Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi taivas tätä unen määrää, ihana vapaapäivä ja minä otin sohvalla "pienet" tirsat, kun ei taas meinannut silmät pysyä auki....
Onko tähän jotain lääkettä, muuta kuin lokakuu ? :sleep002 Nukkuminenkaan ei tunnu olevan ratkaisu, tässä haaveilen josko saisi mennä jo oikeasti yöunille..

Ihana turvotus. Olin varma että farkut repeää, kun väkisin kiskoin ne tän ahterin yli töistä lähtiessä.
Hankalaa ostaa vaatteitakaan, kun ei tiedä kuinka monta vaatekokoa isommaksi tää pöhötys lopulta mut tekee.

Kuulostaapa inhalta muiden turvotukset! Itsellä ei vielä ole turvotusta ilmennyt (pitänee koputtaa puuta...), tosin eipä sitä onneksi ollut viime raskaudessakaan missään vaiheessa. Myös yöt sujuu edelleen todella hyvin. Lähinnä herään vain kun esikoinen herättää, muuten nukkuisin varmasti sikeästi koko yön. Toisaalta selkä on kyllä alkanut täällä selvästi väsymään. Varsinkin jos pitää päivän aikana kävellä paljon tai istua tuoleilla, joilla ei saa kunnon asentoa. Ja toki se väsymys! Välillä vain silmät lurpsuu väkisin! :grin

Mulla on taas sormukset sormessa, jeeeee!! Ja myös niissä raskauksissa, missä oon eniten turvonnut, niin turvotus on jäänyt nilkkojen/säärien ja sormien alueelle... Ja kasvojen, mut oon mahtunut ihan mun normaalikoon äitiyshousuihin loppuun asti. Ei oo tarvinnut ostaa kokoa isompaa missään vaiheessa.

Mut kertokaa kokemuksia näön huononemisesta raskausaikana. Mulla on joka raskaudessa näkö huonontunut aavistuksen, mutta väittäisin, että max -0,25/silmä ja palautunut raskauden jälkeen. Ja se huononeminen on tapahtunut vasta joskus puolivälin jälkeen. Nyt kuitenkin huomasin jo ihan ekoilla viikoilla näön huonontuneen selvästi, varsinkin oikeassa silmässä.. Ja niin ekoilla viikoilla, että en oo lopulta varma, et oisko huonontunut jo aiemmin, että sit vaan satuin kiinnittämään siihen enemmän huomiota. Mut nyt tuntuu, että vielä siitäkin on huonontunut ja mutulla sanoisin, että nyt on hajataitto lisääntynyt... Pärjään kyllä, mutta häiritsee se silti. Mitä ajattelette, kannattaako mun mennä optikolle vai mitä tässä pitäis tehdä..?

Blackpanther, mulla ei oo laseja mutta viime raskaudessa näkö heikkeni. Etenkin mulla tuotti vaikeuksia kun meni ulkoa johonkin suureen kauppaan (kirkkaat loisteputket) niin kesti aina vähän aikaa ennen kuin silmät tottui erilaiseen valion, oli sellanen puolsokee olo vähän aikaa. Tiesin että liittyy raskauteen niin en mennyt optikolle mutta kyllä se häiritsi. Kun synnytyksestä oli mennyt puoli vuotta suunnilleen ja samaa jatkui edelleen menin optikolle (sain jostain ilmaisen näöntarkastuksen) ja sanoivat ettei mitään hätää kun imetin vielä ja kestää ennen kuin silmät palautuvat normaaleiksi. Hormonaalista sekin. Mutta jos siis häiritsee pahasti voit hyvin käydä optikolla niin osaavat kyllä sanoa onko normaalia raskauteen liittyvää muutosta vai onko jotenkin poikkeavaa. Laseja ei kuitenkaan suositella muutettavan raskauden aikana kun useimmiten palautuu takaisin.

Miun ei tarvitse heräillä yöllä vessaan mut nyt ku oli aurinkoisia päiviä ni aamulla olin kukon kiekaisun jälkeen pirteenä ylhäällä...Nyt ari pilvisempää aamua ni tuntuu ettei saa itseään ylös millään...
Miulka on tullu ikäväks aivaks vas pakaran issiaskivut...Lattialla makaaminen on kaikista kauheinta...Yls pääsee vaan vaivoin ja tuntuu vähän aikaa et jalka ei ota päälle...
Muuten aika oireeton olo ja mahan kokokaan ei häiitse elämää vielä...

Recent_unicorn, I feel you. Oisin voinut kirjoittaa itse sanasta sanaan ton sun tekstin. Nyt kun aurinko on ollut pilvessä, tuntuu energiat olevan ihan nollissa. Muuten oon ollu aamuisin ja päivisinkin täynnä virtaa. Mun iskiaskivut äityi viime viikolla niin pahaksi, että säteili jo pakaran lisäksi myös koko vasempaan jalkaan ja vasemmalle mahaan, jota sitten säikähdin ja kävin lääkärissä. Onneksi kyse oli vaan siitä, että se iskiassärky säteili mahan puolelle. Muuten ei oireita juurikaan ole viime aikoina ollut.

Blackpanther, on kyllä ärsyttävä vaiva toi näön huonontuminen. Pitkä aika, jos kestää koko raskauden ajan, ja jatkuu vielä imettäessäkin! Mulla ei varmaan hermo kestäisi, vaan hommaisin lasit. Ainakin jos saisin edullisesti. Onko ne halpislasit aina vaan lukulaseja, ja muut täytyy teettää erikseen? Mä en tiedä näistä asioista mitään, mut tuntuu vaan pitkältä ajalta kärsiä huonosta näöstä.

Tema, joo, ne mitä kaupoissa myydään on plus-laseja.. Ja en kyllä ikinä hanki myöskään mitään ihan halppislaseja! Netistä kerran tilasin... maksoi 80 € pinnoitteineen ja pokineen, niin kyllä sen huomasi. Ihan kun olis ollut koko ajan likaiset ne lasit, ei ollenkaan sellainen kirkas niin kuin kunnon laseilla... Huono laatu :/

On tää raskasta olla raskaana.. Vaikka vaivoja ei tässä puolivälin hollilla juurikaan, niin kyllä huomaa, ettei kykene samaan kuin normitilassa! Tosi nopeasti väsähtää jotain tehdessä, vauhti on hidas ja touhukkaamman/pidemmän päivän jälkeen on ihan tööt. Siitepölyaika ei paranna tilannetta. Sokerilla oon sitten koittanut piristää tilannetta, ja kun kahvia en pysty juomaan, niin kofeiinia oon ottanut välillä cola-juomista. Ei ehkä terveellisimmät metodit toimintakykyisenä pysymiseen... ;-)

Kannattaa muistaa että näkö ei välttämättä palaudu raskauden jälkeen ennalleen. Usein näkö kuitenkin palautuu kun imetyksen lopettamisesta on kulunut vähintään 3kk tai jopa melko nopeasti synnytyksen jälkeen, mutta poikkeuksia löytyy. Joskus optikko/silmälääkäri voi tehdä poikkeuksen ja määrätä lasit raskauden aikana jos näkö heikenee häiritsevästi. Sillä silloin kyse voi olla muusta ongelmasta kuin hormoonitasojen vaihteluista. Joten jos näkö muuttuu rajusti ja alkaa häiritsemään niin kääntyisin optikon puoleen.

Eipä tohon väsymykseen auta mikään. Sama vaiva meinaan täällä tällä hetkellä. Voisin nukkua kellon ympäri ja silti väsyttäisi. Aamulla varsinkin nouseminen on vaikeaa, sillä tekisi mieli nukkua. Nooh mitä lähemmäksi loppua mennään niin ainakin itsellä alkaa hormoonit pitämään hereillä ja valmistamaan yövalvomisia varten..

Ihanaa kun sormet on kuin nakit ja kutittaa... Mulla tää ei johdu turvotuksesta vaan allergiasta, raskaana ollessa pitää näköjään vetää ainakin tupla napit naamaan että oireet pysyy poissa..

Täällä kans yks väsynyt odottaja. Nukkuminen lempipuuhaa nykyisin.

Lisäks alkanu sattua alaselkään, pakaroiden yläpäähän. En tiedä johtuuko mun sairaudesta mikä mulla on vai raskaudesta. Koitan päästä alan lekurille josko sais selvyyden.

Mulla istumatyö joka sekään ei hyvä. Jäykistyy. Ja lisäks huimauksen takia jääny liikunta pois joka ei ainakaan auta asiaa.

Mutta pääasia jotta vauva vois hyvin.

Nyt on menossa rv 18 ja päänsärky on monena päivänä ottanut niskalenkin. Samoin olen todella ärhäkkä ja samalla väsynyt. Kunnon kävelevä kiukkupussi. Eikö 2/3:n pitäisi ihanaa aikaa? Ei kyllä tunnu siltä, valitettavasti.

Nyt on menossa rv 18 ja päänsärky on monena päivänä ottanut niskalenkin. Samoin olen todella ärhäkkä ja samalla väsynyt. Kunnon kävelevä kiukkupussi. Eikö 2/3:n pitäisi ihanaa aikaa? Ei kyllä tunnu siltä, valitettavasti.
Mulla oli kanssa 2-3 viikkoa aika pahoja päänsärkyjä päivittäin, särkkäri ei auttanut, ainoastaan pimeä ja uni, mutta nyt onneksi helpottanut. Huomasin, että jos en käynyt lenkillä, niin päänsärky oli huomattavasti kovempi seuraavana päivänä eli suosittelen paljon vettä ja illalla kävelylenkkiä, josko sullekin vähän jeesaisi :)

Ja nyt siis 21+6

Mulla oli kolme päivää alaselkä kipeä eikä mitään vaikutusta oliko tukivyö päällä vai ei. Illat löhöin aivan rampana sohvalla. Yllättäen eilen ei tuntunut ollenkaan selässä! Ja töissä tuli käveltyä metsässä ihan kevyesti. Mut sit eilen illalla tuli vaikka kuinka monta harjoitussupistusta! Saunassa, hiuksia pestessä, sohvalla istuskellessa, seksin aikana... Ja seksin aikana vihlasi 3-4 kertaa kohdunsuulla (tuntui ainakin siltä), ei kovin kipeesti mut tuntu kuitenkin. Ens ti on rakenneultra ja mietin pitäiskö pyytää sisätutkimusta samalla kun pitäis olla erikoislääkäri joka tekee ultran. Ei nyt ihan vielä tarttis alkaa kypsymään paikat! Viimeks sain kortisonipiikit rv32 vaikka sit käynnistettiinkin vasta rv 37 lopulla.

Napu, mulla on sokerin syöminen lähtenyt ihan lapasesta raskauden aikana, en jostain syystä pysty hillitsemään itseäni ollenkaan. Normaalisti syön tosi terveellisesti, ja ihan harvakseltaan mitään sokerihöttöjä. Huono omatunto tosta tulee, mutta silti en saa itseäni kuriin :bored:

Muska, onko sulla matala verenpaine ja/tai hemoglobiini, vai mitä sulle on sanottu huimauksen syyksi? Mua huimailee välillä niin että joutuu käymään pitkälleen vaikka keskelle lattiaa.

Janna, itse ole sen verran pösilöstressaaja, että pyysin esikoisen ru:ssa ja yhdessa seurantaultrassa katsomaan tilanteen. En jaksa pähkäillä ja pähkäilemättä en osaa olla :wacky:

Tukisukista vielä... Onko sukkahousuissa myös mahaosa vähän normaalisukkiksia tukevampaa materiaalia? Eli onko lähinnä mieltymyksestä kiinni ostaako sukkahousut vai stay upit, vai tuleeko mahalle selkeästi lisätukea sukkiksilla?

Muokattu viimeksi:
Täällä on nälkä tehnyt paluun. Johonkin viikkoon 11 asti oli koko ajan nälkä, sitten normalisoitui. Nyt on ehkä viikon verran maha kurninut jatkuvasti, mutt onneks ei tule huono olo, vaikka ei jokaiseen kurnaisuun haukkais jotain. Tai sitten kasvava vauva siellä vaan vaatii ruokaa. :) Taidankin käydä tekemässä vielä tapojeni vastaisesti iltavoikkarin. Hiilareita varsinkin tuntuu tarvivan. Normaali kasvis- ja proteiinipainotteinen ruokavalio ei täytä yhtään!

Muilla kurnimista näin keskiraskaudessa??

Nessu 19+1

Mulla oli syömisviikot tossa pari viikkoa sitten, mutta nyt ne on jo menneet ohi. Tulee varmaan uudestaan taas jossain vaiheessa, koska niitä näyttää tulevan muutaman viikon välein.

Takaisin