Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on kans ilmeisesti valkovuoto muuttunut juoksevaksi. Joka vessareissulla saa ihmetellä onko sattunut vahinko vai onko valkovuotoa vai pahimmassa tapauksessa lapsivettä. Mutta luotan nyt siihen et on valkovuotoa.

Täällä sama juttu. Valkovuoto on koko raskauden ajan ollut runsasta, mutta nyt se on tosiaan sellaista juoksevaa.. Itsekin sitä tuossa ihmettelin, mutta tajusin että sitähän sen on oltava...

Mulla sunnuntaina lorahti jotain housuun ruokaa tehdessä ja tuli kyllä niin vauhdilla! Aattelin jo että pakko olla verta tai lapsivettä.
No oli sit valkovuotoa ja ihmettelin miten niin paljon tuli ku ollu kuivakausi pitkää menossa.
Sama oli saunassa seuraavana iltana että yht äkkiä vaa alko vuotaa. Tiedä sit mistä johtuu. :wideyed:

Mua on nyt supistellu 5 päivää säännöllisesen epäsäännöllisesti ja eilen neuvolalääkäri ei ottanu mitää kantaa asiaan.
Neuvolatäti kyllä sano sit et jos jatkuu ni soittoa vaa heti et tarkistetaan tilanne.
Eilen illalla alko sit tunnin kestävä ripuli ja supistukset. Supistuksia tuli noin kolmen tunnin ajan ja aattelin jo et tarviiko soittaa polille mut menin sit sänkyy ja nukahdin puolen tunnin päästä.
Tänää täytynee varmaa neuvolaa soitella.

Pinkkis, pyydä ihmeessä tarkistamaan tilanne! Valkovuotoa lurahtelee mullakin ja oon sitä säikkynyt, mut järki on voittanut. Ripuli + säännölliset supistukset ei kuulosta hyvältä...

Pinkkis: Käy tarkistuttamassa tilanne kun supisteleekin. Ja niistä lorahduksista olis hyvä saada näyte... Mulla meni esikoiselta lapsivesi tuolla tavoin :/ Oli tosin jo täysaikainen raskaus. Mä kävin kyllä näytteessäkin kun epäilin lapsivedeksi, mutta oli nega se näyte -tyhmä kävin suihkussa just ennen sinne synnärille menoa ni varmaan johtui siitä, koska sitten parin-kolmen päivän päästä kun synnytys alkoi, niin todettiin, että lapsivesi on mennyt. Vauvan pää oli niin alhaalla ja vauva kiinnittynyt, että tukki sen kalvoissa olleen reiän ja sit vaan joissain sopivissa asennoissa (yleensä wc:ssä) välillä vähän lorahti.

Uutena oireena pieni närästys. Mulla ei oikeastaan ikinä ole närästystä ollut, aika inhottavaa kyllä. Toivottavasti ei jatku koko loppuraskautta

Jahas, nyt on sitten alkanut maito tihkua. Saa nähdä täytyykö lähteä jo liivinsuojaostoksille tässä vaiheessa (29+3) :eek:

mullakin on jo monta viikkoa tullut kirkasta nestettä rinnoista, etenkin jos kyykistyy tai nukkuu kyljellään että rinnat puristuu niin paitaan jää kivat läntit :D

Näytillä käyty ja paikat kiinni. Teki jonkun liuskatestin joka antaa suuntaa lähestyvästä synnytyksestä.
Jos testiin tulee positiivinen tulos ni tarkoittaa sitä että kohdun seinämästä on alkanut irtoamaan jotakin mitä irtoaa ennen synnytystä ja negatiivisesta tuloksesta sitä ei ole irronnut.
No testi oli positiivinen! Lääkäri sanoi että jos supistelee kipeästi ni herkästi takasin sinne.
Onks kukaa kuullu aikasemmin tälläsestä testistä? Oli meinaa nyt eka kerta ku ite kuulin eikä netistäkää tosta oikee mitää löydy.

Ohhoh, Pinkkis! Missähän vaiheessa sitä jotain alkaa irtoamaan? Koko ajanhan tässä kroppa, pää ja paikat alkaa kypsyä ja valmistautua synnytykseen joka tapauksessa. Mutta siis vastaus kysymykseen: nevahööd.

Yhdelle tutulle on tehty toi testi. Jotain proteiineja siinä käsittääkseni mittaillaan. Nega tarkoitti muistaakseni, ettei synnytystä oo odotettavissa ainakaan muutamaan viikkoon, mut positiivisesta ei tarkkaa tietoa. Tutulla oli positiivinen rv 29, mut yliajalle meni kuitenkin.

Napu, Mulle sanottiin et jos synnytys on lähellä niin antaa positiivisen tuloksen. Lähellä synnytystä siis sitä jotain pitäs kuulemma alkaa irtoo. :D

Tema onpa helpottava kuulla!!! Mulla kans nyt 28+6.
Mut aattelin kyl et ku paikat oli kuitenki kiinni vielä et tuskin ihan heti vauva on sielt tulossa.
Ihmetyttää vaan ku ei laittanu lääkäri ees käyrälle ja kattonu miten usein supistelee.
Nyt supistellu taas koko päivän ja toivon että nää nyt ei pahenis.

Koita Pinkkis ihan tosissaan levätä eli makoilla pari päivää - jos ne supistukset sillä helpottaisivat. Toivottavasti lepääminen on mahdollista sun arjessa (eli et lapset antais maata ym. hommat hoitais joku muu). Koita juoda paljon nestettä ja mulle on pari kaveria puhunu parasetamolistakin supistusten yhteydessä. Tämä kannattaa varmistaa esim. terkalta! Toivottavasti pian olosi helpottaa! :)

Täältä löytyy myös tuttava, joka oli osastolla totaalilevossa neljä viikkoa, ja sitten yli lasketunajan vasta synnytys. Siis en halua maalailla pirua seinille, vaan lähinnä myötäillä nittahin kirjoittamaa levon merkitystä. Joskus sillä pelkästään saadaan hyviä tuloksia.
Mutta kaikkea sitä oppii, viitaten testiin. Tosin varmasti monta muutakin juttua menee "ohi" jos ei raskauden aikana ole sen suurempaa probleemaa. Toivottavasti Pinkkiksellä vointi tasaantuu!

Ohhoh, Pinkkis! Missähän vaiheessa sitä jotain alkaa irtoamaan? Koko ajanhan tässä kroppa, pää ja paikat alkaa kypsyä ja valmistautua synnytykseen joka tapauksessa. Mutta siis vastaus kysymykseen: nevahööd.

Napu, oma kanta sivulle oli tullu lääkärin teksti ja selvis nyt toi testin nimikin! :D oli siis Actim Partus testi. Ja käypähoito sivulta löytyi tällänen juttu testistä.

"Kliiniseen käyttöön on kehitetty nopea pikatesti, joka perustuu phIGFBP-1:n immunokromatografiseen määrittämiseen (ACTIM PARTUS, Medix Biochemica, Kauniainen, Suomi). Turkkilaistutkimuksessa 5otettiin pumpulitikkunäytteet tätä testiä varten 36:lta supistelevalta naiselta raskauden toisessa ja kolmannessa kolmanneksessa, ja 18:lta oireettomalta naiselta vastaavilla raskausviikoilla. Supistelevista naisista 18:lla (50 %) testi oli positiivinen ja heistä 17 synnytti ennen täyttä 37 raskausviikkoa (keskimäärin 34.4 raskausviikoilla). Kun testi oli negatiivinen, vain kaksi naista synnytti ennenaikaisesti (< 37 raskausviikkoa). Sensitiviteetti, spesifisiteetti sekä positiivinen ja negatiivinen ennustearvo (PPV, NPV) tälle testille tässä tutkimuksessa olivat 89.5 %, 94.1 %, 94.4 % ja 88.9 %. Positiivinen testitulos ennusti hyvin synnytystä ennen 37. raskausviikkoa (LR+ 15.2; 95 % CI 2.6–102.5).

• Tutkimuksen laatu: kelvollinen
  • Sovellettavuus suomalaiseen väestöön: hyvä"

Jee, Pinkkis! Jatka samaan malliin! :happy: Mä ajattelin tänään leipoo sämpylöitä.. Pakko joku sisältö olla päivässä, kun jo niin monta päivää on mennyt pääasiassa lepäillen. Mulla tulee enää sellaisia "pissahädän-tuntemuksia" masuun ja nekin lyhyitä. Vähän vaihtelee, mut en siis ole nyt paljoa makoillut vaan enemmän istualtaan levännyt. Jos lisääntyy tuntemukset, pitää käydä maate.

Vaude miten tää kehitys kehittyy koko ajan. Hieno testi. Nyt sit vaan iisisti, te (me?) kaikki supistelevaiset! Mulla on tänään aamusta lähtien täällä toimistolla nyt enemmän suppareita, liekö johtuu eilisestä autoilusta. Illan otan levon kannalta.

Mulla on alkanut nyt joku pesänrakennus vissiin kun tänään puunasin asunnon lattiasta kattoon. Hyvä kun en vessanpyttyä hammasharjalla hinkannut. :hilarious: Tai ehkä se oli joku viimeinen siivous ennen vauvan tuloa, että tästä eteenpäin sitten vaan kevyttä siivousta. :rolleyes: Vähän tuntuu kyllä rehkiminen selässä, mutta muuten olo siivouksen jälkeen mainio. :)

Oon ollut tän työpäivän suuremmalla työporukalla bussimatkalla toisella paikkakunnalla. 1,5h bussissa istumista, kaupungilla kävelyä, kartanokierrosta jne. Nyt kotimatkalla. Hiukan rupes se kartanokierros olemaan liikaa, huono sisäilma ja paljon portaita, supisteli jonkin verran... Illan makaan kyl sit sohvalla! Ja onneks on aamulla aika neuvolalääkärille.

Takaisin