Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja PikkuR
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Musurulla mä laskin alkuun kans et täytty päivätavotteet, nyt taas löysänny kun pahoinvointi lakannu. Kannattaa kokeilla, jos auttaisi

Hei.
Onko täällä muita kenellä on vaikeat raskausoireet ja joutunut nyt jo olemaan sairauslomalla?
Mulla on siis taustalla kova migreeni, joka nyt vaivannut todella paljon, pahimmillaan särkyä 24h usean päivän ajan putkeen ja lisäksi alhainen verenpaine, joka nyt raskausaikana laskenut entisestään (79/53) ja näillä paineillahan mua huimaa lähes koko ajan myös makuuasennossa.
Lisänä tässä jatkuva raskauspahoinvointi ja oksentelu, kaikki syöminen ja juominen on todella vastenmielistä ja pakolla tehtyä, yhtään mitään ei tee miele.
Oon siis ihan vuodelepoon määrätty pahimmillaan ja tää raskausaika on ollut todella raastavaa fyysisesti sekä henkisesti.

Nyt tunnin verran ollut rintakipua sillei että ei saa vetää syvään henkeä, suoristaa selkää eikä olla lepoasennossa. Vähän semmonen olo oli kun toukokuussa oli keuhkoembolian takia mutta silloin oli koko henkitys kivulias, nyt jos en vaihtaa asentoa sit ei ole kipuja... jos viellä tunnissa ei menee ohi sit pitäis varmaan ainakin soittaa päivistykseen, en kyl tykkäis mennä sinne kun sunnuntaina ei tehdäis paljon mitään siellä... ainakin tuntuu sillei kun mulla joka kertaa just sunnuntaina ollut ongelmia minka takia päivistykseen mentyy ja aina odottanut maanantaita siellä :p
Onko sulla koskaan ollut sappivaivoja? Mulla oli esikoista odottaessa ihan jäätäviä kramppeja ja vähän saman tapaisia kun sun mainitsemat, kipu kiersi myös niskasta vatsaan, selkään ja rintaan ja oli just sellainen olo ettei hyvä missään. Kesti noin vartin nämä ns. kohtaukset. Raskauden jälkeen selvisi sappirakon tulehdus...

Hei.
Onko täällä muita kenellä on vaikeat raskausoireet ja joutunut nyt jo olemaan sairauslomalla?
Mulla on siis taustalla kova migreeni, joka nyt vaivannut todella paljon, pahimmillaan särkyä 24h usean päivän ajan putkeen ja lisäksi alhainen verenpaine, joka nyt raskausaikana laskenut entisestään (79/53) ja näillä paineillahan mua huimaa lähes koko ajan myös makuuasennossa.
Lisänä tässä jatkuva raskauspahoinvointi ja oksentelu, kaikki syöminen ja juominen on todella vastenmielistä ja pakolla tehtyä, yhtään mitään ei tee miele.
Oon siis ihan vuodelepoon määrätty pahimmillaan ja tää raskausaika on ollut todella raastavaa fyysisesti sekä henkisesti.

Hui! Kuulostaa kyllä et tosi vaikea raskaus sulla. Toivottavasti tuosta kuitenkin helpottaisi pian :heart: mä olin pahoinvoinnin vuoksi 3 viikkoa saikulla, mutta ei kyllä ollu lähellekään noissa oloissa mitä sulla :eek:

Onko sulla koskaan ollut sappivaivoja? Mulla oli esikoista odottaessa ihan jäätäviä kramppeja ja vähän saman tapaisia kun sun mainitsemat, kipu kiersi myös niskasta vatsaan, selkään ja rintaan ja oli just sellainen olo ettei hyvä missään. Kesti noin vartin nämä ns. kohtaukset. Raskauden jälkeen selvisi sappirakon tulehdus...

Miten usein sulla sitä kipua oli? Ja miten se selvis että sappirakon takia?
Mulla tiedäkseni ei ole ollut sappivaivoja mutta semmosta kipua oli teiniikäisenä myös ja jossakin välissä jäi pois. Silloin lääkärit ei löydänyt syydä mutta varmaan ei osattu niin hyvin tutkia myös, tehtiin vaan EKG mutta kun sen aikana ei ollut sitä "kohtausta" sit kaikki näyttii ok ja en tiedä olisko muuten ollut mitään poikkeava... Meni "kasvukivut" diagnoosi (se oli Virossa pienen kaupunkin lääkärillä) :P

Mulla oli niitä satunnaisesti mutta raskauden jälkeen, kun lapsi oli vajaa kuukauden ikäinen, niin ne kivut paheni ja päädyin päivystykseen ja siellä ultrattiin sappi ja se oli täynnä sappikivimurua. Aina kun murusia pääsi sapesta livahtamaan sappitiehyeisiin, niin ne aiheutti kovat kivut. Mulla oli pahimmillaan sellainen tunne, että oli rautakanki rintalastasta läpi, toinen pää lapaluiden välissä enkä pysty kallistumaan eteen enkä taakse.
Raskausaikana mulle vaan sanottiin, että ne ovat mun raskausoireita, eikä tutkittu sen enempää ja siksi aina kehotan kaikki pyytämään kunnon tutkimukset jos yhtään epäilyttää sappirakko.

Hui! Kuulostaa kyllä et tosi vaikea raskaus sulla. Toivottavasti tuosta kuitenkin helpottaisi pian :heart: mä olin pahoinvoinnin vuoksi 3 viikkoa saikulla, mutta ei kyllä ollu lähellekään noissa oloissa mitä sulla :eek:
Onko sulla nyt mitkä viikot?

Onko sulla nyt mitkä viikot?

Mulla on nyt 12+1 ja pari viikkoa oon nyt ollu takas töissä. Välillä vieläkin tulee pahoinvointia ja yökkäilyä, mutta pärjää jo paremmin oireiden kanssa, kun ovat jo paljo helpottaneet alusta.

Hei.

Minä olen ollut nyt lepopotilaana rv5 alkaen, nyt siis menossa rv13+1. 6 viikkoa saikkua takana. Mulla on diagnosoitu hyperemeesis ja olen ollut tipassa jo monet kerrat sairaalassa. Nyt apuna myös Zofran ( pahoinvointilääke), jotta pärjään jotenkin kotona. Vielä olisi monta viikkoa todennäköisesti tätä helvettiä edessä. Tsemppiä kovasti sinulle!

Olen ihmetellyt kun ei ole pahemmin tuntunut "kasvukipuja" alavatsassa. Viime päivinä ovat lisääntynet. Pahoinvointi ja hajuherkkyys ovat pikkasen hellineet, ei ihan yhtä voimakkaat kuten aiemmen. Onneksi!

Kovasti jaksamisia teille jotka kamppailevat todella inhottavien ja voimakkaiden oireiden kanssa. <3

Hei.

Heippa. Tsemppiä, kuulostaa hurjilta sun oireet. Itsellä samantyylistä muttei yhtä vakavia.

Pahoinvointi alkoi rv6, mikään ruoka ei maistu, kaikki etoo ja oksettaa. Krapulainen olo aamusta iltaan. Ruokaa ei pystynyt syömään kuin maks. puolet normi annoksista. Välillä jos yritti syödä väkisin niin oksennus lensi.

Väsymys on ollut myös ihan jäätävä, vaikka nukkuukin yli10h yöunia. Sitten mun närästys alkoi uudelleen voimakkaana, rv4. Yritin kärvistellä renniellä ja gaviskonilla mutta nekin alkoi oksettaa. Hakeuduin sitten lääkäriin ja sain ranixal joka on nyt helpottanut todella hyvin närästykseen. Myös pahoinvointi on rauhoittunut.

Viime viikolla (rv9) pääsin jo huokaisemaan että nyttenkin elämä voittaa niin aloin saamaan päänsärkyä, joka ei helpota paracetamolilla. Pns ajoittui vielä näppärästi työpvälle joka johti sitten oksenteluunkin ja kesken vuorosta kotiin lähtemiseen. Eka kerta meni puhtaasti pns säryn piikkiin mutta tokalla kerralla oli pakko jo kertoa että olen myös raskaana.. Soittelin teratologille (farmaseutti joka on erikoistunut raskauden ajan lääkitykseen) niin häneltä sain luvan ottaa vielä ibupfofeiiniä (Buranaa) paracetamolilla rinnalle pahimpiin päänsärkyihin ja ohjeen mennä lääkäriin jos näillä ei mene ohi. Kuulemma raskaus voi lisätä ja pahentaa päänsärkyä raskauden aikana. Lisäksi närästystäkin voi olla jo alkuvaiheessa kun hormonit voivat löystyttää ruokatorvensulkijaa.

Näiden lisäksi verenpaineet on ollut alakantissa, istualleen 90/60. Matalimpia arvoja en oo päässyt mittailee mutta nopeat ylösnoussut huippaa aika voimakkaastikin.

Et ole siis yksin. yritetään pitää lippukorkealla. Lopussa kiitos seisoo.. ❤️

Tänään rv 10+3.

Muokattu viimeksi:
Voimia teille joilla oireet haittaa normielämää. Itsekkin täytys vain muistaa että omat oireet kuitenkin lieviä ja nämäkin nyt helpottaneet. Paino vaan meinaa vieläkin tippua... Nyt pariin viikkoon reilun kilon tullut alas vaikka yritänkin parhaani mukaan syömisistä huolehtia. Nyt nuo venytyskivut taas alkaneet ja nekin noihin syömismääriin näkkyy vaikuttavan. Rv 10+1

:wideyed: voi hyvänen aika mitä oireita. Voimia teille kaikille!
Mulla on ollu tosi vähäiset oireet *koputtaa puuta*. Migreenikin pysynyt poissa yhtä neljän päivän putkea lukuunottamatta.

Onko kukaan huomannut tämmöstä ihmeellistä oiretta, että saunassa rupeaa särkemään päätä?? Oikeen puristava tunne tulee päähän.

Onko kukaan huomannut tämmöstä ihmeellistä oiretta, että saunassa rupeaa särkemään päätä?? Oikeen puristava tunne tulee päähän.

En oo huomannu mutta voisko johtua nestehukasta?

Voiko se olla verenpainesta? Mulla on joskus mennyt korkeaksi saunaessa ja sit tulee päänsärkyä (sykee nousee myös aika nopeasti ja korkeaksi). Yleensä en ole kovin kauan saunassa ja en pystyy olemaan pysyvässä korkeassa lämpötilassa, löylyä lisäessä on parempi olo koska lämpötilä vaihtuu...

Mulla ei tule pää kipeäksi mutta heikottamaan rupeaa helposti ja huimaa... Johtuu ihan puhtaasti siitä että verenpaine (joka muutenkin alakanttiin) laskee normaalistikin saunassa. Ja sitten tulee just se että sydän lähtee jyskyttämään ihan asenteella. Eilen päädyin peseytymään lattialla istuen kun huippasi, joten ilmoitin miehelle että nyt muuten hankitaan suihkuun jakkara vastaisuuden varalle. :p Normaalisti kuuntelen kyllä omaa kroppaa ja lähden saunasta heti kun tulee viestiä että rupeaa riittämään, mutta eilen oli tytärpuoli saunassa mukana ja valtasi suihkun mua ennen niin jäin vähän ns nalkkiin sinne saunaan... Tyttö kun ei vielä tiedä asiasta, niin en sitten viitsinyt ruveta mitään selittelemään, odotin vaan vuoroani...

Olen tosin kyllä ruvennut vähentämään saunomista, ja saunan lämpötilaa pudotettiin jotta pystyn siellä edes toisinaan käymään kun kumminkin tykkään saunoa ja se tekee hyvää ristiselälle joka tällä hetkellä väsyy melko helposti. Sekin helpottaa mulla jos saan maata siellä lauteilla, ei pääse paine putoamaan niin tyystin.

Käytiin esikoisen ja miehen kanssa kaupungilla pyörimässä 4 tuntia, olikin niin rankkaa että nukuin kotona perään 2h :D huomenna paluu töihin kesäloman jälkeen. Pelottaa jo nyt miten sitä jaksaa 8|

Oi kuuluisa seesteinen keskiraskaus, saavu jo!

Mulla ei tule pää kipeäksi mutta heikottamaan rupeaa helposti ja huimaa... Johtuu ihan puhtaasti siitä että verenpaine (joka muutenkin alakanttiin) laskee normaalistikin saunassa. Ja sitten tulee just se että sydän lähtee jyskyttämään ihan asenteella. Eilen päädyin peseytymään lattialla istuen kun huippasi, joten ilmoitin miehelle että nyt muuten hankitaan suihkuun jakkara vastaisuuden varalle. :p Normaalisti kuuntelen kyllä omaa kroppaa ja lähden saunasta heti kun tulee viestiä että rupeaa riittämään, mutta eilen oli tytärpuoli saunassa mukana ja valtasi suihkun mua ennen niin jäin vähän ns nalkkiin sinne saunaan... Tyttö kun ei vielä tiedä asiasta, niin en sitten viitsinyt ruveta mitään selittelemään, odotin vaan vuoroani...

Olen tosin kyllä ruvennut vähentämään saunomista, ja saunan lämpötilaa pudotettiin jotta pystyn siellä edes toisinaan käymään kun kumminkin tykkään saunoa ja se tekee hyvää ristiselälle joka tällä hetkellä väsyy melko helposti. Sekin helpottaa mulla jos saan maata siellä lauteilla, ei pääse paine putoamaan niin tyystin.
Mulla ihan samat tuntemukset saunomiseen liittyen. Ne nyt onneksi lievitty verenpainelääkityksen tauotuksen myötä. Nyt vaan pitää sitä painetta seurata, josko se jossain vaiheessa taas nousee ja pitää ropilla alkaa alentamaan.

Takaisin