Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lara88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tää ei varmaan oo oire, mut pelottaako muita tavallista enemmän olla autossa kyydissä? Mua meinaa pelottaa... :woot:
Jos ite ajan, ei oo mitään ongelmaa... Mut sit kun esim. mies ajaa tai oon jonkun muun kyydissä, niin hyvä etten kilju et aja hiljempaa, varo yms. :D Ihan kauheeta! Ja ei mua ennen oo pelottanu...
On se tietyntyyppinen oire.

Minulla on todella paha lentopelko, johon kuuluu mm. paniikkikohtaukset. Olin tuon pelon vuoksi lentopelkokurssilla, ja siellä kerrottiin mm. että naisilla kaikenlaiset fobiat puhkeavat usein lastensaannin yhteydessä. Aiemmin oli vastuussa vain itsestään, nyt jännittää lapsen puolesta ja omastakin puolesta, koska lapsi pärjää huonosti jos äiti yhtäkkiä kuolee. Kaikki ilmeisesti alkavat huolestua asioista enemmän lastenhankinnan jälkeen, ja joillain se menee fobiaksi asti. Eli pieni pelon lisääntyminen on normaalia, mutta jos pelko alkaa rajoittamaan elämää, kannattaa hakea apua, jotta tuosta pääsee eroon, ja mitä nopeammin, sen parempi, koska pelko kasvaa jos sille ei tee mitään.

En nyt sano, että sinun, Balacenia, pitäisi juosta samantien hakemaan apua, kunhan vaan halusin kirjoittaa tämän tähän siltä varalta, että joku lukija tunnistaa merkit itsessään. Minulle tuon lentopelon myöntäminen oli niin vaikea asia, että kesti 15 vuotta, ennen kuin tein sille mitään, ja nyt se onkin vaikeampi poistaa kuin jos olisin heti hoitanut asian.

Mua ei pelota kenenkään kyydissä, mutta helposti tulee paha olo jos en itse aja. Mies tykkää kun mä köröttelen joka paikkaan. :D

Mä huomaan sen että ennen lapsia ajoin aika paljon ylinopeutta. Mut nykyään en ikinä, ja muutenkin olen paljon varovaisempi liikenteessä.

Voikohan nää nyt olla jtn liitoskipuja kun kivistää tota alavatsaa/kohdunsuuta tai jotain sieltä suunnasta. Hetkittäin enemmän ja hetkittäin ei ollenkaan.. josko soittelis taas neuvolan suuntaan ja kysyis tyhmiä :D

Minulla on ollut noita alavatsan ja kohdunsuunkivistyksiä myös, mutta yleensä vain silloin, kun olen ollut 3 tunnin lenkillä tai kävellyt koko päivän. Nt-ultrassa kysyin tästä kätilöltä, ja hän totesi, että voisi olla syytä keventää menoa nyt kun on raskaana.

Voikohan taaksepäin kallistunut kohtu ja alaselkä/lonkkakivut (iskias?!) liittyä toisiinsa?

Suski, voi olla että itselläkin jokin yhtälö ton kans. Itsekin kävelin koko aamupäivän ja sit töihin seisoskelemaan loppu illaksi. Onneksi on kohta 3pv vapaata niin saa vähän levätä :)

Nipisteleekö teillä mahaa, siis nimenomaan alamahaa/kohdun seutua? Mulla tänään 13+4 ja parina päivänä ja tänään semmosta nipistelyä,menkkamaisen tapaista,mutta ei lähellekään yhtä kovasti. Onko tää nyt sitä kohdun kasvukipuja? nt-ultra ok. Pahoinvoinnit vaan senkun jatkuu :/ saamaton olo rv 6 lähtien, väsyttää vaan, kotiki jääny huolimattomasti siivotuks ja liikunta jääny. Ärsyttävää.. Vaikka tätähän olen toivonut.

Kyllä. Todella koskee mahaan menkkamaisesti ja useammin vaan. Mutta kätilö sanoikin, että nyt kun vauvan kaikki elimet ovat kehittyneet, se voi keskittyä kasvamiseen. Ja kasvaakin tästä eteenpäin vauhdilla. Voin yhtyä kaikkiin muihinkin mainitsemiisi asioihin.

Lisäksi mulla on jatkuva nälkä. Siis ihan koko ajan. Myös syödessä tuntuu, ettei nälkä mene mihinkään. Ja vielä kun on tätä ällötystä, niin ei edes suuresti tee mitään mieli.

Muoks. Niin mulla tänään 13+0.

Juu nälkä täälläkin,mutta vieläkin ällöttää jotkut hajut ja ruuat,varsinkin keittiössä,ei tee ees mieli mennä kokkailee sinne mitään. Olen laittanut suuhuni sitten mitä alas on saanut,eli epäterveellistä ruokaa.Ennen raskautta söin hyvinki terveellisesti ja liikuin ja olin jopa hoikkakin,nyt olen oikeasti varmaan lihonut 5kg ekasta neuvolasta,housut puristaa ja mikään ei tunnu hyvältä päällä.Pakko käydä varmaan ostamassa niitä mammahousuja. ja mitä vielä, vali vali.. :D Tuntuu että parisuhdekin vaan kärsii ku oon kokoajan kiukkunen ja alan nukkumaan töistä päästyäni ja illalla taas yöunille.. missä se toisen kolmanneksen energinen olo viipyy?!?

Kyfi, ihan kuin mun elämä vielä pari viikkoa sitten! Nyt 14+5 on parempi. Kiukkua yritän niellä, ei toi avokki sitä ansaitse kun on niin kiltti :( ja tosiaan +4kg jiihaa :/

Niinpä Kyfi! Mä oon syönyt myös ihan just mitä huvittaa, eli kaikkea epäterveellistä. Outoa kun kaikissa kirjoissa suositellaan välttämään rasvaisia ruokia, koska ne pahentaa huonoa oloa. Pöh. Mä voisin käydä joka päivä hamppariaterialla ja syödä sipsejä. Jäätelö maistuu myös. Paino ei ole kyllä noussut oikeastaan yhtään, ehkä kilon. Luulen, että kulutus on kovaa, vaikken mitään teekään nälästä ja väsymyksestä päätellen.

Se onkin muuten toinen ongelma, että kun oon yrittänyt käydä lenkillä, niin ei meinaa jaksaa, kun on vaan nälkä. Huimaa ja heikottaa. Pitäs ottaa varmaan eväät puolen tunnin kävelylle :D

Mulle on näköjään yön aikana ilmestynyt linea negra. Pahoinvointi ja väsymyskin on alkanut hellittämään. Elämä alkaa tuntua taas ihanalta! Rv 13+5

Muokattu viimeksi:
Mullaki on ny enemmän menkkamaista alavatsa kipua, melki joka toinen päivä. Mut oletan sen kuuluvan asiaan.. pahoinvointi on vähentyny *koputtaa puuta* mut väsymys on valtava kuitenki. Rv 13+1

Liityin juuri joukkoonne. Mulla nyt rv 14+4 Toisinaan, kuten eilen ja tänään selässä tuntuu menkkamaista juilintaa ja alamahallakin painon tunnetta. Onko kellään muulla vastaavaa ihan alkuraskauden jälkeen (vaikka alussahan tässä ollaan edelleen :) )? Mulla otettu jo 2x bakteeriviljely, jossa joku onkin kasvanut ja antibiootilla hoidettu + antibiootin jälkeen tietysti tuli hiiva. Nyt ajattelisin, ettei mitään tulehdusta olisi, mutta tunne selässä ja mahassa on kuitenkin sellainen. Ärsyttää kun ei viitsisi joka viikko ravata tutkimuksissa. Tällä viikolla jo äitipolilla kävin iv. rautatankkauksessa ja silloin oli kaikki ainakin ok. Voiko olla normaalia kohdun kasvamista nuo selkäpuolella tuntuvat juilimisetkin?

Hyi. Eka kerta ku sai ihan tosissaan olla pää pöntössä ja tyhjätä koko vatsansa... Tähän asti on ollu pelkkää kakomista. Miehen eväät ollu kuumassa autossa viikon, oli nyt vast tuonu sen rasian sisälle. HYI HELVETTI. Ihan järkyttävä haju. -.- nyt ei sit pysykään enää mikään sisällä kun se haju tulee mieleen koko ajan... -.-

Huimaus on ollut kiusana lähiaikoina. Sängystä kun nousee joutuu usein kippaamaan takaisin kun huone alkaa pyörimään kuin pahimmassakaan darrassa. Myös suihkussa ja saunan jälkeen pitelen seinistä tukea kun kävelen. Olisko jollain ajatusta mistä voisi johtua tai ehkä vielä mielummin kuulisin mitä tälle voisi tehdä? Verenpaine oli neuvolassa normaali.

Mäkin kärsin huimauksesta, ja mun huonovointisuus tuntuukin lähinnä päässä. Mua huimaa kyllä muulloinkin, et ei johdu pelkästä raskaudesta. 9 kertaa 10 mun huimaus johtuu jumissa olevista niska- ja hartialihaksista. Ei vaan kierrä veri päähän :D. Voisko sulla Dragona olla samaa? Ja kyllähän verenpaineet laskee hetkellisesti, jos nousee nopeasti ja huippaa. Voi olla siis sitäkin.

Muoks. Niin ja mä oon myös umpisurkea saunoja, kun kaksien löylyjen jälkeen on jo niin huippaava olo, että on lähdettävä pois. Eikä liity siis mitenkään raskauteen. Sauna laskee verenpainetta, kun lämpimässä verisuonet laajenee.

Muokattu viimeksi:
Kannattaa kokeilla lempeempiä löylyjä. :) Suomalaisilla on turhan tiukkaa se pitää olla 100 astetta ennenku voi mennä saunaa. Meillä mennään saunaa ku on asteita 35-40. Kosteus nousee 90 prossaan ja voi että on lempeetä löylyy. Toki lämpötila nousee myös siinä löylytellessä, mut ei oikee 60 ylemmäs. Ei sen saunan siis tarvi olla kuuma, riittää kun kiukaan kivet on. Täällä jätkät saunoo välillä 2-3 tuntii putkee ja kaikki aina ihmettelee miten hyvät löylyt on. Ite oon ollu aina huono jaksaa saunassa, mut kyl nykyää jaksaa iha erilail ku on vettä mukana ja ne lämmöt kohillaa.

Yankka: Mää taas en ikinä tykkäis tollasista löylyistä! ihan kylmä. :D Meillä porukoilla saunan kun lämmittää kuuteen-seittemäänkymppiin niin on hyvä. Tosin tietty kun on puusauna, niin on myös paremmat löylyt kun esim. sähkösaunassa.
Mut en kyl lapsuuden jälkeen oo 40-asteisessa saunassa tehny muuta ku lisänny puita. :D

Mut mää oon myös aina ollut kova saunomaan ja ei onneks verenpaineet laske liian alas tai muutenkaa oo tullu huono olo tai mitään vihlomisia saunassa. Mää en kestäis jos en sais saunoo kunnolla! :D

Takaisin