Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Alba1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullakin oli alavatsatuntemusta paljon silloin 3+x - 4+x viikoilla, mutta sitten se melko kokonaan lakkasi. Tilalle tuli väsymys ja palelu, sitten huonovointisuus jos ei syönyt riittävän usein ja nyt vaikuttaa pahenevan jatkuvaksi pahoinvoinniksi. 5+6 tänään.

Menkkakipuilu käsittääkseni täysin normaalia, varsinkin alussa. Mulla oli sen tyyppistä, ennen kuin muut selkeät oireet alkoi.

Nyt on kyllä huono olo vienyt voiton viikonlopun aikana. Rannekkeet vie varmaan pahimman terän, mutta silti on aika kehno olo. Ruoka ei maistu. Aika väsynyt ja heikko olo 😞 Nyt aamulla olo on itse asiassa ihan jees, mutta oksennus tuli kuitenkin, ja ilmoitti itsestään vain muutaman sekunnin etukäteen. Hyvä, että ehti vessaan 😅 Töihin ei ole menemistä 😖
Millä viikolla sulla alkoi oksentelu tai pahoinvointi oireena?

Millä viikolla sulla alkoi oksentelu tai pahoinvointi oireena?
Viime viikolla kun oli 5+6, oksensin ekan kerran. Sitä ennen oli ollut lievää huonovointisuutta kai vähän. En nyt muista tarkkaan, kun on aika hutera olo tämänhetkisen huonovointisuuden takia 😅

Onko täällä muilla ollut semmosta ns menkkakipuilua tässä alussa useampina päivinä? Mulla alkais vissiinkin 6+0 lähestyä.
Mulla oli aikas voimakkaitakin kipuja viime viikolla 4+1-4+2 ja säikähdin kyllä kovasti. Aiemmissa ei oo ollu, mutta niiden takia katottiin hcg joka oli tosi hyvä nii uskalsin hengähtää eikä nyt oo ollu sen jälkeenkää.
Jos ei oo vuotoja ja lepo/panadol/lämpöpakkaus helpottaa nii en ois huolissani

Onko täällä muilla ollut semmosta ns menkkakipuilua tässä alussa useampina päivinä? Mulla alkais vissiinkin 6+0 lähestyä.
Mulla myös sellasta heikohkon menkkakipuilun oloista ollut. Parina päivänä oli kovempana, ja silloin tuli vähän rusehtavaa vuotoakin, mutta nyt se (ja ne kivutkin) on rauhoittuneet.

Ja lisätään vielä, että eilen ja tänään on ollut iltaa kohden myös lievää heikottelua, mutta tänään ehkä enemmän johtuen heiluvaisesta bussimatkasta (joka ihan normaalipäivänäkin saattaa laukaista matkapahoinvoinnin). Nyt vaan tuntui että bussimatkan jälkeen ällötys jäi vähän päälle.

Joudun kulkemaan päivittäin menoihin kahdella eri bussilla suuntaansa, ja täällä Helsingissä se on yleensä sellasta ihme nykivää edestakaisin kiihdyttelyä ja jarruttelua, että ajattelinkin tämän varmaan olevan mulle riskipaikka, kun jo ilman raskauttakin on vaikea välttyä pahoinvoinnilta. Pitänee käydä ostamassa sellaset pahoinvointirannekkeet ja käyttää niitä sitten vaikka vain bussimatkat, jos sillä helpottaisi.

@Pake vähän samalla tavalla, työpäivän selviää just ja just. Mut esim tänäänkin kotia päästyä suoraan ovelta pönttöä halailemaan. 😮‍💨 En muistanut kuinka kamalaa tää voikaan olla. 😂

Maistuuko teille kuinka hyvin ruoka? Mulla on eilisestä asti ollut vaikeuksia syödä miltei jatkuvan huonon olon takia. Mannapuuroa, hedelmää, vähän lihakastiketta ja paahtoleipää oon saanut syötyä, mut tosi vähän kerrallaan. Useimmiten ihan murusia vaan. Ällöttää aika lailla koko ajan 🤢 Oksennus on onneksi tullut vain kerran aamulla, mutta ei tää "pelkkä" pahoinvointi sen parempaa ole 😓😅

Ei oikein lämpimät ruoat maistu. Leipää kasviksilla, jogurtti, marjat ja hedelmät. Pitäis syödä enemmän, mutta ei pysty. Yöllä sitten herään nälkään.

Musta on hassua, että jotkut puhuu aamupahoinvoinnista, kun itsellä pahoinvointi ja etova/ällöttävä olo alkaa yleensä iltapäivästä ja jatkuu koko illan eikä oikein mikään auta. Onko muilla samaa tilannetta? Onneks oksennus on tullut (vasta) vain kerran, mutta komppaan @Nonnan ettei tää ”pelkkä” pahoinvointi oo yhtään sen kivempaa!🥵😅

Musta on hassua, että jotkut puhuu aamupahoinvoinnista, kun itsellä pahoinvointi ja etova/ällöttävä olo alkaa yleensä iltapäivästä ja jatkuu koko illan eikä oikein mikään auta. Onko muilla samaa tilannetta? Onneks oksennus on tullut (vasta) vain kerran, mutta komppaan @Nonnan ettei tää ”pelkkä” pahoinvointi oo yhtään sen kivempaa!🥵😅
Mulla sama kokemus, että pahoinvointia/etovaa oloa eniten iltapäivällä ja illalla. Työpäivän jälkeen myös ihan poikki ja tekisi mieli vaan maata koko ilta sohvalla. Tuntuu että kaikki ruoka etoo, mutta mulla syöminen kuitenkin yleensä pikkasen auttaa huonoon oloon 👍

@-thelma-

Joo, mulla aamuisin ollut yleensä aika ok olo, enimmillään lievästi huono olo tai etonut. Sitten se oksennus on tullut kuin tyhjästä. Sen jälkeen on sitten huono olo voimistunut ja painottunut päivään/iltapäivään/iltaan, ja syöminen ollut nyt viime päivät vaikeaa. Neuvolalääkäri on eilisen puhelun jälkeen (juttelin neuvolan hoitajan kanssa) kirjoittanut mulle saikkua ja reseptin Bonjesta-pahoinvointilääkkeeseen. Haen ne tänään, niin saa sitten huomenna tunnustella (lääke otetaan yötä vasten), et auttaako!

Luulisin että yleisesti puhutaan aamupahoinvoinnista, koska se on tosi yleistä raskauden aikana, kun yön aikana verensokeri on laskenut. Mulla on kyllä aina ollut aamupahoinvointia raskaana, mutta eipä se oo kyllä aamuun jäänyt. Palaa aina kun ateriaväli venyy yli 2-3h. Mulla se on kyllä siinä mielessä useimmiten pahimmillaan aamuisin, että jos oksennan niin se tapahtuu just aamulla. Muuten pahoinvointia on pitkin päivää iltaan asti mutta sitä vastaan pystyy paremmin taistelemaan välipalojen avulla. Mutta on kyllä munkin mielestä tosi hämmentävää, miks niin vahvasti puhutaan nimenomaan aamupahoinvoinnista kun se ei useimmilla mitenkään rajoitu siihen.

Mulla alkoi myös eilen pahentumaan pahoinvointi ihan kunnolla ja tänään sama. Ja ei kyllä rajoitu mitenkään aamuun. Ei siitä oikein ole tullut taukoa, paitsi kun kävin eilen illalla juoksemassa niin kaikki oli sen aikaa oikein ruusuisesti. Sitten taas jatkui ja jatkuu edelleen. Ajattelin käydä ostamassa pahoinvointirannekkeet tänään nyt ens alkuun. 😮‍💨

Tsemppiä kaikille kanssakärsijöille! Mutta kylläpä sen kestää, kun alkaa miettiä, että mihin tämä vielä (toivottavasti) johtaa :)
Tuota ranneketta pitää varmaan itsekin testata, jos olo ei ala pikkuhiljaa helpottaa. Mulla on onni se, että teen pääasiassa etätöitä liukuvalla työajalla, niin voi tarvittaessa lepäillä jos ja kun siltä tuntuu, eikä tarvi selitellä kenellekään kollegoille vielä mitään :)

On ollut😀Olen ollut melkein päivittäin varma että menkat alkaa kun juilii🤣 siellä se kohtu kasvaa

Siis välillä ei tunnu alavatsalla yhtään mitään erikoista - ei edes turvotusta, ja mietin että oonko muka edes raskaana. Välillä taas tuntuu alavatsalla vaihtelevaa vihlaisuja/painetta/kipuilua ja sit mietin että nytkö se on menossa kesken...ja nää tuntemukset tulee ja menee monta kertaa päivän aikana. Huoh. Kuitenkin kokemuksestakin tiedän järjellä ajateltuna, että tää kaikki kuuluu normaaliin raskauteen ja vähintään yhtä mahdollista on että siellä on kaikki niinkuin pitääkin. Odotan nyt vaan perjantain ultraa että näkee oikeasti tilanteen ja ehkä sit uskaltaa hetkeks rentoutua jos kaikki on kunnossa.

Mulle ei kanssa ruoka maistuisi ollenkaan. Pieni syöminen kuitenkin auttaa huonoon oloon, mutta jos erehdyn ja meen syömään ns normaalin annoksen, niin sitten vasta huono olo tuleekin 🙄 Mulla oli edellisessä raskaudessa vain pientä kuvotusta silloin tällöin, niin oon ihan ristiriidassa näiden tunteiden kanssa - tavallaan ois valmis tekemään mitä vain, että tää huono olo helpottaisi, toisaalta muistaa edelleen sen, kun ei pystynyt millään uskomaan, että on raskaana / kaikki on hyvin, kun oireita ei ollut.

Mulle pahinta on tää hetki kun täytyy valmistaa päivällistä. Se ruuanvalmistus etoo ja olo on jo huono kun on ehtinyt tulla nälkä. Joudun syömään tai vähintään juomaan jotain pientä raikasta että kykenen ruuanlaittoon ja silti olo on kamala kun tarvitsisi jo kunnon ruokaa. Sitten kun se on valmista, on vaikee alottaa kun se ajatus syömisestä vaan ällöttää. Onneksi maistuu kuitenkin ja olo alkaa nopeasti helpottaa kun uskaltaudun maistamaan. Nyt yritän taas alotella ruuanlaittoa... 🤢

Takaisin