Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja JN89
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Arwen84, suosittelisin hakemaan saikkua jo nyt:wink kamalalta kuulostaa, mulla päivä päivältä pahenee huono olo, jäätävää väsymystä myös! Pari viikkoa enää kotona ja sitten töihin paluu reilu kahden vuoden jälkeen(tosi hyvään saumaan:meh:). Mikä on hyperemeesi?:wideyed:

Rv 7+4

Huh Arwen! Jos mulla olis tollaset olot niin olisin kyllä jo saikkarilla! Tsemppiä!

No huhhuh! Arwen, saikkaria suosittelen minäkin!! Turha sinnitellä töissä, kun et selkeestikään ole nyt työkykyinen :eek:
Jaksamisia ja toivottavasti pian helpottaa!!

Tällä hetkellä itelläkin niin kamalaa pelkkä oleminen, et oon miettiny miten jotku pystyy vielä töissä oleen... äkkiä saikkua vaan. Tänään yritin asioita hoitaa kaupungilla..oksentelin autossa ja itkin..tuntuu että koko minuus hukassa, omaan kehoon ei voi luottaa...horkassa yökkiä ja ihmetellä ettei saa mitään aikaan. Väsymys sänkyyn kaatava. Ennen rakastin autoilua, nyt pelkään jo väsymyksen yllättävän. Silmät vaan pyörähtelee ympäri ja taju meinaa lähteä.

Samaa mieltä kun muut, eikun saikkua vaan jos olo on huono!

Hyperemeesi eli hyperemesis gravida----jotain. Raskauspahoinvointi, oksentelu, joka ylittää kaikki normaalin raskauspahoinvoinnin rajat. Liian usein päivän aikana, liian monta päivää, viikkoa, kuukautta kestävä. Itse oksensin RV 5+5 alkaen ja synnytyssaliin asti noin 20 - 40 krt vuorokaudessa. Siinä ajassa keksin sata niksi-pirkkaa aiheesta, kuten oksentamisasennot ja sairaalaviemiset.

Sitä hoidetaan nesteytyksellä, eli tiputuksella suoloja jne. Hyperemeesi tuo usein tullessaan muita seurauksia, sairauksia, kuten anemiaa. Hyperemeesiin sairastuu noin 1% raskaana olevista.

Hypermeesin alkuperä ei ole tyhjentävästi selvitetty. Yksi epäilys on, että keho tuottaa liikaa istukkahormonia, HCG:tä, samalla tavalla kuin monikkoraskauksissa. Onneksi olkoon, odottamasi vauva saa parhaan mahdollisen alun - yhtä ihmistä varten on toiminnassa taloyhtiön huoltorakennus!

Sairaalaosastolla ollessasi hyperemeesissä masuasukki, vauva on osaston tervein ja äiti osaston sairain.

Muokattu viimeksi:
Hakekaa pahoinvoinnista kärsivät ihmeessä saikkua!!

Esikoista odottaessa oksentelin joka paikkaan ja olin kuoleman väsynyt. Olin ensin viikon lomalla ja sitten kaksi viikkoa saikulla, sitten aloin pärjätä töissä pienten välipalojen turvin. Tuntui "nololta" hakea saikkua kun sain kuitenkin ruokaa pysymään sisälläkin, mutta kukaan terveydenhuollossa ei koskaan kyseenalaistanut asiaa. Ja jälkikäteen olen kyllä sitä mieltä että sairasloma on pahoinvointiin täysin tarpeeseen, sehän on sama, kuin yrittäisi tehdä töitä vatsataudissa!

Ja omat olot: aamuisin ällöttää, kissa paskoo suuhun pitkin päivää, mahaa pistelee ja iltaisin väsyttää niiiiin paljon. Eilen nukahdin lattialle kun venyttelin..

Täällä taas päänsärkyä useampi päivä.. Ei lääkkeetkään meinaa auttaa :( yölläkin herää soihen kun pää kipee. En ala.

Mä en juurikaan oksentele, mutta huono olo on 24/7. Yökin kyllä, mutta harvoin mitään tulee. Tosi kiva ku hoitotyötä tekee...

Millie78 täällä ihan sama olo plus se väsymys päälle, ei kivaa. Tuntuu että suoritan tätä raskautta ja odotan vaan että pääsis sinne 12 viikolle että tää alun tuska loppuis. Ei oo ollut mitään isoja ilon hetkiä, mutta saattaa johtua siitä, että toinen raskaus. Ekasta jännitti noita ultriakin niin ettei saanut nukuttua!

Onko teillä muilla huippausta? Mulla todella helposti töissä kun joudun paljon seisoon alkaa huippaan yhtäkkiä eikä aina meinaa mennä ohi millään :/ hemoglobiini oli normaali viimeksi kun mitattiin neuvolassa et siitä ei pitäis johtua :(

Hemoglobiini ilmeisesti vaikuttaa enemmän jaksamiseen, eli väsymykseen yms. Mietin johtuisiko verenpaineesta tai verensokerista?

Itsellä ainakin kun verensokeri alhaalla niin tulee eka kiukku ja sitten huimaus.

Bobcat täällä sama. 3vuotta meni ennen kun ees uskalsi uutta raskautta miettiä:( nyt oon selvinnyt muutaman viikon oksentamisella ja kestokrapulan tunteella. Nyt rv11 ja pystyn elämään ihan normaalia elämää ja syömään <3 .Tuntuu ihan taivaallisen helpolta ekaan raskauteen peilattuna

Kyllä mulla ainakin huippaa päivittäin ja tähtiä näkyy. Ällöttää, väsyttää ja voisi nukkua kokoajan. Toivottavasti helpottaa pian... töissä yritän kuitenkin vielä sinnitellä

Alhainen verenpaine ainakin huipatuttaa. Itsellä sitä mutta lähinnä tulee vain äkkiä noustessa tai saunasta tultua.

Ikävää kun osalla oksentelu on mennyt noin tiheäksi ja pitää saikkuilla.
Itsellä tänään pitkästä aikaa tuli aamuoksennus, suoraan puurolautaselta piti juosta vessaan. Sen jälkeen tulee onneksi heti hyvä olo ja pystyin syömään mitä oli jäljellä. Vitamiinit tais mennä oksun mukana tosin..

Vuotoakaan ei ole tullut sen kolmen päivän vuotelun jälkeen. Haju kyllä pistää nenään joka vessa käynnillä enkä osaa kuvailla sitä. Sellainen outo ja ei ihana kuitenkaan :D :?

Täällä tänään vasta tullut ensimmäinen oksu refleksi kun en muistanut pidättää henkeä roskista viedessä.. Muuten ei ole ollut kun pientä kuvotusta, väsymystä ja öisin useasti "virkeänä" heräämistä..

Tänään 7+4 :-)

Voi meitä pahoinvoivia, toisaalta on helpottavaa tietää että tämä " lamaannus" on ihan normaalia, kun lukee muidenkin kärsivän samoista oireista, itse ainakin oon välillä ihan romahtamispisteessä tähän oloon, saamattomuuteen ja väsymykseen. Ei huvita tehdä oikein mitään, maata vaan sohvalla ja käydä jääkaapilla. Tänään sain jopa, tai pakotin itseni ulos lenkille, teki hyvää vaikka hengästyttikin todella herkästi. Ois tehnyt melkein mieli hölkätä, mutta kipeet tissit esti sen :grin
Saikulla siis itsekin olen, ja suosittelen kyllä sitä hakemaan jos työnteko kärsii. Se on todella uuvuttavaa yrittää selvitä työpäivästä tällasten olojen kanssa, vaikka minä en ole edes kertaakaan oksentanut. On tää elimistölle sellanen koettelemus ja stressitilanne että lepo on tarpeen.

Löytyykös täältä joukosta muita joilla ois kilpirauhasen vajaatoimintaa? Jos löytyy, millaisia veriarvoja teillä on ollut raskauduttuanne? Sillä kyselen, kun itseltä otettiin eilen labrat ja niissä tsh-arvo oli pompannut päälle 16, kun arvon pitäisi olla alle 2 ! Ennen raskautta arvot oli hyvät. Tietty heti tuli kauhea ahdistus että onko tuo voinut vaikuttaa jotenkin alkion kehitykseen, lähinnä aivoihin kai se voi tehdä jotain, lapsella voi olla mm. oopimisvaikeuksia tai adhd, jos kilpirauhasarvot on raskausaikana pielessä. Harmittaa kun ei jo aiemmin otettua noita arvoja, kun nyt vasta, rv 10. Lääkitystä muutettiin ja huomenna uudet kokeet. Huoks, eli kyllä näitä huolenaiheita vaan riittää....

Takaisin