Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja PikkuR
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täälä kans arpia vaikka muille jakaa! :hungover:
Esikoisesta melkein kaikki,sillon vatsanahka oli repeämäisillään,tai ainakin siltä se tuntui ja näytti :woot:
Nyt ajattelin kokeilla öljytä ahkerasti jos siitä nyt olis edes psykologiset vaikutukset :bored:

Mun pahimmat etovat oireet loppui järkyttävään päänsärkyyn,sit olikin viikko niin etten välillä muistanutkaan olevani raskaana ja siitähän se ajatus lähti ja kävin neuvolas eilen nopsasti kattomas onko sielä vielä elämää. Olihan siellä! Pikku salamatkustaja sielä heitti melkoisia kuperkeikkoja ja heilutti käsiään :wink
:Heartred Kyllä helpotti. :angelic:
Rv 10+6 oli kauheet alavatsaviillot ja sitten onkin tullut pömppis esiin. Ja nyt tuntuu et kaikki vain vahtaa mahaa ja arvaa :gen113
Ruoka maistuu ja välillä hengästyttää ja hikoiluttaa.. Että semmosia oireita täällä :rolleyes:

Eilinen sujui jo vähän kivuttomammin... Tai siis vähän vähemmillä pahoinvoinneilla. Iski vasta illalla jäätävä oksetus, mutta päivällä vaan pikkaisen etoi ja oli jo melkoisen voittajafiilis. Ja tänäänkin alkoi suht hyvillä fiiliksillä ja olin ihan jo että "jee, tällä kymmenennellä viikollahan homma kuulemma monilla jo helpottaa". Öö, aijaa? Tänään mitään muuta tehnyt ku oksettanut ja väsyttänyt ja sydäntä tykyttänyt kun verenpaineet alakanttiin

Jos jotakuta kiinnostaa niin voin muuten kertoa että karpalot on tosi hyviä tullessaan ylös. :wtf: Tähän mennessä jäiset karpalot on ollu kivoja imeskellä muiden marjojen seassa kun kylmä ja hapan tuntuu sopivan, mutta vähän siitä meni nyt maku. :eek:

Päähänkin ottaa about kaikki tällä hetkellä, eli olo on mitä mahtavin. :banghead::p

Pitääpä itsekin kokeilla tuota Visibliniä, jos maha taas äityy temppuilemaan. Viime vko oli tosiaan aivan kamala, kun koko viikon ja koko ajan maha kuralla. Lopetin sitten mammavitamiinit ja söin Precosaa niinä päivinä, kun oli pakko selvitä kotoa pois esim. asiakaspalavereihin. Luulen, että joku mammavitamiinien ainesosa (rauta?) teki mahalle huonoa.
Visiblin on ihan hyvä mut aika kallis. Psyllium on vastaava ja paljon halvempi :)

Täällä ollaan selvitty niin vähillä oireilla, että en edes tajunnut olevani raskaana, vasta kun viikolla 6+6 ja ultralla sitten katsottiin viikolla 8+0, että totta se on Aiemmin oksentaminen on alkanut aikalailla viikolla 5 ja jatkunut viikkoja.. nyt oli vain selkäkipua, jonka ajattelin johtuvan muutosta ja varmaan osittain johtukin.. sit tuli se, mistä aloin epäillä, hiivatulehdus .. mulla ei oo sitä ollu koskaan, muuta kun raskausaikana.. siitä sitten soittelemaan neuvolaan, että nyt saattaa olla näin ja pitihän se tarkistaa. Tää on kyllä oikeesti ihan mukavaa vaihtelua kun ei tuosta 2016 syntyneen lapsen raskaudesta kauan ole ja se pahoinvointi ja kaikki muut alkuoireet oli kyllä ihan hirveetä. Nyt viikkoja 9+4 ja jännityksellä odotan, että oliko tämä nyt sitten tosiaankin näin oireeton tapaus..

Luulin että selvisin tästä ilman oksentelua niin nyt kaksi päivää etonut ainakun ei muista syödä ajoissa. Päänsärkyä ja etomista siis kaksi kivaa päivää! Ai että on kivaa.

Rv10+6

Täällä oireilut helpottamaan päin. Tuon pahoinvoinnin oon nyt pistänyt pitkälti verenpainelääkkeen laukaisemaksi. Ilmeisesti paineet hujahti niin alas, että samalla laukas tuota asentohuimauskohtausta. Nyt oon ollu ilman lääkkeitä parin viikon ajan ja olo parempi. Toki etoo kun väsymystaso nousee tai töissä stressi lisääntyy, mutta nyt pysyy jo eväät sisällä ja pystyy nsuttimaan raskauden alusta. Vessassa saa kyllä rampata :p

Mun oireet on ollu poissa jo melkein pari viikkoa! Ainoa mikä on, ihan jäätävä valkovuoto [emoji15] sekä turvotus tietty. Oon nyt viikon verran yrittäny dopplerilla kuunnella sydänääniä, mut en ihan varma oo, et kuuluko vai ei. Pädin näytölle tulee kyllä välillä sykkeet 130 - 160, mut ääni ei jotenki kuulosta oikealta (ku vertaan esikoisen ääniin).

Ps. Pitikö seulontakokeiden se virtsanäyte toimittaa tietyllä viikolla? :)

Rv10+5

Liittyiköhän se virtsanäyte ees sinänsä niihin seulontoihin? Vai otetaanko se vaan kaikilta veriryhmän ja vasta-aineiden varmistamiseksi? Tällöin ei käsittääkseni ole niin tarkkaa sen ajankohdan kanssa. Korjatkaa, jos oon väärässä.

Liittyiköhän se virtsanäyte ees sinänsä niihin seulontoihin? Vai otetaanko se vaan kaikilta veriryhmän ja vasta-aineiden varmistamiseksi? Tällöin ei käsittääkseni ole niin tarkkaa sen ajankohdan kanssa. Korjatkaa, jos oon väärässä.
Mun ei ainakaan tarvinnu virtsanäytettä viedä labraan,vaan se otetaan aina neuvolan yhteydessä vaan. Eli uskoisin ettei liity seulontoihin millään tavalla.

Mun ymmärtääkseni siitä virtsanäytteestä tutkitaan vaan mahdollinen oireeton pissatulehdus tjms eli jos proteiinit on koholla. Ei siis liity mitenkään niihin seulontoihin vaan ihan yleisseurantaa jokaisella neuvolakäynnillä. Verikokeesta tutkitaan ne veriryhmät, rh-tekijät, kuppa ja hiv ja mahdolliset kromosomipoikkeamat ja mitä kaikkee. Se verikoe on sen takia tarkkaan ajoitettu, kun sitä kromosomipoikkeavuutta verrataan sitten siihen ultraan.

Mulla ei siis ekalla neuvolakäynnillä otettu ollenkaan sitä virtsanäytettä, niin se terkka vaan sano, et käy antamassa se virtsanäyte ihan mihkä vaan labraan sitten kun kerkeet :) Eli jos ei satu pissattamaan just sillon verikokeen yhteydessä, niin muki vaan messiin ja toimittaa sen sit kun siltä tuntuu.

Täällä myös ihan järkky pahoinvointi.
Haluaisi vaan maata viileässä ja pimeässä huoneessa, mutta kun on noita muitakin mukuloita ja arki ei rullaa jos vaan makaa...
mikään juominen ei meinaa mennä alas, onko muilla tätä? Mitä te juotte?

Päätäkin sitten tietenkin särkee.

Intoilija18 mitä pahoinvointilääkettä syöt?

Itku on herkässä ja masentaa, miksi pitää olla tällänen olo.

Heippa! En ole kerennyt lukea tätä ketjua vielä läpi, että en tiedä löydänkö vastausta aiemmista viesteistä.

Kysyn nyt kuitenkin, että onko teillä ollut nyt raskauden aikana migreeniä? Ja miten olette hoitaneet sitä?
Minulla migreeni on aina liittynyt kuukautisiin (auraton). Nyt mulla on kahtena peräkkäisenä viikkona ollut migreenisärkyä pari päivää putkeen ja hirvittää jos se jatkuu viikottaisena.

Mun ymmärtääkseni siitä virtsanäytteestä tutkitaan vaan mahdollinen oireeton pissatulehdus tjms eli jos proteiinit on koholla. Ei siis liity mitenkään niihin seulontoihin vaan ihan yleisseurantaa jokaisella neuvolakäynnillä. Verikokeesta tutkitaan ne veriryhmät, rh-tekijät, kuppa ja hiv ja mahdolliset kromosomipoikkeamat ja mitä kaikkee. Se verikoe on sen takia tarkkaan ajoitettu, kun sitä kromosomipoikkeavuutta verrataan sitten siihen ultraan.

Munkin ymmärtääkseni pissatesti tehdään joka kerta neuvolassa, jotta seurataan juuri tulehduksia jne. Itse kävin ekan neuvolan aikana vessassa ja siitä antoi kotitestin mukaan, joka pitää kiikuttaa labraan ja jolla varmistetaan ettei tulehduksia. Arvot oli siis hieman koholla.

Jesh, neuvolasta neuvoivat, että ei ole kiirettä asian kanssa. Ainoa mikä, tekee aikataulua, on lähetteen voimassaoloaika (1kk). Mulla ku luki vaan tossa nvlatädin antamassa lapussa se verikoeajanjakso ja siinä samalla rivillä muistutettiin tuosta virtsanäytteestä, ni iski paniikki, et pitääkö se tehä tässä 10+0 - 10+6 ajanjaksolla.

Heippa! En ole kerennyt lukea tätä ketjua vielä läpi, että en tiedä löydänkö vastausta aiemmista viesteistä.

Kysyn nyt kuitenkin, että onko teillä ollut nyt raskauden aikana migreeniä? Ja miten olette hoitaneet sitä?
Minulla migreeni on aina liittynyt kuukautisiin (auraton). Nyt mulla on kahtena peräkkäisenä viikkona ollut migreenisärkyä pari päivää putkeen ja hirvittää jos se jatkuu viikottaisena.

Täällä toinen (aural.) migreenipotilas, on kyllä kohtauksia useammin ku normisti eikä panadol auta yhtään. Kerran kävin jo sairaalapäivystyksessä hakemassa kipupiikin. Buranaa saan nyt lääkärin luvalla ottaa ja lähete on neurologille et jos tuntuu et kohtaukset ei helpota ni pääsee juttelee estolääkityksen alottamisesta. Mut lääkäriin kannattaa kyllä mennä niin voivat selvittää paremmin sitä lääkitystä.

Mitähän oikein oon aikaisemmassa viestissäni höpissyt, että veriryhmä määritellään virtsanäytteestä. Apuva! :hilarious: Ei pitäis kesken töiden alkaa mitään kirjoittelee...

Täällä eka viikko töissä meni ihan ok. Päänsärky alkoi aina iltapäivästä ja kotiin päästyä ja syötyä nukuinkin kaiket illat. Tänään oli vapaapäivä ja päivä onkin mennyt ihan yökkiessä ja 2päiväunetkin olen tänään nukkunut....plääh menis nyt äkkiä tää aika että nää oireet helpottais!

Mulla on ollut täsmälääkkeenä sumatriptan. Ekan kohtauksen ollessa päällä löysin ihan husin sivuilta, että sitä voi käyttää jos tarve vaatii. Kärsin sit päivät ja yöllä otin lääkkeen kun ei vaan enää pystyny olemaan sen säryn kanssa.

Kysyin varhaisultrassa naikkarilla lääkäriltä lääkityksestä vielä ja sekin sanoi että sumatriptania voi ottaa jos muu ei auta. Siitä on eniten raskauden aikaista kokemusta ja turvallinen kunhan ei kuurina rupea napsimaan.

Panadol ei auta myöskään mul mihinkään, ei edes menkkasärkyihin ole koskaan tehonnut. Vaikka lääkäri käski ottaa kaksi kerralla, niin ei silti vaikutusta. Mul ei buranakaan ole auttanut migreenikohtauksiin.

Mutta täytyy ottaa puheeksi vielä varmaan uudestaan, mikäli kohtaukset jatkuu. En mielelläni noita täsmälääkkeitäkään ottaisi ja riskeeraisi mitään, mutta jossain vaiheessa se kipu yleensä yltyy niin pahaksi ettei enää pää vaa kestä :(

Meillä pissakokeesta, joka annetaan labraan seulontaverikokeiden ja veriryhmän tarkistuksen yhteydessä tarkistetaan klamydia ja tippuri rutiinisti kaikilta odottajilta. Ja ohje oli täällä Kuopiossa, että yhtäaikaa verikokeiden kanssa. :)

Takaisin