Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle sanoi just tänään neuvolassa, että jos illalla supistelee, se on usein merkki siitä että on ollut liian raskas päivä. Sanoi myös niin, että tämän päivän rankkuus voi supistella vasta huomenna. Eli jos supistelee, meno on liian raskasta ja pitää levätä ja rauhoittaa elämää.

Sain myös ohjeen, että kivuliaissa supistuksissa yhteys neuvolaan. Mulla ne on olleet vielä täysin kivuttomia, tunnen vaan miten kohtu kovettuu.

Joo.. Mullakaan ei ole ollut kivuliaita mutta epämukavan tuntuisia kylläkin. No pitää tässä vielä kuulostella ja soittaa neuvolaan jos jatkuu, nyt ei ole 1 ja 1/2 tuntiin tullut yhtään kun oon vaan lepäillyt. Ensi viikolla on ihan sovittukin aika. Kiva kun töissäkään ei voi enää rauhallisemmin ottaa kun on istumista jo koko päivän :D

Niniska, pientä turvotusta havaittavissa? Auts. Tekeekö tuo kipeetä vai onko vaan hankala olla?

Mulla ei oo turvotellut, mutta väsymys pitää ajoittain otteessaan. Oon lanseerannut termin "maanantaikooma", ja mulla se tarkoittaa sitä, että viikonloppuvapaan jälkeen työviikon aloittaminen on tosi takkuista. Ihan siksi, että oon niin väsynyt, ettei silmät meinaa pysyä auki ja meinaan nukahtaa tolpilleni. Nytkin oli pakko mennä ruokiksella syömisen jälkeen hetkeks lepohuoneeseen pitkälleen. Ja vielä pitäis pysyä hereillä useampi tunti ennen kuin pääsee kotiin. Huhheijaa.

En tiedä, mikä siinä on, että loppuviikosta jaksan töissä yleensä paremmin, mutta alkuviikot on nyt raskaana ottaneet tosi koville.

Nessu 20+4

Nojoo, eipä onneksi olleet kipeät, iho pinkeänä toki ja kiusallinen tilanne kenkävalikoiman puolesta :D Pari tyynyä yöksi jalkojen alle niin löyty ne omat nilkat onneksi aamulla. :)

Mie jouduin menemään viikko sitten ä-polin päivystykseen säännöllisten ja kipeiden supistusten vuoksi. Siellä sain ohjeeksi juurikin tuon hyvän nesteytyksen, eli pitää muistaa juoda kunnolla. Minä kanssa ihmettelin, että kuinka paljon kevyemmin tässä voi ottaa, kun kesällä mun työ on ihan silkkaa toimistossa istumista. Lääkäri sanoikin tähän, että toisilla se istuminen on se, joka saattaa aiheuttaa enemmän supistuksia. Tämän vuoksi olin sitten viikon saikulla ja sain käskyn lepäillä. Nyt olen ollut viikon takaisin töissä ja supistukset on pysyneet aika hyvin pois. Välillä tulee kivuttomia, mutta niitä mulla oli viimeksikin 16 viikolta saakka.

Väsymys mulla painaa kans. Pitäisi nyt saada aikaiseksi ja aloittaa rautakuuri. Hemoglobiini oli laskenut paljon edellisestä mittauksesta parissa viikossa ja sen huomaa nyt olossa. Oon yrittänyt syödä rautapitoista ruokaa, mutta se yksin ei riitä pitämään arvoja kohdallaan.

Mie olen myös jalkojen turvottelun takia nyt käyttänyt lähes päivittäin tukisukkia. Ne on vähä auttaneet siihen ettei kintut ole ihan kauhean turvonneet iltaisin.

Täällä selän fasettilukot ongelmana. Oon nyt käyny 4 kertaa hoidattamassa lyhyen ajan sisällä ja aina löytyy lukkoja. Tänään ostin pari erilaista tukivyötä et koitan olisko niistä apua. Raskaus kuulemma voi tehdä tän... Huh Huh. Vielä 20 viikkoa jäljellä...

Eilen alkanut liitoskivut, eikä meinaa pystyä liikkumaan, edes kävelemään, kun särkee niin perkuleesti nivusiin.. Ketuttaa niin paljon, että meinaa itku tulla, tätäkö tää on loppuaika, ettei pysty kunnolla edes kaupassa käydä? :mad: onko kenelläkään kokemusta ja voiko lievittää jotenkin?

mulla tälläkin hetkellä ihan helvetinmoiset kivut tuol jossaa pakara/takareisi/alaselkä-akselilla liikkuessa, kävelen ku pingviini. ja tää kaikki tulee aina työvuoron jälkeen (lähihoitaja vanhustyössä jossa kaikki asukkaat täysin autettavia) pakosti joutuu iltasin nostelemaan niitä sänkyyn. viime yö oli ihan tuskaa yrittää nukkua, yleensä on mennyt yöllä ohi mut tänää yhtä pingiviininä liikkunu. täytyy varmaa soitella jonnekkii maanantaina jollei tää helpota. :/ rv 21+2

Annin_eka, jumppapallolla pomppiminen saattaa kuulemma auttaa liitoskipuihin. Moni joka on suhtautunut siihen skeptisesti, onkin todennut sen auttavan kun on kokeillut. Itsellä ei kokemusta, mutta aion kokeilla jos kipuja tulee. :)

Eevskuli ei taida kyllä olla työkuntoinen. Noihin kipuihin kun kuulemma auttaa vain lepo. Mullakin ne loppui levolla.

Annin_eka ei niihin liitoskipuihin oikein mitään parannuskeinoa ole. Mutta kannattaa kokeilla esim tuota jumppapalloa. Ja joillain ne kivut voi helpottaa jossain vaiheessa, eli välttämättä koko loppuaika ei mene kipujen kourissa. Lisäksi lääkäri voi kirjoittaa koviin kipuihin panacodia, toisilla se auttaa ja toisilla ei.. Mut tsemppiä, ne kivut on aivan perseestä.

Annin_eka, mulla liitoskivut alkoi viime raskaudessa vähän jälkeen puolivälin ja kesti muutaman viikon. Jolloin oli siis täysin tuskaa kaikenlainen liike. Mutta loppui sitten eikä tullut onneksi enää uudelleen! :)

Kiitos avusta taas kerran ja toivottavasti menee kuten Pikkupapusella ja kivut lopouu parin viikon päästä :) Jaksamista kaikille mammoille näiden kaikkien, ei niin kivojen, oireiden kanssa :D

Mulla kans nuo liitoskivut vaihtelee melkeen viikottain ja jopa päivittäin. Huomaan, että minulla vaikuttaa se millaista liikuntaa olen harrastanut. Jos on ollut paljon hyppyjä tanssissa niin kivut pahenee heti. Mulla ne tulee erityisesti rankan liikunnan jälkeen jos erehdyn istumaan pehmeälle alustalle, kuten sohvalle. Töissä hain tuoliin semmoisen aktiivi-istuimen tähän tuolin päälle, nin kivut on olleet vähäisemmät. Välillä istun myös jumppapallon päällä. Mutta tosiaan viime viikolla liitoskivut oli ihan tuskaiset ja kävely oli aivan kamalaa aina kun lähti liikkeelle. Käynnistymisvaikeuksien jälkeen lähti sujumaan paremmin. Mutta viikonlopun ajan tilanne on ollut helpompi, vaikka rankkaa liikuntaa olen harrastanut. Eli voi vaihdella! Toivotaan, että sulla menisi pian ohi.

Mulla vaivaa ikävä närästys. Edellisessä raskaudessa se alkoi vähän myöhemmin, mutta nyt se alkoi jo muutama viikko sitten satunnaisesti. Nyt siitä on tullut päivittäinen riesa. Renniepakettia ei saa missään nimessä unohtaa kotiin tai tulee kriisi!

Myös minulla nuo liitoskivut menee ja tulee. Juoksemista (harrastin siis jo ennen raskautta 2-5 kertaa viikossa) ei kroppa tällä hetkellä kestä. Juoksulenkin jälkeen tuli aina ihan hirveet kivut, joten oon tyytynyt kävelyyn ja portaiden nousemiseen. Joskus kivut alkaa ihan yllättäen (yleensä töissä) ja olen hetken aikaa melkein liikuntakyvytön, kun jokainen askel sattuu, mutta menevät kyllä sitten taas ohikin nopeasti. Jumppapallon kanssa olen minäkin saanut hieman helpotusta. Pitkään istuminen selvästi minulla pahentaa kipuja.

Ensimmäisen kohdalta en muista tällaisiä kipuja ollenkaan. Silloin tosin supisteli jo viikolta 17 alkaen ja sen vuoksi piti ottaa aika hissukseen.

Minkälaiseen lepoon teidät on supistusten takia määrätty?

Mulle jäi epäselväksi lääkärikäynnillä, että saanko kuitenkin tehdä edes jotain, vai pitääkö pyrkiä siihen ettei supistuksia tulisi ollenkaan.
Lääkäri sanoi vaan että pitää ottaa rauhallisesti ja välttää stressiä.
Mun ei tarvitse kuin kastelukannua nostaa, tai kävellä muutama sata metriä, niin jo alkaa supistella. Ei vaan huvittaisi ihan vuodepotilaaksi ryhtyä, sitä ei pää kestä.

Mulle sanottiin, että oman voinnin mukaan kannattaa yrittää tehdä edes jotain. Muuten on riskinä, että keho tottuu pelkkään makoiluun, ja silloin supistelee vielä helpommin. Mullakin on supistuksia jatkuvasti ja kaikesta, mutta yritän ainakin vielä elellä normaalia arkea.

Juhannuksesta alkaa onneksi parin viikon loma, siihen asti toivon jaksavani töissä. Saa nähdä mikä tilanne on loman jälkeen.

Mun on annettu lupa tehdä kaikkea omaa kehoa kuunnellen (paitsi petipuuhat kiellettiin heti). Kuitenkin kaikkea supistuksia aiheuttavaa täytyy välttää, kipeitä supistuksia ei saisi tulla. Ja tämä just siksi ettei tulisi tarvetta siihen totaali vuodelepoon.

Takaisin