Oireet

Nyt on alkanut jäätävä jano. Juon monta litraa ihan vettä päivässä mutta silti on jano. Onkohan normaalia?!

Nyt on alkanut jäätävä jano. Juon monta litraa ihan vettä päivässä mutta silti on jano. Onkohan normaalia?!

Aineenvaihdunta kiihtyy raskauden aikana, joten varmasti täytyy juoda enemmän kuin normisti. Jos jano on ihan tolkuton, se voi olla oire raskausdiabeteksesta. Oliko sulla sokerirasitus käytynä?

Juu on käytynä ja sieltä kärähdin... Nyt seurannut 2 vko kotona sokereita ja kaikki muut arvot ovat olleet loistavia paitsi paastoarvot ovat olleet viikon verran välillä koholla...5,8 pahimmillaan kun pitäis olla alle 5,5..

Joten voi olla kyllä kumpaakin; kiihtynyttä aineenvaihduntaa sekä noista sokereista johtuvaa..

Sanopa muuta. Itse ollut tosi huolissani mutta neuvolassa ovat olleet aika rauhallisia asian suhteen.. Vähän että nooh, kattellaan... Hmm. Vahdin ihan hulluna syömisiä ja töissäkin koko porukka vaihto taukojen rytmitystä mun sokerien takia :D

Mä olin ekassa raskaudessa sokereiden kanssa ihan neuroottinen diagnoosista raskauden loppuun. 6 vkoa tokaan sokerirasitukseen, eiköhän se radi sieltä napsahda tälläkin kertaa... Tulee taas pitkät n. 13 viikkoa sokerien kyttäilyä.

Mä odotan ekaa ja mulla on jo jokusen viikon tullu maitotippoja ihan itekseen.

Odotan kans ekaa ja vasemmasta rinnasta taitaa joitakin tippoja tulla kun liiveissä on illalla hieman kellertävää kuivaa töhnää...

Mua väsyttää ihan hirveästi. Tänään meinasin pyörtyä aamulla ruuhkajunassa kun aloin miettiä että oon mä kyllä aika poikki. Normaalit yöunet ei riitä, mut ennen sentään olo on antanu anteeks parin päivän univelan. Nyt tuntuu et aivot prakaa, keskittymiskyky nolla, kiinnostus yleensä mielenkiintosia työtehtäviä kohtaan on lopahtanut (tai tuntuu etten vaan jaksa ryhtyä niihin), meinaan nukahtaa paikalleni joka kerta kun yhtään pysähdyn. Nukun n. 8h yössä ja viikonloppuisin 10h. Nukkumaanmeno on aina ollu vaikeaa kun piristyn iltaa kohti riippumatta siitä, miten kuolemanväsynyt olen päivisin. Ongelma on siis aamuherääminen, eikä säännöllinen 8-16 työ auta asiaa kun koskaan ei saa arkena nukkua kunnolla. Ymmärtääkseni väsymys ei oo mikään syy jäädä saikulle, mut kai siitä sit tulee sellainen ku tää pahenee. Yleensä mulla väsymys muuttuu fyysiseksi kivuksi, sydänoireiksi, huimaukseksi jne sitä mukaa kun univelka kasvaa. Mahaa kiristää ja sattuu eri puolilta, vatsa ei toimi, liitoskivut tuntuu vihlontana haarovälissä. Voisin kyllä tehdä työni jos saisin vaan nukutuksi! :/

Miten pahaa väsymystä teillä on ja milloin se oikeuttaa jäämään kotiin? Mulla on nyt rv 21+4.

Muokattu viimeksi:
Tulisielu. Kyllä sä sen itse tunnet jos tarviit nyt lepoa ja sairaslomaa. Lääkärille vaan ja tiukkana! Kukaan muu ei voi sua paremmin tietää. Oma ja vauvan hyvinvointi nyt kaiken aa ja oo. :greet025

Jos on kova väsymys eikä jaksa, niin kyllähän siitä kannattaa lääkärissä käydä puhumassa. Voivat ottaa myös verikokeet niin näkee luotettavammin hemoglobiinin ja varastoraudat (ja elektrolyytit jos on ollut pahoinvointia tms), jos ne sattuvat olemaan syynä. Minulla hemoglobiini on hieman alhainen 105, ennen raskautta 125-140, ja nyt syön rautaa kun tuntuu väsyttävän kovasti, saa nähdä onko apua, mutta ei ainakaan haittaa pitäisi olla. Minä tarvitsen myös ehdottomasti kunnon yöunet, ihan vähintään 8 tuntia tai olen zombi.

Mulla myös alkanut väsymys uudestaan, nyt 20+3. Eilen ajattelin vähäsen huilata ruuan päälle ja heräsin 3 tunnin päästä..:D mulla myös liitoskivut ja jotkut muut kivut alkaneet vaivaamaan, janon ja päänsäryn lisäks. Nooh, joku 9,5 vko töitä ja si alkaa kesäloma ja heti perään äippäloma:)

Ei ihme että on väsyttänyt viimeset pari viikkoa, hemoglobiini oli laskenut 115, tammikuussa oli vielä 149. Huomenna haen rautatabletit ja toivon että alkaa pian helpottamaan. Koko ajan viitsis nukkuakaan.
Liitoskivut vaivaa päivittäin ja nälkä, nälkä koko ajan. Siinäpä ne tän hetken suurimmat oireet on.

Väsymys on täälläkin tehnyt paluun, ainakin väliaikasesti.. nyt pari päivää ollu ihan rätti, samanlaista väsyä kun ekat 14 viikkoo.
Liitoskivut pahentuneet sekä häpyluuta pitkin että ristiluun ympärillä, liitoskivut alkoivat siis jo rv 10. Välillä kun nousen niin lähtee jalat alta ku pakarat ei pidä :wideyed: mutta sit toisaalta olen pystynyt käymään zumbassa, shbamissä ja padelia pelaamassa ilman ongelmia (lukuun ottamatta parit supistukset)
Että todella vaihtelevaa täällä..
Mutta fiilis on katossa!:grin:Heartred

Täällä myös väsymystä ja olin varma että hemoglobiini laskenut, mutta eipä ollut. Tänään neuvolassa hemppa oli 124 eli ihan hyvä vielä.
Neuvola laittoi mulle vielä lääkäri käynnin kun on tosi pahoja liitoskipuja ja kipeitä supistuksia nyt ollut sillon tällöin jo muutaman viikon ajan. Niitä tulee usein pitkän työpäivän jälkeen tai kävellessä. Lääkäri oli todella töykeä, eikä sanonut juuta eikä jaata, ei mistä voi johtua, ei neuvoja, ei mitään. Jouduin itse ruinata sairalomaa ja sainkin huimat KAKSI PÄIVÄÄ, vaikka sanoin että tällä hetkellä töissä olo on todella vaikeaa kipujen vuoksi ja selvästi supistukset lisääntyvät....

Täällä välillä kävellessä tuntuu kipua vatsassa. Yleensä vasemmalla puolen, mutta välillä myös oikealla. Kipu helpottaa, kun hiljentää tahtia tai pysähtyy hetkeksi. Onko muilla ollut vastaavia tuntemuksia? Onko nää nyt jotain liitoskipuja vai mistähän mahtaa olla kyse?

Kohdun kannattimet ja kiinnikkeet todennäköisesti kipuilevat. Kohu ikäänkuin "roikkuu" sellaisten rakenteiden varassa ja ne joutuvat raskauden edetessä venymään ja tästä voi aiheutua kipuja. :) Vaarattomia, mutta inhottavia.

Täällä on myös lieviä kipuja toispuoleisesti vatsalla liikkumisen yhteydessä. Juoksemaan ei enää pysty ja kävelytahtiakin joutuu joskus hidastamaan hetkeksi.

Minulle ei kyllä 8 tuntia unta riitä millään! 10-13 tuntia menee helposti ja menekin illalla lasten kanssa samaan aikaan nukkumaan 19-20 aikoihin. Tätä on ollut ihan koko raskauden ajan. Parisuhde on vähän kovilla kun koskaan ei ole kahdenkeskistä aikaa mutta toivotaan parasta!

Yllätyksenä tuli että hemoglobiini oli laskenut. Mietinkin tässä ny tuon rautalisän aloittamista. Olen vain kuullut että se kovettaa vatsaa ja siksi en ole kauhean innoissani. Mitä rautavalmisteita te muut käytätte? Onko ollut ongelmia?

Mä olen syönyt nyt 1,5 kk Maltoferia. Kysyin apteekista, mikä voisi olla hellävaraisempi vaihtoehto vatsalle ja ehdottivat kokeilemaan sitä. Täytyy sanoa, että en ole huomannut sen vaikuttavan omaan vatsaani millään tavalla, hyvä valinta siis. Apteekista kyllä neuvovat jos haluaa vertailla eri vaihtoehtoja. Alunperin ajattelin kokeilla jtn nestemäistä, mutta päädyinkin tähän ja olen ollut tyytyväinen.:)

Ite syön maltoferin purutablettia ja on muuten pahaa. Eli en sitä suosittelisi. Aluksi vetivät vatsan kovalle mut nyt useamman kuukauden syömisen jälkeen on alkanut helpottaa.

Takaisin