Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuo näön heikkeneminen on kyllä tosi kurja vaiva. Mulla on kans näkö huonontunut selvästi ja sen lisänä on lähes koko ajan migreeniin kuuluvat näköhäiriöt. Ja tietenkin sitten päänsärky nousee tosi herkästi. Toivottavasti näkö palautuis imetyksen jälkeen ennalleen. Edellisessä raskaudessa mulla ei näkö heikentynyt näin paljoa.

Mites täällä muilla, joko kovasti supistelee? Mie olen nyt saikulla kipeiden suppareiden takia. Olen nyt kaksi päivää maannut ja edelleen aina kun vähän rouhuaa, niin sen jälkeen maatessa tulee aika kova alavatsakipu ja alaselkää jomottaa myös aaltoillen. Kävin jo pissakokeissa ja tulehdusta ei ole. Päivystyksessä määrättiin lepoa. Ei saa nostella, kurotella eikä rehkiä ollenkaan nyt viikonloppuna. Ja jos sitten supparit jatkuu, niin töihin ei saa mennä, vaikka mulla onkin kevyt, lähinnä istumatyö.

Huoli on välillä kova, kun suppareita on tässä vaiheessa jo niin paljon. Toivon, että ne johtuu nyt helteestä ja kohdun kasvamisesta ja helpottaa pian. Ei ole kivaa, jos joutuu lepoon koko loppuajaksi. Meillä kun tosiaan edellinen syntyi ennenaikaisena, niin pitää nyt olla sitten varovaisempi.

RV 18+6

Talitintti, mulla supistelee kans vaihtelevasti. Useimmiten vaan muutama päivässä ja selkeesti rasituksessa mutta eilen illalla suppaili enemmän ja ihan paikoillaan sohvalla istuessakin (saunan jälkeen). Tänään iltapäivällä kun nousin seisomaan vauhdilla piti hetkeksi pysähtyä kun vihlaisi alavatsalla. Mä en todellakaan haluis aloittaa saikkuilua jo näin varhain. :(

Hemmetin liitoskivut, vihloo ja vielä kerran vihloo.... Enimmäkseen levossa alkaneet tuntumaan ja tuntuvat kestävän niin pitkään kunnes vaihtaa asentoa. Eilen myös alkoi supistelemaan ihan tuntuvasti kun seison liian pitkään.

Minullakin nälkä tulee ja menee. Tällä viikolla taas ollut koko ajan nälkä. Tietyt ruoat, etenkin kalaruoat saavat ylitäytetyn olon vatsaan, ja tuntuu tuntikaupalla, ettei ruoka sula vaikka alkaisikin olla uudestaan nälkä. Hiilarit sulavat paremmin eivätkä anna samaa raskasta oloa.

Eilen kun istuttiin ystävän kanssa iltaa huomasin, että istuminen on aika tukalaa. Selkä ja vatsa väsyi, ja oli vaikeaa löytää hyvää asentoa missä olisi jaksanut olla. Jännä, että liikkuminen ja oleminen paikallaan tuntuu paljon raskaammalta jo nyt, vaikka vatsa ei mikään talon kokoinen ole vielä. Turvotus on myös saapunut tällä viikolla lämpimien kelien mukana, pohdin tukisukkien ostoa ja mietin kauhulla tulevaa kesää. :eek:

Tämän hetken oireita... Pahin väsymys helpotti rv10 jälkeen, mutta edelleen tulee välillä tosi väsyneitä päiviä. Ja tarvitsen tunnin enemmän unta kuin ennen raskautta.

Suonikohjuja ei ole vielä ilmestynyt raskauden myötä, mutta mulla on yksi pohkeessa jonka sain noin 5-10 vuotta sitten. Miksikään ei ole muuttunut sen jälkeen, mutta luulen kyllä että raskaus voi tuoda niitä lisää. Ja kesällä en käytä sukkia ollenkaan, niin saa nähdä miten menee.

Tämä nyt on pieni vaiva, mutta ärsyttää mun rinnat. Mun vasen on aina ollut hieman isompi kuin oikea, mutta eroa ei helposti huomaa. Nyt kun tissit ovat kasvaneet, vasen on tsempannut entisestään. Nyt oikea nänni roikkuu siinä missä vasen nännipiha vasta alkaa. Plaah. :sad001

Rv 18+1

Lokakuu; verenpaine normaali, oli myös heti huimauksen jälkeen. Et enpä tiiä mistä johtui huimaus. Nyt jo helpottanut.

Mies oksenteli aamulla ja sillä huono olo, ei siis rapulaa ja nyt pelkään et tarttuu meihin muihinkin. Äsken mulle tuli näköhäiriöitä, niinku migreenissä (migreeni ollu joka alkuraskaudessa) ja heitin panadolin naamaan ja lepään et josko menis sillä ohi.

Beisla; mulla myös vasen rinta isompi. Nyt raskauden aikana eivät oo kasvaneet. Sulla varmaan taas raskauden jälkeen tasaantuu.

Last edited by a moderator:
Talitintti, sama homma täällä. Esikoinen syntyi vauhdilla rv 36, joten käsky kävi että tällä kertaa herkästi saikulle. Nyt kipeät supistelut alkoi jo oisko ollut rv 14 vai 15. Kotona olen ollut jo useamman viikon, eikä töihin ilmeisesti paluuta ole, koska muutosta parempaan ei ole tullut. Autossa istuminen ja oikeestaan mikä tahansa etanavauhtia fyysisempi suoritus aiheuttaa tuskia. Tämän hetken tavoite on, että päästäis sen verran parempaan että kykenis edes kotona toimimaan. Lähes kaikkea on lupa tehdä jos pystyy, mut supistuksia aiheuttavaa täytyy välttää, joten aika zombina tässä elellään... ja nyt siis rv 22 menossa.

Imelda, hui, aika hurjalta kuulostaa että nyt jo noin herkästi kipeitä supistuksia. Onko sulla sit ylimääräisiä lääkärikäyntejä, eli tarkkailevatko kohdunsuun tilannetta jo?

Kerran sain lähetteen gynen polil, kerran lähdin päivystykseen ja rakentees tsekattiin samal, nämä ultria. Ja sit tk-lääkäril aina ku saikku on lopussa. Toistaseks ei muutoksia varmasti tulee käyntejä vielä lisää.

Miten pitkiä saikkuja lääkäri on kirjoittanut kerralla? Mua otti viime raskaudessa päähän kun ne anto vaan 3-7 päivää kerralla saikkua ja sit piti mennä töihin "kokeilemaan" meniskö paremmin ja jos supistelee niin taas lääkärille... Tuli sellanen olo et valitan turhasta ja kuuluis sinnitellä töissä vaikka aivan selvästi töissä supisteli ja kotona levossa ei. Tätä pallottelua jatkui n viikosta 26 eteenpäin.

Ensin oli 5pvä, sitten neuvolalääkäri antoi luvan mennä töihin. 6työpäivää meni hyvin, siel toki 2vp välissä. Täs välis tuli sielt sairaalan gynelt lausunto, että herkästi sairaslomalle. No sitten kun alkoi ni kirjoitti 3,5vko, ja jatkoi 3vko ku tilanne ei parantunut, ja sitten mun loman jälkeen jatketaan kaiketi taas mikäli tilanne sama. Tä meidän tk-lääkäri on myös mun neuvolalääkäri, joten sillai kiva kun on aina tilanteen tasalla, ja hän sanoi ettei turhia riskejä oteta koska sitten oltais lirissä.

Mulle kyllä kirjoitti viime raskaudessa pitkiä saikkuja kun joskus puolivälin jälkeen en enää liitoskipujen takia pystynyt olla töissä. En nyt enää muista minkä mittaisia, mutta oisko ollut kuukautta kerrallaan? Eka oli ehkä pari viikkoa... Ja viimeinen varmaan pidempikin kuin tuo 1 kk kun se oli sit loppuun asti. Siinä jossain välissä pidin loput lomapäivät, niin sen ei tarvinnu alkaa Kelalle tekemään selvityksiä. Ja siis neuvolalääkäri oli se kenen luona aina kävin.

Mä kävin viime raskaudessa th:lla, neuvolan lääkärillä ja ä-polilla eikä kertaakaan yli viikkoa tullut saikkua! Ei edes rv32 kun annettiin kortisonipiikit vauvan kehkoja kypsyttämään! En tiedä kuinka monena maanantaiaamuna mulla oli lääkäriaika enkä siis tiennyt meenkö sieltä suoraan töihin vai jatkuuko saikku. Kiva ilmoitella töihin kun ei tiennyt tarvitaanko sijainen vai ei... Ja vielä viikko ennen ä-loman alkua meinas ä-polin lääkäri lähettää töihin kun ei enää olis ollut niin hätää vaikka olis synnytys käynnistynytkin. Mä hätäännyin et mun esimies on jo laskenut sen varaan että en enää tule töihin ja siellä on jo sijainen töissä! Lopulta sain suostuteltua lääkärin kirjoittamaan saikkua sen viimeisen viikon.

Mulla tosiaan varmaan painaa tuo tausta aikalailla täs, esikoinen meinasi syntyä (8cm auki tarkastuksessa) yllättäen rv36 juurikin tuonne terkkariin josta lähdin ambulanssilla sairaalaan, ja tämä samainen lääkäri ei ota riskejä että sama toistuisi, vielä mahdollisesti aikaisemmilla viikoilla. Mut olen kyllä kuullut, että valitettavasti lääkäreitäkin on joka junaan, aika rankka asia vaan millä leikkiä.

Imelda, mun esikoinen synty yllättäen rv34+5 ja sen takia ensin sain saikkua viime raskaudessa kun alkoi supistelee niin aikaisin mutta kuitenkin vain sen korkeintaan viikon kerralla. Ja kun oli kortisonipiikit annettu oli ä-polin lääkärit sitä mieltä ettei niin paha olis vaikka syntyiskin jo... Neuvolalääkäri oli nuori sijainen eikä uskaltanut kirjoittaa pitkiä saikkuja... Esim kerran kävin neuvolalääkärillä (olikohan 3vko äitiyslomaan) ja hän kirjoitti saikkua sen viikon mutta laitto lähetteen ä-polille kun hänellä oli niin lyhyet sormet ettei saanut kunnolla mitattua kohdunkaulan mittaa ja sanoi että siellä ne varmaan kirjoittaa saikkua loppuajaksi niin voin repiä sen hänen kirjoittaman lapun. No, ä-polin lääkäri olikin sitä mieltä ettei mitään saikkua vaan töihin! Eli vein sen neuvolalääkärin lapun töihin...

On kyllä hullua leikkiä... onneks ei tarvinnut itse kahta kertaa enempää kokeilla, ihan on riittänyt tämä kotona kokeilu ja sen lopputulos. Millä viikoilla lopulta synnytit?

Rv 37+3 oli neuvola ja verenpaine korkeahko (alapaine 98-100) mutta ei turvotusta, pissa puhdas jne. Th ja neuvolalääkäri pähkäilivät mitä tehdään ja lähettivät sitten ä-polille verikokeisiin jos olis raskausmyrkytys. Verikoe oli puhdas ja ä-polin lääkäri tyyliin kypsä et mitä mä sinne tulin... Ultras kuitenkin ja huomas et vesi olikin melkeen loppu! Afi-asteikolla on kai 11-20 normaali ja matalin minkä olen googlettamalla löytänyt on että afi5-6 on lähes vesi loppu ja mulla lukee kortissa afi5. Lääkäri soitti suoraan synnytyssaliin että täällä on yksi tulossa käynnistykseen samantien. No, synnytyssalit oli täynnä (Tyksissä remppa sillon) ja sain odottaa seuraavaan aamuun. Kun kätilö sit puhkasi kalvot ei tullut mitään ulos, oli vesi niin vähissä.
Ja ä-polin lääkärit mittaa kyllä eri tavalla kohdunkaulan mitan kans! Ultraamalla mulla oli yhdessä vaiheessa 2cm ja pari viikkoa myöhemmin, myös ultraamalla, olikin 3cm! Ja tuskin se siinä kohtaa enää kasvaa pidemmäksi jos on lähtenyt lyhentymään. Lääkärit moitti toisiaan et miten toi aiempi lääkäri on voinut tollasen mitan saada jne. Kiva yrittää arvuutella sit ite ketä pitäis uskoa...

Hyvä että pääsit hyville viikoille vaikka ei muuten ihan putkeen mennytkään. Joo ultralla on mitattu 3kertaa ja ekal mittauksel oli sentin lyhyempi kuin näil jälkimmäisil, kaikki kunnossa kuitenkin ja toivottavasti pysyykin pitkänä ja suljettuna vielä piiitkään. Nyt vaan onnea matkaan kaikille näihin raskauksiin ja koitetaan saada pikkuset terveinä maailmaan!

Mulla on nyt iskenyt joku kestovitutus päälle... Ei muita oireita, mutta se. Haluaisin vaan paeta jonnekin yksinäisyyteen, vetää peiton korville ja olla vaan. Kaikki vaa ottaa päähän, ahdistaa ja masentaa... Onks tää jotai raskausajan maanisdepressiivisyyttä :'D Tuossa muutaman viikon ajan oisin voinut tyyliin lähteä lentoon, elämä oli kaikin tavoin ihanaa ja nyt sit toiseen äärilaitaan.

Paikat kolottaa. Jos kovin aktiivinen päivä niin alaselkä kramppaa jo nyt ja useasti iltaisin mulla kramppaa myös pakarat :-D onko muilla tätä?? Alkoi itseasiassa jo hyvin aikaisilla viikoilla. Nyt 18 + 0.

Takaisin