Oireet

Onko muilla kovaa huimausta? 🤔 Tuntuu että töissä jaksaminen on vähän vaakalaudalla kun kokoajan saa puhallella pyörrytystä pois.
 
Onko muilla kovaa huimausta? 🤔 Tuntuu että töissä jaksaminen on vähän vaakalaudalla kun kokoajan saa puhallella pyörrytystä pois.

Täällä! Ei ihan kamalasti huimaa, mutta sykkeet on niin koholla, että tarvitsee sen takia puhallella.. 😒
 
Vitsi, että jännittää töissä yhteislounaat! Kotona oon alkanut syömään suht pieniä annoksia, esimerkiksi lounaan saatan syödä kahdessa osassa. Tiimikavereina pelkästään miehiä, jotka vielä syö supernopeasti… 😒 onneksi vähän reilu viikko lomaan ja sen jälkeen tarvii palata toimistolle vasta elokuun alussa. 🙏
 
Täällä! Ei ihan kamalasti huimaa, mutta sykkeet on niin koholla, että tarvitsee sen takia puhallella.. 😒
En tiedä voiko olla tää syy ja onko sulla ite tiedossa miks sykkeet koholla...mut mulla anemia(tyhjät rautavarastot) on tehnyt tuollaista sykkeen nousua ja hengästymistä poikkeuksellisesti.
En tiedä tekeekö alkuraskaus sitä myös..🤷‍♀️
 
Täällä! Ei ihan kamalasti huimaa, mutta sykkeet on niin koholla, että tarvitsee sen takia puhallella.. 😒
"Kiva" kuulla etten oo yksin tän kanssa 😅 Sykkeitten kanssa sama juttu myös! Ei paljoa tarvi tehdä niin nousee
 
En tiedä voiko olla tää syy ja onko sulla ite tiedossa miks sykkeet koholla...mut mulla anemia(tyhjät rautavarastot) on tehnyt tuollaista sykkeen nousua ja hengästymistä poikkeuksellisesti.
En tiedä tekeekö alkuraskaus sitä myös..🤷‍♀️
Alkuraskaudessa veren tilavuus alkaa kasvamaan. Niinpä jos sun rautavarastot ovat jo valmiiksi matalalla, niin veren tilavuuden lisääntyessä se"laimenee" entisestään ja happea kuljettavia hemoglobiini soluja on / ml aiempaa vähemmän ja ... Varmasti hengästyttää /huimaa tai jopa sydän muljahtelee kun happi ei vaan riitä.
Toivottavasti saisit rautavalmisteista apua!
 
Alkuraskaudessa veren tilavuus alkaa kasvamaan. Niinpä jos sun rautavarastot ovat jo valmiiksi matalalla, niin veren tilavuuden lisääntyessä se"laimenee" entisestään ja happea kuljettavia hemoglobiini soluja on / ml aiempaa vähemmän ja ... Varmasti hengästyttää /huimaa tai jopa sydän muljahtelee kun happi ei vaan riitä.
Toivottavasti saisit rautavalmisteista apua!

Tämä ^ Mulla myös raudanpuute. Pelottaa ihan saanko rauta-arvoja kuntoon raskausaikana, ainakin aion kovasti vaatia.
 
Vielä yks testi. Alkaa olemaan jo pian ne kuuluisat leffaviivat. Jos olis menny kesken, eihän nää viivat vahvistuis?

Testaan vielä ensviikolla ja taidampa kyllä varata VU:n 2-3viikon päähän❤️
Muistelisin että veren hcg-pitoisuus puolittuu kahdessa vuorokaudessa, mutta virtsatestistä en tiedä muuta kuin että voi olla positiivinen pitkään, mutta olisiko kuitenkaan noin vahva 🤔 toivotaan että kaikki on hyvin!! 🥰❤️
 
Vielä yks testi. Alkaa olemaan jo pian ne kuuluisat leffaviivat. Jos olis menny kesken, eihän nää viivat vahvistuis?

Testaan vielä ensviikolla ja taidampa kyllä varata VU:n 2-3viikon päähän ❤️
Mulla oli ennen esikoista keskenmeno rv 6 ja muistaakseni vuoto alkoi tyyliin tiistaina tai keskiviikkona, ja sunnuntaina oli jo puhdas nega, eli nopeasti kyllä omalla kohdallani poistui hcg elimistöstä. Toki nää on varmaan yksilöllisiä juttuja, mutta sun tilanne vaikuttaa kyllä lupaavalta, pidetään peukkuja pystyssä! :folded::red-heart:
 
Mulla on ainakin hemoglobiini ok, mutta ferrotiniä en tiedä. 🤔 Sydänkäyrä on myös tutkittu monta kertaa, viimeksi viime vuonna ja sekin on ok. Täytyypä harkita jos ottaisin itsekin vähän lisää rautaa purkista. Lueskelin vaan netistä, että sykkeen nousu on melko yleinen raskausoire, en ole sinänsä huolissaan. 😊
 
Lueskelin vaan netistä, että sykkeen nousu on melko yleinen raskausoire, en ole sinänsä huolissaan. 😊
Näin mäkin olen käsittänyt, juurikin tohon veren määrän lisääntymiseen liittyen niin oon myös ottanut yhtenä oireena muiden joukossa 😁

Rautakeskusteluun liittyen, mulla on ennen raskautta ollut korkea hemoglobiini, yli 140 mutta ferritiinit tosi matalat. Söin ennen raskautumista pari purkkia rautaa mutta en ole sen jälkeen käynyt ferritiinejä mittauttamassa 🤔 Mielenkiinnolla myös odotan mihin lähtee kääntymään.
 
Mitä rautavalmisteita olet kokeillut?

Suurinta osaa mitä voi vaan apteekista löytää, kuulun mm raudanpuute ryhmään ja olen sieltä saanut hyviä vinkkejä mitkä valmisteet olisivat mahdollisimman vatsaystävällisiä, vaan toistaiseksi ei ole osunut kohdalle sellaista valmistetta joka sopisi. Infuusion olen saanut 2017 ja se hetkellisesti korjasi tilannetta. Mutta mulla pohjimmiltaan varmaan osasyy raudanpuutteeseen on hurjan runsaat kuukautiset.
 
Suurinta osaa mitä voi vaan apteekista löytää, kuulun mm raudanpuute ryhmään ja olen sieltä saanut hyviä vinkkejä mitkä valmisteet olisivat mahdollisimman vatsaystävällisiä, vaan toistaiseksi ei ole osunut kohdalle sellaista valmistetta joka sopisi. Infuusion olen saanut 2017 ja se hetkellisesti korjasi tilannetta. Mutta mulla pohjimmiltaan varmaan osasyy raudanpuutteeseen on hurjan runsaat kuukautiset.
Niagara-ilmiö, tuttu juttu myös minulle! Vaatii tosiaankin säännöllistä rautalisää, valitettavasti.
 
Siis mullakin tosi paljon huimausta, tai siis aina silloin kun nousee seisomaan meinaa päässä pimetä ja täytyy mennä takas istumaan. Sykekin nousee urheillessa helpommin. Mä luulen, että tää ei mulla liity rautavarastoihin, oon syönyt rautalisää varmaan 2 vuotta (onneks vatsa sietää) ja ferritiini ainakin lähti nousuun, joskin sitä ei oo nyt ihan hetkeen kontrolloitu. Raskaus kuitenkin altistaa raudanpuutteelle niin aion jatkaa rautalisää.
 
Mitä rautavalmisteita olet kokeillut?
Mä oon viimeisimpään anemiaan ennen tätä kokeillut luontaistuotekaupan suusuihketta. Vetänyt sitä tupla-annoksen päivässä. Imeytyy suun limakalvoilta suoraan. Sillä nousi ferrit parhaiten mulla. Kallis aine, mutta mulla mikään nieltävä rauta tekee vatsaoireita ja osa sietämättömiä. 🙏

Toivotaan et kaikilla nousis ja pysyis rautainen ote raskaudenkin aikana 😄❤️🥰
 
Alkuraskaudessa veren tilavuus alkaa kasvamaan. Niinpä jos sun rautavarastot ovat jo valmiiksi matalalla, niin veren tilavuuden lisääntyessä se"laimenee" entisestään ja happea kuljettavia hemoglobiini soluja on / ml aiempaa vähemmän ja ... Varmasti hengästyttää /huimaa tai jopa sydän muljahtelee kun happi ei vaan riitä.
Toivottavasti saisit rautavalmisteista apua!
Nyt oon kk syönyt ja tykyttelyt vähentyneet. Tuntuu myös peilistä katsoo ehkä himpun vähemmän harmaa naama 😄 Ja mikä parasta, jaksan kävellä portaita jo ilman et yläpäässä pitää pysähtyä puuskuttamaan 🥰
 
Takaisin
Top