Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon nyt huomannut närästysherkkyyden lisääntyneen. Jos syö yhtään rasvaisempaa tai sit ihan sokerinenkin (viikonlopun hedelmäkarkit), niin johan närästää. Onneks Valmariini auttaa! Ja onneksi ainakin vielä voi myös ruokavaliolla vaikuttaa eli semmonen normi terveellinen kasvispainotteinen ruoka ei oo (vielä) aiheuttanut närästystä... Mutta niin se oli kyllä viime raskaudessa loppuun asti mulla.

Mies ja kuopus oli vatsataudissa viikonloppuna ja nyt mä en oikeen tiedä onko sama iskemässä muhun vai onko vaan raskaudesta johtuvaa ällötystä...? En haluis turhan takia lähteä kotiin mutta en tietenkään halua tartuttaa muita töissäkään. Söin just salaattia ja odottelen nyt miten vatsa reagoi...

Tänään tuli ihan järkyttävä huimauskohtaus töissä. Olin tietty yksin ja just menossa vastaanottamaan luokkaretkeläisiä puistoon. Sain sanottua kylpylän puolen lipun myyntiin että huimaa ja sitten sainkin juosta sokeana kohti lähintä vessaa oksentamaan. Kylpylän työntekijä lähti viemään porukkaa puistoon ja mä soittelin pomolle että en taida olla työkuntoinen. Pelästyin että olin saanut vatsataudin niin en uskaltanut jäädä töihin.. nyt olo kuitenkin ihan ok. Ilmeisesti tälläinen on melko normaalia oiretta raskauden puolivälissä. Pelästytti vaan huolella ja pisti miettimään että voinko olla enää yksin töissä :S

Siniapila, toivottavasti ei tule samaa uudelleen. Mulla oli vastaavantyyppinen huippauskohtaus taannoin, eikä ollut kivaa. Mutta kuulunee asiaan. Mites sun verenpaineet, onko mitattu, oisko matalat ja huippaus siitä?

Mä oon ollut pitkän päivän (10 tuntia) työreissussa ja aivan kuitti. Melko hankala yrittää töröttää seminaarissa, kun tunnin välein on vessahätä, nälkä, jano jne. Ja päivän loppua kohden vaan haukotutti, ei millään jaksanut keskittyä. Mut luulen, että mahalla saa vähän haukottelua ja keskittymisvaikeuksia anteeksi :)

Samoin oon alkanut tuntea jännää huljuvaa tunnetta mahassa esim. kävellessä tai fillaroidessa. Siis tuntuu kuin mahassa loiskuis tai joku liikkuis, kun mä liikun reippaasti. Hassua! Ei siinä muuten mitään, mutta tosta painavan loiskuvasta fiiliksestä tulee välittömästi vessahätä... :D

Nessu 17+4

Nessu mä luulen että verenpaineesta toi varmaan johtui, aina ollut matala verenpaine.. ylihuomenna neuvola niin siellä sen sitten näkee että onko laskenut normaalia enemmän :)

Te, joilla on tissit kipeät: onko koko rinta kipeä vai joku määrätty kohta esim. nännit? Ja onko molemmat tissit yhtä kipeitä? Kun mulla on nyt vasen nänni kipeytynyt oikeen toden teolla. :( Oikea ehkä ihan pikkasen mutta muuten rinnoissa ei tunnu mitään. Ensin epäilin sen johtuvan rintsikoista kun vaihdoin olkaimettomiin mutta kipuilu jatkuu vaikka en ole muutamaan päivään käyttänyt niitä rintsikoita enää. Mulla on leikattu tulehtunut kysta vuosia sitten vasemmasta rinnasta ja samalla poistettiin osa nännipihasta ja nyt pelkään et se arpi tai jotain sisäpuolella on "huonossa kunnossa" jollain tapaa.

Mulla on enemmänkin itse rinnat kipeät tai jotkin osat niistä, ei niinkään nännit. Ja ne tuntuu vuorottelevan, toinen aina vähän kipeämpi.

Mulla on myös leikattu kysta vuosia sitten vasemmasta rinnasta ja arpi menee nännin reunaa pitkin, mutta ei ole ainakaan vielä oireillut mitenkään..

Annin_eka, ei mullakaan viime raskaudessa ollut muistaakseni mitään kipuja nännissä mutta nyt on oikeesti kipeä. Mulla jouduttiin kystan poistossa kaivelemaan niin paljon että viime synnytyksen jälkeen selvis ettei maito pääse rinnasta ulos! Maito kyllä nousi rintaan mutta ei päässyt ulos. :( Imetin sitten oikeasta rinnasta pelkästään ja hyvin sujui.

Ah, hienoa. Hammaspesuyrjöt on palanneet. Aamulla hammaspyykillä oksensin kolmesti oikein kunnon huutoyrjöt kaaressa lavuaariin - tosin tyhjästä mahasta pelkkää mahanestettä. Ei ollut kivaa. Josko tää jäis yksittäistapaukseksi näin keskiraskaudessa? Alussa tätä oli monta viikkoa putkeen. Toisaalta, tällä viikolla hammaspesut on taas kuvottaneet joka kerta. No, eipähän ainakaan tartte mitään hammaslääkärin tarkastuksia varailla, koska en kyllä oksentamatta pystyis laskemaan nyt mitään suuhuni...

Nessu 17+5

Mua vaivaa ummetus.. :meh: Rinnat olleet koko raskausajan arat, tai oikeastaan kosketus-/pomppuarat. Välillä nännit, mutta enemmän koko rinta tuolta syvempää. Oksuja ei ole tullut, joskin olen iltavuoron vuoksi saanut nauttia rauhallisista aamuista. Huomenna onkin tosi aikainen lähtö eri paikkakunnalle koulutukseen.. eli saapa nähdä olon.

Voihan närästys :,D Kannatti varmaan syödä sitä pitsaa... Mut kun mies oli ylitöissä ja jääkaappi tyhjä enkä viitsinyt lähteä lasten kanssa kauppaan. *seli seli*... Syötin sit pienimmälle purkkiruokaa, isommille isiompaan nälkään leipää ja haetutin sit uskolla pitsat iltapalaksi kun tuli kotiin. No, nyt sitten kärsin laiskuudestani.

Mulla on nännit arat jos niihin koskee. Rinnat ei oo niinkään, välillä vaan vasemmassa rinnassa on maidonnousun tunne.

Onko kellään ollu raskaushepatoosia?
Mulla alko tänä aamuna jalat kutisee. Ihan järkky kutina eikä meinaa loppua.
On tosi aikaset viikot että se alkais mulla nyt. Yleensä alkaa lähempänä rv30 niin kuulen mielelläni kokemuksia jos jollain tullu jo ajoissa!
Mulla on ollu hepatoosi 2/3 raskaudessa. Molemmissa alko kutina lähellä tai yli rv 30.

Joko muilla on väsymys helpottanut? Täällä on ollut jo pidemmän aikaa energisempi olo, mutta nyt taas on kauhea väsymys! Aamulla en meinaa millään päästä sängystä ylös ja usein jäänkin vielä torkkumaan ja annan miehen touhuta esikoisen kanssa ennen töihin lähtöä. Lisäksi iltapäivisin yllättää taas niin kova väsymys, että silmät menee väkisin kiinni ja on pakko ottaa pienet päiväunet. o_O Toki varmasti auttaisi jos menisi aikaisemmin illalla nukkumaan, mutta toisaalta haluaisi viettää miehen kanssa vähän aikaa kahdestaankin. :rolleyes:

Pikkupapunen, miulla ainakin pirteys ja väsy vaihtelee tosi paljon. Eikä voi yhtään ennustaa, mikä fiilis minäkin päivänä on. Tyypillisesti oon aivan kuitti viikonlopun jälkeen parina ekana työpäivänä, mut sit totun taas arjen rytmiin ja jaksan paremmin. Ennen raskautta ei kyllä ollut tällaista :D

Mut alkuun verrattuna olo on kaikkinensa ollut ihanan hyvä ja energinen. Masukin on vasta söpö pikkupallo :)

Nessu 18+0

Mullakin vaihtelee tosi paljon, välillä väsyttää kauheesti ja välillä riittäis virtaa vaikka muille jakaa. Olin tässä yks päivä yhdessä koulutuksessa ja kun neljä tuntia istuin paikallaan kuuntelemassa luennoitsijaa rupes väsyttää ihan törkeesti. Siis ei vaan pysyny silmät auki ja taisin jotain untakin nähdä siinä. Yritin sit kovasti kirjottaa muistiinpanoja jos se ois pitäny hereillä mua mut jälkeenpäin kun katsoin sitä tekstiä niin ei siitä saa mitään selvää. Mietin että kehtaanko lähteä kesken pois vai onko parempi vaihtoehto torkkua omalla paikalla. No en lähteny, jotenkin selvisin loppuun ja piristyin onneks vähän.

Mulla on nännit arat jos niihin koskee. Rinnat ei oo niinkään, välillä vaan vasemmassa rinnassa on maidonnousun tunne.

Onko kellään ollu raskaushepatoosia?
Mulla alko tänä aamuna jalat kutisee. Ihan järkky kutina eikä meinaa loppua.
On tosi aikaset viikot että se alkais mulla nyt. Yleensä alkaa lähempänä rv30 niin kuulen mielelläni kokemuksia jos jollain tullu jo ajoissa!
Mulla on ollu hepatoosi 2/3 raskaudessa. Molemmissa alko kutina lähellä tai yli rv 30.
Mikä on hepatoosi? Mulla kyllä kutiaa jalat vaikka kuinka rasvaisi, mutta yleensä vain iltaisin.. :confused:

Annin_eka tässä netistä lainattu;

Raskaushepatoosilla eli hepatogestoosilla eli raskauskolestaasilla tarkoitetaan raskaushäiriötä, jossa iho alkaa kutista ja maksaentsyymien ja/tai sappihappojen pitoisuus veressä alkaa suurentua. Raskaushepatoosi todetaan noin 1 %:lla raskaana olevista naisista. Maksahäiriö puhkeaa yleensä 30. raskausviikon jälkeen, eikä sen syytä tunneta. Jostakin syystä raskaushormonit aiheuttavat maksan ylikuormittumista. Tauti kulkee selvästi suvuittain, mikä viittaa perintötekijöiden merkitykseen sen synnyssä.

Synnytyksen jälkeen kutina ja muut oireet häviävät nopeasti. Raskaushepatoosi uusiutuu joka toisella äidillä seuraavan raskauden aikana, mutta se ei aiheuta pysyviä maksavaurioita.

Meillä ei kyl suvussa oo tätä muilla ollut ku mulla ja mun siskolla.

Takaisin