Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Siiru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on jokaisessa raskudessa ollut vähän erilaisia oireita, ja jotkin oireet samoja. Tässä on ollut pahoinvointia jo pari viikkoa aiemmin kuin muissa raskauksissa, palelee päivirtäin, nyt on alkanut väsymys, oon myös oksentanut aiemmin kuin muissa (onneksi jäänyt siihen yhteen kertaan), pahoinvointia on päivittäin ja todella monet ruoat oksettaa / on vaikea keksiä mitä söisi koska se mikä eilen oli suurta herkkua saa tänään aikaan pahoinvointia. Oon myös ärtynyt/ kiukkunen ja hengästyn ihan pikkujutuista mikä ei normaalisti saisi aikaan mitään.
Itsellä tuo hengästyminen oli kans oire, jonka perusteella tein testin.😁 Sama oire jatkuu yhä. Lisäksi on ajottain menkkamaista jomottelua ja jos unohtaa syödä säännöllisesti tulee etova olo. Jännällä odotan alkaako oksentelu, jota edellisissä raskauksissa ollut rv 6-15 päivittäin...

Hengästyttää ja nenään käy kaikki hajut. Lisäksi mulla on "plussaflunssa" eli viime kerralla oli myös flunssaa just tässä kun menkat alkoi olla myöhässä ja vähän plussan jälkeen. Lisäksi taas sama juttu kun ekassa raskaudessa, että voileipä ja etenkin leikkeleet etoo. 🫠 jos vanhat merkit paikkansa pitää, niin pian tulee muitakin ällötysfiiliksiä entisten lempiruokien suhteen.

En voi varmaksi sanoa mikä johtuu raskaudesta mikä keltarauhaslääkkeistä, mutta ärsytyskynnys on kyllä matala 😬 Ja itkuherkkyyttä.
Hengästymistä/sykkeiden nousua on ollut myös heti plussasta lähtien..
Ja flunssa. Tämä on niin tuskastuttavaa! Olin juuri ennen alkion siirtoa flunssassa ja nyt taas plussan jälkeen.. 🙄🤧
Teräviä tuikkaisuja tuntuu vatsassa harvakseltaan, pidän hyvänä merkkinä.

Rv 4+5

Oireskaala on vaihtelevaa täälläkin mut pahoinvointia aaltoillen, kylmä hiilihapotettu juoma on ainoa mikä auttaa nopeasti. Joitain mielitekoja on alkanut ilmetä, joskin oon yrittänyt taistella niitä vastaan koska ne on ollut epäterveellisiä 🤣 mulla on keliakia ja tänään kun voitelin lapsille ruisleipää niin se ruis tuoksu niiiiiin hyvältä että teki ihan hirveesti mieli syödä sitä kans. Eilen olin valmis lähtemään illalla kauppaan koska teki ihan sikana mieli remix - pussin niitä semmosia kirpeitä sitruunakarkkeja mitä en normaalisti tykkää syödä ollenkaan 🤣

@Betta miten pitkälle sulla on keltarauhastuki mukana? Mulla oli cyclogest dpo 3 alkaen, polilta neuvoivat lopettamaan plussaan dpo 14 mut jatkoin omin päin vielä paketin loput kolme, vikan laitoin pe iltana. Nyt oon sit jännäillyt, että toivottavasti oma keltarauhanen toimii riittävästi 😬 mulla on aiemmin luomukierroissa ollut aina pitkät luteaalit eikä mitään tiputteluja ennen menkkoja, niin luulis ettei oo huolta, mutta vähän silti stressaa. Ehkä se tiputtelu olisi jo alkanut, jos olisi alkaakseen.

Musta tuntuu että testit on vahvistunut nyt melko hitaasti, kun muistelen että esikoisen aikana vahvistui tosi nopeesti. Toki esikoisen aikaan sain myös plussan monta päivää aiemmin kuin mitä nyt. Tähän lisänä alavatsan juilinnat/polttelut niin on joka vessareissulla sellainen olo että jokohan näkyy verta. Just ennen plussaa tuli parina päivänä pyyhkiessä haaleasti verta, mut oiskohan sit liittynyt kiinnittymiseen. No, aika näyttää.

Oireina siis noiden alavatsan tuntemusten lisäksi itkuherkkyys ja rinnat ihan aavistuksen arat.

Mähän oon valitellut koko ajan oireettomuutta, mutta pakko ihan listata mitä kaikkea on ollut (ei ehkä olekaan niin oireetonta ku oon ajatellut):

- väsymyksen aiheuttama unirytmin muutos jo ennen plussaa: 21-22 välillä nukkumaan ja aikalailla välitön nukahtaminen, herääminen kukon laulun aikaan/keskellä yötä hereille muutamaksi tunniksi. Nyt on onneksi ollut taas jo paremmin täysiä unia.
- rintakehällä useita hormoninäppyjä, normaalisti ei ikinä rintakehällä finnejä
- lievä aristus rinnoissa koko ajan, on niin lievää etten oikein pidä minään verrattuna netistä luettuun muiden kokemaan arkuuteen/kipuun
- vain lievää pahoinvointia toisinaan, mutta ei läheskään joka päivä. Yleensä helpottaa syömällä. Tänään rv 7+2 eikä ole vielä yltynyt pahemmaksi
- väsymyksen(?) myötä mielenkiinnon menetys töihin, kotitöihin, kavereihin :D en jaksaisi nähdä ketään ylimääräistä ja voisin vaan käpertyä itseeni fiilistelemään asioita. Okei tänään menin salille ja tuntuu että ehkä tässä pikkuhiljaa virkistyy ja haluaa tehdä muutakin kuin vain olla.

Muoks.unohdin tästä uusimman oireen, mutta toissailtana huomasin että nyt alkaa hormonit viedä naista. Vähänkin liikuttavista asioista esim. tv:ssä oon nyt alkanut poraamaan, koska koskettaa niin kovasti 😭❤️ Ja sen niin selkeästi tuntee, että en nyt ihan normi tilassa vielä tästä alkaisi itkemään liikutuksesta... onko muilla ollut tällaista tunteiden herkistymistä?
Täällä myös herkistymistä, pikkuasiat saattaa alkaa itkettämään tai ärsyttämään😃

@Betta miten pitkälle sulla on keltarauhastuki mukana? Mulla oli cyclogest dpo 3 alkaen, polilta neuvoivat lopettamaan plussaan dpo 14 mut jatkoin omin päin vielä paketin loput kolme, vikan laitoin pe iltana. Nyt oon sit jännäillyt, että toivottavasti oma keltarauhanen toimii riittävästi 😬 mulla on aiemmin luomukierroissa ollut aina pitkät luteaalit eikä mitään tiputteluja ennen menkkoja, niin luulis ettei oo huolta, mutta vähän silti stressaa. Ehkä se tiputtelu olisi jo alkanut, jos olisi alkaakseen.

Mäkin olen vielä jatkanut keltarauhastukea ominpäin 😆 kauhistuttaa lopettaa, vielä kun on endometrioosi joka saattaa heikentää keltarauhasen toimintaa. Ja luteaali on normikierroissa vaan 10päivää 😳 Aion ainakin käyttää keskiviikkoon saakka (olis pitänyt lopettaa lauantaihin) ja reseptilläkin olis vielä 2 pakettia jäljellä 😅 ehkä vois laittaa klinikalle viestiä että olisko ok jatkaa pidempään tukea.. voi olla että ovat nihkeitä sen suhteen.

Mulla on ohjeena jatkaa varhaisultraan asti. Mun kohdalla on epäily progesteroni resistenssistä adenomyoosin takia. Tuoresiirrossa oli terolut tukena ja vuoto alkoi silti liian aikaisin (normaalistikin lyhyehkö luteaali) niin siksi PAS:hin määrättiin sekä terolut että cyclogest ja pidempi käyttöaika.
Jännittää kovasti jättää sitten jossain kohtaa lääke pois.. Varmaan käytän loppuun kaikki mitä mahdollisesti jää yli ja lopettelen tuen vähitellen ultran jälkeen.

@Betta no ymmärrän tosi hyvin, että jännittää. Onneksi saat nyt käyttää sinne asti ja varmasti itekin käyttäisin vielä pidemmällekin, jos ois mitä jää yli. Tsemppiä ❤️

@Anisiina joo, kai julkisella vissiin ollaan vähän nihkeitä tän kanssa. Kysyin itsekin, olisiko hyötyä jatkaa mutta sanottiin että ei. Ja reseptillä oli vaan yksi paketti. No, ei auta kun toivoa parasta. Toivottavasti siellä käy hyvin myös ❤️

Muokattu viimeksi:
Ei jatkunut yöllä enää vuoto. Eikä oo kyllä enää niitä jomotuksiakaan ollut tuon jälkeen 😳 En tiedä mitä tässä nyt tapahtuu

Vuoto voi tosiaan olla ihan vaaratonta. näin alussa, mutta ymmärrän huolen, olisin itsekin kauhuissani pienestäkin vuodosta.
Hyvä merkki, että enempää ei ole vuotanut! Toivotaan, että pysty poissa ❤️

Ei jatkunut yöllä enää vuoto. Eikä oo kyllä enää niitä jomotuksiakaan ollut tuon jälkeen 😳 En tiedä mitä tässä nyt tapahtuu
Ootko soittanut neuvolaan? Mulle sanoi neuvolan th kun soitteli ekaa aikaa että jos tulee vuotoa niin voi pari pv seurailla kotona mut voi myös soittaa neuvolaan.

Huonovointisuus alkaa ottaa vallan.. Koko päivän kestävä pieni kuvotus. Lisäksi alavatsassa edelleen nipistyksiä, en muista että aikaisemmissa olisi ollut näin pitkään/paljon..

Ootko soittanut neuvolaan? Mulle sanoi neuvolan th kun soitteli ekaa aikaa että jos tulee vuotoa niin voi pari pv seurailla kotona mut voi myös soittaa neuvolaan.
En oo vielä. Ajattelin huomenna soitella. Kyselen samalla että ultrataanko neuvolan kautta ekalla käynnillä. Tai en tiedä saisko nyt aiemmin vaikka labrasta hcg mittausta. 🤔

Takaisin