Oireet

Täällä kans ajoittain noita rytmihäiriöitä. Ja aamukin alko taas tutusti oksennuksella. Olin jo vähän elätellyt toivoa että tää olis jo loppunut, kun ei 3 päivään ollu tarvinu oksentaa. Aamun seurauksena oli tänään kyllä voimat aivan poissa ja koko päivä meni sumussa. Mutta tästäkin päivästä taas selvittiin :)

Mullakin rytmihäiriöitä, mutta johtuvat myös perussairaudestani. Väsymys oli kyllä muutaman viikon ajan aivan jäätävää, mutta nyt (13+5) helpottamaan päin. Mä niin toivon sitä ihanaa ja helppoa keskiraskautta!

Mulla on parina päivänä ollu aika hirveetä vatsakipua, niin kuin maha venyisi ja paukkuisi joka suuntaan :confused: alavatsa on lähtenyt vähän kohoamaan, joten oletan näiden olevan normaaleja kasvukipuja. Mitään verisiä vuotoja ei kuitenkaan oo. Uudeksi oireeksi on tullut myös palelu, alkuraskaudessa mulla oli kuuma, mutta nyt rv 16+1 saisi vetää sisälläkin pilkkihaalarit päälle :joyful:

Täällä nyt parina päivänä ollut koko mahan alueella kipuilua sellaista että maha olisi niin täynnä ruokaa että sattuu. Veikkaan kohdun kasvukipuja. Yritän aina lepäillä kun mahdollista. :)

Rytmihäiriöitä havaittavissa täälläkin. En edes tajunnut että ne voisivat johtua raskaudesta. On ollut ennenkin silloin tällöin, mutta nyt on useammin. En ole tajunnut neuvolassa edes mainita niistä. Onneksi ei ole jokapäivä, joten ei varmaan tarvitse huolestua.

Mulla kans vatsan alueen kipuja, jotka vetää alaselkään pahasti, varsinkin illalla. Myöskin lonkat särkee tajuttomasti:eek: olen koittanut venytellä ja jumppailla sitä mukaan jotta pysyis vähän ees vetreenä.

Tänään alkoi vasemmassa pakarassa juilinta ja koskaan ennen ei ole sellaista ollut, joten menee varmaan raskauden piikkiin. Täällä oli kai joillain ollut vastaavaa kipuilua pakaroissa? Olisiko kenelläkään antaa tuohon venytys ym. vinkkejä? Yritin salilla venytellä pakaroita/alaselkää/kylkeä, mutta en saanut mitään erityisen hyvää tuntumaa kipukohtaan:7 Maanataina on neuvolalääkäri niin pitää siellä ottaa asia esille.

Alavatsakipuja täälläkin, minkä lisäksi välillä tietyissä istuma-asennoissa on tuntunut kipua navan seudulla. Koen silti, että todella vähällä olen päässyt ja yritän ”nauttia” näistäkin kivuista, jos/kun kuuluvat asiaan. :)

Mulla on viimesen parin päivän aikana alkanu alaselkäkivut ja kun töissä on pakko kävellä niin pahimmillaan säteilee jalkapohjaan asti ja meinaa lähteä jalka alta. Eli iskias todennäkösesti. Huomenna olis aamulla lääkäri ja mua suoraan sanottuna pelottaa soittaa mun esimiehelle saikkua koska nyt voi olla aika lähellä että en töihin enää mee (olis vielä n. 4kk äippälomaan....). On fyysisesti niin raskas työ että tässä kunnossa en tee siellä yhtään mitään. Meidän pomo ei voi sietää sairaslomia ja on joskus sanonukkin pariinkin kertaan että hän ei usko yhteenkään sairaslomaan vaan ne on kaikki feikattuja..... Mä tiiän jo etukäteen että sieltä tulee vastaukseksi sellasta v*''tup****es****na - linjaa

Olen pohdiskellut paljon influenssarokotteen ottamista. Ottaakko vai ei. Onko muut ottaneet tai jättäneet ottamatta? :)

Pitkän pohdinnan jälkeen otin. Oon ottanut joka vuosi, paitsi sillon ku oon olkut raskaana. Nyt päädyin ottaan, kun pitää kuitenkin pahin kausi olla töissä

Mulla on viimesen parin päivän aikana alkanu alaselkäkivut ja kun töissä on pakko kävellä niin pahimmillaan säteilee jalkapohjaan asti ja meinaa lähteä jalka alta. Eli iskias todennäkösesti. Huomenna olis aamulla lääkäri ja mua suoraan sanottuna pelottaa soittaa mun esimiehelle saikkua koska nyt voi olla aika lähellä että en töihin enää mee (olis vielä n. 4kk äippälomaan....). On fyysisesti niin raskas työ että tässä kunnossa en tee siellä yhtään mitään. Meidän pomo ei voi sietää sairaslomia ja on joskus sanonukkin pariinkin kertaan että hän ei usko yhteenkään sairaslomaan vaan ne on kaikki feikattuja..... Mä tiiän jo etukäteen että sieltä tulee vastaukseksi sellasta v*''tup****es****na - linjaa

täällä sama vaiva! säteilee mulla myös pakaraan. mulla alkoi nää kivut jo suht aikaisessa vaiheessa, rv 12. nyt oli kivut pari viikkoa suht minimissä mutta tänään taas alkoi (nyt rv 17+2) ja pahempana kun aiemmin... kyllä oli tuskaa olla töissä kun koko ajan sattui! itse teen myös fyysisesti raskasta työtä... sairaslomaa en ole ainakaan vielä "ottanut".

Mäkin varmasti aion ottaa. Neuvolasta saa sen kolmitehoisen, josta THL:n ja infolehtisten mukaan on paljon kokemusta raskaana oleville. Mies sai sen neuvolakäynnin yhteydessä myös (itse jäin vielä silloin miettimään kun halusin tutkia asiaa kunnolla). Nelitehoisesta tehdään tällä hetkellä jotain tutkimusta raskaana oleville mut muuten se on työterveyshuollossa ja muualla yleisesti käytössä.

http://rokotetutkimus.fi/ammattilaiset/rokoteaikataulu/Tiedote tutkittavalle_GQM14.pdf

Otin rokotteen viime neuvolakäynnillä. En edes ajatellut ettenkö olisi ottanut, koska sitähän suositellaan raskaana oleville. Olen ottanut rokotteen aiempinakin vuosina, kun sen saa työterveyden kautta helposti, vaikka muutoin en riskiryhmään kuulukkaan.

Täällä kans ollu välillä ihan järkyttäviäkin maha- ja selkäkipuja! Tuntuu et vauva kaivautuu mahasta läpi ku sattuu niin paljon..myös lantioihin sattuu ja huomasinki et on tullu oikein "nättejä" raskausarpia että varmaan vaa levis ku teki kipeetä :joyful: mut oon nii huono hakeen saikkua ja ku neuvolaan soitin ja kysyin onko normaalia ku paikat on nii kipeenä et pitäiskö tehdä jotain ,nii sain vastaukseks: ".. kohtu kasvaa sielä niin kyllä se sattuu.." .. ookei ei siitä sen enempää. Kauhee kynnys soittaa enää ja kysyä mitään..

Töissä on kyl paha ku iskee nää kivut päälle.. ja välillä mullaki särkee jalkapohjia ihan hirveesti! Täytyy tukisukat hommata , josko auttais..

Mä en ole vielä päättänyt mitä teen rokotteen suhteen. Vuosi sitten otin elämäni ensimmäisen rokotteen rv 17 tai 18 ja keskenmeno tuli rv 20. Ajattelin silloin, että se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta.
Viime käynnillä terkkari otti kuin ottikin rokotteen puheeksi. Hän mietti ensin, että ei puhu siitä mitään, mutta muuttikin ajatustaan. Luki pakkausselosteen, jossa luki eri raskausvaiheiden riskeistä tms. Tämän jälkeen hän sanoi, että mulla on aikaa vielä pohtia omaa kantaa ja hän itsekin mieluummin laittaisi sen vasta kun puoliväli on ohitettu.

Mä en siis ole vielä päättänyt mitä teen. Takana kuitenkin kolme onnistunutta raskautta ja raskaudettomia vuosia ilman rokotetta ja tartuntaaa.

Tein päätöksen etten ota, eikä meidän lapsetkaan saa. Edellisessä raskaudessa sairastin influenssan ja hyvin meni kaikki. Olen pohtinut ja vatvonut asiaa viikkoja. Mieheni oli heti sitä mieltä että vain ne rokotteet otetaan mitkä on "pakko" lapsille ottaa ja että ollaan perusterveitä kaikki. Kaksi raskautta siis oltu ilman tuota ja ollaan nyt tämä kolmaskin. Parille tutulle jotka työskentelevät terveydenhoitoalalla tuo rokote on pakko ottaa. He ovat olleet huonovointisia siis voineet pahoin pari päivää rokottamisen jälkeen. Tuo ajatus puistatti koska hyperemeesi siis on. Suurin osa kyllä selviää ilman mitään sivuoireita ja kaikki menee hyvin. Mutta näin täällä. :)

Edelweiss, nyt rupesi kyllä kieltämättä hirvittämään se rokote.. Saanko kysyä mistä keskenmeno tuolloin johtui, vai selvitettiinkö syytä vaikka olet ollut jo noinkin pitkällä? Tai siis, epäiltiinkö rokotteen ja keskenmenon yhteyttä? Itse olen koko ajan ollut sitä mieltä että rokotteen otan, ja ottanut siitä selvää ja kaikkialla kyllä vakuutetaan että rokote on turvallinen..

Mä en aio ottaa rokotetta, en voi sietää neuloja ja otan vaan itellekkin pakolliset rokotteet, en kuitenkaan työskentele missään hoitoalalla että olis mitenkään tärkeää sitä ottaa

Edelweiss, nyt rupesi kyllä kieltämättä hirvittämään se rokote.. Saanko kysyä mistä keskenmeno tuolloin johtui, vai selvitettiinkö syytä vaikka olet ollut jo noinkin pitkällä? Tai siis, epäiltiinkö rokotteen ja keskenmenon yhteyttä? Itse olen koko ajan ollut sitä mieltä että rokotteen otan, ja ottanut siitä selvää ja kaikkialla kyllä vakuutetaan että rokote on turvallinen..

Nimenomaan. Ja miksi terkka suosittelee vasta puolenvälin jälkeen? Tähän on varmaan jokin kunnon syy...?

Takaisin