Oireet

Mammajoogassa eilen just sanoi kätilö et selällään nukkumista pitäisi välttää 16 viikon jälkeen... Joku verenkiertoon liittyvä homma, meni vähän ohi, mitä siitä selitti. Kylmä nukun viel osa yöt selälläni.

Tästä keskusteltiinkin tuolla nukkuma-asento ketjussa.
Kysyin asiaa ti neuvolassa ja vastaus oli:
Saa nukkua, mutta voi olla epämiellytävää äidille, koska kohtu painaa isoa laskimoa ja verenkierto vaikeutuu :) .

Kannattaa koittaa kallistaa vähän asentoa laittamalla tyynyä toisen lonkan alle.

Muokattu viimeksi:
Mammajoogassa eilen just sanoi kätilö et selällään nukkumista pitäisi välttää 16 viikon jälkeen... Joku verenkiertoon liittyvä homma, meni vähän ohi, mitä siitä selitti. Kylmä nukun viel osa yöt selälläni.

Joo niinhä se ohje on. Mulle sanottiin esikoisesta jo hyvissä ajoin. Tossa ei välttämättä äidille tule edes huono olo. Vauvalle saattaa vain happivaje tulla, kun tulee painetta isoille sydämiin meneville valtimoille. :) Joillakin on huomattu vasta sydänääniä kuunnellessa, että vauvan sydänäänet heikkenee selälleen, mutta heti palautuessa kyljelleen äänetkin alkaa palautua hyviksi. :)

Joo, mua alkoi itseasiassa esikoisen kohdalla ihan heikottaa ja pyörryttää jos olin selällään:O et en tiiä kumman verenkiertoa tos tarkotetaan, mut mulla ainakin meni tukkoon joku oma suoni ku tuli niin paha olo:P

Joo ja sanoi että jos huono olo niin kääntyy sitten vasemmalle kyljelle niin pumppaa sitten nopeammin verta ja olo helpottuu.

Soppe1: Sillä tarkoitetaan äidin isoja valtimoja joiden virtaus heikkenee, kun kohtu painaa selällään ollessa, jonka myötä voi vauvalle tulla happivaje. :)

Mullekki sanottii ke neuvolassa tuosta selällään olosta/nukkumisesta, että ei suositella mutta ei kielletäkkään. Kyllä se vauva/oma olo sitte ilmottaa ku ei oo enää hyvä olla. Ja Uskoisin asian olevan näin :) mietinnässä vaan että ensviikolla paukkuu rv24 ja pitäs ripsihuoltoon mennä makaamaan 1,5h :S jännä nähä onnistuuko. Mielellään kyllä pidän ripset niin kauan kun pystyy..

Soppe1: Sillä tarkoitetaan äidin isoja valtimoja joiden virtaus heikkenee, kun kohtu painaa selällään ollessa, jonka myötä voi vauvalle tulla happivaje. :)

Juu tiiän mut lähinnä että onko sen takia mainittu että äidin oli heikkenee vai vauvan, että kumpi on se riski siinä, mutta varmaan molemmat:)

No vauvan siinä heikkenee vaarallisemmin, kun hapen saanti vähenee. Äiti nyt saa happea kokoajan. Heikko olo voi tulla äidille ilmoittamaan, että nyt ei oo kaikki kunnossa ja äiti sitten korjaa yleensä asentoa vaistomaisesti.

Onko muilla jatkuvaa pissalla ravaamista? :bored: Tää on jo ihan sairasta, käyn siis KOKO AJAN vessassa, kauhee pissahätä ja mitään ei juuri tule, ja taas 20min uudestaan..

On... ollu kyllä koko ajan, ehkä joskus rv 14 helpotti pariks viikkoa, mutta muuten sama.. välillä oon just käyny vessassa ja 5min päästä tulee taas "hätä", meen uudestaan mut eihän sieltä mitään tuu ku just kävin :D välillä kuitenkin voi mennä muutamakin tunti pissaamatta :D mut womn jos koko ajan hätä ja mitään ei tuu niin eihän vitrsarakon tulehdus?

Mä oon "onneksi" herännyt aina kerta yöhön pissalle niin kauan kun muistan.. Mutta nyt on ilmennyt vaikeuksia nukahtaa uudelleen!:sad001 Sillon luen esim. kirjaa, mutta tarpeeksi kauan kun yrityksessä kestää, iskee nälkä..eli pakko nousta pienelle yöpalalle..:meh: Muuten ois ihan ookoo, mutta jos tämä yöheräily tapahtuu esim. klo 1 ja herätyskello soittaa töihin klo 3, on yö aikalailla taputeltu..:grumpy: Jossain vaiheessa tarttee siis varmaan pyytää tiettyjä vuoroja, ettei heitä ihan unettomaksi..:sorry:

Tänään on vaivannut ihan **atannaliset liitoskivut, kuin joku työntäis naulaa häpyluusta läpi ja painoa ei voi varata vasemmalle jalalle juur yhtään... oonkohan mä pyörätuolissa viimesen kuukauden jos tää tästä viel paljonkin aikoo pahentua :D

On... ollu kyllä koko ajan, ehkä joskus rv 14 helpotti pariks viikkoa, mutta muuten sama.. välillä oon just käyny vessassa ja 5min päästä tulee taas "hätä", meen uudestaan mut eihän sieltä mitään tuu ku just kävin :D välillä kuitenkin voi mennä muutamakin tunti pissaamatta :D mut womn jos koko ajan hätä ja mitään ei tuu niin eihän vitrsarakon tulehdus?

En usko että on virtsatietulehdus. Vauva monottaa suoraan rakkoon välillä ja ilmeisesti painaa muutenkin sinne :happy:

Ärsyttävää vaan kun täytyy koko ajan miettii pääseekö vessaan. Koiran kanssa lenkilläkin saa käydä kyykkypissalla :joyful:

Kannattaa huomioida noissa tulehduksissa, että raskaana ei tuu välittämättä kaikkia oireita kuin normaalisti. :) Voivat olla hyvinki oireettomia.

Kannattaa huomioida noissa tulehduksissa, että raskaana ei tuu välittämättä kaikkia oireita kuin normaalisti. :) Voivat olla hyvinki oireettomia.

Meikäläisen pitää olla erittäin tarkkana kun mulla ei normaalistikaan tule mitään oireita ennenku ollaan siinä tilanteessa et mulla on tulehdus jo melkein tai on jo munuaisaltaissa.. :(
Teininä oli selvät oireet, sit ne vaan hävisi jossain välissä. En tiedä onko noi pillerit vaikuttaneet siihen jotenkin..

Onko muilla selkäoireita? Ite joutunu olee sairaslomalla muutaman viikon nyt ku si-nivel kipuilee välillä aika kovastikki.

Onko muilla selkäoireita? Ite joutunu olee sairaslomalla muutaman viikon nyt ku si-nivel kipuilee välillä aika kovastikki.

Selkä on aina p*skana... Ei saa nostettua jalkoja, eikä käännyttyä sängyssä... Liika istuminen on viiminen tikki...

Miten helposti selkäkipuihin myönnetään sairaslomaa? Itellä alaselkä vaivaa, välillä pahastikin liikkumista ja olemista, mutta olen ajatellut että kuuluu asiaan ja istumatyötä tekevänä ei ainakaan nostelua tms tule työn puolesta tehtyä mikä tietysti vähentää rasitusta.

On kyllä ihan mielettömän vaikea välillä tunnistaa mikä on vauvan myllertämistä vatsassa ja mikä vois olla harjoitussupistus. Ensisynnyttäjä siis olen :D Välillä vatsa menee kovaksi mutta saattaakin olla esim. vauvan kääntyminen joka kovettaa alavatsan..

Takaisin