Oireet

Välillä iskee jännä huimaus/voimattomuus/huono olo, jotenkin käsivarret ja hartiat tuntuu sellaisilta kummallisilta, niinkuin veri ei kiertäisi. Pakko mennä aina makailemaan hetkeksi. Onko muilla vastaavaa? Verenpaineet ei oo erityisen matalat olleet ainakaan neuvolassa, mutta mulla ne nousee aina siinä mitatessa, joku ihme ramppikuume iskee. :D Muuten olo melkoisen ok, tukalaa on ja kävelylenkeillä alku on hyvä ja sit hidastuu jossain vaiheessa ihan mummoköpöttelyksi, ei siis voi ahnehtia liikaa...
Mullakin samat oireet jos verenpaine matala. Ihan pakko ei ole makoilla, istuminenkin riittää.

Suonenveto tuntemusta oli aamulla, mutta ei onneksi pahentunut :happy: Magnesiumia täytyy varmaan tänään ottaa..

Mulla kanssa ollut koko raskauden tota sykeongelmaa. Välillä se oli hieman parempi. Mutta nyt taas viimeksi kun olin neuvolassa syke oli 130. Ja kauhia hiki koko ajan.

Voi ei, supistuksia! Yöllä alkoi joskus kahden aikoihin ja siitä lähtien tullut suht. säännöllisesti ja kipu vaan yltyy.

Mitä hemmetti mä nyt teen ja miten nämä saa loppumaan!? Kaksi lasta on jo ennestään mutta kokemusta sunnytyssupistuksista nolla. Perjantaina vasta aika synnytyksen suunnittelua varten kun sektio pitäisi tämä kolmaskin olla.

Miten näitä supistuksia edes lasketaan? Edellisen alusta seuraavan alkuun vai lopusta alkuun vai häh? Loppuuko se siihen kun se voimakkain kipupiikki on ohi vai siihen kun vatsa ei ole enää kova?

Voi luoja, onneksi tänne voi kirjoittaa nimettömänä! Miten mä voinkin olla näin pihalla näistä asioista... :oops:

Lataat puhelimeen jonkun supistuslaskurin. Painat nappia, kun supistus alkaa ja painat uudestaan, kun loppuu. Sovellus kellottaa sinulle keston ja tiheyden. Jos alkavat olla minuuttiakin pituudeltaan ja tulevat 5-10 tai alle välein, Panadol 1g, lepo ja esim lämmin suihku eivät niitä lopeta parissa tunnissa, olisin viimeistään yhteydessä synnärille, mikäli synnytys ei vielä sopisi alkaa. Toki synnäriltä voi soittaa ohjeita missä vaiheessa vain, jos sinua huolestuttaa!

Kiitti elaffy vinkeistä! 5-10min oli supistusten väli. Otin 1g panadolia ja lähdin liikkeelle. Kipu ei enää tunnu ja maha on muutenkin aina kovana kun jotain yrittää tehdä joten olo on jo lähes normaali ! Nyt vaan toivotaan ettei tulisi vielä takaisin useampaan viikkoon!

Pitemmän aikaa on aina yön aikana kipeytynyt häpyluu! Kyljen kääntäminen on kauhian kivuliasta, kun selän lisäksi koskee alapäähän. Liikkuminen jäänyt minimiin supistusherkkyyden vuoksi. Harmittaa suunnattomasti kun ei pääse taaperoisen kanssa omaa takapihaa kauemmaksi. Tunnen olevani välillä maailman huonoin äiti, kun on sanottava äiti ei voi/pysty, eikä pieni vielä ymmärrä miksi :( Tähän asti isot sisarukset ovat käyttäneet pientä pidemmällä kävelyllä, mutta ma alkaa koulut..... Voih, kunpa nämä viimoset viikot menisi äkkiä! Ja ettei tämä paasaus vielä lopu, niin autossa istuminen on alkanut tuntua ikävälle. Kyydissä voi olla ihan ok (penkin asento), mutta ajaminen ei ole miellyttävää. Alkaa aika pian koskea joka kohtaa ja vauvelikin on rauhaton. Johtuisiko istuma-asennosta...

Jos autossa on yhtään kuppimainen penkki, aiheuttaa se monesti ikävän tunteen. Kannattaa kokeilla vaikka rullata kylpypyyhe pyllyn alle korokkeeksi. :)

Mulla kanssa autolla ajaminen hankalaa. Johtuen puutuilevista ja kipuilevista jaloista. Lyhyitä matkoja voin ajaa, mutta pidemmälle en uskalla.
Tänään alkoi nuoremmalla pojalla päiväkoti. Meiltä matkaa on vajaa 1.5km ja kävellen mennään. Olin aivan rikki ( matkalla paljon mäkiä yms) ja matkaan meni edes takas tunti! No onneksi ei ole kiire mihinkään, on tää liikkkuminen meninaa sellasta löntystelyä ja pysähtelyä ja puuskutusta.

Harkkasupparit. Kuinka usein niitä "saa" tulla? Mulla loman jälkeen kolmas työpäivä ja harkkarit alkaen iltapäivästä tihentyen iltaa kohti. Teen pääosin istumatyötä iltapäivät. Nyt piti nousta ja jalotella kokoajan, käydä välillä pötköttääkin, viittä minuuttia pidempään ei mikään asento tuntunu hyvältä. Supparit esti työhön keskittymisen, välillä piti nojailla pöytään etukenossa et helpotti. Ei ne mitenkään kipeitä ole, vaan epämukavia, tunne menkkamainen. Pääsin töistä varmaan kaks tuntii ylityöt puolella kunnes kaikki hommat oli tehty.

Kotona sit episodi jatku siten et ku pääs lepoon, suppareita tuli 5-10 min välein ja ne kesti about minuutin et mahan kovuus hellitti. Tätä kesti pari tuntia ennenku alko helpottaa ja kunnolla oli hyvä olla vasta neljän-viiden tunnin jälkeen.

Onks tällaset normaaleita? Kohdunsuun tilanne tarkistettiin ennen lomaa pari vk sitten ja oli kunnossa. Nyt vaan vähän mietityttää. Enskaraskaus (rv 32+) menossa enkä oikeen tiedä mikä on ylireagointia ja millon pitäis osata sanoa itse stoppia. Töissä olis niin kiva olla.. eikä olis ku pari viikkoo jäljellä. Toisaalta ei tästä kyllä näillä oireilla oikeen tuu mitään...

Mä oon nyt niin rikki etten jaksais enää yhtään, mutta vielä pitäis monta viikkoa kestää kun vasta rv32+5 menossa..
Pikkumiehestä on tullut todella rauhaton, se vaan hakkaa ja potkii kokoajan ja yrittää tunkee pyllyä mahasta läpi niin että tuntuu kuin koko vatsanahka repeis. Tuntuu että tyyppi ei nuku ollenkaan. Maha muutenkin niin pinkeenä että lähes kaikki liikkeet sattuu nyt todella paljon :sad001
Vielä kun lisää pahimmillaan 6 kertaa päivässä ilmestyvän hikan mikä tuntuu todella kovana sykkimisenä tuola nivusen tienoilla niin voisin tehdä melkeinpä mitä vaan että saisin ton pikkumiehen jo pihalle tuolta kun tuntuu olevan niin kovasti noita menohaluja..

Harkkasupparit. Kuinka usein niitä "saa" tulla? Mulla loman jälkeen kolmas työpäivä ja harkkarit alkaen iltapäivästä tihentyen iltaa kohti. Teen pääosin istumatyötä iltapäivät. Nyt piti nousta ja jalotella kokoajan, käydä välillä pötköttääkin, viittä minuuttia pidempään ei mikään asento tuntunu hyvältä. Supparit esti työhön keskittymisen, välillä piti nojailla pöytään etukenossa et helpotti. Ei ne mitenkään kipeitä ole, vaan epämukavia, tunne menkkamainen. Pääsin töistä varmaan kaks tuntii ylityöt puolella kunnes kaikki hommat oli tehty.

Kotona sit episodi jatku siten et ku pääs lepoon, suppareita tuli 5-10 min välein ja ne kesti about minuutin et mahan kovuus hellitti. Tätä kesti pari tuntia ennenku alko helpottaa ja kunnolla oli hyvä olla vasta neljän-viiden tunnin jälkeen.

Onks tällaset normaaleita? Kohdunsuun tilanne tarkistettiin ennen lomaa pari vk sitten ja oli kunnossa. Nyt vaan vähän mietityttää. Enskaraskaus (rv 32+) menossa enkä oikeen tiedä mikä on ylireagointia ja millon pitäis osata sanoa itse stoppia. Töissä olis niin kiva olla.. eikä olis ku pari viikkoo jäljellä. Toisaalta ei tästä kyllä näillä oireilla oikeen tuu mitään...

Mulla rupes töissä tulee rv25+ ihan jatkuvalla syötöllä noita harkkareita? Soitin neuvolaan että olisin päässyt tarkastukseen kun alkoi niin huolettaa että mitä niistä tapahtuu mutta en päässyt neuvolalääkärille näytille. Sanoivat vaan että jos ei ole kivuliaita niin ei ole mitään hätää o_O
Menin sitten työterveyteen valittaan ja kirjoittivat sairaslomaa ja oon nyt siis ollut rv26 lähtien sairaslomalla eli n. 6vkoa koska raskas työ niin parempi olla ottamatta mitään riskejä. Kotona ollessa suppareita tulee riippuen kuinka paljon tekee mitäkin, mutta esim. jopa pelkästään pissaaminen jälkeen tulee usein.. Aika rauhallisesti oon nyt sitten viimeset pari viikkoa tässä ollut..

Kannattaa huilia jos tulee liian usein. Mutta ihan normaalia kypsymisestä kuulostaa. Mullakin alkoi noilla viikoilla kun teillä lisääntyä supparit. Ja vielä yhtenä pakettina rv 36+1 :happy:
Nyt on vähän eri meininki kun näitä kipeitäkin ilmestynyt. Mutta kolmas lapsi tulossa niin ei mitään ihmellistäkään :happy:

Mä oon nyt niin rikki etten jaksais enää yhtään, mutta vielä pitäis monta viikkoa kestää kun vasta rv32+5 menossa..
Pikkumiehestä on tullut todella rauhaton, se vaan hakkaa ja potkii kokoajan ja yrittää tunkee pyllyä mahasta läpi niin että tuntuu kuin koko vatsanahka repeis. Tuntuu että tyyppi ei nuku ollenkaan. Maha muutenkin niin pinkeenä että lähes kaikki liikkeet sattuu nyt todella paljon :sad001
Vielä kun lisää pahimmillaan 6 kertaa päivässä ilmestyvän hikan mikä tuntuu todella kovana sykkimisenä tuola nivusen tienoilla niin voisin tehdä melkeinpä mitä vaan että saisin ton pikkumiehen jo pihalle tuolta kun tuntuu olevan niin kovasti noita menohaluja..

Samanlaisia fiiliksiä! Joko vatsa tai nyrkki pyrkii usein ulos ja muljahtelu ei todellakaan tunnu kivalta. Alussa oli kivaa tuntea liikkeitä mutta nyt ollaan jo siinä vaiheessa et vauva on jo niin iso etteivät liikkeet oo mitään pikku potkuja... Tila vähenee mutta meno pahenee :D

Mä olen yllättynyt, miten pahalta vauvan liikkeet voi tuntua. Varsinkin öisin vetää hirveetä rallia. Esikoisesta oli istukka edessä ja ei ollut mitään ikävän tuntuista liikettä.

Mua välillä vaan naurattaa kun on niin ihmeellisen tuntuisia liikkeitä vauvalla. Vielä tähän asti olen saanut nukkua suht hyvin. Mitä nyt vessassa saa joka yö käydä. Mut liikkeitä en yöllä ole kovin montaa kertaa jäänyt valvomaan.

Onko supistuskipu vatsan päällä vai tuntuuko miltä. Nyt saattaa olla ruokailun jälkeinen kipu. Ja ilmakin voi kierrellä. Välillä ei ota oikeen selvää mistä mikäkin johtuu. :)

Mulla supistukset tuntuu vaan kireytenä mahan päällä ja sit kun oikeesti supistaa reilummin, myös synnytyksessä, niin ne tuntuu alaselässä, nyt menkkajomona ja tosi toimissa sit isompana kipuna.

Ok nyt taitaa sitten minullakin olla kipeitä supistuksia. Juurikin makoilen sängyllä ja totesin että kipeä alavatsa. Särkee jalkoihin asti.

Mä olen yllättynyt, miten pahalta vauvan liikkeet voi tuntua. Varsinkin öisin vetää hirveetä rallia. Esikoisesta oli istukka edessä ja ei ollut mitään ikävän tuntuista liikettä.

Mulla on sama, että esikoiset istukka edessä ja nyt takana ja liikkeet tuntuu välillä tosi ilkeiltä. Mahakin on kasvanut paljon isommaksi, se ei kyllä varmaan johdu istukan paikasta :)

Mullakin kahdessa edellisessä raskaudessa istukka ollut edessä ja nyt takana, niin tuntuu ihan kamalalta nää möyrimiset. Ihan joskus sattuu. Mä kun luulin ettei toi vaikuttaisi mut vaikuttaa se näköjään tässä lopussa.

Sit mulle on tän viikon aikana tullu takas kamala väsymys. Mitää ei jaksa ku väsyttää eikä kuiteskaan unta saa. Viime viikolla oli vielä virtaa kuin pienessä kylässä [emoji19]

Mulla on istukka edessä ja ilmeisesti selittää miksi mä lähinnä saan vaan nauttia liikkeistä, harvoin ottaa kipeää tai tuntuu epämiellyttävältä. :)

Takaisin