Oireet

Mullaki on tullu ehkä joku 12kg, onkohan se sit paljon... En kyllä viiti siitä stressata, olin aika hoikka ennen raskautta, nii vissii se kuuluuki vähän enemmän nousta paino.

Mulla on ollu päivittäin niitä harjotussupistuksia, mutta ei vaivaksi asti. Kai sekin on normaalia 🤔😅
Joo, mäkään en oo niin kiloista ressannut, oletan, että n. 15 kg tälläkin kertaa tulee. Minä oon raskasrakenteinen, juuri ja juuri normaalipainon rajoissa, kerään painoa helposti jo nesteinäkin eli mikään 6-12 kg lisäys ei ole realistinen, vaikka ehkä BMI-huuhaa semmoiseen ohjaisi.

Aiemmissa raskauksissa kokemus raivoterveellisestä ja kevyestä ruokavaliosta ja "oon-niin-poikki-tänne-kaikki-energiatiheät-mössöt-muuten-en-selviä"-linjasta (jälkimmäisestä paino nousi vähemmän). Tällä kertaa vaan kiloja tuli jo ekan 4 kk aikana aivan hirveästi ja aloin jo miettiä, tasaantuuko kertyminen ollenkaan.

Olo on tosiaan kömpelö ja laaja, maha tuntuu olevan tosi tiellä jo ja kaikenlaista oireilua on ollut siinä määrin, että syömisiin panostaminen on tuntunut toisarvoiselta. Mut nähtävästi tunne ei perustukaan siihen, että oisin oikeasti enää jatkanut painon keräämistä, vaan ihan vaan kehon mittasuhteet muuttuneet ja oleminen nyt on sitten tätä loppuraskauskamaa.

Täällä kiloja oli tullut jo kuukausi sitten viime neuvolassa 19, enkä usko, että vauhti on ainakaan hidastunut tässä joulun aikana. 😬 Joka raskaudessa tullut yli 20kg, ja veikkaan, että tämä neljäs tuo vaan entistä enemmän. Vielä olisi 10 viikkoa aikaa, ja 1,5kg/viikko tahdilla, mitä tähän saakka on tullut viime neuvoloiden välissä, se tekee aika paljon.

Mulla oli viimeksi tullut 9kg painoa kunnes joulun mässäilyt (sokeri) sai joka paikan niin turvonneeksi, että ponnahtikin paino kolme kiloa ylöspäin eli 12kg olis nyt myös täällä saldo. Nyt kyllä vedän loppuun tiukasti vhh ja lisään kävelyä ja veden juontia, koska en halua hirveesti enää saada lisää painoa. 😬 Vaikka joo, tulee sen mitä tulee, mutta kun olen jo valmiiksi ollut aina ylipainoinen, niin ei oikeasti tarvisi tulla enää yhtään.

Mulle on tullut 7kg. 🫢 Yhtään en tiedä mitä odottaa tästä loppuajasta, paljonko vielä tulee.. nyt muutaman viikon aikana vatsan kasvu on selvästi alkanut nopeutumaan. Öisin kyljen kääntäminen sängyssä on alkanut olemaan aika vaivalloista. 🥴

Väsymys on palannut. Tai sitten se ei ole missään kohtaa mennyt ohi, olen vaan paahtanut koko joululoman tukka putkella paikasta toiseen ja tsempannut itseäni jaksamaan. Eilen nukuin 11.30 saakka, tänään heräsin 10.30 ja ajattelin nyt 11.30 mennä päiväunille. Mies on lomalla, joten voin hyvin nukkua. Toisaalta harmittaa kuluttaa miehen loma nukkumiseen, olemme olleet viimeksi yhtä aikaa lomalla vuonna 2017. Tai minulla nyt on koulua, mutta opparia ehtii tehdä ensi viikollakin.

Mulla ollut päänsärkyä viiden päivän ajan, ja verenpaineet koholla tyyliin 140/100. Eilen soitin aamulla neuvolan neuvontanumeroon, ja sain ajan ylim. käynnille neuvolaan. Sielläkin paineet mitattiin ja pissan stiksaus. Prot 1+ mutta paineet edelleen koholla, ja sain lähetteen Naistenklinikan päivystykseen.

Siellä ottivat minut petipaikalle jatkuvaan verenpaineseurantaan, jossa samalla laitettiin vatsalle vyöllä anturit mittaamaan vauvan sykettä ja mahdollisua supistuksia vatsan pinnalta. Verenpaine mittautui joka 5min välein. Verinäytteet ja pissakoe otettiin myös. Pidemmässä seurannassa näkyi että verenpaineet hieman laski, ja labroissakaan ei raskausmyrkytyksen merkkejä ollut. Lääkäri teki vielä neurologiset testit ja ultran missä vauvalla kaikki oli ok. Sain loppuviimein vahvempaa kipulääkettä jolla päänsärky hellitti, ja pääsin kotiin.

Hyvää hoitoa oli ja jäi levollinen mieli että tutkittiin.

Mulla ollut päänsärkyä viiden päivän ajan, ja verenpaineet koholla tyyliin 140/100. Eilen soitin aamulla neuvolan neuvontanumeroon, ja sain ajan ylim. käynnille neuvolaan. Sielläkin paineet mitattiin ja pissan stiksaus. Prot 1+ mutta paineet edelleen koholla, ja sain lähetteen Naistenklinikan päivystykseen.

Siellä ottivat minut petipaikalle jatkuvaan verenpaineseurantaan, jossa samalla laitettiin vatsalle vyöllä anturit mittaamaan vauvan sykettä ja mahdollisua supistuksia vatsan pinnalta. Verenpaine mittautui joka 5min välein. Verinäytteet ja pissakoe otettiin myös. Pidemmässä seurannassa näkyi että verenpaineet hieman laski, ja labroissakaan ei raskausmyrkytyksen merkkejä ollut. Lääkäri teki vielä neurologiset testit ja ultran missä vauvalla kaikki oli ok. Sain loppuviimein vahvempaa kipulääkettä jolla päänsärky hellitti, ja pääsin kotiin.

Tsemppiä, ja hyvä että tutkittiin perusteellisesti! ❤️

Ihana kuulla, miten hyvin hoitivat sua (teitä) 🫶

Tuliko sulle mitään jatkoseurantaa tuosta?

Linea negra on täällä, koko matkalla, mutta ei kovin vahvana. Migreenejä on. Yöunet vaihtelee. Kroppa puutuu ja kolottaa vaihdellen, mielialat on vähän mitä sattuu. Proteiinit on vähän koholla, veriarvoista aiempaa useampi vihjailee kai lievästä anemiasta (kertoo Google, saapa nähdä, sanooko lääkäri mitään). Limakalvot on herkillä joka puolella kehoa, nenä on öisin tukossa. Hengästyttää. Sudennälkä ja täysinäisyysyökötys vuorottelee. Harkkasuppareita ja suonenvetoja riittää. Hiukset ei rasvoitu millään. Maitoa varmasti tulis, jos alkaisi lypsää. En aio. Kävely kutsuu sukkapuikkoja, lanteiden keinutus hiukan pehmentää. Just nyt olo ok, useina päivinä turhauttaa oma vointi enemmän.

Harkitsen esipakkaavani sairaalakassia lähipäivinä, vaikka aiempien kokemusten perusteella ei tarvii haaveilla synnytyksestä vielä yli 4 viikkoon. Silti mietin, että voisko tää sittenkin tulla vähän aiemmin. Lähestyvä vauva-arki ei ahista eikä jännitä, mutta tuntuu aika epätodelta.

35+6. Kuis muut?

Mulla nyt 35+3 ja en osaa kyllä yhtään uumoilla tullaanko pian vai pidemmän ajan päästä.

Esikoinen oli 41+6, keskimmäinen ja myös kuopus olivat molemmat 39+0.

Mulla harkkasuppareita tosi paljon päivittäin, mutta ei mitään sellaista, jotka mitään synnytystä tekisi. Toisaalta hyvä, kun vielä ”pienet” viikot, mutta ei tässä silti enää kovin kauaa tarvitse odotella 😊

Tuliko sulle mitään jatkoseurantaa tuosta?
Ei muutakuin jos päänsärky ois jatkunut niin takaisin päivystykseen. Ja verenpaineita pitää edelleen seurailla, nyt ne on ollut onneksi paremmalla tolalla kun särky laukesi buranalla.

Täällä 35+0, ja olen (edelleen) nniiin loppu jo koko raskaana oloon.

Häpyliitos on niin kipeä, että en meinaa saada käännettyä kylkeä sängyssä, en pääse ylös lattialta niin, että jalat on eri tasossa, pitää mennä ensin tasakyykkyyn ja siitä ponnistaa molemmilla jaloilla yhtä aikaa. Lonkat särkee, kun makaa kyljellään. Henki onneksi kulkee paremmin nyt kun vauva on laskeutunut, mutta nyt tulee sukkapuikkovihlaisuja, kun kävelee.

Lisäksi sellaista ihmeellistä puutumista ympäri kroppaa. Varmaan johtuu turvotuksesta. Ja väsymys edelleen läsnä.

Edelliset kaksi syntyneet 41+3, enkä kestä, jos tämäkin menee niin pitkälle. Ensimmäinen syntyi 40+2, hänen kanssa ei ollut mitään ongelmia. Keskimmäinen oli avotarjonnassa ja napanuora kahdesti kaulan ympäri ja kolmannella niin lyhyt napanuora, että syntymän jälkeen yletti juuri alavatsalle, en saanut rinnalle ennen napanuoran leikkausta. Eli tavallaan kahdessa jälkimmäisessä on selkeä syy, miksi eivät päässeet laskeutumaan ja se selittää myös osaltaan ehkä sen, miksi syntymä venyi niin pitkälle.
Eli nyt tästä neljännestä ei osaa sanoa mitään, onko tästä jotain isompaa ongelmaa vielä, ja ollaan taas viime metreillä ja käynnistyksessä vai onko "ongelmaton" ja syntyykin aiemmin, kuten ensimmäinen.

Muokattu viimeksi:
Täällä 35+0, ja olen (edelleen) nniiin loppu jo koko raskaana oloon.

Häpyliitos on niin kipeä, että en meinaa saada käännettyä kylkeä sängyssä, en pääse ylös lattialta niin, että jalat on eri tasossa, pitää mennä ensin tasakyykkyyn ja siitä ponnistaa molemmilla jaloilla yhtä aikaa. Lonkat särkee, kun makaa kyljellään. Henki onneksi kulkee paremmin nyt kun vauva on laskeutunut, mutta nyt tulee sukkapuikkovihlaisuja, kun kävelee.

Lisäksi sellaista ihmeellistä puutumista ympäri kroppaa. Varmaan johtuu turvotuksesta. Ja väsymys edelleen läsnä.

Edelliset kaksi syntyneet 41+3, enkä kestä, jos tämäkin menee niin pitkälle. Ensimmäinen syntyi 40+3, hänen kanssa ei ollut mitään ongelmia. Keskimmäinen oli avotarjonnassa ja napanuora kahdesti kaulan ympäri ja kolmannella niin lyhyt napanuora, että syntymän jälkeen yletti juuri alavatsalle, en saanut rinnalle ennen napanuoran leikkausta. Eli tavallaan kahdessa jälkimmäisessä on selkeä syy, miksi eivät päässeet laskeutumaan ja se selittää myös osaltaan ehkä sen, miksi syntymä venyi niin pitkälle.
Eli nyt tästä neljännestä ei osaa sanoa mitään, onko tästä jotain isompaa ongelmaa vielä, ja ollaan taas viime metreillä ja käynnistyksessä vai onko "ongelmaton" ja syntyykin aiemmin, kuten ensimmäinen.
Voi kääk. Kaikki myötätunnot sinne! Viheliäistä, kun ei varsinaisesti oo varmuudella luvassa helpompia tulevia viikkoja. Vaikka järki sanoo, että hyvä sitä vauvan on pysytellä sisuksissa kunnes on valmis tulemaan ulos, niin ei haittais, jos se ajankohta koittais aiemmin...

Toivotaan, että edellisten pitkittymisen selitys on juuri noissa mainitsemissas seikoissa ja nyt etenis varhaisemmilla viikoilla! Mä mietin, onko omia pitkään kestäneitä odotuksia pitkittäneet ekalla kertaa jännitys ja tokalla kertaa esikoisen raju, pitkään jatkunut sairastelu (synnytys käynnistyi pari tuntia siitä, kun viikon kestänyt korkea kuume laski). Eli nyt zen-olotilaa etsimässä.

Menkkajomotuksia ollut eilisillasta asti. Ajattelin, että nukkuminen jeesaisi, mutta edelleen nippailee. Ei siis mitään supisteluja, pelkkää inhottavaa nipistelyntunnetta. 😓

Menkkajomotuksia ollut eilisillasta asti. Ajattelin, että nukkuminen jeesaisi, mutta edelleen nippailee. Ei siis mitään supisteluja, pelkkää inhottavaa nipistelyntunnetta. 😓
Ooh! Tiivistyykö jännitys?

Neuvolassa proteiini oli nyt yhdellä plussalla, mutta tarkkaillaan tilannetta. Ensi viikolla uusi neuvola ja tarkistetaan tuo proteiini. Päänsärkyjä tai vatsakipuja ei ole ollut.

Vauva edelleen pää alaspäin, ja turvotuskin oli hieman tasaantunut, nyt oli tullut "enää" 400g/viikko painoa. Toissaneuvolassa 1,5kg/viikko ja viime neuvolassa 1kg/viikko. 🙈

Mulla oli tänään neuvolalääkäri (35+6). Painoarvio oli 2574g ja kohdunsuu ”jämäkkä, avautumista ei pysty arvioimaan” 😀

Prot +1 muuten ei mitään ihmeempiä. Vähän taas juiluttaa sisätutkimuksen jäljiltä

Oho! Könkkäkävelyn ja päivätorkkujen viikko käynnissä. Eilen autossa istuessa tuli wwwooooh-olo, kun vauva selvästi ruuvasi itseään lantioon. Aattelin, ettei ihan silti ois kiinnittynyt, mut neuvolassa pää ei tänään terkkarin mukaan enää liikkunut. Sykkeet vauvalla hiukan matalammat, mulla korkealla.

Voiko kiinnittymisestä päätellä jotain? Eka ei koskaan kiinnittynyt (kiireellinen sektio), toinen kiinnittyi salissa vesien menon yhteydessä ja syntyi siitä tunnin sisään.

Takaisin