Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kieltämättä fiilis että niin vasemmalla kädellä hoidetaan näitä asioita, jos silläkään. Jos tää nyt jatkuu, soitan suoraan äippäpolille! Neuvolasta ei tarvi näköjään apua ajatella saavansa :/
Ei kannata jäädä odottamaan. En missään tapauksessa halua pelotella, kaikki varmasti hyvin, kun ei ole kirkasta vuotoa. Sen sanon kuitenkin, että istukan irtoaminen tai repeäminen saattaa oireilla päiviä-viikon ja sitten usein jo myöhäistä, kun kipu on sietämätön. Kävelet äippäpolille etkä poistu ennen kuin tutkivat!

Täällä ainakin synnärillä/äitiyspolilla tutkivat todella herkästi. Itsellä viime raskaudessa (rv ehkä 28?) lauantai-iltana tuli vähän kirkasta verta, niin että pyyhkiessä näkyi muttei vuotanut sen enempää. Soitin kuitenkin synnärille kysyäkseni asiasta ja käskivät tulla heti käymään, että saisivat itse katsoa tilanteen, eikä tarvitsisi arvuutella. Itse siis todellakin ohittaisin neuvolan ja soittaisin suoraan äitiyspolille tai synnärille. Parempi kuitenkin pelata varman päälle!

Mulla on siis tätä vuotelua ollut viikolta 20 ja sitä on tutkittu milloin missäkin (sairaalassa, eri lääkäreillä, gynellä ym) eikä syytä ole milloinkaan löytynyt. Yksikään ed.mainituista tutkivista tahoista ei pitänyt sitä hälyttävänä, vaan aina sain jatko ohjeeksi että jos tulee KIRKASTA veristä vuotoa/muutoin todella runsasta vuotoa, sitten yhteys polille.
Tuota vuotoa tullut siis välillä parin päivän välein, välillä pari viikkoakin pois ja sitten taas tulee. Ei mitenkään runsaasti, mutta pikkuhousun suojaan ja pyyhkiessä, kerran holahti vähän pönttöön. Siitäkin kävin heti tutkimuksissa, ei mitään löydy, ei ollut kuulemma vakavaa.

Niinpä en itse jaksa niiiin kuollakseni huolestua (toki jonkin verran kuitenkin) enää tuosta ruskeasta vuotelusta, pakko ollut asennoitua että tätä tää on varmaan kunnes synnytän :wtf:
Mutta niistä yli viikon jatkuneista suht.kovista menkkakivuista sekä siitä lauantaisesta monen tunnin yhtäjaksoisesta kiputilasta tuolla kohdunsuulla (??) huolestuin kyllä todella. Nyt olen pari päivää yrittänyt ottaa niin rauhallisesti kun suinkin kykenen, ja menkkakipuilu on rauhoittunut, joskaan ei kokonaan poistunut.
Supistelua muuten ei ole, muuta kuin iltaisin täysin kivuttomia harkkasuppareita.

Veikkaan että siellä kohdunsuulla tapahtuu ehkä jotain, tai sitten tää on jotain endoon liittyvää (mulla ennen raskautta tehty laparoskopia jossa löytynyt vähän endoa ja toisesta munasarjasta dermoidikysta) koska kipu on tosi samanlaista kun oviksen/menkkojen aikana.
Jos nää kivut tästä taas yltyis, varmasti soittasin tästä oppineena suoraan äippäpolille, he ehkä siellä osaa sit sanoa viimeisen sanan kannattaako tulla näytille :)

Onko muilla ollut oireena polttelua vatsassa? Täällä on poltellut navan seudulla satunnaisesti vajaan viikon verran. Erityisesti sitä on ollut aamulla, kun heräilee ja koittaa kömytä sängystä pois. Alkuun se oli pientä ja melko harmitonta, mutta nyt se on kuitenkin lisääntynyt ja eilen illalla tosi kivuliasta aaltomaista polttelua oli koko vatsan alueella. Tähän liittyi myös vatsan kosketusarkuus. Ei myöskään oikein kyennyt liikkumaan eikä mikään asento tuntunut hyvältä. Helpotti sitten vähän itsestään, mutta yölläkin heräsin useamman kerran polttelevaan kipuun. Vähäinenkin paine vatsan seudulla (kumarrus eteen, pitkään istuminen, puristavat vaatteet) lisää poltetta.

Neuvolaan soitin ja sain ohjeeksi kokeilla närästyslääkkeitä. Jos ne ei auta, niin sitten kuulemma soittoa päivystykseen. Minulla ei ole aiemmin ollut närästystä, mutta olen luullut poltteen olevan siinä ylempänä, jossain kurkun ja rintalastan tietämillä. Voiko närästys kuitenkin tuntua pääsääntöisesti noinkin alhaalla kuin navan seutuvilla ja voiko siihen liittyä vatsan kosketusarkuutta? Neuvolassa th kuulosti niin epävarmalta, että en oikein tiedä uskaltaako tähän täysin luottaa.

Ei se supistelua olis? Mun närästys ainakin tuntuu aika ylhäällä ja siltä kuin olisi ruokatorvi kirjaimellisesti liekeissä.

Ei se supistelua olis? Mun närästys ainakin tuntuu aika ylhäällä ja siltä kuin olisi ruokatorvi kirjaimellisesti liekeissä.

Kai tuo jonkunsorttista supisteluakin voi olla, mene ja tiedä. Tähän asti supistukset on kuitenkin tuntuneet enemmän sellaisina kramppeina ja kouristuksina eikä poltteena. Mutta kai nekin voi raskauden edetessä muuttua erilaisiksi?

Stella kannattaa mennä äippäpolille näytille tai edes päivystykseen. Toi ei kuulosta yhtään närästykseltä, ja vaikka jostain kumman syystä oiskin niin toi on jatkunut aika pitkään ja voimistuu joten parempi pelata varman päälle. Toi voi myös olla supistelua, mutta aika voimakkaan kuuloista näille vkoille joten näytille ehdottomasti.

Kai tuo jonkunsorttista supisteluakin voi olla, mene ja tiedä. Tähän asti supistukset on kuitenkin tuntuneet enemmän sellaisina kramppeina ja kouristuksina eikä poltteena. Mutta kai nekin voi raskauden edetessä muuttua erilaisiksi?

Mulla esikoisesta oli nimenomaan polttelua syntymään asti. Ja tässä raskaudessa krampannu ja oppikirjasupistellut alusta asti, kunnes pari viikkoa sit alkoi tutut poltot jotka oli tehny tuhojaankin vähän. Pisusta löytyi strept-b viittaavaa ja sain tropit, helpotti hieman, mitään muita oireita ei ollut. Siinä saattoi löytyä samalla syy koko raskauden suppareihin.

Stella, kovettuuko kohtu/vatsa samalla kun polttelee, sillon ainakin on supistus. Mutta ei tosiaan närästykseltä kuulosta ollenkaan. Ootko kokeillut parasetamolia, lievittääkö se? Kuten muutkin on kommentoineet - näytille!

mulla oli kans yks ilta/yö ihmeellistä polttelua pienellä alueella navan oikeella puolella.. ei oo kyllä sen jälkee ollu.

Mulla on kanssa tänään ollu ihan ihmeellistä polttelua alavatsalla, ihan joka asennossa tuntuu eikä mikään helpota. Sitten myös ihmeellisiä puukon iskuja tuonne alapäähän/sinne seudulle. Tuntuu välillä kun sinne survastais puukko ja pyöriteltäis, välillä hiukan erilaisena kuin sisäinen sähköisku. Kummallisia oireita sitä onkin. Mietin että voisko vauvan pää olla laskeutunut niin alas, että kun pyörii niin tuntuu alakerrassa tollaselta.. voiko edes vauva alkaa laskeutua näillä viikoilla? (Rv32)

ja mulla kans ollut tota puukonisku tunnetta alapäänseudulla. etenkin jos rehkii kovasti jotain tai ylipäänsä rasituksessa tulee. menee ohi kuitenki. rv 31+2

Mulle neuvola th sano tällä viikolla, että niitä vihlasuja/tuikkasuja on odotettavissa tonne alapään seudulle piakkoin johtuen juurikin siitä päästä. Aika alhaalla tän meidän kaverin pää ainakin on.
Rv 30+6

Ja liitoskivut voivat tuntua myös puukon iskuilta tonne haaroperiin. Yleensä rasituksessa tulee ja helpottaa levossa, mut toisilla ne voivat jäädä päälle ja tuntua myös levossa oli asento mikä tahansa.

En viitti muualla valittaa niin tuun sit tänne.. Eli mä sain nyt oikein kunnolla kiusaks peräpukamia.. Oikein IV asteen. Edellisen synnytyksen yhteydessä alkoi oireileen mut itsehoidolla on selvinnyt tähän saakka. Nyt mietin mitä tehdä, kun ei tiä miten päin olis.. Leikataankohan niitä tässä vaiheessa? Raskaus vaikuttaa, vauva painaa jo ja lisäks kaikki kumartelut ja nostelut, joita ei voi välttää, on ihan vihon viimesiä.
En ees tiä minne sen takia pitäis mennä. Ääh, olinpa mikä tahansa muu (no melkein) juttu, kuin tuommoinen nolo ja kivulias. :'(
Saa nähdä helpottaako, mut synnytyksen jälkeen varsinkin tiedän olevan kamalaa.
Mutta tällaista. Muut oireet vielä maltillisia. Närästys piinaa iltaisin, mutta kiinnittämällä huomioo ruokavalioon ja varsinkin syömällä iltapalan jo hyvissä ajoin, se ei oo niin paha. Lääkettä koitin mut ei auttanu ollenkaan. :(

Murmeliini, puhu ehdottomasti pukamista neuvolassa, ohjaavat sitten eteenpäin mitä ja milloin voi tehdä. Mun äidiltä leikattiin peräpukamat viime keväänä. En ollut kuullutkaan että hänellä olis sellanen vaiva ja hän kertoi että on vaivannut silloin tällöin MUN synnytyksestä lähtien, eli 41v! Vaikka olis kuinka nolo vaiva niin älä odota niin pitkään! :D

Ei varmasti tehdä raskausaikana pukamille mitään, koska kohtu painaa ja synnytys se pahin onkin. Se leikkaus mitätöityis saman tien. Nykyään muuten hirttäminen taitaa olla se yleisin hoitomuoto. Mulla on joka raskaudessa tullut ihan kamalat pukamat ja synnytyksessä pahentuneet potenssiin 100 (paitsi viimeks ku oli sektio). Synnytyksen jälkeen ovat kuitenkin aina palautuneet semmoisiksi, että pärjää. Joskus kun on ollut maha kovalla tai löysällä, ovat vähän oireilleet, mutta muuten vain *olleet olemassa*. Ehkä joskus hoidatan ne kokonaan pois, sitten kun olen varma, että meille ei enää lisää lapsia tule. Eli kai sitten kun ikää alkaa olemaan 40+ :D (34 nyt).

Auttaakohan peräpukamavoiteet, jos on pahana. Mä menisin yksityiselle (soittaisin ajan, että löytyy oikea asiantuntija) näyttämään saman tien, asiantunteva lääkäri osaa punnita vaihtoehdot tilanne huomioonottaen. Itelleni tuli kerran just ennen kaukomatkalle lähtöä ja olihan se noloa, mutta pakko oli käydä lääkärille pyllistämässä. Hengissä (henkisesti) selvisin, vaikka oli mieslääkäri :)

Luulenpa kans, että ennen synnytystä ei tehä mitään isompaa.. Mutta mainitsen neuvolassa, seuraava aika on jo suht pian. Josko tää tästä sen verran kotihoidolla ja voiteilla asettuisi, että pystyisi normaalielämää viettämään. Ja ujous ja häveliäisyyskin häviää taas viimeistään jälkitarkastukseen mennessä.. Viimeks musta tuntui kaiken sairaalassa ravaamisen jälkeen, että puolet paikkakunnan ihmisistä oli joka tapauksessa nähny mut ilman housuja, ja alaosan riisuminen tapahtui silmää räpäyttämättä. Senkin jälkeen, kun alas päin katsoessa näki vain mahansa yläosan, eikä mistään sheivaamisesta ois tullu mitään, laitoksella näytti varmaan jo kuin ois villahousut jalassa, violetin kirjavasta mahasta ja reisistä puhumattakaan. ;p

Viime synnytys oli niin nopea ja raju, että repeämisen lisäksi tekaisi oikein mehevän hematooman vielä tuohon kohdunsuulle ja sit kaiken päälle kohdun laskeuma. Että nää vaivat kyllä tiedetään.. Kahteen viikkoon en pystyny istuun kuin hetkiä tyynyn kanssa.. Makasin sängyssä ottamassa ilmakylpyjä ja imettämässä pikku tuhisijaa. -.-' (Tulevat ensisynnyttäjät lukee kauhulla.. Sori.) Mut synnytyksen jälkeiseen aikaan ei siis kannata varata mitään luentoja tai pitkiä automatkoja. Hahhah.

Takaisin