Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja JN89
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei Kyfi ja muut, mullakin tuntu tuossa about vko 15-20 oudolta kohdussa kun harrastettiin seksiä, tuntui ikäänkuin että kohtu liikkuu siinä. Ja vaikka ei oikeastaan siis sattunu ni ei ollu järin miellyttävä tai seksikäs tuntemus :D Mutta nyt se näyttää menneen ohi, hihhei. Viikkoja nyt mulla siis 23+2.
Mietin muuten Kyfi oletko tarkoituksella täällä Laskettuaika elokuussa -alueen ketjussa? Kun jos oot nyt viikolla 15 niin sulla varmaan laskettu aika myöhemmin. :)

Sitten niitä muita oireita: Mulla alkoi pahoinvointi hiipumaan viikolla 17, ja nyt on useimmiten oikein hyvä olo, jee! Tsemppiä niille joilla vielä jatkuu/on tullu pahoinvointi takaisin :/ Matkustelin tässä Vancouveriin ja Tokioon (välissä vaan alle kaks viikkoa vieläpä), niin jet lagit kyllä sai taas voimaan pahoin mutta sitä kesti onneksi joka suuntaan vain max. pari päivää.

Sen sijaan voi sen nukkumisen kanssa! Mullakin oli tota aamuyön heräilyongelmaa tuossa ennen matkoja viikoilla 16-20, ja Kanadanmatkalla olin ihan poikki kun sen ja jet lagin takia nukkumisesta ei ollut tulla mitään. Puuh. Sitten Japaninmatkalla taas ongelmia ei enää sen suhteen ollut ja sen jälkeenkin olenkin nukkunut yöni hyvin taas.

Karvoja kasvaa mahassa mullakin ehkä hieman aiempaa enemmän, mutta enemmän olen kiinnittänyt huomiota siihen että sellaista untuvaista vaaleaa karvoitusta on ilmaantunut aika paljon mulla kaulalle! :O About tuohon korvien alapuolelle leuanpieleen. Kuhan ei nyt vaan ihan parraksi muuttuis :D Onko kellään muulla moista?

Entä onko muilla ollut harjotussuppareita enemmänkin? Mulla oli tuolla matkalla ollessa flunssa, ja yhdistelmänä se flunssa ja matkustamisen rasitukset sai varmaan aikaan sen että muutamana päivänä tuli yhtäkkiä tosi paljon supistuksia. Kesti kyllä jonkin aikaa ennen kun hoksasin että nämä on nyt varmaan supistuksia, kun ei ollut ennen ollut. Mutta erityisesti kävellessä tuntui että vähän väliä kohtu jännittyi, mikä nyt ei satu mutta pidemmän päälle tekee olon vähän tukalaksi. Ja aiheutti myös sen että tuntu ettei rakossa saanu olla oikein mitään ku heti oli pakko taas päästä pissalle. Yhden tällaisen vaikean päivän jälkeen illalla ei tuntunu löytyvän ollenkaan hyvää asentoa, vaan maha oli kova pallo koko ajan. Päättelin sitten että ei ehkä niin hyvä juttu ja oli pakko ottaa vähän rauhallisemmin sen jälkeen. Flunssan parannuttua nuokin kuitenkin tuntuu loppuneen, tai muuttuneen hyvin satunnaisiksi, mikä on kaiketi ihan normaalia. Hyvä näin, jonkun verran pisti jo ahdistaan.

Mulla on ollu myös raskausaikana paljon päänsärkyjä, ja nyt herään joka aamu päänsäryn säestämänä. Nyt kun oon sinnitelly parina aamuna ilman parasetamolia joitain tunteja (kun päätin ettei hyvä sitäkään joka päivä napsia), ni kipu on lopulta menny pois itsestään, onneksi. En tiedä johtuuko vaan hormoneista vai jostain lihasjännityksistä. Mutta tosi kökköä alottaa joka päivä vaihtelevan vahvuisella päänsäryllä! Muita?

Mulla myös raskausmaha on ikäänkuin yhtäkkiä ilmaantunut kunnolla vasta nyt viimeisen parin viikon aikana, kasvupyrähdys! Nyt tuntuu melkein koko ajan sitten niin pinkeeltä niin pinkeeltä että. Eikä kiristä siis oikeastaan mahan iho, vaan tuntuu syvemmällä, varmaan lihaksetkin siellä venyy ja paukkuu.

Kivana oireena on että vauva potkiskelee vähän väliä pontevasti <3

Hupsis, piti sitten listata kaikki kerralla :D

Ai niin ja Tinzu, jos vielä kaipaat vinkkejä närästyksen välttämiseen niin tässä joitain:
- Älä syö itseäsi ähkyyn, mieluummin pienemmän ateriat useammin.
- Vältä erittäin rasvaista tai mausteista ruokaa.
- Vältä kofeiinia ja hiilihapotettuja juomia. Samoin jos poltat tupakkaa vaikka harvoinkin, lisää se närästystä helposti.
- Voi olla melko yksilöllistä kenen maha reagoi mihinkin ruoka-aineisiin, joten voit joutua itse testailemaan mikä sinulla lisää närästystä ja mikä ei. Usein närästystä aiheuttavat kuitenkin esim. sitrushedelmät, suklaa, tomaatti, minttu ja sipulit. Mulla itsellä ainakin toi minttu on ehdoton no-go, samoin rucola, ruisleipä ja suklaa (mitä tummempi sen pahempi) aiheuttaa mulla närästystä. Jos syöt paljon leipää, suosittelisin kokeilemaan kauraleipää ruisleivän tai vehnäleivän sijaan, mulla ainakin maha kiittää :) Ja esim. jälkiuunikaurapalat (paahdettuina tosi hyviä) sisältää myös kivasti kuituja niin toimii sitten se loppuosakin ruoansulatuksesta ;)

Tosiaan mun aikasemmasta listauksesta unohdin sen oireen, että tuolla Japanin matkalla sai kaikki se riisin syöminen aikaan hienon ummetuksen. Vaikka niin pidän japanilaisesta ruoasta niin ah oli ihanaa palata tänne koti-Suomeen täysjyväviljatuotteiden luokse :D

Onnea kaikille vatsavaivojen välttämiseen!

Mä kun noita sukkapuikko -oireita ja supistuksia eilen täällä pähkäsin niin nyt kävin siellä neuvolassa lääkärin tutkittavana. Ja onhan ne tosiaan oireita jotka täytyy ottaa tosissaan!

Vauva oli pää alaspäin ihan kohdunsuuta painaen ja kohdunkaulassa oli vähäisiä muutoksia, jotka kuitenkin pakottaa mut nyt vuodelepoon. Eli seksi, siivous, nostaminen, kantaminen, työntäminen ja pitkään istuminen autossa kielletty 10 viikkoa! Myös kaikki kävelykin kielletty nyt muutaman päivän, sitten varovaista rauhallista kävelyä iskiaksen takia.

Että näin! Ja 2,5 viikon päästä kontrolli ja mahdollisesti lähete äitipoliklinikalle.

Melilot, mulla kanssa untuvakarvaa kaulalla..mietinki kun oon menossa kasvohoitoon, että sokeroikohan ne nekin samalla? Mahtaa vaan sattua.

Mulla on kans ollut päänsärkyä viimeaikoina joka päivä. Ei kuitenkaan ole migreeniä, jota omalla kohdallani voisi myös olla (oli alkuraskaudesta) ja oon ihan tyytyväinen jos saan puolikkaalla särkylääkkeellä kivun pois. Mulla pääkipua aiheuttaa ainakin liian vähäinen veden juominen, ja luulen että osittain on myös niskajännitystä tai stressiä. Vielä pitäis jaksaa 6 viikkoa töissä!

Nyt on tullu taas väsymys takasin. Pakko ottaa joka pv torkut töitten jälkeen et jaksaa olla illal hereillä. Ei kiinnostais kyl tehä yhtää töitä mut toisaatl ei kotonakaan tulis mitää tehtyy. Plaah.....

Untuvakarvoitusta myös täällä leuan alusessa, siis juurikin tuolla lähempänä korvien alusia.. omasta kokemuksesta voin kertoa, että se luultavasti häipyy raskauden jälkeen :)

Onko kellään muulla käynyt niin, että heräätte keskellä yötä aivan horkassa. Olin niin jäässä, että tärisin aivan hurjalla tavalla. Olin peiton alla, eikä meillä kotona ole kylmä. Jouduin herättämään mieheni lämmittämään minua ja horkka meni sillä ohi, eikä tullut enää takaisin ainakaan viime yönä. Sain unen päästä kiinni välittömästi, kun lämpö normalisoitui.

Olin niin paleltumispisteessä, että en olisi pystynyt lähtemään sängystä esim lämpimään suihkuun jos olisin ollut jostain syystä yksin kotona. :nailbiting:

Mistähän noi mahakarvat oikein johtuu? Mulla ei ole karvat lisääntynyt yhtään missään. :)

Mullakin untuvakarvoitusta korvan alla leuassa, mielestäni ei aina ole ollut :D

Välillä on kyllä niin umpikohmeessa ettei mikään tunnu auttavan. Sähköinen lämpöviltti on koko ajan sängyn vieressä että saa sen ainakin äkkiä apuun. Mies on kyllä varsinainen lämpöpatteri, mutta eihän toistakaan voi jatkuvasti kiusata.

Onko muilla hemoglobiini laskenut raskauden aikana? Itselläni on aina ollut todella matala, 120 paikkeilla viime neuvolassa. Olen syönyt kuukauden rautaa ja tänään hb oli 105. Hieman ihmeteltiin terkkarin kanssa, että kuinka se on voinut laskea. Ensiviikolla labraan tarkistamaan tilanne..

Mulla oli eilen neuvolassa hb 111 ja rautaa alan nyt sitten syömään... Edellisessä raskaudessa oli yhtä matalalla vasta rv 35. Nyt siis rv 22+1. Toivotaan että lähtee nousuun. Pitäiskö sun kokeilla toista rautavalmistetta, jos se auttaisi:)

Multa on viimeksi mitattu hb ensimmäisessä neuvolassa joulukuussa :) En ole pyytänyt mittaamaan kun on ollut ihan ok olo. Seuraavaksi mitataan varmaan parin viikon päästä lääkärineuvolassa..

Rv 25+4

Mulla oli viimeks 110 eikä se sanonu mitää että ois liian matala. Kaveri taas sano et jos on alle 110 nii sit vast on matala. Mullaki yleensä se normi 120. Riippuu kai hoitajasta miten ne sen ottaa.

Mä olen saanut myös kunnon mahakarvat ja poikaa odotan. Luulin jo karvoituksen johtuvan kohonneesta testosteronitasosta pojun vuoksi, mutta taitaapi olla aika yleinen riesa, odotti kumpaa tahansa.. :D

Hb laskee tasaseen tahtiin vaikka olenki syönyt rautaa reilu pari kk. Nyt sain jotain uutta merkkiä kokeiluun. Kun odotin poikaa oli masu karvan peitossa, mut tytöstä ei mitään karvotuksia. Eikä nyt tästäkään liikakarvoja ja tyttöä odotan.

Ekassa neuvolassa oli Hb 108, söin sitten rautaa viisi päivää ja pidin viikon tauon ja taas viisi päivää. Sit toisessa neuvolassa oli Hb 120 :-) sen jälkeen ei ole tarvinnut syödä muuta kun kiinnittänyt huomiota että olisi rautapitoisia ruokia :-)

Minullahan on ollut todella oireeton raskaus ja tuo väsymyskin silloin johtui tuosta hemoglobiinista. Nyt mielialanvaihteluita paljon. Onneksi mies ymmärtää tai ainakin yrittää kovasti :-D

Ootteks ottanu c-vitamiinia yhtäaikaa raudan kanssa? C-vitamiini auttaa rautaa imeytymään. Ite olen hörppässy c-porejuoman tai sit jonkun 100%hedelmämehun kera rautakapselin..

Takaisin