Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla kahdessa ekassa raskaudessa ekat maitotipat tuli vasta ihan viimeisillä viikoilla. Viimeks joskus puolivälin jälkeen. Nyt ei oo vielä näkynyt, mutta kaikkia kolmea oon imettänyt.

Mulla alkoi maidoneritys tosi aikaseen, viikolla 5. Esikoisesta alkoi "vasta" viikolla 9.

Siniapila jos sitä maitoa alkaa enemmänkin tulemaan niin sitä voi nyt jo kerätä pakkaseen odottamaan, esim maidonkerääjällä(muovinen pallon puolisko joka laitetaan rintaliiveihin tms). Ja jos sitä alkaa häiritsevästi tulemaan niin suosittelen ostamaan liivinsuojia ja käyttämään niitä, niin ei ole välttämättä paidat yms märkinä. Lypsämään ei kannata ryhtyä, sillä rintojen simulointi saa kohdun supistelemaan. Ja lämmin suihku/sauna ja mukavien asioiden esim vauvan ajattelu saa maidon herumaan paremmin, joten sitä voi tulla näissä tilanteissa. Mut tosiaan on aika yksilöllistä milloin maitoa alkaa herumaan, joillain alussa ja joillain vasta synnytyksen jälkeen, mutta sen milloin herumista alkaa tulla ei pitäisi vaikuttaa myöhempään maidontuotantoon.

Siis mulla ei ole enää ollenkaan nälkä :eek:
Ei tarvitse syödä yhtään normaalia enemmän, tässä olisi nyt aamupalaksi tehdyt eväsleivät, mutta tuntuu, etten jaksa syödä niitä.

Mulla ei ole raskausaikoina tullut maitoa (ja silti täysimetin molempia 6kk, osittain paaaaljon kauemmin). Mutta kuopuksen imetyksen lopetuksen jälkeen olin jo töissä, lopetuksesta oli useampi kuukausi. Joku kävi töissä näyttämässä vauvaansa, mä en tuntenut sitä ihmistä, enkä edes mennyt katsomaan vauvaa, mutta kuulin itkun. Se laukaisi välittömästi sen "maito nousee" -tuntemuksen, ja illalla suihkussa huomasin, että maitoa ihan valui.

Aikamoiselta kuulostaa tuo maidon tihkuminen/nouseminen näin ensikertalaisen korvaan. Mutta niin se vaan luonto tietää. :) Mulla ei vielä moista ole (16+4), mutta masu kyllä kasvaa mukavasti. Ylihuomenna toinen neuvola.

Eilen illalla doppleroin pitkästä aikaa, ja huikee kyllä, syke löytyi samalla sekunnilla, kun painoin laitteen mahaa vasten. Ei nähtävästi tartte enää etsiä puolta tuntia, missä se vauva tällä kertaa on. Ja aina yhtä ihanaa kuultavaa nuo sykkeet.

Kivuista, yölliset kääntymiskivut kuulostaa tutulta. Täällä niiden lisäksi tuikintaa alakerrassa ja mahassa. Liikkeitä en vielä tunnista, vaikka joitain muljautuksia parin viikon aikana onkin jo tullut. En oikein tiedä, miltä minkäkin pitäis tuntua. Kunnon mylläystä edelleen odotellessa siis :)

Aurinkoa viikkoon, äipät!

Vihdoin eka lomapäivä ja ensimmäisenä aamulla ryntäsin pihalle pajuangervo (?)puskan kimppuun josta haluan eroon. Varmaan viis minuuttia kerkesin kyykkiä ja kumarrella ja siitä ylösnoustua hirvee juiliminen alamahalla. Eipäs sit vissiin kyykitä enää... Jännä vaikka maha ei oo tiellä yhtään, eikä ite kyykkiminen tunnu missään.

Hei mullakin vaihtunut se jatkuva nälkä siihen, että tuntuu ettei tarttis syödä paljon mitään. Töissäkin huomaan että hyvä jos lounasaikaan mennessä on nälkä, vaikka ihan saman aamupalan oon syöny ku ennenkin. Mut ei tää mitään kuvotusta tai sellasta ällötystä ruokaa kohtaan oo, ei vaan oo niin nälkä. Onko normaalia?

Rasvailen mahaa ja tissejä kun muistan, ehkä kerran viikossa. Nyt käytössä perusvoide ja sheavoi, jonka loputtua sit käyttöön kookosöljy. Raskausarpia ei oo tullut kahdesta edellisestä ollenkaan, jännä nähdä miten nyt käy kun ikääkin jo on...

Maito nousi mulla heti synnytyksen jälkeen ekasta. Ja sit sitä tuli ja tuli aina kakkosen syntymään asti (ja siitä eteenpäin), vaikka lopetin kummankin imettämisen 8-9 kk kohdalla.

Mulla on rinnat kipeytyneet taas, välissä olikin jo melko normaali olo niiden kanssa. Varsinkin öisin tuntuu ikävältä kun vaihtaa asentoa tai nousee ylös. Samoin alavatsan sekä nivusten tuikkailut ja nippailut ovat alkaneet.

Muuten olenkin oireeton, tunnen suunnilleen olevani elämäni kunnossa. :)

Mulla ei herunut pisaraakaan ennen synnytystä ja loppu melkein heti kun imetys loppui kokonaan. Ja hienosti riitti lapselle :) Ystävällä alkoi suihkussa ja saunassa tiputtelemaan juurikin 17. viikolla ja hyvin sujui imetys. Äidilläni tuli maitoa reilusti ennen synnytystä ja imetti hikisesti 3 kk. Tässäkään asiassa mikään ei tarkoita mitään :p Helppoa ja yksinkertaista tämä raskaana oleminen, hihi.

Mäkään en oo aikaisemmissa raskauksissa rasvaillut enkä meinaa kyl nyttekää rasvata.
Kakkosen Kohdalla tuli muutama arpi mahaan mutta tosi haaleat on eikä juurikaan näy.
Tisseihin sain kans muutaman mut enää en tiedä missä kohtaa edes olivat kun on kadonneet.

Mulla tullu nyt oireeks levottomat jalat!!
Ihan kamalaa! Alkaa aina iltaisin ku pääsen sohvalle! Onneks ei sentään sängyssä öisin vielä vaivaa.
Kahesta ei oo ollut koskaa ja kolmannen kohdalla alko loppuraskaudessa.
Onko kellään muulla samaa vaivaa tai onko joskus ollut? Auttaako tähän mikää?
Mulla vaivasi monta vuotta, mutta itseasiassa nyt on helpottanut (*koputtaa puuta*) magnesium auttoi mulla. Samoin jos yöllä heräsin levottomiin jalkoihin, niin kyykkääminen tuntui helpottavan :) Uiminen ja muukin kylmä jaloille min mielestä pahentaa..

Mulla kanssa toi näläntunne on kadonnut ja no ei kauheesti tee mieli syödä kun ajatus ja hajut etoo. Välillä huomaan etten oo syönyt mitään ennen kuin mies tulee kotio klo 16 tietämillä. Ja muutenkaan kerralla ei jaksa syödä kauheita määriä tai edes sitä normi määrää. Eilen aamulla oli tuskaa syödä aamupalaa kun mies oli varta vasten paistanut pekonia ja tehnyt kroisantteja äitienpäivän kunniaksi, ja kun tuntu et siinä oli puolet liikaa.

Mulla on kyllä edelleen nälkä yhtä usein, mutta sen huomaa, ettei ruokaa uppoa enää samaa määrää. Tulee siis syötyä vähän mutta usein. :)

Mulla tullut aamupahoinvointi takasin, jos olen joutunut heräämään liian aikaisin luontaiseen rytmiin nähden.. Tänään oli hilkulla, et töissä ei pitäny vessaan sännätä. Onneksi just alkoi aamupala ja sain heti syötävää. Huomaan, et maha tuntuu täyttyvän nopeammin kuin aiemmin, eli annoskokoa pitää pienentää.

Voi elämä, joko sitä maitoakin voi jo alkaa kohta tulemaan... o_O Mä olen jotenkin antanut itseni ymmärtää, ettei sitä lähde tulemaan kuin vasta vauvan synnyttyä... Tässä tulee kaikenmaailman yllätyksiä vastaan. Onneksi te muut olette suurin osa niin paljon edellä kun mulla on laskettu aika vasta loppukuusta, että teidän juttujen jälkeen osaa ehkä jo varautua henkisesti kaikkeen. :)

Lounaan saan syötyä hyvin mutta iltaisin pakotan itseni syömään vaikka ei tekis mieli. Annoskoot on raskauden alusta asti olleet tosi pieniä, tulee ähky olo jos syön liikaa ja olen kylläinen moooonta tuntia syömisestä, tuntuu kuin ruokaa olisi rintoihin asti. Ja pelkkä veden juominenkin tekee kylläisen olon. Ei ihme ettei paino nouse...

Mulla on ollut nyt päänsärkyä pari viikkoa. Ajattelin, että jos se on nestehukkaa, mutta ei auta veden juominen ollenkaan ( pitää vaan juosta vielä enemmän vessassa). Töihin mennessä otan paracetamolia ja kyllähän se auttaa, mutta ei oiken tunnu hyvältä ottaa särkylääkkeitäkään paria viikkoa putkeen...

Takaisin