Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tää mielialojen vaihtelu on ihan kauheeta:( koko ajan huomaan tiuskivani poikaystävälle ja olevani tosi kiukkuinen, vaikka nyt olisi kaikki syyt olla onnellinen ja iloinen:(

Pahoinvointi onneks helpottanut niin ettei siihen "tarvi" reagoida, tilalla unettomuus ja vessassa ravaaminen. Eipä muita oireita tällä hetkellä. Todennäköisesti noidannuoli iski selkään, en tiedä millä hoitaa sitä kun ainoastaan kävely helpottaa :( En nyt voi 24/7 kävellä ympäriinsä :D Jos joku tietää lääkkeettömiä tms hoitoja niin kertokaa ihmeessä!

Täällä pahoinvointi pysyy edelleen :/ duunissa oon sinnitellyt mutta päivän jälkeen on ihan kuollut. Kamalaa, kaikki etoo mut pakolla syötävä min. 2h välein jotain ettei olo pahene. Kauan tää kestää!!!!!

Tiltti 6+0

Ai hitsi sehän vois tosiaa toimia tai varmaan ihan hierojalle meno :o ohan sitä raskaushierontaa tms. Täytyypä selvittää tän paikan tilanne! (Ei tullut mieleen hierojalle meno, ainoastaan joku relaksantti tms :D)

Tiltti, helpotan sun oloa varmaan kun kerron et esikoisesta loppu vasta joskus puolivälin tienoilla :D Rv 6-13 tais olla ihan vaan oksentelua jatkuvasti ja sen jälkeen se etova olo, jonka sit korvas karsee närästys loppuajaksi :D En tiedä onko pahempi et mahahappoja kurkussa vai oksetusolo :/

Mulla helpotti mut tää joka tekee mulle akupunktioo ei voi laittaa raskauden takia niihin "oikeisiin" pisteisiin vaa pitää vähä kiertotietä kanavien kautta mitkä kulkee siihen pisteeseen :)

Mulla esikoisesta pahoinvointi loppui Puolen välin jälkeen, samaa odotan nyt olevan edessä, ei kyllä haittaa yhtään jos helpottaa jo aiemmin, on ollut aika tuskainen alkuviikko, kun esikoinen ei hetkeäkään viihdy yksinään...

Nyt alkaa rinnat olla kosketusarkoina, jotenkin se on minulle se oikea ja varma merkki raskaudesta :smug: Mieliala vaihtelee ja kilahtelen miehelle ihan pikkujutuista, huoh.. Esikoista odottaessa tavaratkin lenteli kun rouvalla oli välillä pinna vähän kireällä ja koira-raukkakin meni aina piiloon johonkin nurkkaan. Täytyy yrittää nyt hillitä pahimpia kilareita edes tuon esikoisen takia.

Ihan järkyttävän näköinen alkaa naama olla, finnejä ja näppylöitä kuin teini-ikäisellä :confused: Viimeksi oli selässä ja hartioissa kamala akne, tosi hanurista sekin oli kun kesäaikaan odotin enkä kehdannut pitää paljastavia vaatteita kun iho oli niin karmean näköinen :sad001 Toivottavasti ihon kunto paranisi kunhan pahin hormonimyrsky on ohi.

Menkkakivut jatkuu aika lievinä ja ihana ystäväni ummetuskin kolkuttelee jo ovella. Tänään kp 32/32 ja ihan kivasti oli testiviiva apteekin testissä tummunut. Perjantaina testaan vielä ja ensi viikolle on digi myös varattuna. Kyllähän tämä alkaa jo todelliselta tuntua :Heartpink Huomenna meinaan aamusta tehdä uroteon ja käydä puntarilla tsekkaamassa ennen-raskautta-painon.

^Tuo ennen raskautta -painon tsekkaaminen on todellakin urotyö, olen itsekin miettinyt että se pitäisi tehdä, mutta kun nyt on ihan hirveä turvotus ollut oikeastaan plussasta asti niin ahdistaa kun se on varmaan "vähän" eri kuin "normaalisti" :S No, ihan normaaliahan se on, hölmöä siitä ahdistua mutta jotenkin se ahdistaa silti. :D

Menkkakivut täälläkin melko lieviä enää, etova olo jatkuu edelleen ja aikamoinen hormonihirmu olen ehtinyt olla. Vaikka mikä itkettää tällä hetkellä. Ja se turvotus :S

Voiko tää olla totta! Tänään on etonut vaan ihan vähän ja nyt illasta ei melkein ollenkaan :) voiko tää olla mahdollista ja onko normaalia että etominen helpottaisi näin nopeasti kun alkoi viikko sitten? Vai onkohan tää vaan välipäivä? :D tietty heti hiipi mieleen pelot että onko hormonit kääntynyt laskuun kun pahaolo helpottaa.. :/

Tiltti 6+1

Täällä ollaan vielä melko oireettomana. Alkuun oli päänsärkyä ja jotenkin hutera olo. Sitten rinnat turpos ja on todella arat. Muuten vointi hyvä. Syödä pitää useammin, nälkä vaivaa :hungry:! Ja iltaisin olen ollut tavallista väsyneempi. Mahassa outoja tuntemuksia aina välillä. Voi kun välttyisi pahoinvoinnilta, töissä pitäs kuitenkin sinnitellä!

Mulla ei ole muita oireita, kuin liitoskivut. Plussasin siis tällä viikolla, ja viikkoja on tasan 4. Ehkä pientä heikotusta/kuvotusta on havaittavissa. Kipuilu alkoi jo viime sunnuntaina, ja jatkui sitten maanantaina. Nenä on ollut "puoliksi tukossa", ja kuiva sisältä. Ihmettelin sitten alkuviikosta niitä kipuja, ja pistin pms:än piikkiin. Voiko tämä olla edes mahdollista, että liitoskipuja alkaa tuntumaan jo nyt? Ekan kanssa ne alkoi joskus rv 15, ja jatkuivat koko raskauden. (olivat sitä luokkaa, ettei työssä käynnistä tullut oikein mitään...)

Itse ihmettelen, kärsiikö kukaan muu tässä vaiheessa näin jumalattomista kivuista?! Tänäkin aamuna heräsin kukon laulun aikaan siihen, kun tuntui että alamahaa ois puukolla viilletty :sad001 Ekana tietty tuli mieleen, että tässäkö tää nyt oli ja kohta varmaan alkaa veren vuoto... Mitään ei onneksi vielä ole kuulunut! Mutta tää reilu viikko siitä kun plussasin on ollut jokapäivästä kipujen kans kamppailua, millon alaselkä-, millon alamaha- ja millon hartiakipu :sad001 Jos varmuudella tietäis, että tää kuuluu asiaan ja ei ole mitään hätää, niin sittenhän tässä ei ois mitään... Pelottaa vaan niin pirusti, kun näin aikaisessa vaiheessa alkoi kivut...

Muita oireita täällä on tähän mennessä ollut JATKUVA nälkä, väsymys, "painon" tunne mahassa, turvotus, miehelle kilahtalut ja se ettei juoksusta tuu enää mitään (oon harrastanut juoksua aktiivisesti 5 vuotta, mutta nyt se oli suosiolla vaihdettava kävelyyn)...

Nuppu87: Mulle esikoisen raskaudessa yleensä sanottiin että kaikki on normaalia... Ei nyt oikeasti ihan kaikki tietenkään mutta raskaus on senmoinen mullistus keholle että voi aiheuttaa tosi monenlaisia oireita ja oireettomuutta niin, että kaikki silti on kunnossa ja ns. normaalisti. Ei siis kannata liikaa huolehtia, jos ei tule verta. Tiedän kyllä useamman keskenmenon kokeneena, että helpommin sanottu kuin tehty.

Oireiden listausta: naama kukkii ja hiuksey rasvoittuu... Nyt on rinnat myös alkaneet herkistyä/kutista. Aamulla tuli huono olo heti aamupalan aloittamisen jälkeen. Pidin hetken taukoa ennen kuin jatkoin ja olo vähän helppasi. Edelleen lievää etomista. Ja turvonnut olen edelleen ja vahvasti! Se on ollut pysyvin ja tuntuvin oire koko aikana.

Miten muuten te muut joilla on jo yksi tai useampi lapsi? Olisi mielenkiintoista tietää onko oireet samanlaisia verrattuna aiempiin raskauksiin? Itselläni ensimmäinen raskaus oli oikeastaan oireeton täysin. Eipä meinannut silloin oikein uskoakaan olevansa raskaana.. :) Nyt sitten taas on kaikenlaista pientä oireilua. Tiedän että eihän ne samanlaisia välttämättä olekaan mutta olisi mielenkiintoista kuulla. :)

Mulla .juulia tuntuu nyt olevan helpompaa kuin ekassa raskaudessa, mutta ekan kanssa liitoskivut oli helvetistä niin veikkaan että pahempana tulevat toisen kanssa :(

Kiitos Eleanora! Toi tieto helpotti edes vähän :) Niinhän se lääkärikin mulle tällä viikolla päivystyksessä sanoi, että kaikki on yksilöllistä ja kovista kipuiluista huolimatta normaali raskaus on mahdollinen... Siihen täytyy yrittää uskoa! Itse vain olen kaiken lisäksi muutenkin sellainen kaikkien asioiden murehtija että! :sorry: Mies tänä aamuna kipuillessani taputti olkapäälle ja sanoi, että mä olen muutenkin niin herkkä kaikessa, niin ehkä sitten tässäkin...:wink

Eleanora, saako kysyä, että onko noi sun keskenmeno raskaudet eronneet jotenkin normiraskauksista? Onko siis ennen keskenmenoa ollut joitain tiettyjä oireita, mitä ei normaalisti edenneessä raskaudessa ole ollut?

Nuppu87: Mulla on siis ollut yksi normaali täysimittainen raskaus. Niistä kaikista keskenmenoista en muistakaan miten oireilin, mutta tämä viimeisin tuntui koko ajan melko oireettomalta ja ihmettelinkin sitä. Väsymystä oli, mutta eipä juuri muuta. Pisimmällä ehtineessä keskenmenneessä ensimmäisessä raskaudessani muistan, että oireet loppuivat äkillisesti muutama viikko ennen keskenmenoa, epäilen jälkikäteen itse, että sikiön kehitys loppui silloin ja oireet hälvenivät, mutta keho "tyhjensi" itsensä vasta jonkin ajan päästä. Lisäksi oireiden katoamisen jälkeen alkoivat kuukautiskiputyyliset kivut, mutta en silloin ollut varma vielä mihin ne liittyvät, kun myös muutimme samoihin aikoihin ja fyysistä rasitusta oli enemmän.

.juulia: Itsestäkin tuntuu, että toistaiseksi(?) on ollut enemmän oireita kuin esikoisesta. Toki minulla tosiaan on niitä keskenmenojakin, että kaikista ei aina muista, missä raskaudessa mitäkin tapahtui. Mutta sellainen mielikuva olisi, että huono olo olisi ollut nyt pahempaa. Olen kyllä kuullut joiltain muilta naisilta, että heillä raskauspahoinvointi on pahentunut joka raskaudessa. Väsymystä on ehkä ollut vähän vähemmän, mutta lasken sen ehkä sen piikkiin, että nyt kun olen kotona esikoisen kanssa, on minulla mahdollisuus joustaa jaksamisen mukaan ja levätä vähän pitkin päivää (päikkäriaikaan jne) kun esikoisen raskaudessa olin töissä, tsemppasin siellä päivän, että jaksan ja illat sitten makasinkin raatona sohvalla jaksamatta tehdä mitään :D

Takaisin