Oireet

Määki sain raskausoireita ku kannoin yhdessä kädessä uhmakasta 2vtä tieltä pois samalla ku toisessa kädessä oli pulkka ja koirantalutin. Soitin 30m ennen kotia itkien miehelle että tuu ottaa ees toinen, ku lapsi karkasi kokoajan eri suuntaan ja ei suostunut olemaan pulkassa eikä kulkemaan eteenpäin 🙃🙃 no pääsin kotiin ja järkkyolo iski samantien varmaan ku olin tapellu ulkona ja rehkiny. Yökkäilin lavuaariin, mutta ei tullu mitään.

Ootteko siis saaneet reseptin pahoinvointilääkkeisiin ihan soittamalla neuvolaan? Mietin, että tää pahoinvointi on varmaan viimeistään ens viikolla menossa samaan kuin edellisten lasten raskauksissa. Silloin oli päiviä, kun en voinut juuri muuta kuin maata sängyssä ja oksentaa. Silloin ei vielä lääkkeitä yleensä annettu, jos ei paino laskenut huomattavasti ja silloin selvittiin, koska esikoisen odotusaikana ei ollut vielä lapsia ja kuopuksen odotusaikana olin vielä vanhempainvapaalla ja lapsia oli vain yksi. Nyt olisi ihan kiva pysyä edes jokseenkin toimintakykyisenä, kun on työt ja lapset😅

@rihkis Mä ainakin sain tuon Bonjestan soittamalla neuvolaan. Meidän neuvolassa on keskiviikkoisin lääkäri, niin hän kirjoitti reseptin. En ole ennen tuota Bonjestaa käyttänyt ja en ole sitä vieläkään ottanut. Ajattelin säästellä, jos pahoinvointi tästä vielä pahenee. Ja toisaalta haluaisin myös ensin nähdä varhaisultrassa, onko tässä raskaudessa toivoa ylipäätään. En tiedä mikä logiikka mulla tässä on olevinaan. 😅 Tytön raskaudessa oli sellainen vaihe, että oksensin yötä päivää ja ihan kaiken mitä söin. Tietty toivon, ettei tämä menisi niin pahaksi. Vaikka ne oireet henkisestä puolta helpottaakin.

Tänään ollut kyllä taas huono olo aamulla. Oon 1v9kk tytön kanssa kaksin kotona ja mies töissä. Onneksi pääsee jo 14 aikaan. 😮‍💨 On tää vähän haasteellista, kun meille aamupalaa tekiessä meinasin oksentaa ja tytöllä on nyt sellanen vaihe (ollut jo pitkään), että haluaa olla koko ajan mun sylissä. Lisäksi mulla on ihan maailmanlopun väsymys päällä. Tässä taas mietin, että jos tästä raskaudesta ei sisarusta tule, niin en tiedä miten pää kestää jos pitää aloittaa tämä kaikki taas alusta. 😵‍💫

Mä oon oireeton yhä ja se huolestuttaa niin paljon ettei mitään järkeä. Rukoilen vaan että alkais jonkinlainen pahoinvointi joka vois antaa viitteitä että raskaus etenee. Oon tässä just aamulla googlaillu aihetta ja tutkimusten mukaanhan pahoinvointi nostaa todennäköisyyksiä sille että raskaus menee hyvin.

Mä oon oireeton yhä ja se huolestuttaa niin paljon ettei mitään järkeä. Rukoilen vaan että alkais jonkinlainen pahoinvointi joka vois antaa viitteitä että raskaus etenee. Oon tässä just aamulla googlaillu aihetta ja tutkimusten mukaanhan pahoinvointi nostaa todennäköisyyksiä sille että raskaus menee hyvin.
Mulla ei oo kans ollu yhtään pahoinvointia, pieniä häivähdyksiä sellasesta etovasta olosta välillä. Mut ne on sellasia, et vois tulla muutenkin. Ystävänpäivä pulla sai voimaan pahoin, siinäpä se oikeastaan. Nyt on muutenkin oireet vähentyneet. Huomenna aamulla taas testipäivä. 😬

Mulla on ollut sellainen kuvotus aamupäivästä, erityisesti aamupalan ja lounaan välissä. Oon vielä pärjännyt sen kanssa, toivottavasti näin jatkossakin. Vatsassa on välillä tuntunu kovia vihlaisuja. Tuntuu että varhaisultraan on vielä ikuisuus eikä sekään mitään takaa :Smirking Face:

Vaikka pahoinvointi nostaakin todennäköisyyttä, on silti hyvin todennäköistä, että raskaus menee hyvin ilman pahoinvointiakin. Mun lähipiirissä on enemmän niitä, jotka eivät ole voineet juurikaan pahoin alkuraskaudessa, kuin päivittäin oksentaneita. Tuntuu kulkevan vähän suvussa, koska minä ja mun sisko ollaan voitu tosi pahoin, suurin osa mun ystävistä ei niinkään😅

Vaikka pahoinvointi nostaakin todennäköisyyttä, on silti hyvin todennäköistä, että raskaus menee hyvin ilman pahoinvointiakin. Mun lähipiirissä on enemmän niitä, jotka eivät ole voineet juurikaan pahoin alkuraskaudessa, kuin päivittäin oksentaneita. Tuntuu kulkevan vähän suvussa, koska minä ja mun sisko ollaan voitu tosi pahoin, suurin osa mun ystävistä ei niinkään😅
Tääkin on totta, pitäis jotenkin yrittää muistaa toi. Mieliala on nyt niin alhaalla, mutta samalla tuntuu kauheen pelottavalta antaa ittensä edes hetken ajatella että kaikki vois mennä hyvin, kun haluaa vaan suojella mieltä jos oliskin taas käyny huonosti (vaikkei se toki viimekskään mitään auttanu). Oireet vaan on tällä hetkellä se ainoa konkreettinen asia mikä raskaudesta kertois ja kun niitä ei oo niin miten vois luottaa? 😭

Ymmärrän hyvin tuon ahdistuksen oireettomuudesta. ❤️ Vaikka tosiaan, oireet tai oireettomuus ei kerro lopputulosta. Mulla läheisellä ystävällä ollut kaksi täysin oireetonta onnistunutta raskautta. Tai ainakin 1. ja 2.kolmanneksella hänellä ei ollut mitään oireita. Mulla on vähän ristiriitainen suhtautuminen tuohon pahoinvointiin. Sitä kuitenkin oli tuossa 2021 raskaudessakin, myös ihan oksentelua. Ja meni silti rv 12 kesken. 🙁 Kehitys oli lakannut jo n.2,5 viikkoa aiemmin. Siinä oli myös nähty vahva syke 6+ viikon ja 7+ viikon ultrassa. Siksi pelottaa myös, että joutuisi elämään tuon skenaarion nyt uudestaan. Mutta joo, silti tässä on kaikki vähäoireiset/oireettomat päivät mielelle kaikkein vaikempia. 😩

Jännä miten erilaisia raskaudet voikaan olla. Kyselin äidiltäni tuossa joku aika sitten, että oliko hänellä yhtä paha pahoinvointi pikkusiskoni raskaudessa. Kuulemma ei ollut yhtä paha, mutta jonkin verran oksenteli silloinkin. Minua odottaessa oksenteli 3kk ja voi todella pahoin. Sitten taas pikkusiskollani ei ole ollut hänen kummassakaan raskaudessa ollenkaan pahoinvointia, vaan pelkkä väsymys ja tissikivut. Mulla taas noita tissukipuja ei ole ollut pahana ikinä. Nyt on kyllä väsymys pahempi, kun aiemmin missään alkaneessa raskaudessa. Näin aikaisin siis.

Muokattu viimeksi:
En tiedä ootteko kuullut, että isän geenit rakentaa istukan ja napanuoran ja vahvasti yhteydessä pahoinvointiin raskauden aikana. Jossain myös sanottiin, että isän elintavat 6kk-1v ennen hedelmöittymistä on vahvasti yhteydessä istukan kehitykseen ja aamupahoinvointiin, en tosin äkkiseltään löytänyt hyvää tutkimusta aiheesta, mutta siihen viittaavia useampia. Eli, aamupahoinvointi ei välttämättä kulje naisten suvussa, vaanriippuu siitä millaiset geenit miehellä on ja miten terveellisesti elänyt ennen hedelmöittymistä. Itsellä ainakin instagram feedi täynnä tästä aiheesta!

Täällä myös pahoinvointi pahentunut. Eilen illalla sain väkisin syödä, kun ällötti niin paljon, mutta tiesin että syöminen helpottaa. Tänäänkin aamulla sai päiväkotiin kävellä oksennusta pidätellen. :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes: Kertaakaan en ole oksentanut, en oksentanut viime raskaudessakaan, mutta jatkuva pahoinvointi tekee kyllä elämästä haastavaa...

Hitsi mikä väsymys tänään 😵😵 ja pahoinvointikin ollut pahempaa, hetkittäin ollut jo olo että tuleeko oksennus. Ja tää turvotus!! Täytyy oikeesti pian ostaa jotkut isommat/äitiystrikoot kun tuntuu että kaikki puristaa. Onko suosituksia? 😅

Hitsi mikä väsymys tänään 😵😵 ja pahoinvointikin ollut pahempaa, hetkittäin ollut jo olo että tuleeko oksennus. Ja tää turvotus!! Täytyy oikeesti pian ostaa jotkut isommat/äitiystrikoot kun tuntuu että kaikki puristaa. Onko suosituksia? 😅
Minä käytin esikoisen aikaan mustia äitiys legginssejä miltei kokoajan ja ne oli ihan parhaat. 😅

Onko täälä muita emetofoobikkoja? 😅
Menin sanomaan täälä että esikoisesta ei ollut pahoinvointia ja luojan kiitos ei vielä tästäkään. Maagiset 6+0 kun tuli tauluun nii se alkoi ja mulla tuskan hikeä pukkaa tän asian kanssa. Viimeyön oon nukkunu tosi huonosti koska vatsa oli kipeä ja teki pahaa koko yön... 🥲
Ei oo väliä syönkö vaiko enkö. Esikoinen oksensi su-ma välisenä yönä 4krt ja sitten se oli siinä. Voiko mahdollinen vatsatauti kummitella parikin päivää ilman oksennusta, kun meillä ei siis kukaan muu ole sairastunut vai onkohan tämä raskauspahoinvointia? 😰

Onko täälä muita emetofoobikkoja? 😅
Menin sanomaan täälä että esikoisesta ei ollut pahoinvointia ja luojan kiitos ei vielä tästäkään. Maagiset 6+0 kun tuli tauluun nii se alkoi ja mulla tuskan hikeä pukkaa tän asian kanssa. Viimeyön oon nukkunu tosi huonosti koska vatsa oli kipeä ja teki pahaa koko yön... 🥲
Ei oo väliä syönkö vaiko enkö. Esikoinen oksensi su-ma välisenä yönä 4krt ja sitten se oli siinä. Voiko mahdollinen vatsatauti kummitella parikin päivää ilman oksennusta, kun meillä ei siis kukaan muu ole sairastunut vai onkohan tämä raskauspahoinvointia? 😰
Meillä oli ensimmäisellä niin että alkoi pe yönä, siitä sitten seuraavat su aamuna ja viimeinen su yönä. Eli meni se muutamakin päivä välissä 😬
Ja kaikilla noin puoli vuorokautta etovaa oloa ennen kuin alkoi.

En tiedä onko oire vai oonko oikeesti flunssassa. Kun nenä ainakin ihan tukossa ollu muutaman päivän. 😆 Ja vatsassa kyllä vähän tuntuu samalta kuin kuukautisten aikaan mutta toisaalta lievempää ja toisaalta erilainen olo myös. Huonoa oloa ei ole ollut, ainakaan vielä.

Mulla on nyt pahoinvoinnin lisäksi flunssa ja pää ihan täynnä räkää. Kumpikaan ei ehkä yksinään olis niin paha, mutta yhdessä tekevät kyllä olon täysin vetämättömäksi😵

Meillä oli ensimmäisellä niin että alkoi pe yönä, siitä sitten seuraavat su aamuna ja viimeinen su yönä. Eli meni se muutamakin päivä välissä 😬
Ja kaikilla noin puoli vuorokautta etovaa oloa ennen kuin alkoi.
Mutta meillä on jo 5 päivää välissä sillä mietin. Yleensä se pahaolokin voimistuu niin että pakottaa oksentamaan, mitä nyt ei oo ollut 🫣
Mene ja tiedä ehkä pitää vaan seurailla miten käy...🥲

En tiedä onko oire vai oonko oikeesti flunssassa. Kun nenä ainakin ihan tukossa ollu muutaman päivän. 😆 Ja vatsassa kyllä vähän tuntuu samalta kuin kuukautisten aikaan mutta toisaalta lievempää ja toisaalta erilainen olo myös. Huonoa oloa ei ole ollut, ainakaan vielä.
Eikös tuo nenäntukkoisuus ole raskausoire. 😅 esikoista odottaessa mulla alussa meni kans nenä tukkoon.

Ahh hyvä tietää! Vähän ulalla asioista kun esikoista odotan. Niin en oo varma mitkä menee raskausoireiksi ja mitkä jotain ihan muuta. 😂

Täällä pahoinvointi ottanut uusia kierroksia. To ja pe oli paha olo, mutta oksennukset pysyi juuri ja juuri sisällä. Nyt tänään on selkeästi huonoin olo tähän mennessä, oksensin aamulla ja uudestaan päivällä. Koko ajan sellanen merisairas olo ja lisäksi kauhea väsymys. 😵‍💫🤢 Tää on hankala vaihe, kun nälkä sekä syöminen molemmat pahentavat oireita. Koko ajan on nälkä ja samalla ei tee oikein mieli syödä mitään. Koitan kerätä voimia, että pääsisin parin ystävän kanssa syömään illemmalla. Uskon, että se piristäisi. Eilen ja toissapäivänä illan ruuat eivät alkaneet etomaan, niin toivoa on. 🙏🏻

Takaisin