Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu, raskauden ja imetyksen aikana ei suositella menemään optikolle, tai ainakaan hankkimaan uusia laseja.
Siis jos se näkö muuttuu jopa sen 1,5dpt miinuksen suuntaan niin alkaa jo auton ajaminen olla vaarallista. Eli jos näkö tuntuu huonontununeen, tietenkin kannattaa käydä näöntarkastuksessa ja pohtia optikon kanssa yhdessä mitä tehdään. Se näkö kun palannee ennalleen kun imetyksen lopettaa. On musta aika kohtuutonta kulkea näkö sumeana se yli vuosi elämästään :bookworm:

Itkuherkkyys tuntuu nyt olevan maximissaan, itkeskelen ihan yhtenään milloin millekkin jos radiosta tulee haikeita kappaleita, tv:stä surullista tai herkkää ohjelmaa ja myös ihan vaan sille jos mies yllättää kauppareissulta saapuessaan suklaalevyllä. Alkaa käydä jo naurettavaksi, kun ei ole luonteelleni lainkaan ominaista :D

Toinen oire on sitten myös se että pitkäpinnaisuuteni on kadonnut jonnekkin, ja myös ärsyynnyn hyvin herkästi. Löydän jokaisesta ihmisestä jotakin joka ärsyttää minua aivan suunnattomasti ja se voi olla joko piirre tai pelkkä tapa. Välillä murahtelen huulten välistä tahattomasti tiukkoja kommentteja, välillä taas onnistun pitämään hormonihuuruni sisälläni :D

Nessu: Joo, toi Sykkeen 3. jakso oli todella paha. Itkin kans koko ajan. Mullakin oireet ovat melko vähissä olleet viimeiset päivät (tänään 9+1). Rintojen arkuus ja nipistelyt vatsassa ovat oikeastaan ainoat oireet.
Täällä meinaa olla vähän vaihtelevat fiilikset: Olin jo jotenkin tosi tyynenä tästä raskaudesta, et kaikki on hyvin ja et ens torstaina nään taas, miten masussa menee (luin "haamuviikoista" ja oon ollut iloinen, et ei enää oo sitä kuvotusta ja oksentelua). No, eilen illalla tuli pientä ruskeaa tuhrua yhdynnän jälkeen.. Tuli heti mieleen reilun vuoden takaiset ikävät kokemukset km:sta.:crybaby2Että, saapa nyt sit nähdä miten tässä käy. Onneksi on torstaina se viikkojen tarkistus ultra.

Siis jos se näkö muuttuu jopa sen 1,5dpt miinuksen suuntaan niin alkaa jo auton ajaminen olla vaarallista. Eli jos näkö tuntuu huonontununeen, tietenkin kannattaa käydä näöntarkastuksessa ja pohtia optikon kanssa yhdessä mitä tehdään. Se näkö kun palannee ennalleen kun imetyksen lopettaa. On musta aika kohtuutonta kulkea näkö sumeana se yli vuosi elämästään :bookworm:

Luonnon keino suojellä äitiä. Ei näe niin selvästi tummia silmänalusia sekä oksennus- ja kakkatahroja, ihanaa!

RockQueen näkö ei välttämättä palaudu imetyksen lopetuksen jälkeen, varsinkaan jos näkö on entisestään huono. Ja saattaa siis olla paljon huonompikin mitä ennen raskautta. Kävin optikolla helmikuun alussa ja sanoi et vähintään 3kk-6kk imetyksen lopetuksen jälkeen voi hankkia uudet lasit tai käydä näön tarkastuksessa.

Onpa hyvä, ettei ollut näkö muuttunut edellisistä laseista kun just viime torstaina hain uudet :)

Terkkuja hammaspyykiltä! Nyt alkoi se veren tirskuminen ikenistä. Ientulehdus ei oo kyseessä. Näin on käynyt aiemmissakin raskauksissa. Jossain vaiheessa on ollut jopa pieniä, kivuttomia "rakkuloita" ikenellä. Tää lisääntynyt verimäärä ja limakalvojen turpoaminen tämän oireen aiheuttaa. Nyt 10+2.

Aivan hirveän isoja finnipatteja tullut :sad001 ovat vielä kipeitä.

Kumma, kun pääsiäisenä oli oireiden kanssa suht helppoa, kun sai nukkua ja mennä omaan tahtiin. Nyt töissä taas etoo niin paljon, pakko mutustella leipää.

Hormiga, toi on kyllä jännä. Melkein aina lomalla ja vapaapäivinä olo pysyy parempana kuin työpäivinä. Luulen, että se on just toi omaan tahtiin tekeminen ja meneminen, mikä vaikuttaa. Mulla ihan sama.

Hei pitäiskö tehä sellaset tänhetkisten oireiden listat tähän tyyliin. Olis taas mielenkiintoista nähä, mitä kaikkea samaa ja eriä meillä nyt on. :)

Nessun oireet rv 10+5
- pieniä alavatsakipuja ja tuikkaisuja päivittäin
- hajuherkkyys
- voi syödä vain just niitä ruokia mitä tekee mieli
- yöllinen heräily vessaan
- väsymys
- palelu
- haluttomuus
- tissiarkuus (etenkin nännit hipaisuarat)
- ajoittainen huono olo (vähentynyt viime päivinä/helpottaa vapaalla)
- edelleen pitää syödä max 2 tunnin välein tai alkaa etoa ja heikottaa
- hampaiden pesu yhä karseeta, yrjö tulee useimmilla kerroilla

Siinä oleellisimmat, mitä nyt tulee mieleen.

Napun oirelista on onnellisen lyhyt:
- pissattaa ja janottaa
- alavatsatuikkaisuja
- tissien arkuus ja kasvaminen
- masuturvotus iltaisin
- verenvuoto ikenistä hampaita pestessä
- kahvi on kamalaa

Väsykin on helpottanut ja tulee jopa semmoisia innostuneita ja touhukkaita fiiliksiä jaksamisen puuskassa. Kaikkea pystyn syömään. Nälkä ei suuremmin ole, ikäänkuin toi maha ei vetäis, vaikka määrät on ihan tavallisia. MUOKS: Eikä vatsa toimi kuin harvakseltaan. 10+3

Muokattu viimeksi:
Nyt 13+4
-pissattaa ja janottaa (mutta juominen ällöttää, tai eilen teki ekaa kertaa mieli juoda ihan vettä!!! )
- paha pahoinvointi vähentynyt, mutta vähän huono olo, etenkin syömisen jälkeen ja iltaisin
- enemmän jo energiaa, mutta jos koko päivän touhuaa, niin seuraavana päivän ihan veto pois
- täälläkään ei kahvia juoda, muita ällötyksiä mm. Punainen liha. Eikä tavallaan tee mieli syödä mitään ja tavallaan kuitenkin kaikkia himoja...
-masu näkyy. Olen hoitovapaalla joten eipä tarvii pilotella töissä ;)

Mun oireet rv 9+2

- jatkuva nälkä ( huono olo on onneksi jäänyt taka-alalle ja ennemminkin tuntuu vain kovalta nälältä)
-pissattaa
- röyhtäyttää
-vatsa toimii hitaammin kuin ennen raskautta
-väsyttää
-öisin herään ja menee jonkun aikaa ennen kuin nukahdan uudelleen
-masu turvottaa iltaisin

Ja mulla oli aiemmin niin päin että työpäiviä paha olo pysyi hyvin kurissa mutta sitä armias kun lauantaina oli aikaa vaan olla niin Johan se paha olokin tuli. Luulen, että mulla viikon rasitus silloin purkautui kun sai ottaa rennosti.

Rv 12+3
-Jatkuva väsymys, eikä mikään pakollinen huvita. Tekis mieli jäädä vaan töistä ja opinnoista lomailemaan/ rakentamaan pesää.
-Yöllä pitää juosta vessassa 1-3x ja muutenkin unet tosi levottomia.
-Rintaliiveistä loppuu kuppikoko kesken, vaikka jo normaalia 2x isompi koko käytössä.
-Mitä enemmän väsyttää, sen enemmän oksettaa. Mut ei sentään okseta 24/7 enää.
-Normaali refluksi edenny siihen et jos syömisen jälkeen on varomaton, ruuat on takas suussa.
-Turvottaa, turvottaa ja turvottaa. Mistään ihanasta raskausmasusta ei oo tietoakaan, tuo on tuollasta löysää höllyä.
-Itkettää/ärsyttää helposti.
-Hajuherkkyys, asiakaspalvelutyössä meinaa tehä tiukkaa välillä.
-Naama alko kukkimaan taas, piti jo viikon taukoa.
-Jos ruokailu venyy, palelu on taattu, ja entistä kovempi palelu sit ruokailun jälkeen.
-Jos ei oo tosi hyvää ruokaa niin ei maistu, joutuu pakottautumaan syömään.

Tulipa nari-nari-lista, on vaan negatiivinen fiilis kun kohta lähettävä työharjotteluun ja mieluummin jäisin kotiin.

Rv 10+0
-janottaa
-turvottaa
-naama kukkii
-väsyttää
-helvetin liitoskivut alko pääsiäisenä
-menkkajomo
-nännit on kosketus arat ja tissit turvoksissa
-hajut tekee pahaa ja muutenkin et oo
-suu kuivui

Rv 11+1, pahoinvointi ja oksentaminen näyttäis loppuneen :happy093
Moni kirjoitteli tuolla, että on ruvennut helpottaa viikon 8 tienoilla, mulla kun taas vasta silloin alkoi :D

Tissikipu on helpottanut huomattavasti, alkaa olla enää perus menkkasäryn veroista.

Muita oireita ei olekaan, mitä nyt ummetus on tullu kuvioihin, kun oon päässy tässä viime päivinä ekaa kertaa viikkoihin oikeesti syömään!

Terkkuja hammaspyykiltä! Nyt alkoi se veren tirskuminen ikenistä. Ientulehdus ei oo kyseessä. Näin on käynyt aiemmissakin raskauksissa. Jossain vaiheessa on ollut jopa pieniä, kivuttomia "rakkuloita" ikenellä. Tää lisääntynyt verimäärä ja limakalvojen turpoaminen tämän oireen aiheuttaa. Nyt 10+2.
Mulla alkoi sama pari päivää sitten :( On pitänyt hammastarkastukseen varata aika, mutta nyt ei huvittais että kukaan sörkkii mun ikeniä..

Tyhmä kysymys: miltä ne liitoskivut tuntuu ja mitä siellä pötsin uumenissa silloin tapahtuu? Sorry, olen tänään laiska enkä jaksa googlata. :)

Nessu, liitoskipuja tuntuu kun häpyliitos alkaa joustaa/venyä synnytystä varten. Ekaa odottaessa alkaa usein vasta loppuvaiheessa, seuraavilla kerroilla sit aikaisemmin... Häpyluun kohdalla, eli hyvin alhaalla edessä tuntuu vihlaiseva kipu. Eri tilanteissa voi tuntua vähän erilaiselta. Voi tuntua ihan vaan kävellessä, kun vaihtaa asentoa sängyssä tai jossakin määrätyssä liikkeessä. Ekassa raskaudessa mulla tuotti aivan mieletöntä tuskaa se pieni liike kun jalalla esim "lakaiset" maton hapsut suoriksi. Viime raskaudessa (kolmas) kaikista pahin oli asennon vaihtaminen sängyssä, melkeen väänsin itkua kun piti kääntää kylkeä. Ja kipu tuntuu sellaisessa kohdassa ettei ainakaan julkisilla paikoilla oikeen voi painaa kipukohtaa... Tai voihan tietty mut voi saada vähän paheksuvia katseita osakseen! :D

Nessu se tuntuu siltä kun joku sahaisi tai tökkisi tikarilla sua tohon häpyluuhun, tai häpyluuta jomottaa/vihloo. Ja kuten Janna75 sanoi niin häpyluu alkaa venymään tulevaa synnytystä varten, jotta vauva mahtuisi ulos. Kaikille ei tule liitoskipuja tai eivät tunne niitä tai ovat lempeän tuntuisia. Esikoisesta niitä tuli vasta vikoilla vkoilla ja nyt ne alko nyt jo. Esikoisesta ne oli myös lievemmät, tuntui lähinnä kävellessä ja sängyssä asentoa vaihtaessa. Nyt tuntuu sit myös istuessa ja seistessä. Neuvolassa sanoivat kun viimeeksi tästä th mainitsi et voi tulla vaikea loppu jos nyt jo alkaa voimakkaina. Saa nähdä pääsenkö kävelemään ilman kyyneleitä sit lopussa..

Muokattu viimeksi:
Takaisin