Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oletko, Elektroni mittauttanut verenpainetta tai eihän niska-hartiaseudun lihakset jumita? Ikävää noin pitkäaikainen kipu. Jostain taisin kyllä lukea, et toisilla raskausoireena voi olla päänsärkyä.

Huh, onko muilla pimentynyt silmissä? Mulla tuli kesken työpäivän moinen. Yhtäkkiä vaan sumeni, silmissä meni hetkeks aivan pimeeks, alko huipata ja tuli muutenkin huono olo sekä alko oksettaa. Siis aivan yhtäkkiä. Tuntui, että jalat lähtee alta.

Äkkiä vaan työpaikan lepohuoneeseen pötkölleen, etten humahda nurin. Nyt täällä makoilen, ja odottelen, koskahan uskaltais nousta ylös.

Ei ole tällaista ollut aiemmin enkä tajua, mistä johtuu. Raskaushan voi kaiketi aiheuttaa näköhäiriöitä?

Nessu 16+5

Nessu: tuo vois liittyä verenpaineen heittelyyn. Tai mulla usein tulee tuollaisia tuntemuksia kun on niska-/hartiaseutu oikein jumissa (raskaana tai ei). Näköhäiriöistä en oo kyllä kuullut.. Paitsi et raskaus voi vaikuttaa näkökykyyn. Eli näkö voi raskausaikana huonontua ja sitten palautua viimeistään imetyksen loppumisen jälkeen. Jos on palautuakseen. Mut tän takia raskaana oleville ei yleensä määrätä uusia silmälasejakaan.

Mulla ekassa raskaudessa oli tuota, että pimeni silmissä, eivätkä jalat kantaneet. Ei ollut ongelmaa verenpaineessa, eikä mikään paikka jumissa. Työterveyslääkäri tutki vaikka mitä, ei löytynyt mitään, mutta neuvolalääkäri sanoi silloin sen kuuluvan raskauteen. Voihan siellä vauva/kohtu/tms painaakin jotain.
Mulla se meni sitten ohi, eikä kahdessa myöhemmässä raskaudessa ole ollut samaa.

Tuo on muuten jännä juttu tosiaan, että tulee tosi pienestä määrästä täyteen kerralla. Mutta sitten ainakin itsellä se on niin että, tunnin kahden päästä on taas nälkä, jolloin siis ihan pelkkä jogurtti tms. auttaa jo. Tosin ei se minua haittaa.
Ja tuo aikainen herääminen on sekin uutta, olen aina ollut hiukan aamu-uninen. Ja nyt sitten herään pirteänä ennen 7... No onhan se ihan mukavaa herätä aikaisin, varsinkin nyt kun on näin kauniit kelit ulkona.

Mulla on tuota huimausta ollut alusta saakka, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Erityisesti tanssitunneilla olen joutunut jättämään kaikki nopeat kumarrukset pois, kun meinaa heittää päässä nii pahasti kun nostaa pään taas ylös. Pohkeet täytyy venyttää seisaallaan kun tuntuu huonolle laittaa pää alaspäin.

Talitintti, mäkin ymmärrän ton huimauksen, kun nousee nopeesti ylös tai kumartuu alas. Samaa ollut täälläkin esim. saunan lauteila ylös ja alas itteä kammetessa.

Mutta toi tämänpäiväinen silmissä pimeneminen ja huonon olon aalto yllätti ja vähän säikäytti. En kumarrellut enkä edes liikkunut.
Seisoin omalla työpisteellä, kun yhtäkkiä vaan sumeni ja alkoi päässä vipata. Pitää kysäistä huomenna neuvolassa tuosta, ja yrittää sillä sekä
muilla syillä ruinata neuvolalääkärin aikaa.

Nessu myös pitkään paikoilla seisominen aiheuttaa verenpaineen heittelyä, sillä veren paluukierto heikkenee. Eli lihaspumppu ei työnnä laskimoissa verta takaisin sydämeen päin yhtä tehokkaasti kuin liikkuessa. Siksi olisikin hyvä jos asentoa pystyisi vaihtamaan ja tarvittaessa istumaan välillä ja liikkumaan. Ja raskaus muutenkin heikentää laskimoverenkiertoa alaraajoissa turvotusten takia.

Nittah86, en ole nyt pariin viikkoon verenpainetta mittauttanut. Ensi maanantaina on taas lääkäri, että siellä sitten. Niska/hartiat ei tunnu olevan mitenkään jumissa. Tänään en muuten tarvinnut särkylääkettä, olisikohan se sitten menossa ohi :)

Mulla pimeni silmissä viime raskaudessa sen pirun sokerirasitus kokeen aikana. Tietty ajattelin, että mulla on sitten raskausdiabetes, mutta tuloksien mukaan ei. Olisiko ollut sitten siksi, ettei saanut syödä sinä aamuna?

Yllätys, ahaa. No joo, mulla kyllä se hyvä, että työpisteeltä löytyy satulatuolia, lökötuolia ja pöytä on säädettävissä mihin tahansa korkeuteen. Välillä myös seison. Mut jatkossa pitänee vältellä edes puolen tunnin yhtäjaksoista seisoskelua, jos sillä pystyis välttämään nuo huonon olon kohtaukset.

Elektroni, mulla on myös ollut todella kovaa päänsärkyä. Se tosin loppui jo muutama viikko sitten, mutta sitä oli ihan päivittäin ainakin parin viikon ajan. Uskon, että johtui ihan vaan raskaudesta. Verenpaineet oli ok eikä hierominenkaan tuntunut tuovan oikein helpotusta. Nyt onneksi tuntuu olevan jo ohi! :)

Tässä raskaudessa en ole vielä tuntenut huimausta (pitänee koputtaa puuta), mutta viime raskaudessa oli useinkin.

Mulla on kans nyt jo satunnaisesti närästäny. Odotin sitä vaivaa vasta myöhemmin... Se on niiiin kamalaa!!

Nivelet on ruvenneet paukkumaan jo kans. Mulla on löysät ja yliliikkuvat nivelet jo ennestään, niin kohta olen taas ku räsynukke. Ja se löystyminen aiheuttaa aika paljon kipuja. SI-nivel petti edellisellä kerralla ja nyt kauhulla sitä odotan. Kaivoin jo vanhan tukivuön esiin, että saan sen heti käyttöön jos selkä alkaa oireilla. Jos tällä kerralla ei lähtis jalat alta.

Mulla on alkanut tulemaan lyhyitä (pari liikalyöntiä) rytmihäiriöitä, kun meen makuulleen, mutta jostain taisin lukea, että on normaalia raskaudessa? Vai onko :eek:

Eilen sit hajos selkä töissä. Molemmat jalat ihan jumissa ja säteilee myös ylöspäin. Osasin kyllä odottaa tätä, mut silti turhauttaa. Koko homman olisi voinut välttää sillä, että olisin saanut tuolin. Se oli ilmeisen kohtuuton pyyntö, joten tässä sitä sit ollaan. Oli soitettava mies hakemaan töistä, kun en pystynyt kävelemään.

Nyt oon matkalla työterveyslääkäriin. Katotaan, mitä siellä sanotaan.

Annin_eka rytmihäiriöt on normaaleja raskausaikana ja ovat tervesydämiselle odottajalle vaarattomia. Rytmihäiriöt raskausaikana johtuvat useinmiten kasvaneesta verivolyymista ja suurentuneesta sydämen minuuttitilavuudesta. Yksittäiset lisälyönnit ovat yleensä hyvänlaatuisia ja johtuvat esim. anemiasta, kasvaneesta verivolyymista jne. Usein myös kofeiinipitoiset ruuat/juomat, stressi ja huonounisuus herkistävät lisälyönneille.

Takaisin