Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
On ihanaa kun oireet on jo tiessään (loppui n. viikko sitten) - paitsi yhtä niistä on semisti ikävä. Olen aivan tajuttomista univaikeuksista kärsivä ihminen, ja oli ihanaa, kun raskausväsymyksen vuoksi sain kerrankin nukkua! Nyt on taas siirrytty takas valvomiseen...

rv 12

Onko muut huomanneet muuttuneensa maailmankartoiksi? :grin Ennen kuin olin edes testiä tehnyt, kauhistelin jo käsien suonia kun näkyivät niin selvästi. Ei pelkästään käsien "alapuolella" vaan ihan käsivarsissakin. Aika pian suonet tulivat näkyviin myös rintoihin ja rintakehään. Nyt on alkanut suonet paistamaan myös lantiossa ja reisien yläosissa. Alkaa olemaan olo kuin kartalla. :hilarious:

PikkuPapunen, mulla näkyy suonet muutenkin aika selvästi. Enemmänkin tällä hetkellä häiritsee, kun rinnat on molempien raskauksien aikana kasvaneet aikalailla (ennen esikoista oli A-kuppi, jäi B. Nyt ennen raskautta B-kuppi ja tällä hetkellä D-kuppikin alkaa jo puristaa) ja vanhat raskausarvet rinnoissa on tulleet tosi selvästi näkyviin. Voisikohan noihin raskausarpiin käyttää sitä nänneihin tarkoitettua paksua rasvaa?

Rv11+6 oireita

-Pahoinvointi on helpottanut, enää vain silloin tällöin
-tissit tursuaa liiveistä
-nännit kosketusarat
-aivastaessa/yskiessä repimiskipuja alavatsassa
-päänsärkyä iltaisin
-silmät kun suljen niin oon heti unessa ja kuolaa poskella
-ummetus--> peräpukamat Argh!

Muuten olo on aika siedettävä jo ja välillä sitä herää oireettomuuden takia ajatus että onko siellä kaikki hyvin. Onneks perjantaina nt-ultra ♥

PikkuPapunen, haha, osuva toi karttavertaus! Mulla sama. Etenkin tissit ja vatsa on aivan täynnä ihon läpi kuultavia sinisiä suonia. Öisin vessassa rampatessaan melkein säikähtää, jos vahingossa näkee ittensä peilistä vilaukselta.

Mut kaipa se kuuluu asiaan, kun verimäärä ruhossa lisääntyy niin massiivisesti.

SiniApila, oireissa aika samoja täälläkin. Tosin, oon huomannut, että oireilu ailahtelee. Yhtenä päivänä on miltei oireeton, seuraavana taas on piru merrassa.

Ps. Olihan taas ihanat hammaspesut. Tuntikausia sitten syöty pyttipannu tuli ryminällä ylös ja ulos. Hampaiden pesu on nyt ollut kaks kuukautta horroria - onko muilla samasta kärsineillä jo helpottanu??

Nessu 11+4

Voiko vielä supistella näin varhaisilla viikoilla? Vai kuuluuko hetkittäinen kouraisu/jomo/kiristyminen kohdun kasvamiseen? 11+2

H11+1. Ummetus, hyih. Tällä hetkellä oon ilmaa täynnä kuin vappupallo, mutten läheskään niin iloinen. Liian rasvaisen ruuan jälkeen sitten taas ripuloin puoli päivää, joskus enemmänkin. En tykkää. Puoliso rakas tuossa pari päivää sitten kysäisi arkaillen, onko mun tissini kenties kasvaneet. Ja onhan ne, alkaa olla mahallaan nukkuminen aika tuskaista, varsinkin kun kuppikoko on jo lähtöjään G/H. Pahoinvointi on hellittänyt onneksi, ja ruoka maittaa entiseen malliin. Hermot on kireällä, odotan kauhulla, koska se ensimmäinen räjähdys osuu ja kenen kohdalle. Viime viikolla naapuri oli aika likellä jo totaalista meltdownia. Univaikeudet jatkuu yhä edelleen, niihin nyt sitten tuskin on mitään apua saatavillakaan ennenkuin imetys on loppu. Jospa se helpottaisi auvoisan keskiraskauden aikana edes hetkeksi.

Täällä ihan sama fiilis mahassa. Syö jo kohtuu normaalisti pahoinvoinnin helpotettua, mutta olo on ku muumilla, kun ulos päin ei taho tulla mitään. Ja sekin vähä on hirveen työn takana. Plääh. Toivottavasti tämä osuus helpottaa jossain vaiheessa. Yritän syödä kuituja paljon, mutta ilmeisesti pitää vielä lisätä kasvisten määrää. Nyt ne jo taas maistuu paremmin, niinkuin muutkin ruoat. Ainoastaan kana tökkii. Mutta se tökki viime raskaudessakin. Koko aikana en voinut sietää geillatun broiskun hajua. Miesparka tykkää siitä ihan hirveesti ja oli kerran syönyt eväänsä autossa, kun olin kieltänyt ettei broiskua meän ovesta tule sisälle!

Viikon verran takana iltaoksentelua, siis jokainen ilta hapuilen vessaan.. miten tää pahaolo vasta nyt tuli, mä luulin että se kuuluu alkuraskauteen, jolloin olin ihan freesi ilman pahoinvointia pientä etoilua lukuunottamatta. Nyt paino vaan laskee... Uneliaisuus lähti ja pahoinvointi tuli tilalle. Ja tosiaan mitään terveellistä ei taho saada kitusista alas.. muuta kuin paistettuja vihanneksia. Kauhea himo pizzaa ja hamppareita kohtaan, sekä lettuja ja lakritsi toffeeta. Ounou. (viikkoja 14+1)

Joku kyseli siitä issiaksesta, mulla se oireelee ja heijastuu selän kautta, jossa on siis rappeutuma. Hermo kun painaa aikansa, niin tulee selkäsärkyä, ja sitten aina tuohon vasempaan reiteen heijastuu sellaista viiltävää kipua. Aiheuttaa sen ettei taho päästä käveleen. Mutta sitten taas liikunta auttaa siihen, ei saa jäädä makaamaan, se pahentaa sitä,

Täällä ei meinaa oksetus (siis kaikki oksettaa...kaikki..) helpottaa. Se järkyttävä krapulaväsyolo on onneksi nyt pysynyt pois, ja olen kyennyt esikoisenkin kanssa aamupäivällä touhuamaan. Tissi ovat viimein hieman kasvaneet -jeeee! Edellisen imetyksen jäljiltä tätä on odotettu :wink . Muuten ei ole mitään erityisiä oireita. suonenvedotkin toistaiseksi pysyneet poissa!!
Mutta syökää nyt naiset ihmeessä sitä Pegorionia ummetukseen! Mulla toimi silloin synnytyksen jälkeen ihan loistavasti ja se on helppo käyttää. 10+3

Viime raskaudessa ummetus pysyi poissa, eikä synnytyksen jälkeenkään ollut ongelmaa. Ja myöskään tähän mennessä ummetusta ei ole esiintynyt, joten toivotaan, että pysyy poissa tälläkin kertaa koko raskauden ajan. Sen sijaan tulista ruokaa en voi syödä enää lainkaan kun se pistää koko vatsan sekaisin! :bored:

Nessu mullakin hampaiden pesu on ihan hirveetä. Kauhee yökkiminen alkaa jos yritän harjata takahampaita kunnolla. Mies nauraa kun kaon joka kerta kun pesen hampaat ja syljeskelen limaa ym kurkusta.

Hajut etoo eniten tällä hetkellä, mut nyt kun oon flunssassa niin nenä on niin tukossa etten onneksi haista mitään. Muut oireet noiden tissien lisäksi on kadonneet tai ainakin vähentyneet.

10+6:
-turvottaa ja olo valtava. Ruokailun jälkeen erityisesti maha näyttää siltä et olis jo pidemmälläkin.
-ruokahimoilu laantunut
-kodinrakennusvietti täälläkin, tuntuu et muuta ei ehdikään kuin käydä töissä ja tehdä kotitöitä. Ja meillä ei oo ees siistiä..
-unet vilkkaita ja hikoilen öisin
-rinnat arat, kylkeä kääntäessä tuntuu. Ovat myös kasvaneet. A-kupille ihan kivakin, tissivako näyttävämpi. Ovat muutenkin herkemmät myös hyväilyille.
-pahoinvointia ei onneksi vieläkään

Olo siis normaalimpi nyt kuin esim. rv 7.

Meninkin hehkuttaan, et ällö-olo loppunut, eihän se mihinkään oo kadonnut. :depressed: Ja väsy on näköjään myös edelleen ystäväni. Pitäs syödä säännöllisesti ja kunnolla, koska johtuu varmasti verensokerin heittelystä, mutta kun ei vain saa aikaiseksi. Tuli sellanen kauhee paniikkiajatus, et mitä jos mulle tuleeki nyt raskausdiabetes ku tää olo on tällanen selkeesti kaiken moskan syönnin takia vai aiheuttaako sillon verensokerin heittely jotain oireita?

Musta tuntuu, että huono olo vain pahenee. Samoin väsymys. Mun on tosi vaikea pysyä hereillä niin paljon kuin pitäisi. Yöllä herään aina kahdelta valvomaa.
Voisin vaan maata viltin alla lepäämässä ja potemassa etovaa oloa.
10+5

Hillitön väsymys, alhainen verenpaine ja liian hyvät ruokahalut vaivaavat alituiseen :D viime aikoina on ruvennut tekemään kahvia aamuisin mieli (en normaalisti juo kahvia laisinkaan) ja nyt kolmena aamuna kahvikupposen juotuani on ollut paljon virkeämpi olo lähteä töihin.

Jamppa78 vs:n heittely(suuntaan tai toiseen) normaalistikin (ilman radia tai diabetesta) aiheuttaa jonkin verran oireita. Liian alhainen vs saattaa tehdä ihmisistä vihaisia ja hermostuneita, ja nopeasti korkealle nouseva väsymystä. Kuitenkin oireiden pitäisi olla lieviä ja satunnaisia, eli jos joka kerta kun on syönyt mitä vaan alkaa väsyttämään suosittelisin ottamaan neuvolaan yhteyttä ja menemään varmuudeksi rasitukseen. Ja jos on radi niin se vs nousee vaikka söisi mitä, joistain se nousee nopeammin ja joistain hitaammin riippuen ruuasta ja omasta kehosta(toiset ovat herkkiä esim banaanin suhteen tai ruisleivän kun taas toiset sattaa puputtaa niitä miten paljon vaan ja vs ei paljon nouse).

Ei mulla muuten oo kyllä verensokerin kanssa oikein mitään ongelmia, mut näin raskaana musta tulee tosi hermostunut, kiukkunen, jne. kun on nälkä. Ja sit tuota huonoa oloa lisäksi, mut sitä kyllä saattaa olla myös jonku verran ruokailun jälkeen eli ei välttämättä liity verensokeriin kyllä.

Millon teillä muilla on pahoinvointi loppunut? Esikoisesta ei ollu tällasta ja alkaa vähitellen järki lähteen, vaikkei enää niin paljo ja usein oo. Nyt rv 11+1

Jamppa, kyselit pahoinvoinnista. Mä odotan ekaa, ja raskauden alkuviikot (5-10) oli aikalailla jatkuvaa heikotusta, kuvotusta ja pahoinvointia, joka painottui iltoihin.

Nyt, 12+1, on jo ehkä viikon verran ollut keskimäärin melko hyvä olo. Parit oksut on tullu viikon mittaan hammaspesun yhteydessä, mutta muuten ei pahempaa.

Pahoinvoinnin sijaan mulla ovat varmaankin alkaneet liitoskivut, tai mitä ovatkaan. Alapäähän tuikkii ajoittain ihan kuin ruuvimeisselillä tökittäis, myös vatsassa tuntuu välillä pistävähköjä tuntemuksia.

Huikkaanpa muuten muistaessani mielialoihin liittyvän tiedustelun ilmoille! Onko täällä muita, jotka on alkanu ottaa raskausaikana kovia kierroksia kaikesta, mitättömistäkin jutuista? Tajusin jatkuvan ärsytyksen ja raskauden yhteyden oikeastaan vasta tänään.

Jouduin laittamaan asiakaspalautetta pariin yritykseen, ja heti painettuani mailin lähetysnappia, tajusin, että apua, mähän kirjoitin tunteiden vallassa aikas kiihkeät ja tökeröt viestit. Melkein teki mieli laittaa anteekspyyntö perään.

Samoin oon huomannu, että ärsytyskynnys on matala. Töissä oon antanu tulikivenkatkuista palautetta laiskotteleville työkavereille, esimiehen epämääräisestä toiminnasta jne. Kotipiirissä raivostuttaa naapurin toilailut, ihan älyttömästi, ja yleisesti hermo menee kaikkeen, mikä ei mee just niin kuin ajattelin.

Apua, en mä normaalisti ole tällainen vaan kiltti ja rauhaa rakastava ihminen. Onko tällainen hormoniHIRVIÖKS muuttuminen ihan normaalia raskausaikana? :S

Takaisin