Oireet

Tää närästys, kun ei tähän auta mikään ja ääni lähtee, ku sappi polttaa kurkunpään helläksi! :arghh: Polttaa niin paljon kurkkua, että ihan rinnassa sattuu ja vedet nousee silmiin. Vielä keskiraskaudessa riitti maito ja rennie avuksi, mut nyt ei auta yhtään mikään. Täytyy varmaan lääkäriltä hakee kunnon reseptilääke! :meh: Tässä vaiheessa vois jo sanoa, että luojan kiitos tää on mun viimenen raskaus! :dead:

Kokeilitko gavisconia?
Mulla se on yleinsä pahimpaan auttanut. Tai vaikkei vienyt kokonaan pois niin ei polttele samalla tavalla kun ilman.

No nyt mulla äity Symfyysikipu ja liitoskivut niin kipeiksi että oon ku ankka ku yritän kävellä. Kävin eilen pitkästä aikaa ripeällä kävelyllä ja makoilin hetken puolikovalla patjalla, siinä varmaan syy. Toivottavasti on ohimenevää!

Mä oon käyttänyt omeprazolia närästykseen. Saa ilman reseptiä apteekista ja kätilö siitä mulle vinkkas et sitä saa käyttää raskausaikana. Mulla oli kans tosi pahana närästys. Saatto olla päiviä kun ei saanu syötyä mitään. Tota otetaan yks kapseli aamulla. Ei auta välittömästi, mut parissa päivässä jo huomaa eron. Kannattaa kokeilla.

Tää närästys, kun ei tähän auta mikään ja ääni lähtee, ku sappi polttaa kurkunpään helläksi! :arghh: Polttaa niin paljon kurkkua, että ihan rinnassa sattuu ja vedet nousee silmiin. Vielä keskiraskaudessa riitti maito ja rennie avuksi, mut nyt ei auta yhtään mikään. Täytyy varmaan lääkäriltä hakee kunnon reseptilääke! :meh: Tässä vaiheessa vois jo sanoa, että luojan kiitos tää on mun viimenen raskaus! :dead:

Antepsin 1g on kaikkein paras, varsinkin jos on ylösnousua. On refluksilääke ja saa apteekista ilman reseptiä. Mä en ennen leikkausta ois muulla pärjännyt. Mielestäni saa käyttää raskauden aikana, mutta tarkista apteekista vielä.

Mulla on tässä ehkä viimesen viikon aikana voimistunu tosi epämukava fiilis, vatsa tuntuu koko ajan tosi täydeltä ja oli pakko vaihtaa rintaliivit sellaseen ns. urheilutoppiin jossa ei oo kaaritukia kun liivit paino tosi inhottavasti tuohon rintojen alle. Ei oo kiva tunne, juuri mitään en pysty syömään kun vatta tuntuu aivan täydeltä koko ajan.

Olisko ne sitten niitä liitoskipuja mutta nivusten/häpyluun alueella on tosi koviakin kipuja, riippuu siitä paljonko kävelen päivän aikana. Oon ollu ny jo marraskuun puolesta välistä saikulla ja jatkuu äippälomaan asti, kun alaselkä sano ittensä irti. Kaupassa pystyn käymään mutta kaikki siitä enemmän alkaa tuntua kipuiluna selässä. Alkaa jo vähä tuntumaan että olis jo laskettu aika ja sais vauvan ulos mahasta niin loppuis kaikki nää vaivat. Ei oo ollu helppo raskaus, käytännössä heti alusta asti olin saikulla eri syistä, marraskuulle sitkuttelin ja sitten jäin pois.

Tiistaina oli neuvola ja terkka tunsi pään vasemmalla navan puolelta. Tänää sitte ke aamusta oli kontrolli äitiyspolilla ja ultrassa pää löytykin alhaalta, et oli kääntyny jo pää alaspäin. Siitäköhän on johtunut tuo kova paine alavatsassa?

Mä olen melkeinpä koko raskauden käyttänyt sellaista urheilutoppia, jossa on edessä vetoketju. Mulla on parit näitä, kun ekat oli kokoa M ja näin myöhemmin on aika naftit niin hain sitten yhtä kokoa suuremmat.

Aamusta iltapäivään asti vatsa on vielä "ihan kivan kokoinen" mutta illemmalla tuntuu ihan hirveän suurelta. Vähän on myös sellaiset fiilikset, että olisipa jo lähempänä tuo laskettu aika.

Taisi olla aamulla liitoskipuja. Lonkka niin julmetun kipeä ja nyt särkee häpyluuta.

Kiitos vinkeistä T_87, Silja ja Äidiksipian. Täytyy käydä apteekissa ja kysyä, mikä ois paras. Mä kun oon luullu, et ainoastaan Rennie on turvallinen raskauden aikana :facepalm:

Mulla ollut nyt muutaman päivän sellasia supistuksia, jotka tuntuu ainoastaan alavatsalla, ja on kivuliaita. Ehkä 1-10 asteikolla sellasia 4-5 luokkaa, osaako kokeenemmat sanoa ovatko avaavia vai vaan harkkasuppareita? :confused: Samoiten oon huomannut että supistelee aina sen jälkeen kun käy pissalla, mitään vuotoa en oo huomannut sen koommin. Oon tosi huono soittelemaan tonne naistenklinikalle tai neuvolaan kun on sellanen tunne että siellä vain vähätellään asioita.

Mulla ollut nyt muutaman päivän sellasia supistuksia, jotka tuntuu ainoastaan alavatsalla, ja on kivuliaita. Ehkä 1-10 asteikolla sellasia 4-5 luokkaa, osaako kokeenemmat sanoa ovatko avaavia vai vaan harkkasuppareita? :confused: Samoiten oon huomannut että supistelee aina sen jälkeen kun käy pissalla, mitään vuotoa en oo huomannut sen koommin. Oon tosi huono soittelemaan tonne naistenklinikalle tai neuvolaan kun on sellanen tunne että siellä vain vähätellään asioita.

Harkkasupistusten ei pitäisi sattua. Itse soittaisin neuvolaan niin voivat laittaa lähetteen labraan ja sulkea pois pissatulehduksen joka voi aiheuttaa supistuksia ja tarvittaessa laittaa ajan myös lääkärille joka tarkistaa kohdunsuun tilanteen. Nimim. juuri kävin edellä mainituissa eikä onneksi muutoksia kohdunsuulla.

Soitin neuvolaan aamulla, ja kävin labrassa antamassa näytteen. Tiistaiksi vasta lääkäri aika, ja jos aiemmin tila muuttuu niin sitten herkästi nkl:lle. Käskivät tehdä liikelaskentaa ja huomioimaan kaikki lannealueen muutokset. Ja nyt kun oikeen kuulostelee itseään niin tässähän tulee ihan vainoharhaseks kaiken suhteen. :D

Mulla on kans tullut nyt paineen tuntua alavatsaan ja häpyluun yläpuolelle, välillä tuntuu paineen lisäksi myös pientä kipua. Vauvan asennosta en osaa yhtään sanoa, mutta voisikohan vauva painolla / painamisella olla osuutta asiaan? Tai säteileviä liitoskipuja? Mietin myös pissatulehdusta, mutta kirvelyä ei ole, eikä nämä mielestäni supistuksiakaan ole. Tai enhän tiedä, kun aiempaa kokemusta ei ole..

Vauva kuitenkin liikkuu normaaliin tapaansa ja ihan aktiivisesti, joten en ole jaksanut liikoja huolestua. Kaiken lisäksi liukaistuin tänään pyllylleni, mikä tietenkin aluksi säikäytti. Huoh. Rapiat kaksi kuukautta vielä eli jaksaa, jaksaa..

Kävin naistenklinikalla tarkistamassa asiaa. Kivut oli aikas kovat sillä hetkellä. Niin vauva oli pää alapäin siellä, on kyllä ollut joka ultrassa tähän asti. Mutta lääkäri sanoi että pää painaa tällä hetkellä pahasti häpyluuhun ja aiheuttaa kipua. Myöskin kun virtsarakko vähänkin täyttyy niin vauvan pää on siinäkin vieressä ja sen takia koko ajan pissahädän tunne. Että näillä sitten loppuun asti. Kaikki näytteet olivat puhtaita ja vauva kasvaa hyvää tahtia.

Toissayönä ravasin valehtelematta 2h välein pissalla. Vaikka mielestäni rajoitan illalla juomista, mutta ilmeisesti vauva vie tilaa pissarakolta / tulee yöllä sopivasti rakon päälle, niin heti hälyyttää jäätävää pissahätää vaikka paljoa ei todellisuudessa edes tule.
Mulla on pari päivän välein lonkat/häpyluu kipeä, mutta ne ovat yleensä aamuisin. Päivällä liikkuminen on vähän kankeaa, mutta sentään särkyä ei ole.

Mä olen ollut melkein viikon saikulla väsymyksen vuoksi. Huomenna viimeinen päivä ja kyllä hirvittää kuinka tulen töissä jaksamaan. Jotenkin tuntuu nyt vähän ylitsepääsemättömän vaikealta kaikki. Äitiyslomaankin on vielä viisi viikkoa aikaa.

Onko sun hemoglobiinit tarkistettu? Sama täällä, väsymys vaivaa.. eilen töistä tullessa istuin sohvalle (ja nukahdin). Piti vielä mennä illalla liikuntaa harrastamaan, mut en kerta kaikkiaan kyennyt kampeamaan itseäni sohvalta mihinkään. Heti kun on ollut kiireisempi tai pidempi päivä töissä, niin seuraavana päivänä on pakko levätä ja ottaa vähän iisimmin että palautuu. vaikka just oli viikonloppu!

Pyydä sitten uutta sairaslomaa josset meinaa jaksaa, ettei tule mitään pahempia oireita tai ettet tuu kipeäksi.

Juu, hemoglobiini katsottiin ja oli 111 joten rauta aloitettiin. Yritän nyt seuraavaan neuvola-aikaan kuun lopulle sinnitellä ja pyydän sitten sairaslomaa jos tarve.

Loppuraskauteen kuuluva väsymys alkaa ottaa valtaa? Toki tuo hb on matala ja sekin aiheuttaa oireita.
Jos et jaksa sinnitellä niin yhteys neuvolaan tao työterveyteen.

Mulla kans väsymys vaivaa huonosti nukuttujen öiden takia. Työni ei ole fyysisesti raskasta mutta kun tärkein työväline on ne omat aivot, niin huomaa kyllä, et unettomat yöt näkyy tietotyössä virheinä ja hitautena sekö muutenkin yleisenä jumittamisena. Eilen ihmettelin miks autotallin valot ei sammu, kun katkasinta räpläsin on/off. Voi mua pöljää, ne on automaatti valot! :hilarious: :rolleyes:

Takaisin