Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos teille blackpanter, yllätys ja kyfi ja kaikki muutkin.
Täytyypä ottaa th:n kanssa puheeksi seuraavalla neuvola käynnillä.
Tosiasiahan on se että kyllä niitä lapsia on syntyny paljon ennen meidän pientä ja eikä niistä yksikään oo jäänyt massuun asumaan.
Täytyy vaan luottaa osaavaan henkilökuntaan ja ottaa kaikki tieto ja apu vastaan mitä sieltä annetaan.

Ajatus vaan pelottaa. Ns. hyppy täysin tuntemattomaan, etkä voi etukäteen tietää tarkalleen mitä tulee tapahtumaan.

Regan raskudenaikana ei suositella lypsämään rintoja, ei käsin eikä koneella, sillä nännien/rintojen stimulointi voi aiheuttaa voimakkaita supistuksia ja pahimmassa tapauksessa synnytys käynnistyy ennen aikasesti. Loppupuolella, sitten kun vauva on valmis syntymään rv 36 ->, rintoja voi stimuloida ja tarvittaessa käsin lypsää. Kuitenkin jos rintoja kauheasti pingottaa ja rinnat tuntuvat täysiltä voi maitoa varovasti hieman puristella käsin ulos. Jos supistuksia alkaa ilmaantumaan kannattaa jättää lypsämiset sikseen, mutta jos et huomaa sen aiheuttavan supistuksia niin voit tosiaan lypsää pahimpia pingotuksia pois. Maidot kannattaa pakastaa jos sitä tulee paljonkin jo nyt.

Synnytys on joka kerta hyppy tuntemattomaan vaikka olisi 6 lasta jo synnyttänyt ja tietäisi normaalin synnytyksen kulun. Jokainen kerta voi mennä eritavalla kuin edellinen ja sitä vaan täytyy heittäytyä virran mukaan. Onneksi Suomessa on kuitenkin osaava henkilökunta jotka osaavat arvioida tilanteen ja ottaa myös äidin huomioon.

Ulpuri, joskus mulla meinasi heittää kuppia nurin, kun kysyttiin, että jännittääkö synnytys. Sitten kun kerroin, että ei kun kauhistuttaa ja järkyttää, niin sain kuulla juurikin sen litanian, että kyllä se sieltä ulos tulee, siellä ne toiset ihmiset kurjimmissakin oloissa selviää, ei kai kukaan synnyttäisi uudelleen jos se olisi mahdottomuus, et sinä voi hallita kun kukaan ei voi jne. Nämä kaikki sanottiin varmasti pelkällä hyvällä, mutta kun mun ongelma oli juuri se, että en kyennyt ajattelemaan järkevästi. Peruselossa ajattelen juuri samalla tavalla, olen nainen luonto on suunnitellut minut synnyttämään, mutta siinä pelossa onkin se paska juttu, että järki tuppaa väistymään kauhun tieltä. Mutta onneksi kaikkea voi opetella hallitsemaan, tyhmiä ja kivoja juttuja :) Tsemppiä matkalle, jossa varmasti löydätte itsellenne sopivia apuja kohti huipennusta <3

Niin ja se piti vielä mainita, että ystäväni ratkaisi oman pelkonsa lievityksen aivan eri tavalla kuin minä. Hän halusi kuulla aivan kaikki yksityiskohdat, onnistuneet ja "kauhukertomukset". En voinut käsittää miten sellainen voisi auttaa, mutta hän vain kertakaikkiaan halusi jokaikisen tapahtuman niin sanotusti "pöydälle" käsiteltäväksi.

Kävin tänään hierojallani jalkahieronnassa. Hän suositteli että lymfahieronta ois hyvä tän jalkaturvotuksen helpottamiseen. Löysin kotikaupungistani kaksi lymfahierojaa joista toisella oli nettisivut muttei hinnastoa. Olettaisin et voi olla kalliimpaa kuin normaali hieronta mutta soittamallahan tuo selviää.

Kävin tänään työfyssarilla ja oli ihan huippu tyyppi! Sain vinkkejä selkäystävällisiin työasentoihin ja sit hän katsoi SI-niveltä. Oli siellä jo jotain tapahtunut, nimittäin pari venytystä sai jo nivelet napsahtelemaan. Antoi hyviä vinkkejä, kuinka itse voin niveltä "napsutella" pienien liikkeiden avulla. Tarvittaessa saan apuvälinelainaamosta SI-vyön. Sain kivut loppumaan lämpötyynyn avulla viikonloppuna, mutta näitä uusia jumppaliikkeitä aion jatkaa. :happy:

Eilen kaupan kassajonossa kattelin suklaapatukoita mutta mikään ei houkuttanut niin jäi ostamatta?!? Ennen raskautta olis vaatinut ääretöntä itsehillintää olla ostamatta edes sitä pienintä Pätkistä! Nyt ei vaan tee mieli. Mutta jätskiä kyllä kuluu! Tarviihan sitä kalsiumia jostain saada. :D

Eilen kaupan kassajonossa kattelin suklaapatukoita mutta mikään ei houkuttanut niin jäi ostamatta?!? Ennen raskautta olis vaatinut ääretöntä itsehillintää olla ostamatta edes sitä pienintä Pätkistä! Nyt ei vaan tee mieli. Mutta jätskiä kyllä kuluu! Tarviihan sitä kalsiumia jostain saada. :D
Mun taas ei tee mieli lihaa. Närpin ne lihaköntit annoksesta sivuun ja tuuppaan miehen lautaselle. Tää on must jotenkin jännä. Ja sit himoilen kaikkia falafeleja sun muita vegeruokia, ja papupadat saa multa ylistystä. Miehellä ei oo helppoa ku hän kokkaa meillä kaikki ruoat että kun yhtäkkiä aloin nirsoilemaan niin vakkariarkiruoat ei enää kelpaakaan :D

Mun käsiä särkee, puutumisen lisäksi :sad001
Lukee nyt omakannassa, että rannekanavaoireyhtymä epäily, raskaushan saattaa sen aiheuttaa.
Mut lisäksi pitää käydä kilpparikokeissa.

Mun käsiä särkee, puutumisen lisäksi :sad001
Lukee nyt omakannassa, että rannekanavaoireyhtymä epäily, raskaushan saattaa sen aiheuttaa.
Mut lisäksi pitää käydä kilpparikokeissa.
Hei mulla kanssa täntyyppistä oireilua! Aamuisin oli ranteet tosi kipeet ja se menee sitten aamupäivän aikana ohi. Nyt se on muuttunut enemmänkin sormien puutumiseksi. Aamulla sormet ihan nakkiturvoksissa ja puutuneet. Mähän ehdin jo murehtia et mulla on jotain nivelreuman ensioireita mutta mies lohdutti että tää liittynee näihin turvotuksiin. Noh, tänään soitan neuvolaan noista jalkaturvotuksista niin ehkä pitää kysyä noista samalla.

Mulla ei siis laske toi jalkojen turvotus missään vaiheessa. Vaikka teen viileitä jalkakylpyjä, vaikka vuorottelen kylmän ja kuuman jalkakylvyn välillä (pitäis kai pistää nesteet liikkeelle), vaikka oon nukkunut jo viikkoja jalat koholla, hierontakaan ei auttanut. Jalkapöydän päällä ihan tollainen nestelautta joka on pinkee.

Ainiin, rintojen aristus teki paluun. Mun mielestä nännitkin on tummentuneet.

19+2

Rannekanavanoireyhtymä on yleinen raskaus vaiva ja menee onneksi itsestään ohi viimeistään synnytyksen jälkeen kun turvotukset alkavat katoamaan.

Mulla tuli viime raskaudessa ns. napsusormet oikeaan käteen. N puoli vuotta synnytyksestä pikkuhiljaa katosi. Nyt on pieniä merkkejä paluusta ollut taas. Mulla siis lukkiutuu sormien nivelet johonkin asentoon, joko suoriksi tai koukkuun. Pahimmillaan oli heti synnytyksen jälkeen pari kuukautta. Esim vaunuja työntäessä piti lykätä aisaa kämmenellä ilman että laittoi sormia aisan ympäri, muuten jouduin vasemmalla kädellä avaamaan oikean käden sormet aisan ympäriltä. Ilmeisesti tää viittaa siihen et joskus tulevaisuudessa tilanne voi paheta ja pitää turvautua leikkaukseen. Työparilta leikattiin just keväällä (vajaa 3kk sitten) napsusormet ja vaikka ite leikkaus onnistui ei turvotus sormissa ole vieläkään kadonnut. :(

Mie kans kävin tänään saamassa opastusta työterveydessä SI-niveltä tukevaan jumppaan. Fyssari myös teippasi tuon alaselän. Jospa sillä selviäisi hetken ettei tartte vyötä vielä pitää kovin usein. Mulla on edellisestä raskaudesta se vyö vielä tallessa. Mutta se on epämukava ja istuessa painaa mahaan. Uutta en kuitenkaan halua hankkia, joten kootan sen kanssa pärjätä. Kipuun se kumminkin auttaa ihan hyvin.

Myös muut nivelet mulla napsuu ihan hirveesti jo. Varsinkin nilkat rutisee aamuisin ja nivelet napsuu tosi kipeesti kävellessä. Sitten kun on painuneet kunnolla kasaan, niin ei enää satu niin paljon. Liitoskivut myös on nyt pikkuhiljaa voimistuneet. Kroppa valmistautuu tulevaan tällä kertaa jo selvästi aiemmin kuin viimeksi.

Mulla on palannut myös alkuraskaudesta tuttu vessassa ramppaaminen. Mulla oli tässä välissä aika etten yöllä herännyt vessaan. Nyt on aamuyöllä mentävä. Pissahätä myös lisää supistuksia.

Tuola aikaisemmin oli puhetta, että lypsäminen lisää supistuksia. Koskeekohan tämä kaikkea näpräämistä ja stimulointia? Rinnat on mulle eroottisessa mielessä tärkeä alue ja ihan vielä en olis siitä valmis luopumaan! Sitten kun maito alkaa virrata, niin täytynee pitää meijerit vauvan käytössä, mutta siihen saakka toivoisin niiden palvelevan ihan muuta tarkoitusta! Nyt kun ne on herkilläkin, niin tuntemukset on voimakkaampia. Muutenkin tällä hetkellä mieli tekis useammin kuin kroppa antaa myöten.

Eilen mulla oli taas migreenikohtaus ja sain repertuaariin ihan uusia oireita. Mulla alkoi toinen käsi ja toinen puoli naamasta puutua. Ensin säikähdin kovasti, kunnes osasin yhdistää. Tänäänkin on vielä ihan höntti olo päässä. Mutta onneksi pahin särky on taas laantunut.

NYT mäkin tiedän mistä puhutte kun puhutte SI-nivelen kivuista! Tänään alko sekin ihanuus... Alkuun vaan oikealla puolella häntäluuta ja iltaa kohden myös vasen puoli. Tällaista en kyllä muista viime raskaudesta (tai aiemmistakaan). Tuo teippaaminen kuulostaa siltä että siitä vois oikeesti olla hyötyä. Odottelen miten tästä kehittyy, pitääkö soittaa neuvolaan tai työterveyteen ja pyytää apua.

Talitintti82 sama koskee valitettavasti myös sitä nännien hipelöintiä ja rintojen muunlaista stimulointia kuin maidon kanssa pelaamista. Jos nännien koskettelu tai hyväily aiheuttaa tai voimistaa supistuksia niin kannattaa suosiolla jättää ne pois, kun siinä onnee vaara et ne supistukset kypsyttää paikat ja vauva syntyy ennen aikasesti. Kannattaa kuunnella omaa kehoa tässä asiassa.

Mulla on selkäkipu hävinnyt kokonaan, en ole käyttänyt tukivyötä viikkoon. Jalkojen turvotus ja väsyminenkin on niiin pientä etten ole pitänyt tukisukkia. Olo on välillä niin normaali että ihmetyttää.

Onneks rinnat on kipeät ja isot, ja vauva liikkuu aina silloin tällöin niin voi muistaa olevansa raskaana. :)

Oi kamaluus! Nyt kun sain luvan taas liikkua ja touhuta normaalisti, niin menin tanssitreeneihin. Treenit meni kivasti ilman kipeitä suppareita. Lopputunnista piti siirtyä katsomon puolelle, kun alkoi alavatsaan sattua hypyt. Mutta nyt tunnin jälkeen liitoskivut on hypänneet ihan uuteen ulottuvuuteen! Sohvalla makaamisen jälkeen ei meinaa pystyä kävelemäänkään kun vihloo häpyluussa niin mojovasti. Sitten se helpottaa pikkuhiljaa kun seisoo ja koittaa kävellä. Mutta ai kauhee, että olin tämän unohtanut edelliseltä kerralta!

Fysioterapeutti sanoi noista alaselän SI-vaivoista, että ne saattaa helpottaa loppuraskautta kohti kun kohdun asento muuttuu ja tukee niveltä. Mulla kans vaivat viime raskaudessa helpotti tovi ennen synnytystä.

Mulla ei juurikaan ole nyt ollut mitään "vaivoja", mutta eilen kävin joogassa ja muutenkin omin koko päivän liikenteessä.. ja iltapäivällä tuli sellaiset liitoskivut, en meinannut pystyä kävelemään .. tänään vielä vaivannut, mutta olen yrittänyt ottaa tosi iisisti koko päivän.

Siitä vähän lämpimien päivien iloja, muita oireita ei oo vielä ollutkaan :D
169d0628867df95bad21f7ce20b28392

Niniska, pientä turvotusta havaittavissa? Auts. Tekeekö tuo kipeetä vai onko vaan hankala olla?

Mulla ei oo turvotellut, mutta väsymys pitää ajoittain otteessaan. Oon lanseerannut termin "maanantaikooma", ja mulla se tarkoittaa sitä, että viikonloppuvapaan jälkeen työviikon aloittaminen on tosi takkuista. Ihan siksi, että oon niin väsynyt, ettei silmät meinaa pysyä auki ja meinaan nukahtaa tolpilleni. Nytkin oli pakko mennä ruokiksella syömisen jälkeen hetkeks lepohuoneeseen pitkälleen. Ja vielä pitäis pysyä hereillä useampi tunti ennen kuin pääsee kotiin. Huhheijaa.

En tiedä, mikä siinä on, että loppuviikosta jaksan töissä yleensä paremmin, mutta alkuviikot on nyt raskaana ottaneet tosi koville.

Nessu 20+4

Onko muilla miten supistuksia? Mulla oli eilen aika paljon ja alkoi jo vähän mietityttään, join sitten varmaan lähemmäs litran vettä ja supistukset meni ohi. Nyt huomasin töissä iltapäivällä että taas supistelee ja jatkuu nyt kotona maatessakin.. Päivän aikana oon juonut runsaasti vettä. Just äsken supistus meni ohi ja vatsassa tuntuu vauvan liikkeet..

Takaisin