Oireet

Tänään jotenkin liian "normaali" olo, ei edes väsytä samanlailla kuin muutaman viime päivän ajan. Vain vatsassa tuntuu pientä vihlonnan tapaista. Mutta muuten ei mitään. Vähän epäileväinen olo että onko kaikki kunnossa... 🥴

Tänään just mietin ääneen kun neuvolassa käytiin läpi, et millä viikoilla on ultrat ja neuvola käynnit. Niin onhan tässä alkuvaiheessa aika yksin ja tiedottomassa tilassa sen vajaan kolmisen kuukautta, jos ei käy esim varhaisultrassa. Kun taas loppuvaiheessa käydään neuvolassa 2vko välein. Ja sillon ekoina kuukausina tapahtuu kuitenkin aikamoisia asioita kehossa ja sitä kautta myös mielessä käy kaikenlaisia asioita.

Tämä alun epätietoisuus ja ehkä epäusko on kyllä stressaavaa.

Onko kukaan muu huomannut muutoksia hiuksissa? Jo edellisessä raskaudessa huomasin, että hiuksia lähtee raskausaikana paljon tavallista vähemmän (valitettavasti ne sitten varisee kyllä kaikki pois raskauden jälkeen :tears:)? Tämä on kaiketi aika tavallista ja olen parin viime pesukerran jälkeen huomannut taas, että irtohiuksia on vähemmän pesun jälkeen. Pitkissä hiuksissa tämän huomaa helposti, kun pesun jälkeen saa aina puhdistaa irtohiukset lattiakaivon päältä.

Edellisessä raskaudessa kävi juuri noin, ei jäänyt harjaan oikeastaan mitään, mutta synnytyksen jälkeen kyllä lähti varmaan puolet hiuksista 🙈 Vielä en ole huomannut tuota..

Tuon viime lokakuisen odotuskuvissa kesältä mulla on tosi tuuhea tukka. Se oli kyllä ihana kun muuten on aika ohut. Jotain puoli vuotta synnytyksestä lähtikin sit kunnolla kariseen, kampaajakin ihmetteli irtoavien määrää mutta tunnisti ilmiön kun sanoin et imetän. Nyt en oo huomannut vielä mitään.

No joo, itse asiassa viimeks kun kävin suihkussa, niin mietin, että lähtipä vähän irtohiuksia pestessä. Aiemmissa ollut sama juttu ja tosiaan raskauden jälkeen sulkasato on ollut melkoinen. Myös kynnet on olleet raskausaikana vahvat ja kasvaneet nopeasti, kun normaalisti tahtovat mulla liuskoittua ja lohkeilla.

Kauhulla odotan sitä synnytyksen jälkeistä sulkasatoa kun muutenkin ohut tukka 😂 kuopuksen aikaan oli viel pitkä tukka ja kokoajan sai siivota vauvan nyrkeistä niitä hiusmyttyjä 😂
Keskittymiskyky on lähes nolla, varhaisultraa jännitän ja väsyttää ihan hulluna. Mulla on opiskelu kesken ja pitäis nyt viimeiset jaksaa puristaa kasaan, vaikeeta on 🙈 nytkin kuuntelen webinaaria ja koitan pysyä hereillä 😂

Kauhulla odotan sitä synnytyksen jälkeistä sulkasatoa kun muutenkin ohut tukka 😂 kuopuksen aikaan oli viel pitkä tukka ja kokoajan sai siivota vauvan nyrkeistä niitä hiusmyttyjä 😂
Keskittymiskyky on lähes nolla, varhaisultraa jännitän ja väsyttää ihan hulluna. Mulla on opiskelu kesken ja pitäis nyt viimeiset jaksaa puristaa kasaan, vaikeeta on 🙈 nytkin kuuntelen webinaaria ja koitan pysyä hereillä 😂
Mun pitäis tässä ennen synnytystä näillä äitiaivoilla pyöräyttää opinnäytetyö ja pari pakollista kurssia loppuun. Takkuista on täälläkin. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Yksi kurssi oli sellainen, että nukahdin joka luennon loppupuolella ihan väkisin, vaikka en ollut edes raskaana, nyt varmaan uni voittaisi jo ennen puoltaväliä 🤣

Täällä kävi norovirus perheessä. 🫠 Töistä toin senkin kaverin mukana... Mulla oli joskus kans ihan kunnon oksennusfobia, mutta toki siitä on tässä sairaanhoitajana päässyt aika hyvin eroon ja siedättynyt. 😅 Mutta silti ahdistun, jos itse oksennan ja jotenkin oon onnistunutkin välttymään viimiset 10 vuotta kaikilta oksennustaudeilta... Toivottavasti seuraava tämmönen vatsalihastreeni sitte taas vasta 10 vuoden päästä.🫣

Mentiin siis torstaina miehen kanssa syömään ja sanoin vielä ääneen et mitenkähän tässä käy, kun töissä jyllää se noro... Hyvällä ruokahalulla söin ja no, pari tuntia sieltä ravintolasta kotiuduttua alko oksentelu ja sitä jatku tasaisesti koko yön... 😮‍💨 Sit se oli siinä, mut ruokahalu ja energiat on alkanut palautua vasta nyt. Närästys siitä jäi jälkeen,edelleen kaikki ruoka alkaa poltella ja syön rennietä niin paljon kuin saa.. Mies sairastu myös perästä, mutta onneksi ainakin lapsi säästyi!! ❤️

Tänään ei oo ollu juurikaan pahoinvointia ja ekaa kertaa viikkoon tuli tippa haalean ruskeaa valkovuodon mukana.. Mulla on ollut kans tosi voimakas hajuherkkyys kaikelle, mut tänään on yhtäkkiä hellittänyt sekin... Tässä taas ahdistelen et vieläkö mato on voimissaan... Siis oon pidättänyt kaupassakin hengitystä kun muovikassi on haissut niin kammottavalta ja yks päivä juoksin itkien pihalle, kun mies lämmitti valmisruokaa ja se haisi niin kammottavalta. 😂

Kauheaa tämä keskenmenon pelko kyllä tässä alussa, tuntuu ikuisuudelle odottaa nt-ultraa että saisi edes vähän jotain tietoa... Kun ei tosiaan haluaisi ryhtyä tähän uudestaan.. Mutta eihän toisaalta mikään ole koskaan varmaa.

Eilen oli eka neuvola. Hemoglobiini oli lähtenyt jo laskuun. Mittautin ennen raskautta ferritiinin ja se oli vähän matala niin nyt sit varmaan on jo laskenut rautavarastot nolliin. Rautaa en oo pystynyt nyt syömään. Ummetus on niin paha. Edes noro ei auttanut siihen. 😂 Olisin todellakin mieluummin poistanut sen taudin sitä toista kautta...💩 Mutta onneksi se oksentelu ei johtunut raskaudesta, koska olisin melko epätoivoinen, jos joka päivä olisi niin kauhea olo.

Muokattu viimeksi:
Ei onneksi ole yrjötauti tullut vielä kylään. Just muisteltiin miehen kanssa vuosi takaperin ollutta hääpäivän viettoa, kun sen että saatiin lapset vietyä hoitoon, niin se shitshow alkoi lähes samantien ja myöhemmin tuli viesti, että kyläpaikassa lapset alkaneet oksentaa. Ei päästy hakemaan ennen ku seuraavana päivänä... :No Evil Monkey: Nyt jo vähän naurattaa, sillon ei niinkään. En silti toivo uusintaa. Sairastettiin kaksi eri oksennustautia silleen, että välissä oli vain kolme viikkoa. En tiiä miten ihmeessä tän kolmannen saa pysymään hengissä, kun kaks isompaa kantaa päikystä ja koulusta kaikki mahdolliset ja mahdottomat taudit. 😷

Mulla on kaks päivää ollut aivan järkky nälkä! Heti jos en syö niin tulee krapulainen olo. Saattaa kyllä johtua alkavasta flunssasta, syön kipeänä koko ajan 🤣 Jos on raskausoire, niin painonnousu tulee olemaan valtavaa!

Mulla on kaks päivää ollut aivan järkky nälkä! Heti jos en syö niin tulee krapulainen olo. Saattaa kyllä johtua alkavasta flunssasta, syön kipeänä koko ajan 🤣 Jos on raskausoire, niin painonnousu tulee olemaan valtavaa!
Mulla ei oo niin nälkä, mut syötättää. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Miehelle just valitin, että taas joutuu raskauden jälkeen laihduttamaan 20kg niinku edellistenkin kanssa. Tai ei mulla oikeestaan raskaus niinkään kiloja oo kerännyt, mut imetys tekee mulla sen, että paino ei vaan putoa ja jopa nousee, vaikka mitä tekis. On ärsyttävää.

Ruokahalu-oireet jatkuu, himoitsen lihaa! Jääkaapissa on kilo naudan jauhelihaa ja joku lihamötkäle, tekis mieli syödä ne molemmat. :No Evil Monkey:

Ruokahalu-oireet jatkuu, himoitsen lihaa! Jääkaapissa on kilo naudan jauhelihaa ja joku lihamötkäle, tekis mieli syödä ne molemmat. :No Evil Monkey:
Sama lihanhimo! 😂 Ja kokoajan tekee mieli jotain mut en osaa määritellä et mitä ja kun etoo jatkuvasti ni vaikea miettiäkään ruokaa 🙈

Onpa hauska, ite söisin mielelläni nyt ihan kaikkea muuta kuin lihaa 😂 Etenkin lämmin liha tökkii nyt tosi pahasti..

Sama lihanhimo! 😂 Ja kokoajan tekee mieli jotain mut en osaa määritellä et mitä ja kun etoo jatkuvasti ni vaikea miettiäkään ruokaa 🙈
Joo, mä käyn monta kertaa päivässä jääkaapilla ihmettelemässä, oisko jotain syötävää, mut ei oikein mikään maistu. Paitsi se liha :Face With Tears Of Joy:

Täällä sama, nälkä on ollut nyt kovempaa kuin ennen. 😄

Mulla kolmas raskaus ja oireet lievempiä kuin aikaisemmissa, mikä on aiheuttanut stressiä tähän raskauden alkuun. Ymmärrän kyllä, että eri raskauksissa voi olla erilaiset oireet, mutta kun ne on ollut paljon selvempiä/voimakkaampia aiemmissa, niin on vähän huolettanut. Pitää silti yrittää luottaa, että jotain tapahtuu ja nyt ainakin on tyytyväisempi, jos jotakin oireita on, kun esim. viime raskauden pahoinvointi oli kyllä jäätävää. 😅

Joo, mä käyn monta kertaa päivässä jääkaapilla ihmettelemässä, oisko jotain syötävää, mut ei oikein mikään maistu. Paitsi se liha :Face With Tears Of Joy:
Mulla kans et tekee jotain mieli, en tiedä mitä ja sit käyn jääkaapilla ja muilla keittiön kaapeilla miettimässä et mitähän se olis mitä tekis mieli mut usein ei löydy kyllä mitään 😅

Takaisin