Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko muilla ollut oireena polttelua vatsassa? Täällä on poltellut navan seudulla satunnaisesti vajaan viikon verran. Erityisesti sitä on ollut aamulla, kun heräilee ja koittaa kömytä sängystä pois. Alkuun se oli pientä ja melko harmitonta, mutta nyt se on kuitenkin lisääntynyt ja eilen illalla tosi kivuliasta aaltomaista polttelua oli koko vatsan alueella. Tähän liittyi myös vatsan kosketusarkuus. Ei myöskään oikein kyennyt liikkumaan eikä mikään asento tuntunut hyvältä. Helpotti sitten vähän itsestään, mutta yölläkin heräsin useamman kerran polttelevaan kipuun. Vähäinenkin paine vatsan seudulla (kumarrus eteen, pitkään istuminen, puristavat vaatteet) lisää poltetta.

Neuvolaan soitin ja sain ohjeeksi kokeilla närästyslääkkeitä. Jos ne ei auta, niin sitten kuulemma soittoa päivystykseen. Minulla ei ole aiemmin ollut närästystä, mutta olen luullut poltteen olevan siinä ylempänä, jossain kurkun ja rintalastan tietämillä. Voiko närästys kuitenkin tuntua pääsääntöisesti noinkin alhaalla kuin navan seutuvilla ja voiko siihen liittyä vatsan kosketusarkuutta? Neuvolassa th kuulosti niin epävarmalta, että en oikein tiedä uskaltaako tähän täysin luottaa.
Onko jo selvinnyt mitä mahtaa olla? Mulla vastaavanlainen vaiva eli toisen rinnan alla ylämahassa kosketusarka kohta (mutta ei kipeä jos ei koske) ja jos makaa jommalla kummalla kyljellä niin sitten alkaa poltella. Helpottaa kun nousee ylös.

Kyllä mullakin aina aamuisin sängystä noustessa sattuu ylävatsaan, mutta se menee niin nopeasti ohi, etten ole miettinyt asiaa sen enempää. Ajattelen, että se johtuu nukkumisasennosta tai jostain muusta, kun on pitkään paikoillaan samassa asennossa.

Huomenna on viimeinen sairauslomapäivä ja sen jälkeen vielä 16 päivää töitä.
Jääkaapissa on saavillinen putsattuja kantarelleja. Leivonko niistä huomenna pakastimen täyteen vierasvaraa ja vaarannan töihinpaluun? Tänään vielä ajattelin ottaa ihan rennosti, että loppuröhä ja revähtänyt kylki parantuisi. Sisko on sitä mieltä, että töitä on niin vähän jäljellä, että voin hyvinkin pitää loput saikkuna. Kun ei ole tottunut juosta saikkupaperin perässä joka viikko, niin ei kyllä kehtaisi millään.

Täällä on ilmeisesti koettu ensimmäiset kipeät supparit. Viikonloppuna haettiin varastosta esikoisen vanhat vaatteet ja kävin läpi, mitä tälle seuraavalle jätetään (eli lähinnä ne, joita pojallakin voi käyttää) ja mitä laitetaan eteenpäin. Tulihan siinä vähän itsekin niitä laatikoita raahattua. Seuraavana yönä unen seassa tunsin tuttua poltetta reisissä. Supistukset ei siis olleet niin kovia, että olisin edes herännyt niihin kunnolla, mutta muistui kyllä hyvin elävästi edellinen synnytys. Pitänee laittaa mies hoitamaan tästä eteenpäin raskaammat hommat. :rolleyes:

Öisin kipuilee lantio sen verran että vessaan saa kävellä kuin ankka. Kyljeltä toiselle kääntyminenkin teettää jo hommia. Aikaisemmin kääntyessä tai ylös noustessa SI-nivel paukahti aina kovasti, mutta se on nyt sentään hävinnyt.
Kävellä en voi enää kuin kohtalaista vauhtia, muuten muuttuu maha ihan koripalloksi. Sen kuulemma näkee ulospäinkin.. :D Ei onneksi koske, mutta tuntuu silti ikävältä.
Jotkut ruoat närästyttää iltaisin. Jos en söis vi-sibliniä, niin taatusti myös ummettaisi.
Hmm, mitähän muuta... Ei nyt tule äkkiseltään mieleen.

Onko se oire, että osa alkukesästä ostetuista äitiyspaidoista on jo jäänyt lyhyiksi? :'( Enää ei uusia viitsi ostaa... odotan vain viileämpiä ilmoja, että saa ottaa pitkähihaiset käyttöön. Niistä löytyy semmosia mitkä sopii ja pari ihan käyttämätöntäkin...

Mulla taitaa energinen keskiraskaus olla virallisesti ohi. Ehkä viikon ajan on väsyttänyt ihan penteleesti vaikka nukun mielestäni hyvin ja tarpeeksi. Esim. nyt oli pitkä viikonloppu, maanantaikin vapaata joten en edes käyttänyt kelloa vaan heräsin vasta sitten kun tuntui hyvältä. Silti muutaman tunnin hereillä olon jälkeen iski armoton väsymys vaikka en paljoa puuhastellutkaan. Ihan kuin eläisin taas alkuraskautta. :meh: Tänään töiden jälkeen olo on ihan seis.
Huonosta hemoglobiinista ei voi olla kyse; se mitattiin verikokeella oliko nyt viime vai toissaviikolla ja oli 122. Noussut siis hyvin siitä reilun kuukauden takaisesta 108:sta.
Rv 30+4

Beisla, mulla on tullut vikalla kolmanneksella romahdusmaisia väsyjä. Siis sellaisia, että about kerran tai kahdesti viikossa olen aivan naatti. Vaikka nukkuisin kolmet päiväunet enkä tekisi niiden välissä mitään, olen aivan uupunut. Tai jos olen jossain liikenteessä, hoitamassa asioita tms., sama romahdusmainen väsy voi iskeä lähes varoittamatta. Silloin on päästävä vauhdilla kotiin lepuuttamaan.

Samoilla viikoilla olevalla kaverilla on ihan samaa. Ja varmasti asiaan kuuluu tämäkin. Ei auta kuin lepäillä silloin, kun siltä tuntuu. :)

Nessu 31+5

Mulla myös välillä kovaa väsymystä vaikka vointi muuten on jopa erittäin hyvä. Jaksan kyllä hyvin päivittäisiä hommia ja fyysistä työtäkin tehdä, toki sitten ensimmäisenä vapaapäivänä saatan olla niin poikki että itkettää silkasta väsymyksestä. Viikonloppuna oltiin häissä ja kotona jo puolen yön jälkeen mutta en saanut unta kun mieskin siinä kuorsasi tavallista enemmän, näistä johtuen sunnuntai oli ihan kamala. Onneksi seuraavan yön pitkät yöunet nollaa tilanteen ja taas jaksaa.

Päiväunet on kyllä joka päivä nukuttava jos mahdollista ja yöunille menen ajoissa. Illat haukottelen sohvalla.

Viikkoja mulla nyt 30 + 5, eli taitaa kuulua väsymykset asiaan. :)

Voi kuulkaa toi väsymys kuuluu asiaan, keho alkaa keräämään voimia. Loppuvkoilla sit voi uni olla kadoksissa kun hormoonit alkaa vaikuttamaan enempi. Kannattaa levätä ja nukkua pikku tirsoja aina kun voi.

Onko se oire, että osa alkukesästä ostetuista äitiyspaidoista on jo jäänyt lyhyiksi? :'( Enää ei uusia viitsi ostaa... odotan vain viileämpiä ilmoja, että saa ottaa pitkähihaiset käyttöön. Niistä löytyy semmosia mitkä sopii ja pari ihan käyttämätöntäkin...

Hei tohon ongelmaan masutuubit on aika hyvä idea, tekee illuusion kerrospukeutumisesta. Tai jos ei haluu semmoiseen panostaa, niin käyttää jotain olkaimetonta/spagettiolkaintoppia tms siellä alhaalla. ;) mä säästin viime kerrasta kolme masutuubia, tarpeeks neutraalin värisiä niin voi käyttää minkä kanssa tahansa. Mut siis ihan tämmöinen vinkki, millä pidentää paitojensa käyttöaikaa.

Mun raskausvaatteet on jo niin paljon elämää nähneitä, että heittelen roskiin sitä myöten kun jäävät pieneksi. -.- Ja jos jollain vaikuttaa olevan elinpäiviä jäljellä, niin kaverin masu tulee kymmenen viikkoa jäljessä ja se on paljon hoikempi kuin mä, joten perii mun pieneks jäävät loppua silmälläpitäen. ;)

Mut jotten ihan OT viestiä jätä, niin päivitänpä omiin kuulumisiin, että oon saanu jotenkin hallintaan vaivani. Mut sain kutsun äitiyspolille ylimääräiselle lääkärin tapaamiselle (kroonisen sairauden muodostaman riskiraskauden vuoksi), niin josko siellä saisin avattua suuni noista nolommistakin vaivoista. ;p

Täällä nukutaan nykyään 2-3h päikkäreitä, siis ihan tsiptsup olo yhtäkkiä ja kanttu vei. Mutta niistä huolimatta yöunetkin maistuu. Tosin viime yönä mun uusi oireeni teki kiusaa. Eli onko kellään muulla samaa vaivaa eli valo häiköö silmissä? Lisäksi on sitä raskauteen liittyvää silmien kuivumista. Piti nyt sitten hyvästellä yöllä piilarit ja todeta että pakko mennä uusille rilliostoksille että näkee jotain!

Raskausaikana tai muutama kuukaus raskauden jälkeenkään ei taieta suositella silmälasien hankintaa/uusimista jollei oo ihan mahoton tilanne...vaikuttaa tosiaan näköön jonkun verran, ja pitkälle palautuva ominaisuus...

Voi jos oliskin mahdollista nukkua päikkärit... Tietysti jos tuon nuorimmaisen kanssa menis, mutta kun ei mua silloin vielä nukuta kun se nukkuu puolen päivän aikaan. Mulle se käsittämätön väsymys iskee vasta klo 14-15 välillä ja silloin ei oo toivoakaan päikkäreistä.

Mulla on pari mustaa masutuubia, mut nuo pieneksi jääneet paidat on just niin höhlän värisiä, että musta näyttää vaan tyhmältä niiden alla... Enkä viitsi enää uusia masutuubejakaan hankkia :D

Täällä myös järkyttävä väsy iskee iltapäivisin. Ollaankin esikoisen kanssa nyt tehty melkein päivittäin pesä sohvalle ja katsottu elokuva eskarin ja välipalan jälkeen. Tai esikoinen katselee elokuvaa ja minä torkun vieressä. Näiden torkkujen jälkeen jaksaa sitten taas puuhailla, mutta viimeistään ysiltä olen täysin valmis yöunille.

Nukkuminen on kyllä nykyisin noin muuten käynyt hankalaksi. Minä kun normaalisti nukun aina selällään, niin nykyään en voi, kun kuorsaan ja muutenkinhan sitä suositellaan kyljellään nukkumista. No kylkiasento menee hetken aikaa, mutta herään sitten jossain vaiheessa siihen, että lonkka on kipeä. Aamuyöstä ei enää kyljen vaihtokaan auta, kun molemmat lonkat on kipeinä. Muistan että esikoisen odotusaikana vasen lonkka kipeytyi nukkuessa, mutta vaiva oli vasta ihan viimeisillä viikoilla, eikä juuri häirinnyt, kun oikea ei kipuillut lainkaan.

Mites te muut saatte nukutuksi? Hyviä vinkkejä mukavaan uniasentoon?

Noi yöt on kyllä sellasta jumppaamista ja äheltämistä :dead: Ennen kun ehtii edes saada unen päästä kiinni (vie mulla aikaa, krooninen nukahtamisongelma) saa juosta seittemän kertaa vähintää pissalla, ja se ylöspääseminen sängystä (!!) mikä ähellys ja irvistely! Tuntuu että alakerta räjähtää kivusta (nivuset, häpyluu + muu seutu siinä) ja iskias vasemmalla puolella jumittaa niin etten meinaa millään päästä ensin ylös ja sitten liikkeelle :depressed: Kun vessaan asti pääsen, helpottaa jo ne kaikki kivut, toi ylösnousu ja liikkeelle lähtö on se pahin. No vissiin väsyttää enää kun takas sänkyyn pääsen :eek:

Sit se KÄÄNTYMINEN :dead: Selällään nukkuisin mieluiten, mutten saa siinä asennossa henkeä kunnolla, eikä siinä kerta muutenkaan saisi nukkua. Kyljellään saa ok asennon vai tyynyn avulla (toisen jalan alle joka on koukussa). Mutta sit kun pitäis kääntyä! Jos nukun jo, herään siihen joka kerta kun repäsee mahasta se asennon vaihto :confused: sekä kauhee jumppaaminen ja ähellys että pääsen kääntymään puolelta toiselle. Selkään, kylkiin, lonkkiin ja alakertaan sattuu :confused: Tunnen itseni niiiiiin vanhaksi (kohta 35v) ja niiiiiiin raihnaseksi! Ja tässä kuitenkin vielä tosi monta viikkoa jäljellä :rolleyes: ja sanottakoon että ennen raskautta olin hyvässä fyysisessä kunnossa, siitä ole enää tietoakaan :wtf:

Viikonloppuna heräsin molempina öinä siihen että supistelee ja ihan kaRRMee pissahätä. En meinannu päästä millään kävelee vessaan kun niin supisti ja sattu, mutta kun sain asiani hoidettua, se supistelu helpotti. Johtukohan se pelkästään kovasta pissahädästä??

rv.33

Mulla nyt 34+4 ja just varmaan viikolta 30+ asti tullut väsymys takaisin kuvioihin kuten te muutkin olette kuvailleet :) yleensä jaksan ihan hyvin ilta kuuteen asti ja sitten on pakko ottaa pienet tirsat jonka jälkeen jaksaa loppuillan :D nyt kun oon ollut lomalla niin joka yö tulee nukuttua n.10 tuntia ja senkin jälkeen joutuu ns.katkasemaan unet kun tuntuu että unta riittäisi koko päiväksi :D

Ja tuosta nukkumisesta: kääntyminen mullakin tuskallista alakerran kannalta ja aina herää kun kääntää kylkeä. Asiaa on helpottanut kun pitää juurikin päällimmäisen jalan alla tyynyä tai peittoa mytyssä että on korkeammalla.

Raskausaikana tai muutama kuukaus raskauden jälkeenkään ei taieta suositella silmälasien hankintaa/uusimista jollei oo ihan mahoton tilanne...vaikuttaa tosiaan näköön jonkun verran, ja pitkälle palautuva ominaisuus...

Ihan sama suositellaanko. Mutta mä olen täyssokea ilman laseja. Eli pakko hankkia uudet. Ei tuu muuten mitään mistään, kun ei näe edes ruokaa laittaa...

Takaisin