Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Tuntuu kyllä olevan ihan laidasta laitaan näitä oireita ja oireettomuuksia. Itsellä on vasta niin alussa, että maanantaina on soitto neuvolaan, helatorstaina tein ensimmäisen plussan, ja eilen ja tänään myös, kahden eri valmistajan testejä, koska olen tällainen ikuinen pessimisti. En ole ihan täysin varma, missä mennään, joko 5+6 tai 1+2. Viikko ennen positiivisen testin tekemistä mulla alkoi mielestäni ihan täysmittaiset kuukautiset, kipuineen päivineen, mutta väkisinkin sitä edeltävien menkkoen jälkeen hedelmöityksen on ollut pakko tapahtua.
Mutta mitään oireita ei ole ollut, lukuunottamatta vähäistä aika-ajoittaista pientä alavatsanipistelyä. Mä olen aina väsynyt, nukuin miten paljon tai vähän tahansa, tai miten ulkoilen ja syön, niin en osaa tulkita ainakaan väsymystä millään muotoa oireeksi, lisäksi mulla on välilevyn pullistuma viimeisen lantionikaman ja ensimmäisen selkänikaman välissä, joten alaselkäkivut on niin tuttu juttu, että niitäkään en kykene oireiksi tunnistamaan. :D
Siksi itseä ainakin vähän jollain tapaa huolettaa tämä oireettomuus, että onko sitä yksin vai kaksin kroppansa kanssa. Suhteellisen sokeasti nyt luotan noihin kolmeen tekemääni testiin, viimeksi tänään aamusella digitaalisen, joka hyvin selkeästi (miljoona kertaa todettuna), kertoi raskaudesta. Neuvola-aikaa maanantaina, mutta on niin minun luonteelle perinteistä.
Mutta täältä on saanut pientä turvaa, kun meitä tosiaan on joka junaan, pienemmillä ja isommilla oireilla. Tää raskaus käsitteenä ja realiteettina on mulle vielä niin utopistista, ihan kuin ala-asteelaisena olisi lykätty lukion penkille.
Tuolta joulukuisista tulin huhuilemaan. Itsekin koin valemenkat ja vähän enemmänkin vuotoja viime raskaudessa, mutta kaikki meni silti hyvin. Tein testin, koska oli silti raskausoireita eli kuvotusta ja hajuherkkyyttä, mutta menkat suht normaalit. Siksi moni raskaus onkin jäänyt huomaamatta, kun luotetaan siihen että menkat jää automaattisesti pois raskauden alkaessa. Lasket raskausviikot nyt vain valemenkkoja edeltävistä menkoista lähtien. Ja oireet kasvavat hiljalleen ajan myötä. Noin varhaisilla viikoilla ei välttämättä oireita vielä ole, ehkä parin viikon päästä voi olla jo eri olo. :)
Pahoinvointi on jotain aivan kamalaa. Useamman kerran päivässä lentää oksennus. Mikään ei tunnu auttavan, paitsi mehujäät niin kauan kun sitä syö. Pitää varmaan ottaa tämä neuvolassa puheeksi kun yksi päivä oksennuksen (vatsahappoja ja limaa) seassa oli vähän verta.. Toivotaan että tämä menee pian ohi. Painoakin tippunut jonkun verran, mutta onneksi siihen on kyllä varaa
Muita oireita ei nyt niin kauheasti ole.. herkkä olen normaalistikkin, mutta on tässä tullut itkeskeltyä mm lastenohjelmille ja uutisille.