Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla ei onneksi tule kipeitä ellen huhki enemmänkin, eikä nuo supistukset mua oikeastaan haittaa.
Eli jatkan edelleen kaikenlaista puuhastelua ja kävelemistä :).

Samperi vie, mulle iski illalla aivan törkeän kipeitä supistuksia. Tai luulisin niiden olevan supistuksia. Olin nousemassa vessasta ylös, kun alko sattua aivan pirusti oikeelle alavatsaan. Siis niin, että veti mut kippuraan. Kesti viidestä kymmeneen minuuttia, välissä ehkä hieman helpotti. Maha oli kivikova.

Eilen vastaava tuli, kun nousin tuolilta, mutta meni nopeemmin ohi.

Mainitsitte, että peitonheiluttelu on kiellettyä, jos supistelee... No, me kyllä tänään heiluteltiin, ja melko pian sen jälkeen tuli mahakrampit/supistukset. Enskertalaisena odottajana vähän huolestuttaa. Mietinkin, pitääkö pirauttaa huomenna neuvolantädille...?

Vastapainona vauvan liikkeet on tuntunu tänään voimakkaammin kuin ikinä ja koko päivän. Mieskin kokeili äsken sängyssä ja oikein hätkähti, kun maha alkoi pomppia! :D ❤️

Nessu 21+6

Meillä saa heilutella ihan kahden eri lääkärin luvalla. :) Jos on jatkuvasti kivuliaita supistuksia, niin sit pitää tutkia asia.

Tänään oli kyllä pitkin päivää ikävä painava kipu alavatsassa, enemmän oikealla puolella. Se tuntui erityisesti kävellessä ja liikkuessa. Oli tosi kiireinen ja stressaavakin päivä töissä niin mietin vaikuttiko se. Ei noi mitään supistuksia kyllä ollut koska ei ollut mitään kovettumisen tuntua vaan ihan sellainen painava ikävä tunne.

Onko kenelläkään muulla sormenpäät puuduksissa? Mulla on ollut jo varmaan 1,5 viikkoa sormenpäät puutuneen tuntuiset, erityisesti oikeassa kädessä keskimmäiset sormet. Oon ajatellut että tää liittyy siihen että kun ranteet ovat olleet aamuisin kipeät eli näihin turvotusjuttuihin.

Imelda; ei petipuuhia moneen kuukauteen? Voi kauhistus! Mutta vauva toki tärkeintä.

Talitintti; mikä on aktiivi-istuin? En ole kuullutkaan.

Mulla pisti tänään ja eilen mahaan oikealle. Siinä kohtaa mulla taitaa olla myoma kohdun ulkoseinässä. Mietin kiristäiskö sitä kun kohtu kasvaa.

Samanlaisia ohjeita sain minäkin. Voinnin mukaan sain puuhata saikulla. Kevyttä kävelyä ja kotitöitä. Petipuuhat, painavien esineiden nostelu ja kurkottelu kiellettiin. Olin aikalailla rauhaksiin vajaan viikon ja lähinnä pötköttelin ja käveleskelin puutarhassa. Toki pesin pyykkiä, järjestelin ja kävin kaupassa ym. Mulla supparit helpotti toistaiseksi. Nyt tulee satunnaisesti hieman kipeitä, mutta ei säännöllisesti. Kivuttomia tulee pitkin päivää.

Nessu jos ne supistukset ei ole kipeitä eivätkä tule säännöllisesti, niin ei suurempaa huolta todennäköisesti ole. Jos kipeitä supistuksia alkaa tulemaan useampi esim tunnin sisään tai tiheämmin kannattaa olla yhteydessä neuvolan suuntaan ja yrittää ottaa rauhassa. Seksin ja varsinkin orgasmin jälkeen kohtu supistelee, mutta on yleensä harmitonta ja ne supistukset on kivuttomia. Seksi on siinä tapauksessa kiellettyä, jos (kivuliaita) supistuksia alkaa ilmaantumaan säännöllisesti tai useammin. Kannattaa mennä omaa kehoa kuunnellen ja jättää seksi pois jos alkaa enemmän supistuksia ilmaantumaan ennen tai jälkeen. Kannattaa myös olla neuvolaan yhteydessä jos itseä asia huolettaa, th osaa ohjeistaa paremmin tilannekohtaisesti ja tarvittaessa varata aikaa lääkärille.

Yllätys, kiitos taas hyvistä vinkeistä. Kivuttomia supisteluja mulla lienee ollut pitkin matkaa, koska oon huomannut mahan kovettuvan hetkeksi ajoittain. Nää kivuliaat on uutta, ja siksi mietityttävät. Kipu oli todella kovaa, ihan kuin menkkakivut pahimmillaan potenssiin kymmenen. Sellainen fiilis, että missään asennossa ei ollut hyvä olla, kun paikallinen kipu oli niin voimakasta. Mä ehkä katson vielä tänään, tuleeko vastaavia, ja pirautan neuvolaan huomenna, jos tarvetta. Toki kaikkeni teen, mitä osaan, supistusten välttämiseks tässä vaiheessa.

Nessu 22+0

Ps. Ootteko muut vielä oksennelleet? Mulla nousee aamiainen edelleen ajoittain ylös tai saatan oksentaa mahahapot hammaspesun yhteydessä. Mutta tänään ylös tuli koko aamupala, mikä on poikkeuksellista. Jälkikäteen huvitti, että Pikkutyyppi ei varmaan pitänyt voileivästä ja munakkaasta, koska ne pullahti pihalle. Nälissäni söin oksentamisen jälkeen kiivin ja omenan, jotka pysy hyvin sisällä. Pikkutyyppi siis varmaan vaan halus raikkaampaa aamiaista eikä mitään tunkkasia leipiä ja kananmunaa :D

Mulla lentää edelleen laatta, jos yritän pestä kieltäni. Myös pahat hajut aiheuttaa yökkimistä

Täällä kans alkaneet kivuliaammat supistukset. Tai ehkä ne on ennemminkin tosi epämiellyttävän tuntuisia ku kivuliaita mutta inhottavia silti. Pitkin päivää ja selkeästi raskaan päivän jälkeen illalla enemmän. Nyt myös liitoskivut nivusissa ja häpyluussa pahentuneet jos päivä on ollut fyysisesti raskaampi, olinkin miettinyt päässeeni tähän asti aika helpolla :D rv22+2

Multa ei onneksi petipuuhia kielletty, eikä toivottavasti kielletä.

Mulla on nyt kuudetta päivää flunssa. Normaalisti en ole juuri koskaan kipeänä, enkä muista ikinä sairastaneeni mitään flunssaa näin pitkään. Ihmeellistä, kun ei tahdo lähteä paranemaan millään! Ei oikein saa öisin nukuttuakaan.
Viime yönä nousin juomaan hunajateetä kun nukkumisesta ei taas tullut mitään. Tyyppi sai siitä jonkun energiapuuskan ja aloitti potkunyrkkeilytunnin. Enpä sitten saanut nukuttua enää senkään takia :grin

Muokattu viimeksi:
Mulla on tänään koko päivän tullut kivuttomia suppareita, levossa sekä liikkeessä. 1-5 krt/ h. Varsinkin kun vaihtaa asentoa, niin tuntuu tulevan. Onko siinä jokin raja montako kertaa päivässä/ tunnissa saa tulla, että on vielä ihan normaalia ja koska pitäisi ottaa yhteyttä jonnekin? Ja otetaanko suoraan yhteyttä sairaalaan, jos neuvola on kiinni? Mulla myös pari pv tullut normaalia enemmän valkovuotoa, en tiedä liittyykö asiaan..

Annin_eka, jos niitä tulee useampi tunnissa myös paikoillaan maatessa niin ehkä soittaisin äitiyspolille ja kysyisin onko aihetta tulla näytille. Mitä sulla on viikkoja ja onko suppareita tullut miten paljon ennen tätä?

Kiitos Janna. Parilla edellisellä viikolla tullut satunnaisesti 1-2 kertaa päivässä, mutta ei aikaisemmin näin usein. Nyt 25+1

Taidan siis soitella polille ja kysellä sieltä :)

Minäkin taas tänään soittelin polille aamulla kun suppareita tuli viikonloppuna vähän enemmän. Yhtenä yönä kouristi vatsassa tosi lujaa ja meni vatsa ihan kurallekkin. Muutaman kouristuksen jälkeen helpotti. Tiedä sitten oliko kyseessä sopimato ruoka, joka sai vatsan sekaisin ja siitä aiheutui supistus vai aiheuttiko supistus sen, että suolikin tyhjeni. Sain kuitenkin luvan vielä seurailla itsekseen tilannetta ja käskyn ottaa taas iisisti. Olin reissussa viikonloppuna ja kätilö oli sitä mieltä, että tavallista runsaampi kävely, matkakassin kantaminen ja lennolla sekä autossa istuminen saattoi pahentaa tilannetta. Ärsyttää, koska reissu ei edes ollut mitenkään rankka. Tosi iisisti otin mielestäni ja jätettiin patikkaretketkin väliin ja käveltiin vaan lyhyitä reittejä. Pari tiukempaa mäkeä kiipesin metsässä, mutta nekin oli lyhyitä. Käsky polille tarkastukseen tuli, mikäli supistukset jatkuu ja voimistuu.

Muska, en ollutkaan aiemmin huomannut kysymystä. Aktiivi-istuin on siis tällainen: http://www.wulff.fi/app/product/view/-/id/47
Sain tämän meillä töissä omalta fyssarilta. On auttanut hyvin liitoskipuhin ja istuminen ei ota läheskään niin paljon selkään, kun istuu tämän päällä. Mulla on vaan vähän liian pehmeä toimistotuoli, joten vaikutus ei ole ihan niin hyvä kun voisi olla.

Talitintti, toi on kyllä ärsyttävää että tekee jotain (normaalia ja tavallista) ja sit myöhemmin huomaa, että kroppa ilmoittaa että olis pitänyt ottaa rauhallisemmin tai jättää tekemättä. Minä en halua puolessa välissä raskautta siinä kunnossa että en voi tehdä normaaleja asioita! Ottaa tosi kovaa luonnon päälle huomata että on ihan tavallisesta toiminnasta (esim. siivoaminen, lenkki, kauppareissu) aivan loppu ja paikkoja kolottaa.

Takaisin