Oireet

Jennyhannele, welcome to my life!

Molemmissa ranteissa tuet yöllä, toisessa myös koko päivän niin pysyy homma siedettävänä.

Siis ihan kauheeta ku aamulla herätess tarvii toisella kädellä nostaa puutunutta, kestää ikuisuus et lakkaa. Ughhhh! Siis mistä johtuu sitten toi puutuilu? :0

Joo mulla puutuilee myös kädet öisin, mielellään kuulen jos joku tietää miksi ja voiko sitä estää

Rannekanavaoireyhtymä

Raskauden aikana kudoksiin kertyy nestettä, välttämättä turvotus ei edes näy päälle päin. Neste ahdistaa rannekanavassa kulkevia sormien hermoja --> puutuminen, joka on yleisintä öisin. Minulla yltyi jopa kokoaikaiseksi, ja lopulta aiheutti pakotusta ja särkyä, mikä puolestaan valvotti öisin tuntikaupalla... Ja juu! Kylliksi kun puutuilee, niin sormista ja käsistä loppuu pian voimat. Maitopurkin korkinkin aukaisu oli ylivoimaista.
Hoitona lastoitus ja särkylääke (parasetamoli ja paikallisesti käytettävä esim. Voltaren). Lääkäri suositteli lisäksi fysioterapiaa sekä mahdollisesti lymfahoitoa. Vaiva loppuu mitä todennäköisimmin raskauden päätyttyä.

Itse olen pyrkinyt lisäksi kiinnittämään huomiota ruokapuoleen (suolan vähentäminen, nestettäpoistavat ruoka-aineet) sekä lisäämään vedenjuontia.

Päivitys toveri rannekanavaoireyhtymästä.

Ajauduin tilanteeseen, jossa en tosiaan saanut enää kierrekorkkimaitopurkkia uutuuttaan auki. Nyt jopa öisin saan nukuttua, mutta aamukipu ja käsien koko päivän voimattomuus turhauttaa.

Neuvolan ohjeiden ja napakan päivystävän hoitajan (ja ehkä jopa pienen itkunkin) avulla sain eiliselle lääkäriajan. En muista, olenko koskaan saanut (julkisella puolella ainakaan) näin hyvää kohtelua! Lääkärillä ei ollut kiire, tutki tarkkaan, kuunteli ja selitti. Lupasi viedä asiaa eteenpäin ellei perusavusta ole apua. Lääkäri ohjasi minut tk:n fyssarille (, jolla ei oikein ollut pelisilmää), jolta sain rannetuet kahden viikon (!) lainaan. Lääkäri vinkkasi, että monet raskaanaolevat rannevaivaiset ovat saaneet apua lymfasta. Ohjasi myös olemaan työterveyteen yhteydessä, että saisin fyssari(/lymfa-)lähetteen. Tämän perään olen sitten tämän aamun soitellutkin... Ei kovin hyvältä näytä, joten olin suoraan yhteydessä yksityiseen fyssariin. Uskoisin, että lompakko saa luvan kestää kokeilun.

Lääkärin eilisten tutkimusten jälkeen kädet olivat aamulla ihan pirun kipeät ja käsittämättömän voimattomat. Kotihoitona liikuntaa, vedenjuontia ja suolattomuutta. Kyllä saa luvan helpottaa!
Hei Järvenhenki,
Voimia vaivan kanssa! Mulla alkoi sama edellisessä raskaudessa kestäen koko viim kolmanneksen ja mikä pahinta, vaiva ei helpottanut synnytyksessä kuten useimmilla. Molemmat ranteet siis tukossa ja pelkäsin nostella pientä vauvaa :( lepolastahoito auttoi hieman, tosin kömpelöt käyttää kun piti aina ottaa pois vauvaa syöttäessä yöllä.

Joo mulla puutuilee myös kädet öisin, mielellään kuulen jos joku tietää miksi ja voiko sitä estää
Rintaranka jumissa? Itselläni auttaa osteopaatin käsittely. Ryhti muuttuu kun rinnat alkavat painaa ja kasvava vatsa muuttaa kehon painopistettä. Ainahan ne sanovat, että jumppaa ja uintia ja kaikenlaista liikettä rintarankaan :)

Inhottava fiilis, kun nykyisin iltaisin (ja tänään myös päivällä pekoniaamiaisen jälkeen..) turvottaa ylävatsaa. Tuntuu, ettei nahka kerta kaikkiaan riitä peittämään mahan sisältöä, varmaan ratkean kohta!

Täällä uutena oireena tullut ettei saa unta enää kun mikään asento ei tunnu hyvältä. Maha ei jotenkin asetu hyvin ja kun vihdoin se hyvä paikka löytyy niin toinen pitää hereillä potkimalla vatsaa. Ne liikkeet on tottakai ihania mutta nukkumaan mennessä ja kaksi tuntia hereillä maatessa ei :DD meille tulee niin jalkapalloilija :smiley-angelic001

Eilen mulla oli taas supistuksia joiden mausteeksi pistävää kipua oikeella puolen alavatsaa. Hiipi vähän pelkoja mieleen.
Nyt kun ei oo ollu edes mitään gyne-tutkimuksia (kuulema uus juttu??), niin mistä sitä tietää millä tolalla kohdunkaula on?
Onko teillä ollut vastaavia vaivoja ilman huolta?

Onko kellään ollut nivelkipuja sormissa? Mulla on ajoittain ihan kosketusarato_O

Mulla oli muutama viikko sitten keskisormi toisesta kädestä kipeä. Onneksi se meni parissa päivässä ohi. Samaa oli muistaakseni edellisessäkin raskaudessa.

Täällä uutena oireena tullut ettei saa unta enää kun mikään asento ei tunnu hyvältä. Maha ei jotenkin asetu hyvin ja kun vihdoin se hyvä paikka löytyy niin toinen pitää hereillä potkimalla vatsaa. Ne liikkeet on tottakai ihania mutta nukkumaan mennessä ja kaksi tuntia hereillä maatessa ei :DD meille tulee niin jalkapalloilija :smiley-angelic001
Mä tätä ihan samaa oon miehelle tuskaillut :D

Mä pelolla ootan taas viimisiä viikkoja jolloin potkut oikeesti jo sattuu..
Varsinki tota keskimmäistä ku ootti ni tuntu et hän oli tosi ahtaalla..
Hän oli siis 54cm ja 4620g

Mä pelolla ootan taas viimisiä viikkoja jolloin potkut oikeesti jo sattuu..
Varsinki tota keskimmäistä ku ootti ni tuntu et hän oli tosi ahtaalla..
Hän oli siis 54cm ja 4620g

Meillä esikoinen oli samaa kokoa Mannikan keskimmäisen kanssa, mutta tosi rauhallinen. En muista, että ikinä olisi käynyt kipeää potkut. Ehkä se oli masentunut yhdessä äippänsä kanssa.

Mulla oli ihan kamalia pohjekramppeja loppuraskaudesta viimeksi, mutta niihin auttoi sellainen suoraan ongelmapaikkoihin suihkutettava magnesium. En tosin itse tiedä mistä sellaista saa:p Laitoin siis iltaisin yleensä pohkeisiin.

Mulla kans on nyt tullu suonellavetoja :/ tosiaan sitä on sitä suihkutettavaa magnesiumia! Sehä vois auttaa. Lisä magnesiumia ei välttämättä tarvis kun onhan sitä jo äitiysvitamiineissa puolet päivän tarpeesta..hmm. tätähän pitää kokeilla. Kiitti vinkistä

Mulla kans edellises raskaudes rupes aina yöllä vetämään suonta. Vähän suolaa suuhun niin kyllä helpottaa :)

Takaisin