Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nessu, mulla supistukset tuntuu siltä, kuin menis menkkakipu selän läpi, ja samalla vatsa kovettuu.
Ei ole vielä tässä raskaudessa ollut.

Nessu, mulla on aika samanlainen olo kuin sulla. Tavallaan vähän sellainen olo, että ei olis edes raskaana, mutta kuitenkin sellainen että on. Rinnat on hieman arat ja vatsaa välillä vihloo mutta muuten olo on oikein mainio. Mun maha on jo jonkun verran kasvanut ja sen kyllä huomaa jos osaa katsoa. :)

Tänään viikkoja tasan 13 ja kohta neuvolaan.

Nessu, mulla noi harjoitussupistukset ei varsinaisesti tunnu miltään, vatsa vaan kovettuu hetkellisesti. Se kestää vajaan minuutin ja menee itsestään ohi. Nyt kun kohtu on vielä niin pieni ja rasvakerrosta päällä joutuu vähän kaivelemaan/painamaan vatsaa et tuntee onko kohtu kova vai ei. Muutoin en edes tunnista missä kohdun rajat on mutta eilen kun supisti sen pallon tunsi hyvin. Viime raskauden viimeisellä kolmanneksella jouduin esim kävellessä pysähtymään supistuksen ajaksi kun se tuntui niin oudolta, ei siis kuitenkaan millään tavalla kivuliaalta.

Mulla on nyt rv 12 lopuilla ja 13 alussa kävellessä tuntunut alavatsassa sellainen kova arka möhkäle. Kun hetken kävelee sitä ei enää huomaa mutta jos on vaikka istunut pitkään niin alavatsa on tosi aran tuntuinen. Miehelle kun sanoin niin hän vaan tokaisi että no mikähän möhkäle siellä mahtais olla :joyful:

Nessu suurinta osaa harjoutussupistuksista ei välttämättä huomaa, varsinkaan vielä. Loppupuolella sit kun maha on isompi niin ne huomaa. Ne harkkasupistukset on suurimmaksi osaksi kivuttomia, kohtu muuttuu kovaksi palloksi ja hetken päästä helpottaa. Loppupuolella sen erottaa tosiaan paremmin kun mahanahkakin kiristyy mukana ja se voi tuntua aika ikävältä. Mut siis se harkkasupistus on sellanen kiristävä tunne kohdussa tai lievää menkkajomoa. Loppupuolella ne harjoitussupistukset voivat muuttua joillain myös melkein yhtä kivuliaiksi kuin synnytys supparit, ja voi hyvin olla että kivusta ym huolimatta ne ei kypsytä kohdunsuuta sen enempää. Ja tosiaan harkkasupistuksia voi tulla uudelleen synnyttäjille jo aikaisilla vkoilla, tai ainakin uudelleen synnyttäjät tunnistavat ne helpommin kuin ensisynnyttäjät.

Synnytys supistukset on taas sit paljon voimakkaammat ja tulevat tasaseen tahtiin voimistuen. Ja niissä on sellanen kipuhuippu.

Voi tätä itkuherkkyyttä...
Vein eilen koiran leikkaukseen ja pillitin jo ennen eläinlääkäriin viemistä, koska se on jotenkin karmiva hetki kun koiralle annetaan se rauhotus piikki ja sit silittelet sitä kunnes se nukkuu.
:sad001
Joo jälkikäteen sit jo nauratti, että kyllä sitä osaa olla herkillä. Tää oli kuitenkin ihan suunniteltu perusleikkaus. Koira oli vähän hämillään mun reaktiosta :oops:

Niin ja hajuaisti on kyllä ihan super tällä hetkellä. Noi lääkkeet mitä koiraan laitetaan leikkauksen aikana haisee tosi omituiselle. o_O ja koira reppana tahtois olla ihan vieressä, mutta mulla tekee pahaa.

Mulla on nyt 12+4 ja iskenyt taas ihan älytön väsymys päälle. Tekisi mieli juoda pannutolkulla kahvia, että pysyisi hereillä. Onneksi tämä ei ole ihan jokapäiväistä. Alaselkäkipu on vaivannut viikon verran ja välillä on sellaista menkkamaista juilintaa. Ilman näitä, en edes tietäisi olevani raskaana. Kaikki turvotuskin on poissa ja paino varmaan enemmin tippunut kuin noussut. Maha on kyllä ihan pyöristymään päin :)

Onpa taas tässäki harkkasuppari asiassa eri ohjeita eri paikkakuntien välillä :) meillä on neuvottu olemaan välittämättä niistä kivuttomista harkkasuppareista, ja elämää voi jatkaa niinkun ennenkin. Sit jos ne rupee olemaan kivuliaita ja pitkäkestosia tai säännöllisiä niin sit pitää levätä ja ottaa rauhassa ja sit rupeevat tarkkailee sitä kohdunsuuta. Mulla on jokaisessa kolmessa raskaudessa harkkasupparit alkanu jo ekan kolmanneksen lopulla ja niitä on tullu loppuun asti. Toisen kohalla tuli vikalla kolmanneksella myös kipeitä mut ne ei avannu paikkoja. Nyt on tullu jo kipeitäkin et on joutunu ottaa panadolia mut ei ollu th vielä huolissaan kun ei oo ollu säännöllisiä ja liittyvätki todennäkösesti kohdunkasvuun.

Nää liitoskivut vaan on aika tuskasia, ihan kun sukkapuikolla tuikittas nivusia kun vähän reippaammin koittaa lenkkeillä tms. :wtf:

Joo, ei harkkasuppareista normisti tarvii välittää ollenkaan! Mulla vaan jo noi harkkasupparitkin alko pehmentää ja lyhentää kohdunkaulaa viime raskaudessa (kolmas) niin siks niitä tarkkailtiin enemmän. Rv 32 oli jo muistaakseni sormelle aukikin. Esikoinen on lisäks syntynyt keskosena niin sekin lisäs ennenaikaisen synnytyksen riskiä.

Ihan sama Nessu täällä! Tuntuu tosi oudolta ja just epätodelliselta et voinko olla ees raskaana kun ei oikeen mitään oireitakaan enää. Eikä mahaakaan viel oikee näy.

Ahh, voi ei! Nyt vaan täytyy toivoa ettei tää selkäkipu tästä pahene! Välillä ottaa niin tuonne, että on vaikea nousta istumasta ylös! :dead:

Ei näköjään pahoinvointi helpota. Laattasin illalla ja tänään aamulla ja nyt vaan alko tärisyttää kun sain syötyä aamupalan. Flunssa varmaan pitkittää pahoinvointia ku limaa irtoaa mahdottomasti ja se käy etomaan kurkussa. Limakalvot nenässä aivan turvoksissa ja verta tulee kun niistää. Kai tämä joskus loppuu. Kauhea vuodatus, mutta ei vaan jaksais tämmöstä enää :'(
15+4

Olikos porukassa muita pyöräilijöitä? Mä fillaroin aina työmatkat ja muuten harrastan maastopyörälajeja. Tällä viikolla työmatkoilla fillarointi on alkanut tuntua pikkasen epämukavalta. Jotenkin satula tuntuu vähän ikävältä tuonne alhaalle, ja kaikki töyssyt ja pomput tuntuu ottavan jotenkin alamahaan, rakkoon tms. Siis että ylipäänsä tuntuu epämiellyttävältä. Mistähän lie johtuu? Kohdun kasvamisesta ja liitosten löystymisestä?

Ajattelin kyllä vielä jatkaa työmatkapyöräilyä niin pitkään kuin suinkin. Hyvää hyötyliikuntaa ja matkat menee sukkelammin kuin bussilla.

Nessu 14+1

Maastopyöräilyä en harrasta, mutta hyötyliikuntapyöräilyä kyllä. Käyn aina pyörällä kaupassa ja pikkuasioilla ja poljen työaamuisin juna-asemalle. Pieniä matkoja poljen läpi talvenkin, vaikea olisi kuvitella elämää ilman pyörää. Mutta jossain vaiheessa raskautta se lysti tosiaan loppuu. Mulle sanoi neuvolantäti että niin kauan saa pyöräillä kun tuntuu hyvältä, että jossain kohtaa satula alkaa tuntua ikävältä. Syytä ei kertonut sen enempää eikä tullut mieleen kysyä. Mulla ei ole vielä satula sattunut, se on tosin melko pehmeä.

Pakko kai myöntää että maha on, jos ei ihan kasvanut niin ainakin muuttanut muotoaan hieman. Varhaisultran tehnyt kätilö sanoi että koska mulla on taaksepäin kallistunut kohtu, mahan kasvaessa se nousee ensin pystyyn ja sitten vasta alkaa työntyä ulospäin. Mulla menee vielä hyvin päälle normifarkut ja kiipeilyhousut, ne tulevat kiinni navan korkeudelta. Mutta eilen kokeilin ensimmäistä kertaa tänä keväänä vetää päälleni yhdet kangashousut jotka nousevat vyötärölle asti, viitisen senttiä navan yläpuolelle. Sain kyllä napin kiinni mutta tuntui niin epämukavalta että pakko oli riisua housut välittömästi. Jotain siellä siis tapahtuu, jes! :)

Mä nyt toivon ettei tää oo mikään raskauteen liittyvä oire, kun on kohta vuorokauden ollut vihlovaa särkyä alavatsassa.
En pidä tätä suolistovaivana, joita mulla siis on usein. Ei ole ilmaa mahassa eikä vessahätä, ei polta, aaltoile ja kierrä vaan tosiaan vihloo ja särkee tauotta.
Vain makuuasennossa pystyn olemaan, silloin kipu hälvenee. Istuessa, seistessä ja kävellessä sattuu niin pirusti että menen väkisinkin kaksinkerroin ja läähätän tuskissani.
En uskois myöskään kiinnikekivuiksi, ne kun on sellasia repäisykipuja, joita tulee harvakseltaan ja häviää pian, mutta mitä tää sitten on??

rv 15+0

Mun väsymys alkaa väistyä pikkuhiljaa! :) Tänään oon jaksanut käydä pihalla leikkimässä kuopuksen kanssa, lajitellut valtavan pyykkivuoren puhdasta pyykkiä ja olin muutaman tunnin töissäkin. Mieskin kommentoi jo aamupäivällä että alko jo huolestumaan kun en töiden jälkeen ole muutamaan viikkoon jaksanut tehdä muuta kuin maata sohvalla ja laittanut kuopuksen sänkyyn. Kaikki kotityöt on kaatuneet hänen niskaan. Nyt tuntuu kuin olis kulkenut viime viikot kuin usvassa ja vihdoin alkaa kirkastumaan! :)

Mulla tullu väsymys taas takas!!!
Viikon verran jaksoin hyvin päivät ja kotityöt.
Nyt tuntuu ettei tuu taas yhtää mitää enkä jaksas mitää tehä.
Hermo on kans niin kireellä etten kestä kohta enää itseäni!! :arghh:
Rv 13+4

Yllätys, liitoskivuthan tuntuu alapäässä eikä mahassa, eikä mulla siellä tunnu mitään.
Kun painan alavatsasta tuntuu ihan että kohtu ois kipee o.O

Tää kipu jatkuu edelleen samanlaisena enkä ole tuntenut liikkeitä. Ajattelin jo että ois vaan ilmalukko mut kun toi kohtu niin aristaa kosketusta eikä mitään tunnu liikkuvan tuolla, niin aion soittaa neuvolaan kohta.

Takaisin