Oireet?

Mites te saatte nukuttua? Mä oon ny useempana yönä nukkunu ensin puoliltaöin puol neljään, valvonu pari kolme tuntia ja sit aamulla oon saanu nukuttua viä pari tuntia. Herään ensisijaisesti selkäsärkyyn ja toissijaisesti siihen ku toi mun sisällä kasvava tyyppi potkii mua niin penteleesti.
 
Mä nukun erittäin hyvin :grin meen 22-22.30 nukkumaan ja herään 7. Kerran yössä käyn vessassa ja samantien uni jatkuu :joyful:

Välillä tarttee enemmän unta ja oon jo 21 jälkee nukkumas. Pissakäyntejä yleensä vaan toi 1, jos ennen nukkumaanmenoa juonu enemmän ni sit saa käyä 2 krt.
Mut särkyjä, nukahtamisongelmia tai yövalvomisia ei oo.
 
Mun uni on muuttunut katkonaiseks. En meinaa löytää sopivaa asentoa ja heräilen kun selkään sattuu tai on vessahätä. Oon selällään nukkuja ja kylkiasento ei oo mun juttu ja nyt selkäasennossa alkanut tuleen vähän huono olo. Eli ei oo asentoo jossa nukkua :arghh:
 
Mulla vaihtelee miten nukuttua saa. Tällä hetkellä pääosin menee ok, 1-2krt täytyy yöllä herätä pissalle. Nyt on mennyt pitkään ettei ole lonkat vaivanneet mutta viime yönä heräsin yhtäkkiseen alavatsakipuun kun nukuin jotenkin puoliselällään. Siitä sitten tuskasesti käännyin kyljelleen ja pian onneksi alavatsakipu helpotti, mutta sitten totesin että molemmat lonkat on aivan puutuneet ja särkevät. Siinä meni sitte muutama tunti pyöriskellessä ja myös maha-asukilla oli bileet samaan aikaan, mutta biletykset ei sinänsä nukkumistani häiritse vielä. Lähinnä oli helpottavaa tuntea liikkeitä kun aina tuommoset alavatsakivut säikäyttää. Saa nähdä miten ensi yö sujuu, tänään lonkat olleet vähän normaalia kipeämmät.
 
Saako selällään nukkua jos ei tuu pahaolo? Mä oon aatellu että ei sais ja väkisin yrittäny aina kääntyä kyljelleen. Joskus yöllä kyllä herään selältäni.
 
Kyllä mä nukun selälläni. Yritän kyl nukahtaa kyljelleen, mut ku aina nukkunu selälleen, ni minkäs teet. On kai tästäkin mielipiteitä. Neuvolassa eivät ainakaan oo mitään sanoneet, ettei sais, mut kyl netin keskustelupalstoilta noit juttui oon kans nähny.
 
Mä oon huomannut yhä useemmin nukkuvani selällään, mutta yleisimmin nukun kyljelläni. Oon kyl usein sit laittanut tyynyn toisen lonkan alle, että en oo täysin selälläni. Ja mulla ei oo tullu huonoo oloo tai puutumisia selällään nukkumisen takia.

Viimeakoina oon saanut nukuttua yöt hyvin: käyn sänkyyn jo klo 21 aikaan ja viim klo 22 ja kirjat ja puhelin pois, valot kiinni ja nukkuu. Saan vähintään sen 8h lepoa yön aikana ja toisinaan enemmänkin, kun ei tarvii klo 6 herätä. Yöllä nousen 1 tai 2 kertaa vessaan. Viime viikonloppuna mulle iski kuuhulluus ja en saanu kahtena yönä nukuttua juuri ollenkaan. :joyful:
 
Samaa rytmiä itsekin noudatan. Ysin tai kympin aikaan sänkyyn ja sitten unta se 8-9h. Pissalla käyn yleensä just ennen kun nukahdan ja sitten aamuyöstä. Joskus aamuyön pissan jälkeen vaikea nukahtaa enää mutta kyllä se uni sieltä jossain vaiheessa on takaisin tullut. Sitten toinen ns ei niin luonnollinen herääminen eli kellosoittoon onkin sitten vaikeampi nousta.

Otin taas eilen pitkästä aikaa tukivyön käyttöön. Kyllä tuossa lastenhoidossa eri tavalla väsyy selkä kuin toimistotyössä. Yöllä vähän alkanut vihlomaan/särkemään keski- ja alaselkää. Jospas tämä vyö auttaisi tilannetta vähän. Onneksi ei vielä ainakaan mitään super kovaa ole.
 
Oon ennen nukkunut tosi hyvin ja nukun kyllä vieläkin muuten, mutta tunnin välein käännän kylkeä. Aina katon samalla kelloa, eikä edellisestä kerrasta ole kuin just se tunti. Joskus käyn kerran vessassa, aina ei tarvii.
 
Ai niin ja lonkat tuntuu olevan jotenkii tosi löysät, etenkii oikeella puolella. Aina sillee muljahtaa ja tuntuu tuol sisällä se muljahdus askeleen aikana. Uskaltaakohan sitä venytelläkään ettei käy niinkuin vanhuksilla ja oo kohta lonkat sijoiltaan. Onkohan syy yhteyttä mun selkäkipuun?
 
Nukkuisin oikein mielelläni jos meidän pikkuneiti sen sallisi. Viikon ollut jo itkuisempi ja yöt levottomia, luultavasti sit tekee hampaita. Oon jo manannut että miksei ne hampaat vois olla jo syntyessä valmiina suussa, kun tuntuu että tämä elämä on yhtä hampaan potemista toisensa perään.
 
Kannattaa iltaisin venytellä. Suosittelen pyytämään neuvolasta ohjeita tai katsomaan youtuben äitiysjooga videoita. Itse ajattelin et jooga on hölynpölyä mutta tyttöä kun odotin mammajoogassa kävin täytyi kumota tämä ajatus. Uinti auttaa myös ja sen jälkeen saunaan :)
 
Sanoisin näin että silloin kun nukun, nukun hyvin ja sikeästi. Mihin aikaan tahansa nukkumaan meen niin yhtenäistä unta tulee yleensä 4-5h. Sitten herään ja ehkä saan vielä nukuttua tai en.
Välillä myös oikean puolen lonkaa vihoittelee jos mun kokovartalotyynyni on karannut liian kauas.
Oon aina tykännyt nukkua vatsallaan tai ainakin semisti vatsallaan. Joutunut opettelemaan kyljellä nukkumista. Selällään olo tekee välillä tukalan olon mutta jos kääntää ihan pikkusen kyljen puolelle niin helpottaa.
 
Mä pystyn nukkuu vaan kyljelläni, mutta tuntuu kipeeltä aamuyöstä lonkissa ja sitä seuraa usein pyöriminen tai tuntien valvominen.
Esikoisen kans ei ollu mitään lonkkaongelmia. No ei kyl muitakaan ongelmia. Saatoin nukkua 10h putkeen ihan viimiseen asti. Nyt on pakko käydä vähintään kerran yössä vessassa ja kyllä toi esikoinenkin muutaman kerran yössä herättää. Mutta onneksi se vessassakäynti tapahtuu samaan aikaan.
 
Mun vessakäynnit on aina eri aikaan kun esikko heräilee :D Herätyksiä tulee yleensä yhden vessakäynnin lisäks pojan toimesta 2-5
 
Täällä nukkuminen kohtalaista, n. 5-6h alkuyöstä menee yleensä hyvin. Pissalla käynnin jälk. joskus saa vielä nukuttua, mut monesti nousen ylös sit, ku oon yli puol tuntii pyöriny sängys saamatta uudellee unta. Vatta ei viä unta häiritse, välil nukun myös selällään, ku ei tunnu epämiellyttävältä. Enemmänki varmaa pääkoppa pitää sit aamuyöstä hereillä, ku asiat pyörii mielessä.
 
Nukun varmaan vieläkin paremmin kuin ennen raskautta mutta paljon huonommin kuin joskus ensimmäisellä kolmanneksella. Vessaan ei tosin tartte enää herätä ihan joka yö ja silloinkin kun tarttee, niin yleensä selviän yhdellä vessakäynnillä. Nukahtaminen on vaikeeta ja yöllä heräilen lonkkien puutumiseen, selän kipeytymiseen tai johonkin tuntemattomaan syyhyn.

Kysyin joskus neuvolassa tosta selällään nukkumisesta. Ne vastas, että jossain vaiheessa pitää lopettaa selällään nukkuminen, ku voi kuulemma heikentää verenkiertoa... en oo sitten uskaltanu pahemmin tarkotuksella nukkua selälläni. Tiedä sitten, annetaanko tähän eri vastaus neuvolasta riippuen :hilarious:
 
Nukun varmaan vieläkin paremmin kuin ennen raskautta mutta paljon huonommin kuin joskus ensimmäisellä kolmanneksella. Vessaan ei tosin tartte enää herätä ihan joka yö ja silloinkin kun tarttee, niin yleensä selviän yhdellä vessakäynnillä. Nukahtaminen on vaikeeta ja yöllä heräilen lonkkien puutumiseen, selän kipeytymiseen tai johonkin tuntemattomaan syyhyn.

Kysyin joskus neuvolassa tosta selällään nukkumisesta. Ne vastas, että jossain vaiheessa pitää lopettaa selällään nukkuminen, ku voi kuulemma heikentää verenkiertoa... en oo sitten uskaltanu pahemmin tarkotuksella nukkua selälläni. Tiedä sitten, annetaanko tähän eri vastaus neuvolasta riippuen :hilarious:

Tosta selällään nukkumisesta. Kylläse tietääkseni on juuri nuin että se painaa jotain suonta tms, mutta kyllä oon ymmärtäny et saa selällään nukkua niin pitkään kuin pystyy. Koska sitten tulee niin huono olo ettei voi nukkua, eli oletan että kroppa kertoo kyllä millon tulee stoppi vastaan.
Mä en ole pystynyt olemaan selälläni moneen viikkoon enää..
 
Mä kävin siinä ensiodottajien fyssariryhmässä vaikka tokaa odotan. En käynyt esikoisen aikaan ja nyt otan mielellään lantiopohjalihas- treeniohjeet kun edellisestä tuli ne repeämät sunmuut. Ni tää fyssari sanoi, että jos on aina nukkunut selälleen ja ei tule oireita ni antaa mennä vaan. Se peräänkuulutti nimenomaan sitä omaa tuntemusta. Moni neuvolan ohjeistuskin on täysin vanhanaikaista, esimerkiksi se, että imetys pitäis lopettaa jossain vaiheessa koska hampaat menee lapsella kun tulee "happohyökkäyksiä" liian usein. Tämä kaikki osoitettu ihan huuhaaksi. En väitä, että selälleen nukkuminen olisi yhtä vanhanaikaista ajatusta, mutta itse nukun tasan siinä asennossa kun vaan kehon mukaan hyvältä tuntuu. Että jos se kohtu painaa väärällä tavalla niin kyllä se tuntuu sit epämiellyttävältä. En olisi siitä niin huolissani...
 
En nuku kyllä koskaan selälläni, mutta mahallani kyllä. Saatan herätä niin, että makaan täysin mahallani, vaikka meen puolittaiseen kylkiasentoon tyynyllä tuettuna. Mutta mulla ei kovin kummoista mahaa oo vieläkään
 
Takaisin
Top