passitti labraan, eli tuloksia tässä vielä odotellaan :) Taitaa mennä ensiviikolle, kunnes tulokset vasta saan, mutta kuitenkin! Pidetään peukkuja pystyssä, että kutina on ns. normaalia :) 
 
Täällä on ollut nyt päivän pari pientä jomotusta alavatsassa. Voi johtua siitä, että eilen tuli käveltyä kaupoissa aika pitkään. Istuessa ei ole mitään tuntemuksia, mutta kävellessä tuntuu vielä hieman. Olen tämän päivän lähinnä lepäillyt, joten tuo jomotuskin on vähentynyt. Hmm.. enteileeköhän tämä jotakin? :) Tänään vauva on täysiaikainen.
 
Takaisin
Top