Oireet

Totta kai syytä selvitettiin. Multa otettiin verinäytteitä ihan hirmuinen määrä, vauvalle tehtiin ruumiinavaus, istukka ja napanuora tutkittiin, vauvan kromosomit tutkittiin eikä mistään löytynyt mitään selvittävää tekijää.

Rokotetta ei epäilty, mutta itse aloin miettimään yhteyttä kun rakenneultrassa menehtyneen vauvan mitat vastasi viikkoja 18, patologin lausunnon mukaan kuolema on tapahtunut rv 20+1.

Tää on täysin mun omaa pohdintaa ja luonnollisesti varmaan jokainen tässä tilanteessa miettii ottaako vai eikö ota rokotetta.

Tarkoitus ei ole pelotella, koska tuskin rokotetta jaettaisiin, jossa siinä olisi suuri keskenmenon riski.

Mä lähinnä mietin, että jos mun kropassa onkin jotain tai joku tekijä, jonka toimintaa tuo rokote häiritsee. Uskaltaako tällä kertaa ottaa vai ei.
Eikä sitä pohdintaa/päätöksentekoa helpottanut terkkarin ajatukset.

Kiitos selvennyksestä! Kauheaa tietysti, kun olet joutunut miettimään johtuiko sittenkin rokotuksesta. Ja osanottoni menetyksestäsi :Heartred. Täytyy ottaa pohdintaan tuo rokote ja jutella oman neuvolaterkan kanssa asiasta. Kuitenkin haluaisin siltä influenssalta suojautua kun raskaana vastustuskyky on tutkitusti paljon heikompi, ja voihan se influenssakin keskenmenon aiheuttaa.

Mulla kans tuo, etten piittaa neuloista yhtään, en kaipaa ylimääräisiä piikittelyjä :wtf: Matkustamisen vuoksi on pitänyt ottaa hepatiittirokotteita, se on jo riittävän inhottavaa. Influenssarokotetta en oo, kas kummaa, ennenkään ottanut, joten en ota sitä nytkään. Ei kukaan oo edes puhunutkaan siitä, mutta kantani tiedän jo.

Voi ei Edelweiss, ikävää ettei he saaneet selville mikä km:n aiheutti :( varmasti on tuon ajoituksen vuoksi jäänyt pyörimään mieleen. Jos olisi rokotteesta johtunut, niin luulisi että he olis löytäneet istukasta jotain.

Tarkoitus ei ole enempää kaivella asiaa, tuli vain tällainen yksityiskohta esiin tämän vuoden rokotteista. En tiedä onko tuota 4-tehoista ollut silloin käytössä, kun sinä sait rokotteen. Joka tapauksessa mietin, olisiko tuo neuvolan rokote turvallisempi raskaana oleville:

Neuvolassa jaetaan 3-tehoista rokotetta Influvac, josta näyttää olevan enemmän kokemusta raskaana olevilta:
Pakkausseloste http://spc.nam.fi/humpil/i/435172.pdf
http://spc.nam.fi/humspc/i/311104.xml?Template=/html/spctemplate.html

Kun taas kysyin työterv.huollosta, niin siellä jaetaan 4-tehoista rokotetta jonka pakkausselosteen mukaan ''Maailmanlaajuiset tiedot inaktivoitujen influenssarokotteiden käytöstä eivät viittaa mihinkään rokotteen aiheuttamiin haittatapahtumiin sikiössä tai äidissä.
Ei ole olemassa tietoja VaxigripTetra-rokotteen käytöstä raskaana oleville naisille.'' Itselläni tämä särähti korvaan, ja kun kysyin työterkalta niin vastaus oli että ehkä mun sitten kannattaisi kääntyä neuvolan puoleen rokotusasiassa (eikä ottaa sitä heiltä).

Ja Espoossa ainakin tehdään nyt just tutkimusta perus Vaxigripista ja VaxigripTetrasta raskaana oleville. Jos en sattumalta olisi tähän tutkimuksen mainosmateriaaliin törmännyt, niin en olisi edes tiennyt että on olemassa erilaisia influenssarokotteita, vaan luulin että ne on kaikki samaa kamaa.

THL:n sivuilta löytyy faktaa rokotteesta, jos kiinnostaa käydä lukemassa. Just eilen taas asiaa pohdin ja googletin :)
Samalla löysin joltain sivulta x tuon, että julkisella tarjotaan suojaa kolmea virusta vastaan ja yksityisellä neljää. Itse ottaisin niistä vaihtoehdoista neuvolan tarjoaman.

Tää on sellainen aihe, joka jakaa mielipiteitä aina. Pääasia, että jokainen tekee oman mielensä mukaan.

Mitä keskenmenoon tulee niin toisaalta ihan "kiva" ettei syytä löydetty. Ei tarvitse hysteerisesti pelätä tukosjuttuja, istukkahäiriöitä tai perinnöllisiä geenivirheitä sen enempää kuin mitä niitä normaalistikin raskauden aikana miettii.
Eteenpäin on mentävä :)

Ikävääkin ikävämpi tapaus Edelweiss <3

En ota rokotetta.. En ole ikinä ottanut enkä nytkään meinaa. Influenssa voi iskeä vaikka sen ottaisikin (ehkä miedompana mutta silti). Se tulee jos on tullakseen. En siis kuitenkaan näe pahana jos joku sen ottaakin :)

Oireista: mielialavaihtelut ovat olleet koko raskauden ajan aika...kamalat. Huh. Pienestäkin asiasta saa suuren. Toivottavasti pian alkaa helpottamaan tämä. Mies tuumi että tämä olisi viimeinen raskaus näiden olojen takia :D no ei ne pms:tkään helpolla häntä päästä ;)

Ja issiasvaivat jatkuu. Nyt tuli kuvioon lisäksi levottomat jalat (oli myös ekassa raskaudessa) sekä toissa yönä pohkeeseen meinasi tulla suonenveto mutta heräsin ja tein äkkiä vastaliikkeen niin meni ohi. Ne on ihan kamalia! :D Kohdun kasvukipuja täälläkin. Eli ihan perussettiä oireineen kaikkineen! :)

Mäkään en koe tarvitsevani influenssarokotusta, en ottanut edellisessäkään raskaudessa. Anoppi painostaa ottamaan mut en jaksa välittää.

Mul on nyt selvästi enemmän menkkajomotuksia ja vatsavaivoja (ensin ummetus ja sit ku tyhjenee ni saa istua puol tuntia pytyllä). Masu on söpö pieni pallo.

Pari kertaa on tullut migreenin kaltaisia päänsärkyjä? En siis ole koskaan kokenut migreeniä mut nää oireet oli ihan kun migreenin oppikirjasta: näkö heittää, toispuoleinen päänsärky, sahalaita silmässä ja valot vaan pahensi (tottakai tää tuli ekan kerran töissä ettei päässy mihinkään istumaan tai lepäämään)

Ihan huippua kun kaikki oireet ovat nyt helpottaneet ja on energiaa tehdä ja touhuta! Vielä kun jaksaisi liikkua enemmän niin olisi hyvä. Yhtenä päivänä reippaalla kävelyllä kiristi mahasta sen verran että taisi olla lieviä suppareita, mutta ei onneksi niin paljoa että olisi kävelyä vielä haitannut. 19+1

Tänään alkoi vasemmassa pakarassa juilinta ja koskaan ennen ei ole sellaista ollut, joten menee varmaan raskauden piikkiin. Täällä oli kai joillain ollut vastaavaa kipuilua pakaroissa? Olisiko kenelläkään antaa tuohon venytys ym. vinkkejä? Yritin salilla venytellä pakaroita/alaselkää/kylkeä, mutta en saanut mitään erityisen hyvää tuntumaa kipukohtaan:7 Maanataina on neuvolalääkäri niin pitää siellä ottaa asia esille.

Alavatsakipuja täälläkin, minkä lisäksi välillä tietyissä istuma-asennoissa on tuntunut kipua navan seudulla. Koen silti, että todella vähällä olen päässyt ja yritän ”nauttia” näistäkin kivuista, jos/kun kuuluvat asiaan. :)

Eepee, missä kohtaa pakaraa juilinta tuntuu? Enemmän sivulla vai takana?
Mulla alaselkä on vaivannut aika ajoittain jo ennen raskautta ja iskias vaivaakin löytyy. Myös niska&hartiaseutu on usein jumissa. Fysioterapeutin ja osteopaatin mukaan syy on mun yliliikkuvissa nivelissä. Itselläni jooga ja venyttelyt säännöllisesti auttaa pitämään paikat kunnossa.
Mulla parhaiten pakarakipuihi auttaa sängyllä maaten tehdyt pakaralihasten ja koko jalkaa vennyttävät liikkeet. Ja liikkeitä ei tehdä nopeasti vaan pitkään venytellen. Mulla vaan tää auttaa ja useempana päivänä viikossa tehtynä tietty.

Merelda: Juilinta tuntuu/tuntui takana, aikalailla keskellä pakaraa ja erityisesti liikkeessä (esim. kävellessä). Tosin nyt kipua ei ole ollut lainkaan, mutta pitää seurailla tilannetta. Systemaattinen venyttely ja liikkuminen siihen varmasti parhaat lääkkeet kuitenkin ovat. Neuvolalääkäri sanoi, että tarvittaessa neuvolan kautta pääsee kyllä fyssarille.

Mulla ehti olla jo melkein viikon tauko oksentamisesta ja ehdin jo iloitakin, että nyt se olis ohi. Mutta eikös se sitten lauantaina palannut ja tänään en päässy töihinkään kun oli niin rajua. Väsymys myös on melkonen. Mä niin odotan, että koska se energinen vaihe oikein alkaa. Viikkoja 19+5 ja hiukan turhautunut olo.

Mulla taas ollu kaks päivää symfyysikivut tosi kovina. Ärsyttää. Vain kyljellään makuu sängyssä, tyyny jalkovälissä auttaa kipuun. Asennon vaihtainenkin yöllä sattuu alapäähän nivusiin. Kävely sattuu alapäähän. Kärsinköhän tästä nyt sit koko loppuraskauden vai helpottaako nää symfyysikivut jossain vaiheessa?

Mulla taas suonikohjuja tullu myös tonne alapäähän aiemmin oli vaan reisissä ja niiden mukana kauhea paineen tunne, ihan kun tuo pullollaan oleva verisuoni turpoaisi ja pamahtaisi.. osaisin odottaa näitä, mutta vasta ihan viimesillä...

Merelda, en osaa sanoa miten nää symfyysikivut menee ja tulee kenelläki mut...itellä vaan paheni loppua kohden viimeks ja nyt tuntuu olevan sama juttu :meh: Kiva herätä siihen kipuun ku yrittää vaihtaa kylkee ja nyt kävellessäki alkanu vihloo/sattuu :dead:

Onko muilla sellaista tunnetta, että maha kiristyy niin paljon, että tuntuu repeävän? Mulla ei oo paljon maha kasvanut, mutta nyt jo tuntuu mahaa ahdistavan  :arghh: Nyt vasta 19+1. Voi ilmeisesti johtua siitäkin, kun kohtu on takakenossa ja vasemmalla puolella. En saanut kiristyksen takia nukuttua kuin muutaman tunnin viime yönä :sorry:

Mua välillä ahdistaa ja tuntuu et maha olis suurempi kuin mitä onkaan, varsinkin syömisen jälkeen. Lisäksi viime päivät on ollut harjotussupistuksia tosi paljon :( tai tuntuu että vauva on ihan alavatsalla, melkein häpyluun kohdalla, ja tuolta munasarjojen korkeudelta toiselta puolelta menee maha välillä kovaksi palloksi :/ en tiedä puskeeko vauva, vai tuntuuko suppari käteen sellaiselta. Täytyy varmaan soittaa neuvolaan. Viikon-pari oli noita suppareita vähemmän ja luulin jo päässeeni niistä eroon.

Onko muilla sellaista tunnetta, että maha kiristyy niin paljon, että tuntuu repeävän? Mulla ei oo paljon maha kasvanut, mutta nyt jo tuntuu mahaa ahdistavan  :arghh: Nyt vasta 19+1. Voi ilmeisesti johtua siitäkin, kun kohtu on takakenossa ja vasemmalla puolella. En saanut kiristyksen takia nukuttua kuin muutaman tunnin viime yönä :sorry:

Mulla! Varsinkin syömisen jälkeen on tämä tunne, erityisesti vatsan yläosassa mahalaukun tietämillä. Onneksi tunne menee ohi eikä jatku tunti tolkulla. Alkuraskaudesta en muista tätä vaivaa, joten liittynee kohdun kasvuun? Tsemppiä Marianne2!

Suppareita (tai tota puskemista) on tullut etenkin silloin kun lepään. Toisaalta kun oon kantanut jotain raskasta, niin silloinkin jännitän vatsaa. Joten päätin, et kokeilen paheneeko vai helpottaako jos teen jotain mihin ei liity kantamista, kun ei kerta lepokaan oo auttanut. Kuurasin sit 45min kylppäriä. Ei tullut suppareita sen aikana eikä jälkeen! Josko verenkierto olis parantunut tai sit vauva vaihtoi asentoa kun konttasin ja hinkkasin lattiaa :)

Onko sulle Marianne2 tullu supparit levossa silloin, kun oot selälläsi? Mulla ainakin tulee ne silloin. Joskus myös oikealla kyljellä ollessa. Veri kiertää istukassa parhaiten, kun on vasemmalla kyljellä, mulla se toimii. Aamullakaan ei parane kauaa olla selällään, suppari tulee heti. Päiväsaikaan ei ole mitään ongelmaa, saa olla niin kuin haluaa. Jaksamista sulle :Heartred

Takaisin