Oireet

Mä juon kans vissyä ja mehua paljon. Muuten helteen lisäksi työt ja väsymys ja kaikki vie mehut. Työmotivaatio on niin kadoksissa.. onneksi sentään potkuja on tuntunut nyt ehkä viikon ajan päivittäin kunnolla niin ei tarvitse vauvasta huolehtia.
 
En tiä missä vaihees itte pitää huolestua kivuista, vielä 3 yötä ja sit olis 4 vapaata ja neuvola vapailla. En vaan haluais saikuttaa turhaan, viime raskaudes pystyin kuitenki olla rv30 asti töis.
 
Tunnetteko jo vauvan potkut ja kuinka usein?

Täällä selkeästi potkuja rv16 alkaen (nyt rv18), sitä ennen vaan kevyttä kuplatusta. Vauva yleensä aktiivisin iltapalan aikoihin, yöllä ja aamulla yksittäisiä potkuja ja päivällä rauhallisinta. Potkut tuntuu vatsan päältä varsinkin ihan tuolta alhaalta, ja mieskin ne jo tunsi. Toki on se toinenkin puoli eli jos liikkeitä ei vähään aikaan tunnu, nousee huolet pintaan. Pitäis vaan muistaa, että pikkuisen pitää levätäkin välillä.
 
Tunnetteko jo vauvan potkut ja kuinka usein?

Täällä selkeästi potkuja rv16 alkaen (nyt rv18), sitä ennen vaan kevyttä kuplatusta. Vauva yleensä aktiivisin iltapalan aikoihin, yöllä ja aamulla yksittäisiä potkuja ja päivällä rauhallisinta. Potkut tuntuu vatsan päältä varsinkin ihan tuolta alhaalta, ja mieskin ne jo tunsi. Toki on se toinenkin puoli eli jos liikkeitä ei vähään aikaan tunnu, nousee huolet pintaan. Pitäis vaan muistaa, että pikkuisen pitää levätäkin välillä.

Viime viikon (rv 17) lopusta asti on tuntunut päivittäin selkeitä potkuja vatsan päältä. Eniten tuntuu nukkumaan käydessä/aamuyöllä/aamulla. Päivällä liikkeet eivät ole niin selkeästi huomattavissa. Ja kyllä huoli tulee heti jos vähään aikaan ei tunnu mitään eli vähän kaksipiippuista tuntea liikkeet niin hyvin näillä viikoilla, kun käsittääkseni voi olla ihan normaalia, että liikkeitä ei tunne joka päivä.
 
Mulls puutuu kädet! Eikä kyllä tosiaa olla tämmöstä enne raskautta. Välillä iha järkkyä herätä ku käsi iha puutunut vaikka en ees sen päällä nuku.

Mulla ollu aiemmissa raskauksissa loppuvaiheessa käsien puutumista ja särkyä. Liittyny turvotukseen, vaikka ei siis oo ollu mitään järkkyä turvotusta ees ja olikphan nimeltääm rannekanava oireyhtymä. Varsinki öiden jälkeen kädet oli ihan käyttökelvottomat jonki aikaa. Nyt ei oo ollu viel yhtään vaivaa ja aiemmin loppunu synnytyksen jälkeen.
 
Mulla ollu aiemmissa raskauksissa loppuvaiheessa käsien puutumista ja särkyä. Liittyny turvotukseen, vaikka ei siis oo ollu mitään järkkyä turvotusta ees ja olikphan nimeltääm rannekanava oireyhtymä. Varsinki öiden jälkeen kädet oli ihan käyttökelvottomat jonki aikaa. Nyt ei oo ollu viel yhtään vaivaa ja aiemmin loppunu synnytyksen jälkeen.

Pystyyks tuota mitenkään helpottamaan? Samaa ollut itsellä välillä...
 
Tunnetteko jo vauvan potkut ja kuinka usein?

Täällä selkeästi potkuja rv16 alkaen (nyt rv18), sitä ennen vaan kevyttä kuplatusta. Vauva yleensä aktiivisin iltapalan aikoihin, yöllä ja aamulla yksittäisiä potkuja ja päivällä rauhallisinta. Potkut tuntuu vatsan päältä varsinkin ihan tuolta alhaalta, ja mieskin ne jo tunsi. Toki on se toinenkin puoli eli jos liikkeitä ei vähään aikaan tunnu, nousee huolet pintaan. Pitäis vaan muistaa, että pikkuisen pitää levätäkin välillä.

Mä en tunne vielä yhtään mitään .. Kovasti odottelen että alkaisi jotain tuntumaan :) nyt rv 17, kohta 18 .. maanantaina neuvolassa kuului kyllä sydänäänet. Tosin ei niin voimakkaasti, ei ilmeisesti saanut vauvaa juuri siihen laitteen alle..
 
Pystyyks tuota mitenkään helpottamaan? Samaa ollut itsellä välillä...

Mulla auttoi hierojalla käyminen jonkin verran. Joillain jää toi vaivaamaan synnytyksen jälkeenkin ja saatetaan joutua leikkaamaan.

Just ku pääsin sanomasta, ettei oo ollu tota vaivaa nii tänään heräsin käsi puutuneena :hilarious:
 
Mullakin puutuu ja on turvotusta. Edellisissä (kolmessa) raskauksissa ei ollut tätä oiretta.
 
Mua kiinnostaisi hirveästi, että onko täällä kellään ollut muiden liitoskipujen lisäksi myös selän kanssa ongelmia?
Niitä etupuolen liitoskipuja mulla oli jo tosi aikaisessa vaiheessa, mutta ne ei ole jatkuvia eikä edes päivittäisiä.
Mutta sitten mulla alkoi selkäkipu siellä ihan toukokuun alussa ja siitä se lähtikin nopeasti pahenemaan. Se onkin sitten jo ihan jokapäiväistä iloa. Onneksi mulla oli tossa viikon verran yövuoroja, jossa saan enemmän pidettyä lepotaukoja, mutta päivävuorojen jälkeen ei pääse enään kävelemään kunnolla. Myös liika istuminen alkaa särkemään ja pahinta on selällään makuu, ei aina pääse ilman apua ylös.
Koiraakin käy sääliksi. Teen sen kanssa vaan ihan pikkulenkkejä, koska kävellessä särky aina yltyy ja alkaa kiskomaan pakaraa ja takareittä. Eilen repäisin ja kävin lenkkeileen sen kanssa 3km pätkän pururadalla monilla monilla lepotauoilla, ja hyvä että päästiin sieltä takaisin autolle.

Tän kaiken kipuilun kirvoittamana kävin työterveyden fyskalla, joka kertoi että tää johtuu sellaisesta kun Si-nivel. Sain jumppaohjeita lihaksia vahvistamaan tulevaisuutta ja toipumista ajatellen, mutta fyska sanoi että tää tulee tästä pahenemaan mitä pidemmälle raskaus etenee ja etureppu kasvaa.
Tukivyön pistin heti käynnin jälkeen tilaukseen.
Siellä oli puhetta myös siitä, että mun kannattaisi alkaa jo kyselemään korvaavaa työtä esimieheltä, koska en kuulemma voi enään pitkään jos ollenkaan tehdä fyysisesti raskasta hoitotyötä. Sekin jännittää, oma kokemus esimiehestä ei ole se kaikista ymmärtäväisin.
Olis kiva kuulla onko muilla näitä ongelmia, sais vähän vertaistukea.

Moi, mulla on ihan vahastaan selän kanssa ongelmia. Ja Jyväskylässä ainakin pystyi itse varaan suoraan ajan fysioterapeutille, jolta sain ohjeita selän ylläpitoon. Ja itsellä tosiaan on jumppaliikkeitä tuohon selkään ollut vuosia, mutta nyt ne piti vaihtaa toisiin, kun vatsa alkaa olla tiellä. Kysy paikallisesta tk:stä aikaa fyssarille, niin saat sieltä täsmäliikkeitä, jotka helpottaa just sellaista kipua kuin sulla on :)
 
Moi, mulla on ihan vahastaan selän kanssa ongelmia. Ja Jyväskylässä ainakin pystyi itse varaan suoraan ajan fysioterapeutille, jolta sain ohjeita selän ylläpitoon. Ja itsellä tosiaan on jumppaliikkeitä tuohon selkään ollut vuosia, mutta nyt ne piti vaihtaa toisiin, kun vatsa alkaa olla tiellä. Kysy paikallisesta tk:stä aikaa fyssarille, niin saat sieltä täsmäliikkeitä, jotka helpottaa just sellaista kipua kuin sulla on :)

Siis työterveyden fysioterapeutilla jo kävin, koska siitä ei tartte maksaa mitään :grin Mutta ajattelin kyllä käydä siellä vielä uudemmankin kerran. Tukivyö on nyt ollut myös käytössä, mut en kyllä vielä ole kokenut että se olisi jotenkin suuri helpottava tekijä..
 
Pahin oire ikinä, närästys! En saa ees nukuttua kun kurkku ja nielu tulessa. Miten tätä saa kotikonstein lievitettyä?? Ikinä oo närästystä ollu. Siis iha hirveää, tuntuu että oksentaa ku polttelee ja jotai happamia röyhtöyksiä vaan tulee.
 
Mulla alkaa lonkat oireileen. Yöllä pitää miljoona kertaa vaihtaa asentoa. Myöskin alaselkä, jos joutuu seisomaan pitkiä aikoja.

Mutta ihan normaaleja vaivoja:excited001.
 
Pahoinvointi ja pahin väsymys kun loppui niin helteiden tuomana sain uuden tuttavuuden auralliset migreenit :sad001 Onneksi kun helteet loppui niin loppui myös migreenit, huh! Liitoskipuja tuntuu ajoittain ja saattavat olla aika koviakin. Eli repivää tunnetta kohdun sivuilla ja sukkapuikkokipuja alavatsalla ja nivusissa.

Liikkeitä tuntuu nyt 22+0 paljon ja selkeästi :) etenkin iltaisin kun rentoutuu. :Heartred

Ikävin oire tällä hetkellä on ihon ja vatsalihasten venymiskivut ja kutina navassa ja ympärillä siitä johtuen! välillä tuntuu että vatsa repeää keskeltä :wtf: ja vielä olisi 4 kk kasvua jäljellä :nailbiting:
 
Mulla kans vatsanahka kinnaa ihan kunnolla, varsinkin iltaisin, kun turvottaa. Jotenkin en ole vielä ihan sinut ruumiin muuttumisen kanssa. Maha on jo aika iso ja hämmentyneen tujotin tänään rintojakin, kun ne on varmaan ainakin kaksi kuppikokoa isommat ja nännit epätasaisen tummat lautaset. Ihanaa ja kamalaa samaan aikaan :grin

Jännää, että tää poitsu tykkään majailla enemmän oikealla puolella mahaa, mikä näkyy ja tuntuu ihan selkeästi makoillessa. Ja potkii etenkin aamupäivisin terhakkaasti suoraan rakkoon eli jotenkin laskeutuu ylösnoustessa erityisen alas. Vaihtaa varmaan asentoakin aika usein, kun välillä tuntuu kunnon muljahdus ja potkut tuntuu sitten milloin missäkin.
 
Rintoja kiristää, viime viikolla molemmista tuli pieni tippa maitoa. Selkä kipeytyy & liitoskivut ovat välillä aivan karseita!! Plus tää pieni potkii välillä tosi kovaa :D ja varsinkin pissarakkoon.
 
Mulla on tänään 26+0 (ensimmäinen lapsitulossa) ja oon todella yllättynyt kuinka voimakkaasti pienokainen jo liikkuu vatsassa, välillä tuntuu että yrittää työntää päällä tai pepulla väkisin läpi ulkopuolelle :woot:

Onko muut yllättynyt miten voimakkaasti liikkeet voi tuntua?
 
Musta tuntuu, että tämä poju tulee mahasta läpi. Hyvin selkeästi tuntuu kaikki iskut, potkut ja muljahdukset. Ärhäkkään oloinen poika.
 
Tämä tyllerö majailee niin alhaalla, et välillä tuntuu poraavan pään läpi väkisin :hilarious:
 
Takaisin
Top